۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

بازنشستگی در کانادا

قبل از فیلتر شدن بلاگ اسپات در ایران این وبلاگ حدود 500 تا 700 بازدیدکننده در روز داشت که 70 درصد آن از ایران بود. بعد از فیلتر شدن اوایل به 200 نفر کاهش پیدا کرده و اکنون به حدود 500 بازدیدکننده در روز رسیده که 80% از کانادا هستند. این منو ترغیب میکنه که اطلاعاتی که از این ببعد میگذارم مطالبی باشه که برای ایرانیان مقیم کانادا به کار بیاد.
و اما...
بازنشستگی در کانادا با ایران خیلی فرق داره.
اینجا اداره بازنشستگی مثل ایران یا حقوق بازنشستگی وجود نداره.
خود شما باید حقوق زمان بازنشستگی خود را در زمان کار در حسابی به نام RRSP و قراردادی که تا سن بازنشستگی خود با بانک میبیندید بصورت ماهانه جمع کنید یعنی قسمتی از حقوق خود را به این حساب برای دوران بازنشستگی خود واریز نمایید. بانک این حساب شما را به یک پلان سرمایه گذاری متصل کرده و مطابق آن پلان به پول مانده به حساب در انتهای هر ماه سود (یا ضرر) واریز مینماید. پس این بسیار مهم است که حساب خود را با مشورت با بانک در جای مطمئنی سرمایه گذاری کنید.

سوال: وقتی من در کانادا بازنشست میشوم چقدر درآمد خواهم داشت؟
جواب: شما سه بخش پول دریافت میکنید.
1) همین سرمایه گذاری RRSP که خودتون ماهانه جمع کردید بصورت یکجا به شما پرداخت میشه. اگه هم که جمع نکردید یا کم جمع کردید که هیچ.
2) مبلغی ماهانه از دولت فدرال که به همه افراد مسن (چه کار میکردند یا بیکار بودند) پرداخت میشه.
Federal old age security pension (OSP) 0
مبلغ پایه Base OSP ماهانه حدود 590$ برای افراد مجرد و حدود 390$ به هر فرد متاهل پرداخت میشه که با توجه به درآمد در زمان کار میتونه با ضریبی تغییر میکنه. کسانی که بعد از 18 سالگی 40 سال در کانادا زندگی کرده اند میتونند Full OSP دریافت کنند و کسانی که بعد از 18 سالگی کمتر در کانادا زندگی کرده اند تعداد سالها تقسیم بر 40 ضربدر مبلغ Full OSP را دریافت خواهند کرد. این مبلغ به کسانی که بعد از 18 سالگی تا سن بازنشستگی کمتر از 10 سال در کانادا زندگی کرده باشند تعلق نمیگیرد.
3) Provincial pension plan  مبلغی جزئی از طرف استان بر اساس حقوق دریافتی شما
اگر در کبک هستید معمولا هر چهار سال یکبار نامه ای برای شما از Regie des rentes میاد و شمارو از وضعیت درآمد گذشته شما و میزانی که تا اون زمان درصورتی که به سن بازنشستگی برسید به شما تعلق میگیره باخبر میکنه. درصورتیکه 20 سال سابقه کار با حقوق سالانه 30 هزار دلار داشته باشید مبلغی که از استان خواهید گرفت حدود 280 دلار خواهد بود که به مبلغ ذکر شده در شماره 2 بصورت ماهانه اضافه میشه.
با توجه به فرمولها و اعداد بالا شاید حدس بزنید چرا سر بعضی از افراد مسن و بازنشسته در کانادا تو سطل آشغاله و بدنبال قوطی نوشابه و ... برای فروش میگردند.
اگر فردی مطلع مطلبی تکمیلی داره لطفا در بخش نظرات اضافه کنه.

کپی برداری از مطالب وبلاگ "از ایران تا کانادا" حتی با ذکر مرجع مجاز نمیباشد.

۹ نظر:

نینا گفت...

من نینا هستم و فکر کنم مثه اغلب خواننده های وبلاگ، تو راه مهاجرت.
چند وقتی میشه که میخونم اینجا رو،البته غیر از مدتی که رمزدار بود.
خواستم حالا که مجددا دسترسی رو باز کردید، یه تشکر کنم ازتون.
*
فکر کنم خیلی از ماها به خاطر فیلترینگ مجبوریم که وبلاگها رو از گودر دنبال کنیم، واگه بخواهیم خود وبلاگ رو باز کنیم،باید با فیلتر شکن و وی پی ان باشه که اغلب سرورهاشون آمریکا و کانادان و شاید علت اینکه درصد بالایی از بازدید وبلاگتون رو آی پی های کانادایی تشکیل میده همین باشه.
برقرار باشید

ناشناس گفت...

بازنشستگی در کانادا اینده ایی ندارد بهتر است برای اخر کار به ایران برگردید

ناشناس گفت...

من از خواننده هاي هميشگي وبلاگتون از ابتدا تا كنون بودم.به نظر من درصد خواننده هاي وبلاگتون تغيير نكرده و همچنان بيشتر خواننده هاي وبلاگ از كساني هستند كه در ايران و در صف مهاجرت به سر مي برند.فقط از زماني كه فيلتر شده وبلاگ چون همه با vpn ميان.آمار رو اينجوري نشون ميده.خود من vpn كانادا رو دارم ولي از ايران هستم.

مامان سارا گفت...

ممنون

ناشناس گفت...

از ایران تا کانادای عزیز
سلام
مایلم احترام عمیق خودم و همسرم را به جنابعالی ابراز کنم و تشکر بی حدوحصر بابت وبلاگتان و آن همه مطلبی که باصداقت نوشته بودید و پر از نکات مفید و موثر.
راستش من از جماعت وبلاگ نویس نیستم البته قصد دارم در آینده ای نزدیک به این خیل بپیوندم و متقابلاً دین خودم را به دیگران ادا کنم. بنابراین میدانم که شما مرا نمیشناسید و صد البته میدانم که این موضوع اهمیت چندانی هم برای شما ندارد چرا که با نیتی که جنابعالی داشتید قصدتان فقط انتقال تجارب و کمی تخلیه ذهنی بوده است حالا این تجارب در ماهان کرمان استفاده بشود یا در ارتفاعات زرد کوه بختیاری چندان مهم نیست و این خیلی زیبا و انسانی است.
بنده بطور اتفاقی با صفحه شما آشنا شدم و از روی بایگانی تمام یادداشتهایتان را به تفکیک ماه ذخیره کردم و بخانه بردم و بصورت آفلاین و سر فرصت با همسرم بصورت جداگانه خواندم آخه ما در خانه اینترنت پرسرعت نداریم و اینها را از محل کار بردم. بعد بترتیب از ماههای ابتدا تا به انتها و هرکدام را از نزولی به صعودی خواندم و چه خواندنی .
به جرات می توانم بگویم در تمام این وبلاگهایی که خواندم هیچکدام مثل مال شما جذاب و خواندنی نبودند بطوری که در عرض دو سه روز تمامشان را خواندم و جالب است برای شما بگویم که بخاطر این امر در خواندن با همسرم دچار تداخل می شدیم و دوست داشتیم هر کدام زودتر بخوانیم امری که تا کنون برای ما سابقه نداشت.
در هر صورت وظیفه انسانی خودم دانستم که از شما تشکر کنم و از صمیم قلب از خدا برایتان آرزوی موفقیت بکنم که البته با شناخت مجازی که از جنابعالی در دنیای مجازی پیدا کردم برایم روشن تر از روز است که موفقید. شرکتت رو هم میزنی غصه نخور.
و از طرفی متاسفم که کشور عزیزمان روزبروز باید خالی تراز انسانهایی چون شما بشود. من یک دوست پزشکی در سایت هفته پیدا کردم که اونهم مثل جنابعالی دقیق و کامل به سئوالات و دغدغه های من پاسخ داد و مثل شما به بنده مقادیر معتنابهی تاسف خوراند.
امیدوارم که هم شما و هم آن دوست عزیز را در آنجا ببینم و بتوانم با شما محشور شوم البته اگر لایق باشم و در ضمن میخواستم چنانچه امکان داشت اگر سئوالی یا کمکی داشتم از شما بپرسم و امیدوارم که فرصت پاسخگویی داشته باشید.
درضمن دیدم که برای ماه آگوست هیچ یادداشتی نداشتید نمیدانم قصد دارید به نوشتن ادامه بدهید یا نه و می دانم که بعد از مدتی دیگر انگیزه ای برای نوشتن نمی ماند و مثل کسی که به قله رسیده است کار خود را تمام شده می داند و شاید شما هم دچار این حالت شده اید ولی چون یکبار در یادداشتی دیدم که نوشته بودید احساس می کنم خواننده ندارم و شاید دیگر ننویسم خواستم مطمئن شوم که این دلیل ننوشتنتان نبوده باشد، چه مطمئن باشید که این طور نیست و فکر کنید که حتا اگر یک نفر هم این نوشته شما را خواند و تجارب شما برایش مفید واقع شد عاقبت بخیرید پس خواهش می کنم ادامه بدهید.
در پایان آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و خانواده تان را دارم و امیدوارم بتوانم با شما مراوده داشته باشم و در آینده ارتباط البته اگر لیاقت داشته باشم
به امید دیدار
جواد

مجید گفت...

سلام دکتر جان
خوبی؟

خدمتت عارضم که یحتمل دلیل تغییر و تحول در بازدید گنندگان از سایتت این باشه که داریم از فیلتر شکن استفاده میکنیم
و اون آدرس رو از محل دیگه ای به جز ایران ارسال می کنه

و مرسی از مطلبت، حداقل یادگرفتم که چطوری باید برای اونجا برنامه ریزی کرد

عید گذشته مبارک و طاعات قبول درگاه حق

ناشناس گفت...

تشکر بابت زحمتی که می کشین تو وبلاگ.
آقای مهندس جمع بند 1و2و3 فکر کنم تقریبا 1200$ بشه. یعنی این کفاف زندگی رو اونجا نمی ده؟
پس چرا می گن خرج زندگی تو کانادا ماهانه بین 1200 تا 1500$ است؟

محسن گفت...

سلام قربان
ما همیشه وبلاگ دوستامون و می بینیم چه ف شده باشه و چه نشده باشه.ممکنه همون افرادی که از کانادا وبلاگ شما رو می بینن مثل دیگران از ایران باشن و با vpn,وصل شده باشن.
موفق باشین.
راستی اکثر بازذیذکنندگان وبلاگ من هم از طریق وبلاگ شما به من متصل میشن.

ناشناس گفت...

دوست عزیز
از اینکه زحمت میکشید و مطالبی رو جهت اطلاع ایرانیان داخل کشور در مورد کانادا مینویسد تشکر میکنم ولی بهتره یک مقدار با تحقیقات بیشتر اینکار رو انجام بدهید در مورد بازنشستگی شما کلا CPP را فراموش کرده اید.CPP وOld Age Security کاملا دو مساله جدا هستند . به هر حال با توجه به تجربه خودم ایرانیان عزیز بهتره به جای گوش کردن به نصایح دیگر هموطنان که گاها برگرفته از احساسات و شنیده های دیگران است و خیلی مواقع نه تنها صحیح نیست بلکه کاملا برعکس است به وبسایت سرویس کانادا در ذیل مراجعه کنند.
http://www.servicecanada.gc.ca/eng
براساس تجربه خودم شما قادر هستید تمام سوالهای خود را از وبسایت دولت کانادا پیدا کنید.
خواهش میکنم خیلی روی حرفهای هموطنان حساب نکنید زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز شما نوسط دولت کانادا در اختیار شماست.
توجه داشته باشید در شهرهای بزرگی مثل تورنتو و مونترال و ونکور با توجه به تعداد زیاد ایرانیها و این عادت بد همه ما که اطلاعات را دوست داریم دهان به دهان بشنویم (به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق در ایرانی که در آن بزرگ شده ایم) در اکثر مواقع اطلاعاتی به ما داده میشود که نه تنها درست نیست بلکه بعضا باعث گرفتاری هم میشود.
در ضمن دولت کانادا تلفن ۲۴ ساعته ای هم جهت پاسخگویی به شما دارد. و حتی اگر زبان هم بلد نیستید دراکثر شهرهای بزرگ اپراتور فارسی زبان هم دارند که به تمام سوالات شما پاسخ میدهند.
شماره تلفن: 18006226232+

ضمنا در مورد بازنشستگی لطفا به دو صفحه وبسایت زیر مراجعه فرمایید:
http://www.servicecanada.gc.ca/eng/isp/pub/factsheets/rates.shtml

و همینطور
http://www.servicecanada.gc.ca/eng/isp/oas/oasrates.shtml

با تشکر علی از آلبرتا