۱۳۹۱ دی ۷, پنجشنبه

حراج آخر سال "باکسینگ دی"

 
هر سال، اولین روز بعد از نوئل در کشورهای کانادا، انگلستان و استرالیا سنت حسنه "باکسینگ دی" در اکثر فروشگاهها برگزار میشه. طی این سنت، فروشگاهها تخفیف عمده ای به اجناس خود از حدود 30 درصد تا 70 درصد میدهند و چند هدف را دنبال میکنند.
- گرم نگه داشتن بازار خود در سال آینده
- رد کردن جنسهای قدیمی و خالی کردن انبار برای جنسهای به روز


 
باکسینگ دی در فروشگاههای آنلاین اینترنت هم بصورت فعال انجام میشه. شروع حراج باکسینگ دی مجازی اینترنت معمولا در همان روز نوئل و زودتر از باکسینگ دی فروشگاههاست. من همیشه ترجیح میدم که جنسهای الکتریکی و الکترونیکی نظیر لوازم خانه یا دوربین و ... را از حراج باکسینگ دی اینترنتی بخرم، هم از اینکار لذت میبرم و هم چون قیمتها معمولا پایینتر بوده و فرصت مقایسه با بقیه فروشگاهها و همچنین مدلها رو داریم و همچنین هزینه ارسال به منزل رایگان است. قبل از شروع حراج اینترنتی، معمولا فرصتی 12 ساعته به مردم داده میشه که جنسها و قیمتهای حراج رو ببینند و بابقیه فروشگاهها مقایسه کنند. من در این مدت جنسهایی که نظرم رو از لحاظ قیمت و کیفیت جلب کردن به واچ لیستم در فروشگاه مورد نظر اضافه میکنم و در اینترنت کامنتهای مشتریان قبلی رو مطالعه کرده و در نهایت جنس خودم رو انتخاب کرده و میخرم. در اینکار باید سرعت عمل داشت چون معمولا جنسهای با کیفیت در حراج به تعداد محدود عرضه میشن. امسال من به یک دوربین دیجیتال جیبی با کیفیت احتیاج داشتم. دوربین سونی خودم خراب شده بود و کلا از سونی به خاطر ضعفهایی که داره دلزده شده بودم. در فیوچر شاپ چند دوربین کانن و فوجی فیلم و پاناسونیک (لومیکس) انتخاب کرده و با خواندن کامنتها دوربین 16 زوم لومیکس رو با 130 دلار تخفیف به قیمت 150 دلار خریدم. در خرید دوربین جیبی، چهار چیز برام اهمیت داشت، 1- زوم بالای دوربین، 2- هنگام زوم کردن تصویر استایبل باشه و بلور نشه، 3- حساسیت سنسور دوربین در نور کم بالا باشه و تصویر رو بدون نویز نشون بده. 4- شارژر همراه دوربین باشه. که کانن (پاورشات) و فوجی فیلم و نیکون(کولپیکس) در رده قیمتی که من میخواستم با توجه با مطالب سایتهای تخصصی رد شده و لومیکس رو انتخاب کردم.
روز بعد از نوئل که باکسینگ دی فروشگاهها شروع میشه حال میده آدم بره و مردم و فروشگاهها رو تماشا کنه. در اینروز به نظر من خرید پوشاک بیشتر به صرفه است. هر چند که جنسهای بنجل زیادی هم به چشم میخوره.
کلا در باکسینگ دی به نظر من، مقدار محدودی جنس با کیفیت و مقدار زیادی جنس بنجل به چشم میخوره ولی همون جنسهای بنجل هم در مقایسه با روزهای دیگه 30 تا 70 درصد تخفیف دارند. برخی برای مثال، لباسهای مصرفی کل سال خود را در باکسینگ دی تهیه میکنند. برخی فروشگاهها هم که نتونن جنسها رو در باکسینگ دی بفروشن، این حراج رو در روزهای دیگه ادامه میدن و اسمش رو "باکسینگ ویک" میگذارند. البته جنسهای با کیفیت معمولا در همون روز و ساعتهای اول فروش میرند.
باکسینگ دی بعضی وقتها به کمپانیها کمک میکنه که از دست جنس بد خلاص بشن. برای مثال شرکت نیکون دوربینی رو در تابستان 2012 به بازار میده و خیلی هم سروصدا میکنه. ناگهان کشف میشه که این دوربین یک عیب خیلی ریز و مهم داره. باکسینگ دی فرصت مناسبیه که فروشگاهها قبل از اینکه همه به این عیب پی ببرند، به بهانه حراج به نصف قیمت، انبارهای خود را از این دوربین خالی کنند. بعد از مدتی در بازارهای آمریکای شمالی از اون جنس دیگه یافت نمیشه در عوض بازار اون به سمت کشورهای جهان سوم تغییر مسیر میده. چرا که در این کشورها مردم نه بر اساس مطالعه و نیاز بلکه بر اساس چشم و همچشمی و تبلیغات کاذب جنسهای خود را خریداری میکنند.
 

۲ نظر:

بابک گفت...

سلام
حق باشماست کلا جنسایی رو که کیفیت و فروش خوب و ثابتی دارن رو تخفیف نمی دن! من یه هارد اکسترنال می خواستم بگیرم گذاشته بودم برای این روز . چک که کردم دیدم اونایی که مد نظرم بود کلا حدود 3 تا 5 درصد تخفیف خورده ! کلا بی خیال شدم

hoormazd گفت...

خوندن کل وبلاگت چند ساعت وقت منو گرفت . اما خیلی خوب بود. دستت درد نکنه واقعا