۱۳۹۱ اسفند ۲۶, شنبه

مطلبی مهم در زمینه کاریابی

کسانی که بدنبال کار میگردید، از Linked-In غافل نشید. الان دیگه تقریبا تمام مهندسین و متخصصین کشورهای اروپایی و آمریکایی در این سایت عضو هستند. البته فقط عضو شدن در این سایت مهم نیست. کارهای مهمی که باید بکنید از این قراره:
1 - رزومه درست و مناسبی از خود در این سایت قرار دهید. (به رزومه افراد متخصص در لینکد-این مراجعه کرده و اطلاعات کسب کنید).
2- افرادی را که مربوط به تخصص شما هستند به شبکه خود دعوت کنید. دعوت افراد غیر مرتبط  وعمه و خاله و دختر همسایه، بی فایده است.
در این شبکه دو گروه دعوت شمارو پاسخ مثبت خواهند داد،
الف) کسانی که مستقیما شما را بشناسند.
ب) کسانی که پروفایل و زمینه کاری شما مورد توجهشان باشد.
توجه:
در صورتیکه بدون توجه مثلا از رئیس شرکت اپل یا یکی از مهندسین شرکت اینتل و یا هر جای دیگر دعوت کنید که به شبکه شما بیایند. آنها نیز گزینه "من ایشان را نمیشناسم" را خواهند زد و در آنصورت لینکد-این بخش دعوت دوستان را برای مدتی مسدود خواهد کرد. 
ریکرویتر های متخصص در زمینه کاری شما هم خیلی میتوانند به شما کمک کنند. سعی کنید آنها را پیدا کرده و دعوت کنید. حتما جواب مثبت میدهند.
با کارکردن در محیط لینکد-این و مطالعه پروفایل دیگران یاد میگیرید که:
- چطور رزومه خود را اصلاح کنید.
- چه تواناییهایی در زمینه رشته خود دارید و چه تواناییهایی باید کسب کنید
- با شرکتهای مرتبط با کار خود آشنا میشید و میتوانید آنها را دنبال کنید.
 
لینکد-این وقتی اهمیت پیدا میکنه که شما تعداد زیادی کانکشن مفید دارید، این کانکشنها میتوانند مدیران شرکتها، مهندسین، کارمندان بخش کارگزینی و کاریابهای تخصصی باشند. زمانی که در جستجوی کار هستید به ساده گی میتوانید به همه آنها ایمیل بزنید و رزومه خود را بفرستید و اگر علاقه مند به تجربه شما بودند تماس گرفته و قرار مصاحبه میگذارند. بدون لینکد-این شما هرگز به ساده گی آنها را پیدا نخواهید کرد.
توجه کنید برای 98 درصد ایرانیهایی که به کانادا می آیند اگر به فکر پیشرفت هستند گرفتن یک مدرک تحصیلی از آمریکای شمالی لازم است. در غیر اینصورت در پستهای غیر مرتبط استخدام شده و از حدی بیشتر اجازه پیشرفت به آنها نمیدهند و در بهترین حالت هر چند ماه محل کار خود را به دلیل اینکه به ایشان بها نمیدهند عوض میکنند و همچنان تا سالها نداشتن یک مدرک در رزومه آنها خودنمایی میکند.
بنابراین هر چند که تحصیل و کسب تخصص دوباره برای شما سخته، ولی بدونید که ارزشمنده بهر حال تقریبا تمام ایرانیها به زمانی بین دو تا 4 سال احتیاج دارند تا اطلاعات پایه در زمینه کشوری که مهاجرت کردند رو کسب کنند و بعد از اون کم کم به اونها بها داده میشه. اگه این زمان به بطالت بگذره فقط زمانیه که گذشته و بعد از اون باید به این فکر کرد که چطور در این کشور فقط گشنه نموند.
به لینکد-این بها بدین چون خیلی مهمه ولی اگه دید شما از لینکد-این یک چیزی شبیه فیسبوک است هرگز وارد این شبکه اجتماعی تخصصی نشید چون موفق نخواهید بود.
معمولا پیدا کردن کانکشنهای مفید به تعداد لازم حدود یک تا دو سال در لینکد-این وقت شمارو میگیره ولی بعد از اینکار مجموعه ای غنی و با ارزش در زمینه کاریابی خواهید داشت که تا زمان بازنشستگی به درد شما خواهد خورد.
یکی از کارهای من که براش اهمیت قائلم گشتن در لینکد-این و پیدا کردن کانشکنهای مفید و اد کردن آنهاست. اوایل به من جواب مثبت نمیدادند. مثلا رئیس فلان کمپانی دلیلی نداشت که منو ادم کنه. ولی حالا با توجه به اینکه دو سه ساله در این شبکه فعالم و رزومه خودم رو با تجربیات جدید کاناداییم آپ-دیت کردم و همچنین از دوستان مشترک استفاده کرده و دعوتشون میکنم، در 80 درصد مواقع پاسخ مثبت میدهند. به قول یکی از آنها " لینک شدن بهتره چون، ما هم زمانی به همکاری با شما احتیاج خواهیم داشت و اینطور شمارو رودررو میشناسیم." 
با لینکد-این به افراد کلیدی در زمینه تخصص خودتون اطلاع میدید که "شما هم وجود دارید" .

۳ نظر:

nima گفت...

خیلی خیلی ممنونم از این مطالب زیبا و به دردبخورت. من متاسفانه نمی تونم هر دفعه برات کامنت بذارم. اما هر دفعه مطالبت رو می خونم و برام ارزشمند هستند.

بابک گفت...

سلام مهندس جان
پست خیلی خوبی گذاشتی یکی از اون بهتریناشه!
شاد باشی

mEhDi گفت...

مثل همیشه عالی. منتظر بقیش ام هستیم.ممنون و خداقوت