۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

حسابهای بانکی که داشتنشان در کانادا لازم است

باز کردن این حسابهایی که من در ذیل لیست کردم رو اگر به تاخیر بندازید در نهایت ضرر خواهید کرد، برای باز کردن این حسابها کافیست که به بانک خود مراجعه کرده و ابراز تمایل به داشتن این حسابها کنید. معمولا خود بانکها در همان ابتدا به مهاجران باز کردن این حسابها را پیشنهاد میدهند.
 
1) Tax Free Saving Account (TFSA) 
 
به سود تمام حسابهای سیوینگ معمولی در بانکهای کانادا مالیات تعلق میگیرد به جز این حساب.
مالیات دهندگان کانادایی هر سال بعد از پرداخت مالیات خود نامه ای دریافت میکنند که حداکثر مبلغی را که میتوانند در حساب TFSA بدون پرداخت مالیات ذخیره کنند ذکر کرده است. هر سال مبلغ 5 الی 6 هزار دلار به مقدار عدد حداکثر قابل ذخیره اضافه میشود.
 
2) Registered Education Saving Plan (RESP)
 
مخارج تحصیلات تکمیلی فرزندان در کانادا گاه از حد توان خانواده ها خارج است.
این حساب برای تحصیلات تکمیلی فرزندان توسط پدر یا مادر ایجاد میشود. 
والدین پس از باز کردن این حساب حق برداشت از آنرا نخواهند داشت تا زمانی که فرزند آنان به سن دانشگاه یا کالج رسیده و خود مبلغ حساب را برداشت نماید. بعد از باز کردن حساب والدین میتوانند از بانک تقاضا کنند که مبلغی (حداقل 25 دلار) ماهانه از حساب "چک این" آنها برداشت کرده و به حساب RESP فرزندشان واریز کند.
از مزایای حساب یکی این است که به محض باز شدن حساب دولت کانادا مبلغی حدود پانصد تا ششصد دلار بعنوان جایزه به این حساب واریز مینماید.
دیگر اینکه سود قابل ملاحظه ای به بخش پولی که پدر و مادر ماهانه واریز میکنند تعلق میگیرد بطوریکه معمولا در زمان برداشت پول توسط فرزندشان، مبلغ موجود در حساب حدود دو برابر مجموع مبلغی خواهد بود که پدر و مادر ماهانه به حساب واریز کرده اند.
 
3) Registered Retirement Saving Plan (RRSP)
 
این حساب مانند حساب RESP هست با این فرق که مختص زمان بازنشستگی بوده و در زمان بازنشستگی قابل برداشت میباشد. در ضمن حداکثر مبلغی که میتوان در این حساب هر سال ذخیره کرد با محاسبه حقوق دریافتی سال و میزان مالیات پرداختی از حقوق توسط اداره مالیات تعیین میشود. هر کس با سرمایه گذاری در این حساب بعد از زمان بازنشستگی حدود دو برابر مجموع پولی که ماهانه به حساب پرداخت کرده دریافت مینماید.
 
 

۶ نظر:

هامون گفت...

سلام
من این ماه اولین حساب RRSP خودم رو در کانادا باز کردم چند تا نکته داره:
علاوه بر مبلغی که ماهانه در این حساب میریزید دولت هم بر اساس اون مقدار از مالیاتتون به شما برمیگردونه. مثلا اگر شما بر اساس حقوق 35% مالیات پرداخت میکنید اگر درسال 10000 تا به این حساب واریز کنید، دولت هم مالیات مربوط به این 10000 دلار رو که قبلا از روی فیش حقوق شما اتوماتیک کم شده به حساب شما برمیگردونه تو این مثال حدود 3500 دلار.
نکته دیگه اینکه شما یکبار و فقط یکبار میتونید پیش از بازنشستگی از این حساب بدون پرداخت مالیات برداشت کنید اون هم فقط برای خرید اولین خانه در کاناداست. و این حساب برای پس انداز خرید خونه اول هم مناسبه. البته همیشه میشه از این حساب برداشت کرد اما باید مالیاتی رو که دولت برگردونده بهش بپردازید.
درمورد دو برابر شدن مبلغ در هنگام بازنشستگی هم باید اضافه کنم این بستگی به شما داره در انتخاب پلن سرمایه گذاری و ریسک شما. اگر در این حساب دو تا آپشن دارید یکی سود تضمینی بانک به حساب شما که سالیانه 2 درصد یا کمتره و سرمایه شما رو اونقدر هم زیاد نمیکنه. نوع دیگه که بانک پیشنهاد میکنه بازار سهام هست که جلوی من یه لیست 3 صفحه ای از انواع و اقسامش رو گذاشتن برا انتخاب

موفق باشید.

Mohaj Canada گفت...

خیلی از توضیحات مبسوط شما تشکر میکنم. قطعا من و بقیه خوانندگان استفاده میکنیم.

بابک گفت...

سلام
ممنون از پست ارزشمندی که گذاشتید

Unknown گفت...

از پستی که گذاشتید خیلی ممنون. فقط خواستم یک نکته را بگم که اسم حساب اول Tax free saving هست. باز هم از اطلاعات خوبتون ممنون.

Mohaj Canada گفت...

آره خوب شد ساد آوری کردید. اشتباه چاپی بود.

بهزاد گفت...

سلام مهاجر، با باز کردن حساب RRSP اختیار زندگی خود را بدست دولت کانادا می‌دهید و دولت‌ها هم نشان داده‌اند که امانت‌دار خوبی نیستند. اگر درآمد شما در سن ۶۵ سالگی یا سنی که استفاده از RRSP را شروع می‌کنید، بیش از درآمد امروزتان باشد یا با تغییر قوانین تا آن موقع مالیات بیشتری به شما بخورد، عملا ضرر کرده‌اید. از طرف دیگر نگاه داشتن پول برای مدت طولانی به ضرر است. پس باید آن را در انواع بازارهای سهام و Mutual Fund بگذارید. در آن صورت ممکن است مثل سال ۲۰۰۸ کل پس‌اندازتان به باد برود. باید در استفاده از RRSP مراقب بود. کارمندان بانک لزوما مشاوران خوبی نیستند.