۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

تجربه من در مورد حساب بانکی و دیش ماهواره در کانادا

سلام بر دوستان عزیز گل گلاب
والا من منتظر میمونم معمولا تا یک اتفاقی چیزی برام بیفته یا یک تجربه ای برام پیش بیاد تا براتون بنویسم شما هم استفاده کنید.
تجربه اولم در ارتباط با حساب بانکی بود.
من معمولا هر دو 3 روز یکبار گردش حساب همه حسابهامو از اینترنت چک میکنم. دو سه روز پیش گردش حساب ماهیانه حساب RBC رو چک میکردم برای دومین بار یک پرداختی که من انجام نداده بودم و تو حسابم بود توجهم رو جلب کرد. 13.95 دلار که ماه قبل هم همین بود و عنوانش هزینه ماهیانه ذکر شده بود. شب ساعت 11 با بانک تماس گرفتم و پرسیدم این چیه تو حسابم که الان دو ماهه داره میاد؟ گفت هزینه ماهیانه خدمات حساب بانکیته چون تو پاکیج نامحدود گرفتی و این هزینشه؟ گفتم پدرت خوب مادرت خوب من اخیرا پاکیج بانکیمو تغییر ندادم و 8 ماهه حساب دارم پس چرا الان دو ماهه میاد و از اول نیومد؟ خانومه گفت من نمیدونم اینو برو از شعبه ات بپرس. شاید خواستن چند ماه اول بهت حال بدن. گفتم او کی . اینجا بود که یادم اومد اون زمان که داشتم اول حساب باز میکردم و مشاور بانک داشت از پاکیجها صحبت میکرد و من گوش نمیکردم و الکی اوکی اوکی میکردم برا همین وقت بود.
حالا اینو اینجا داشته باشید.
اینجا بانک برای نگهداری پولتون هزینه میگیره.
برای خدماتی هم که بهتون میده هزینه میگیره.
تمام بانکها هم اینو دارند منتها هرکدوم به نوعی با پاکیج بازی مشتریاشونو سرگرم میکنن.
شما دو نوع حساب میتونید باز کنید.
حساب پس انداز یا سیوینگ
حساب معمولی
حسابهای پس انداز سیوینگ بحثش جداست و اگه تا مدت زیادی میدونید که نمیخواید به پولتون دست بزنید این نوع حساب به صرفه هست حتی یک سود بسیار پایینی در حد 2 3 درصد شاملش میشه.
ولی حسابهای معمولی که روش دبیت کارت هم میگیرید شامل هزینه ها میشه.
این هزینه ها شامل چند بخش میشه،
هزینه ماهانه نگهداری پول
هزینه ترانزاکشن دبیت کارد یعنی استفاده از دبیت کارد در مغازه ها و یا خودپرداز
هزینه سالانه کردیت کاردی که روی حساب دبیت میگیرید
برای همین، بانکها معمولا پاکیجهای مختلفی رو بهتون پیشنهاد میکنن.
مثلا، در پاکیج دی تو دی بانک RBC که پایینترین نوع پاکیج هست، شما ماهی 4 دلار به بانک پول میدید، و تا 15 ترانزاکشن هم در ماه با دبیت کارد رایگان هست یعنی بیش از اون اگه بخواید از مغازه با کارت دبیت چیزی بخرید باید بابت هر خرید یک تا دو دلار پول بدید. اگه از بانکهای دیگه بخواید با کارت دبیت بانک خودتون پول بردارید بابت هر ترانزکشن پول باید بدید. اگه از کانادا خارج شدید و خواستید مثلا از یک بانک تو آمریکا پول بردارید هزینه باید بدید. و هزینه های دیگه که میتونید پاکیجهای بانک آر بی سی رو اینجا مطالعه کنید.
پاکیجی که به من داده شده و بعد از هفت ماه شروع به کم کردن هزینه کردند پاکیج نامحدود بازاء 13.95 دلار ماهانه بود.
در این پاکیج من با دبیت کاردم نامحدود میتونم از مغازه ها خرید کنم و با آر بی سی ترانزاکشن داشته باشم،
تا 15 ترانزاکشن در ماه میتونم از بانکهای دیگه پول بردارم و هزینه نداره.
هزینه سالانه کردیت کاردم رایگان خواهد بود.
اگه بطور اتفاقی چکی بکشم که تو حسابم به اون اندازه پول نباشه، بانک پرداختش میکنه تا کارم به دادگاه نکشه و طرف حسابم بانک میشه.
و چندین فاسیلیتی دیگه که فکر نکنم فعلا استفادشون کنم.
گفتم اولش جا خوردم و بعد که رفتم خوب تمام پاکیجها رو مطالعه کردم دیدم برای الان من که حدود 30 ترانزاکشن در ماه با دبیت کارت دارم و تازه هزینه سالانه کردیت کاردم رایگان میشه و چیزای دیگه این پاکیج خوبه و فعلا نمیخوام تغییرش بدم و کمش کنم. ولی خداییش زور داره کلی پول تو بانک بذاری و بعد برا نگهداریش به بانک پول بدی. خوب حداقل برا ما که تمام کارهای بانکیمون تو ایران تقریبا رایگان بود زور داره. ولی چاره ای نیست. جلوت میگذارن باید انتخاب کنی.
اما توصیه من به شما که تازه اومدین،
1) همون پاکیج حداقل رو بگیرید، و سعی کنید تمام کارهای بانکیتونو با کردیت کارد انجام بدین که هزینه نداره، ولی هر جایی هم کردیت کارد قبول نمیکنن.
2) اگه پول قلمبه ای دارین که نمیخواین استفاده کنید مدت زیادی، تو حساب پس انداز سیوینگ بگذارید
تبصره: اینکه بهتون میگن آی پول بانک نگذارید دولت بهتون فاسیلیتی نمیده و کمک نمیکنه و اینها. یا پولتونو تو صندوق امانات بگذارید. به نظر من اشتباهه
چون دولت برای دادن فاسیلیتی مثلا کمک هزینه بچه ها و ... با حساب بانکیتون کاری نداره . شرایطی داره که اگه داشته باشید شامل شما میشه.مثلا درآمدتون در کانادا چقدر هست؟ خانوادتون چند نفرن؟ و ... چون دولت خودش میدونه خیلی از مهاجرها که اومدن اینجا بهرحال داروندارشونو فروختن و با مقداری پول اومدن و این پول شامل مالیات و ... نمیشه.
اگه کسیم میخواد 300 هزار دلار تو صندوق امانات بگذاره و بعد از دولت هم کمکهایی دریافت کنه خوب اگه وجدانش اجازه میده دیگه خودش میدونه.
در ضمن اگه از همین اول نخواین با دولت روراست باشید آخرش یکجایی کارتون گیر میکنه. یا تو مالیات سالانه و خرجو دخلتون و یا وقتی میخواید به دولت بگید درآمد نداشتید و یا داشتید چقدر بوده.
مسئله دیگه، مدتی بود میخواستم برای خوانه ماهواره نصب کنم تا کانالهای ایرانی چه دولتی و غیر دولتی رو بگیریم. یکبار با یکی ازین مغازه های ایرانی اینجا تماس گرفتم، گفت رسیور300 $ دیش و متعلقات 150 $ نصب 100$ که دیدم داره دولا پهنا حساب میکنه تصمیم گرفتم خودم برم همه تجهیزاتش رو بخرم و نصب کنم.
آدرس یک فروشگاه بزرگ رو گرفتم که همه تجهیزات فنی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو داره. فروشگاههایی مثل کانادین تایر اولا همه چیز رو ندارن و ثانیا قیمتشون گرونه. اسم مغازه ادیسون یا Addison هست و میتونید تو گوگل در مونترال سرچش کنید و ببینید چیا داره و چقدر به صرفه هست. باب میل افراد فنیه. تمام خیابان جمهوری تهران توی این فروشگاه هست. با قیمت مناسب
خلاصه رفتم و یک پک کامل دیش 91 سانتی برداشتم و شد 70 $ و 10 متر کابل کواکسیال شد 8 $ و یک رسیور شد 70 $ و همچنین یک سات فایندر 14 $ و وسایل بستن دیش به تراس خونه از جمله بست و پیچ و اینا شد جمعا 10 $ اومدم و خونه نصبش کردم ولی یک بد شانسی آوردم که رسیورم کمی تا قسمتی clone بود و شانس گند ما کار نمیکرد که وقت و انرژیمو کلی گرفت، و مجبور شدم برم و با یکی دیگه از همون مدل عوضش کنم که الان راضیم و خوب کار میکنه. تازه از رسیوری که تو ایران داشتیم و 200 تومن براش پول داده بودیم امکاناتش بیشتره. الان دیگه تمام کانالهای ایرانی رو ، رو Galaxy 19 میگیریم فقط حیف BBC Persian رو این ماهواره ارسال نداره چون من خیلی دوسش میداشتم . البته از اینترنت راحت میشه دید ولی من برنامه های مستند و از جمله تخته گازشو اونم با دوبله فارسی دوست داشتم. چون اینجا تخته گاز رو تلویزیونهای کانادا پخش میکنن ولی مثل دوبله فارسی حال بهم نمیده.
امیدوارم ازین پست استفاده کنید

۱۰ نظر:

رضا گفت...

سلام مهندس
فکر نکنم منو یادت بیاد اما یوقتی قرار بود تلفونتو برام میل کنی.
خدا خیرت بده از وقتی اومدم مونترال دوست داشتم شبکه های فارسی رو برای بچه هام بگیرم.
راستی منظورت از شبکه های ایرانی چیه؟جمهوری اسلامی یا فارسی1 و طپش؟
میشه بیشتر راهنمایی بکنی برای نصب و جهت
بازم ازت ممنونم

مرد پارسي گفت...

مهندس جان

نميدونم ولي يه جايي شنيدم كه براي نصب ماهواره بايد ماهانه حق استفاده هم بدين.

دوباره و صد باره ممنون از اطلاعات مفيدي كه ميزارين

بیژن گفت...

سلام مهندس جان
از تبصره که گذاشتین خوشم اومد و کلی حال کردم.
قبلا یه جایی شاید وبلاگ شما، خوندم که برای نصب دیش باید ببینی نمای ساختمون به هم نریزه و برای اینکار کسانی هستند که مجوز این کارو دارن. در هر صورت ماهواره هم نعمتیه. یه سؤال ... این واژه کلون رو متوجه نشدم چون تا حالا باهاش برخورد نداشتم. شاید منظورتون اینه که تقلبی بوده!
یه مورد دیگه اینکه کانال بی بی سی پرشن رو میتونی از EutelSat W3A بگیری که مونترآل رو پوشش میده
در ضمن اینجا تو ایران هم کلی کارمزد باید بدی که بعضی وقتها غیر قابل تحمله مثلا یه زمانی که سرویس ساتنا نبود چون بانکها پول نقد نداشتن باید بین بانکی می گرفتی و بابتش باید سه هزار تومن میدادی. به نظر من این پکیجی که دارین از همه بهتره.
مخلص شما

salah گفت...

مهندس جان سلام با سپاس از اطلاعات مفيد ارائه شده من چون پكيج RBC با ايميل برايم آمده بود آنقدر حالت داشت كه گيج بودم كمك خوبي بود ضمنا من چند ماه پيش سوال در مورد آكادميهاي cisco كردم و هزينه ها و نحوه ثبت نام در كانا دا و اينكه آيا از كمك هزينه تحصيلي براي مدارك ميشود استفاده كرد و آنكه آيا اصولا داشتن مدارك Cisco كمكي به يافت شغل ميكند لطف كن در قالب يك پست توضيح بده خيلي سپاسگزار خواهم بود
دلاور

Saeid گفت...

سلام

آقای مهندس شما که انقدر با تجربه ای یه کمکی هم به من می کنید و میگید که چه راهی رو برای آمدن به کانادا انتخاب کنم. خیلی برام مهمه من لیسانس دارم
به نظر شما می گذارند من بیام کانادا؟

موفق باشید

آدرس سایت من www.Saeidpix.com هست اگر افتخار دادین جواب بدین ممنون

Mohaj Canada گفت...

رضا:
منظور از شبکه های ایرانی یعنی هر آنچه که شما در ایران بر روی ماهواره میگیرید و به زبان شیرین فارسی سخن میگویند.
--------------------
مرد پارسی:
اینجا هم اگه بخواین شبکه ای که فری نیست رو بگیرین باید ماهانه به پروایدر پولی بدین.
--------------------
بیژن:
اینجا ما مثل ایران آزاد نیستیم که رو هر تراس یا پشت بوم صد تا دیش بگذاریم همینم که گذاشتم خیلی سعی کردم نمای ساختمون بهم نخوره حالا اگه بشه ال ان بی دوم گذاشت شاید اینکارو بکنم.
-----------------------
سالزا:
اینجا هر نوع سرتیفیکیت تخصصی میتونه مفید باشه و امتیاز مثبت تلقی میشه.
--------------------------
سعید:
چرا نمیگذارند مگه بقیه که میان کانادا شاخ و دم دارند؟ تازه خیلی از ماها که میایم اینجا از خیلی از شماها که تو ایران کار میکنید بی عرضه تر و بی سوادتریم ولی تو سفارت وانمود میکنیم واسه خودمون کسی هستیم.
ستون سمت راست وبلاگ رو مطالعه کن.اگه حالشو نداری هفت میلیون به دلال کانادا بده. بازم حالشو نداری قید اومدنو بزن.
شما از طریق اسکیل ورکر میتونی بیای.
---------------------

ناشناس گفت...

متشکر.
عجب وبلاگی داری....ممنون از زحمت

مینا گفت...

سلام دوست عزیز. من ]چند تا سوال داشتم. اگه لطف کنید و جواب بدین ممنون میشم. من و همسرم قصد ادامه تحصیل در کانادا رو داریم. هر دو فوق لیسانس دانشگاه تهران هستیم.
1. آیا دانشگاه های نزدیک بهم اپلای کنیم. یعنی فرضا دانشگاه هایی که توی یه ایالات با فاصله زمانی مناسب هستند؟ چون خودم دانشگاه های آنتاریو و مسافت شهر ها با ترن و ماشین شخصی رو درآوردم. ولی با توجه به اینکه تعداد روزهای کلاس کمه میشه دانشگاه های شهرهای دور از هم رو انتخاب کرد؟
2. شهرهای کدوم ایالت زمستون های سرد نداره یا بهتر از بقیست؟
3. ما می تونیم 30 میلیون با خودمون بیاریم. اینو باید از بانک داخل ایران تائیدیه بگیریم؟
4. من نفر اول رشته ام هستم که 3 ترم تحصیلی هم اول شدم. فکر کنم آیلس 6.5 بتونم بیارم. مقاله متاسفانه 1 دونه برای یه کنفرانس بین المللی دارم. می خوام بیشتر روی زبان کار کنم نمره 7 بیارم. بهتره دنبال مقاله باشم یا نمره بهتر زبان؟ در ضمن با شرط استعدادهای درخشان به احتمال 99% دکترای دانشگاه تهران بدون کنکور پذیرش میشم. با این شرایط می تونم فاند خوبی بگیرم؟
5. برای ویزا بهتره من و همسرم توی مصاحبه بگیم دو تایی میریم یا نگیم. در این زمینه اطلاعات ضد و نقیض زیادی رسیدی بهم.
6. من توی زمینه کاریم که مدریت ساخته (construction management) تقریبا قوی هستم و می تونم با نرم افزارهای این رشته مثل پریماورا، ام اس پراجکت و.. خوب کار کنم. درضمن کد دو بعدی و سه بعدی و تیری دی مکس و فوتوشاپ و آفیس هم خوب بلدم. آیا می تونم کار خوبی پیدا کنم. میشه به جز اون 21 ساعت کاری داخل دانشگاه کار نیمه وقت داشت؟ یا اصلا بهتره از طریق جذب نیروی کاری اقدام کنم؟ فقط مشکل اینه که یک سال سابقه کار دارم توی یه شرکت پیمونکاری سد و راه!

ببخشید مثل اینکه سوالام زیاد شدن. حتی پاسخ چند کلمه ای هم بدین سپاسگزارم

kasra گفت...

دوست عزیز ممنون از له اشتراک گذاری تجربه هاتون خیلی ارزشمنده یپاس فقط یک چیزی رسیورهای اونجا همون dvd_-s2 هستند یا با سیستم دیگه ای کار می کنند؟

Unknown گفت...

سلام من رفتم همین فروشگاهی ایشون می گن گفت ما سالهاست که رسیور نداریم!!