۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

نژادپرستی در استخدام

شبکه سی بی سی کانادا دیروز برنامه ای داشت که در اون نژاد پرستی در استخدام افراد در کانادا توسط کارفرمایان رو مورد انتقاد قرار داده بود.
در این برنامه ذکر شد که متوسط تحصیلکردگان بیکار کانادا 8% هستند ولی بخش دوم این آمار جالبتر بود،
آمار تحصیلکردگان بیکار کانادایی الاصل 3% و تحصیلکردگان بیکار مهاجر 19% بود. که در این برنامه از اون به نژادپرستی در استخدام نام برده شد.البته اون قسمتی از مهاجران تحصیلکرده که در کانادا سر کار هستند معمولا یک یا دو پله پایینتر از میزان تحصیلات خود مشغول به کار هستند. یعنی اگر مهندس هستند بعنوان تکنسین و بهمین نسبت پایینتر.
در این برنامه گفته شد که اگه دو تحصیلکرده مهاجر و کانادایی در مصاحبه استخدام مثل هم باشند و حتی تحصیلکرده مهاجر کمی بهتر باشه معمولا اونکه کانادایی هست استخدام میشه مگه اینکه مهاجر خیلی نسبت به رقیب کانادایی خود بهتر باشه. بهمین دلیل مهاجران ترجیح میدهند در شغلهای رده پایینتر تقاضای کار بدهند تا بلکه استخدام بشوند.
تشویقهایی از قبیل پرداخت 40% حقوق مهاجر به شرکت استخدام کننده اون تا یکسال هم نتونسته کارفرمایان رو تشویق به استخدام مهاجرین در شغلهای متناسب خود بکنه.
در این برنامه به شدت از این وضعیت انتقاد شد و گفته شد که دولت در سال  24 میلیارد دلار به این خاطر به مهاجرین و خانواده آنان کمک هزینه زندگی پرداخت میکنه.
شرکتها دو معیار بسیار مهم برای استخدام دارند.
1) تحصیلکرده کانادا (و)
2) سابقه کار مرتبط کانادایی

۶ نظر:

farid گفت...

مهندس حالا فرض کن یکی که از لحاظ علمی در رتبه خوبیه اینوسط بیاد به شرکت استخدام کننده دروغ بگه من 4سال سابقه کار کانادایی دارماون شرکت کانادایی میره استعلام میگیره؟ recommandation میخواد؟
ممنون

Faraz گفت...

مهاجر عزیز، از ساعت 4 صبح وبلاگت و پیدا کردم الان ساعت 3 بعد الظهر یک ضرب همشو خوندم از ب بسمالله تا... کلی نکته یاد داشت کردم و خیلی یاد گرفتم از تمام پستات مخصوصا اینکه بسیار صادقانه بود و همچنین کلی تریک هایی که کسی حاضر نیست با دیگران در میون بزاره...واقعن دمت گرم و دست مریزاد

amiromona گفت...

ممنون از مطلب زيباتون
خسته نباشيد
به ما هم سر بزن با نظراتت كمكمون كن مطالبمون مفيد تر باشه

reza_canada گفت...

سلام مهندس
یک سری به وبلاگ من بزن
دیگه تمامش کردم و وظیفم رو انجام دادم

برای مطلبت هم لینک گذاشتم ،این تن بمیره یک نگاهی بنداز ببین خوبه؟!
چاکرتیم
موفق باشی
من رو دعا کن ، هنوز اول راهم
www.canadairanian.blogfa.com

ناشناس گفت...

سلام مهاجرعزیز.مابرای کبک اقدام کردیم وحدودچهارماهه کهcsqدریافت کردیم.مادر دوبچه 10و12ساله هستم ودرجایی شاغل نبودم ونیستم.به نظرشما من زبان انگلیسی بخوانم یا همان فرانسه راادامه دهم.من فرانسه راحدودیک سال ونیم خواندم.ولی انگلیسی خیلی واردنیستم.دوست دارم دردانشگاه ادامه تحصیل دهم.اگرهم کارپیدا کردم کارکنم.ازشماتقاضادارممراراهنمایی کنید

Mohaj Canada گفت...

سلام بر ناشناس
من نزدیک سه سال در ایران کلاس فرانسه رفتم. در اینجا به من کلاس فرانسه ندادند و اصرار که کردم ترم آخر گذاشتنم با یک فرانسوی که صحبت میکنم میگه خیلی خوب صحبت میکنی ولی حرف یک کبکی رو اصلا نمیفهمم و میدونم که سه سال طول میکشه تا بفهمم بنابراین اینجا انگلیسی بیشتر به کمکم میاد.
حالا خود دانید.