۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

زمین لرزه در مونترال

امروز مونترال زلزله اومد، حدود ظهر بمدت 15 ثانیه زمین لرزید، من تو دفترم بودم، البته شدتش زیاد نبود شاید خیلی ها هم متوجه نشدن، شاید حدود 3 تا 3.5 ریشتر(تصحیح میکنم اخبار گفت در مرکز زلزله در مرز استان کبک و اونتاریو یعنی 50 کیلومتری مونترال  5.5 ریشتر بوده ولی احساسش برامن داخل ساختمان، 3.5 بود به نظر میاد ساختمونها لرزش رو زیاد منتقل نمیکنن.) ولی لرزش رو میشد احساس کرد. پنج دقیقه بعد از زلزله آژیر خطر ساختمان به صدا درومد که خارج شید ولی کسی توجه نکرد چون خطر رفع شده بود یا حداقل برای اون موقع رفع شده. البته ساختمانهای اینجا رو ضد زلزله میسازند، ولی تا چه حد دوام میارن نمیدونم. بهرحال من فهمیدم که اینور دنیا در شرق کانادا هم گاهی زمین میلرزه.
هوا واقعا عالیه، روزها کمی گرم و شرجی و شبها خنک بطوریکه دمدمای صبح من سردم میشه.
هر سال همین موقع ها که ایران بودم معمولا بادهای پر گردو غبار و میکرب از همسایه شرقی و غربی و جنوبی حمله میکردند و بلافاصله بعدش بچه های من تب میکردند یا خروسک میگرفتند. دیگه بر من ثابت شده اون بادهای رنگی پر گردو غباری که وارد ایران میشن و شهرهای مارو میگیرن کلی هم ویروس با خودشون میارن.
خبر بعدی:
امروز تو یکی از روزنامه های کانادایی یک عکسی رو دیدم که تعجب کردم، تظاهرات بسیجیان در مقابل مجلس ایران و پلاکاردی که نوشته بود "فلانی تو غلط کردی دستور رهبر رو به رای میگذاری" نویسنده مقاله که یک کانادایی بود تحلیل کرده کرده بود که طبق پیشبینیش دامنه آشوب از سمت اصولگرایان داره از کنترل خارج میشه و دامن خودشونم میگیره و ازین مسئله کاملا ابراز رضایت کرده بود اون حتی تو این مقاله نوشته بود که قراره کی ازین آشوب به عنوان رئیس بیاد بیرون، برام جالب بود اینهایی که اینورن چقدر نسبت به سیاست ایران اطلاعاتشون زیاد شده و همه چیو رصد میکنن.
خبر دیگه اینکه فردا بمناسبت روز کبک تعطیل رسمیه، چند وقت دیگه هم روز کاناداست.
خسته شدم، احساس میکنم به چند روز مسافرت نیاز داریم، چند تا تور خوب پیدا کردم، یکیشون یک برنامه سه روزه به سمت تورونتو و بعدش آبشار نیاگارا داره قیمتش هم بد نیست، بچه ها باهاش رفتن و تعریف کردن دوست دارم اینو بگیرم.
دوست داشتین به این سایت سر بزنید.
بعضیها سوالهایی میکنند که من 10 بار به هر کدوم تو پستهای قبلی جواب دادم، لطفا برین پستهای قبلی رو بخونید جوابتون اونجاست.
هوا اکثرا ابریه و بارون میاد، خورشید که درمیاد زن و مرد همه دو تیکه و یک تیکه میپوشن یک صندلی زیراندازی چیزی برمیدارن میان جلو آپارتمانشون که پشت آپارتمان ما باشه تو چمنا دراز میکشن آفتاب میگیرن و کتاب میخونن.
جدیدا پلیس مونترال خانومهای فاحشه رو که دارن سر قیمت با آقایون تو خیابون چونه میزنن به همراه آقایون گیرمیندازه و جریمشون میکنه، چون فاحشه گری در کبک قانونی نیست، خانوم رو در جا جریمه میکنه و جریمه آقا رو به آدرس خونشون پست میکنن.
پلیس هم گاهی تو خیابون به جوونا گیر میده که تو جیبشون کرک یا گراس یا چیزای دیگه نداشته باشن. جوونا ازین چیزا اینجا زیاد مصرف میکنن. بچه بزرگ کردن اینجا راحت نیست.
با یکی که همسایه ایرانیش که استاد دانشگاه هم بود و داشت برمیگشت ایران صحبت میکردم، میگفت ازون آقا پرسیده برا چی برمیگردی؟ بهش گفته من همه نوع اختلاف فرهنگی اینجا رو تحمل کردم ولی یکبار چیزی رو دیدم که دیگه بریدم، میگفت یکبار رفته بیوقت خونه و دیده دخترش با دوست پسرش رو تختش خوابیدن، اعتراض کرده و پسره به جرم مزاحمت زنگ زده به پلیس و پلیس باباهه رو گرفته برده به اداره پلیس. اینور اینچیزارو داره.
کسی که در جریان بزرگ شدن دختر یا پسرش نیست اگه یکروز دخترشو رو تخت خودش با دوست پسر ببینه نباید جا بخوره و دیگه جایی برا اعتراض نیست.

۷ نظر:

کارنو گفت...

منم سر کاربودم ، اومدم بیرون برم یه سر بانک که دوستم از تورنتو زنگ زد که زنده ایی ... تازه اون موقع فهمیدم زلزله رو هم آوردیم اینجا. میگفت قدم نیست که داری !اصلا متوجه نشدم ، حالا جدی جدی اینجام زلزله خیز شد !

محمد از نارمک گفت...

سلام
امیدوارم خوش و خرم باشی ، مطالب شما برای ما که مدیکالمون اومده و در حال برنامه ریزی برای آینده هستیم خیلی مفیده . میخواستم با شما یک مشورت بکنم . پسر من(محسن) کلاس دوم دبیرستان رو تموم کرده و میره سوم ،(ریاضی فیزیک). انشالله ویزای ما اواخر سپتامبر آماده میشه و ما میتونیم از پاییز بیایم اونجا .
اگر پاییز بیایم کانادا ، محسن سال بعد میتونه در کانادا تحصیل کنه ولی با فصل سرما مواجه میشیم و در بدو ورود سرما رو باید تحمل کنیم.
یا اینکه بگذاریم بهار سال آینده بیاییم که در اینصورت محسن یک سال از تحصیل در اونجا عقب میمونه ولی از مزایای بهار استفاده خواهیم کرد. در ضمن محسن زبان انگلیسیش در حد زبان دانش آموزی معمولی ایرانه و میتونه در این یکسال تمرکز بیشتری روی زبان بذاره .
با توجه به اینکه الان فصل ثبت نام مدارسه ، در این مورد باید زودتر تصمیم بگیریم و نظر شما برای ما مفید خواهد بود.
قبلا از لطف شما ممنونم

Mohaj Canada گفت...

خوب شما اگه سال دیگه بیاید پسر شما سال سوم رو هم تموم میکنه پس عقب نمیمونه. درضمن یک زمانی سال سوم دیپلم میدادن اگه الان هم میدن که خوبه پسرتون اینجا که رسید مستقیم میره دانشگاه. اگه هم نمیدن مشکلی پیش نمیاد اینجا دیپلم خودشو میگیره. بهرحال به نظر من سومش رو هم اونجا بخونه بد نیست ولی تصمیم با شماست.

ساناز گفت...

سلام
آقاي مهاجر.
بالاخره بعد از چند روز گشت و گذار تو اينترنت شما رو پيدا كردم كه در مونترال زندگي ميكنيد و خوشحال شدم.
من و همسرم مدتيه كه به فكر مهاجرت يا بهتر بگم گرفتن پاسپورت كانادايي افتاديم و وكيل گرفتيم و ...
همسرم مثل شما مهندس برق-قدرت هست و حدود 6-7 سالي سابقه كار داره.
بنده هم رشته ام صنايع هست و تو زمينه كنترل پروژه و امكان سنجي پروژه كار ميكنم.
توي اين مدت 2 سالي كه بايد در انتظار PR باشيم من ميخوام كه يه رشته ديگه كه در كبك بدرد بخور باشه بخونم.
اما فقط 2-3 هفته است كه هدفمون كبك شده و من مشغول جمع آوري اطلاعات هستم.
ممكنه ازتون بخوام كه ما رو راهنمايي كنيد.
آدرس ايميل ام رو گذاشتم.
با تشكر فراوان

Unknown گفت...

با سلام و عرض تشكر بخاطر مطالب جالب و آموزنده كه شما زحمت كشيده ايد و در وبلاگتان نوشته ايد . من مطالب شما را خواندم ( تقريبا" تما وبلاگ را )ميخواستم در صورتيكه امكان داره يكمي بيشتر در بره مناطق شهر مونترال توضيح بدهيد و اسم مناطق يا خيابانهاي معروف مناطق را بنويسيد تا بتوانيم با استفاده از گوگل مپ يا امثالهم و با استفاده از اينتر نت در باره پيدا كردن خانه و ساير موارد مربوط به شروع زندگي اطلاعات بيستري كسب كنم
قبلا از لطف شما تشكر ميكنم

ben گفت...

سلام
چند ماهی هست که مطالبتون و دنبال میکنم ...... خیلی خوب و مفید هست .
من هم مهندس برق هستم و تصمیم به مهاجرت گرفتم . این هم وبلاگ من که تازه شروعش کردم :
http://bentowhere.blogspot.com/
اگه خواستيد تو لينک هاتون قرار بديد .

Mohaj Canada گفت...

ساناز
نمیدونم چه کمکی میخوای بهرحال آدرس ایمیلت رو پیدا نکردم. در ضمن فعلا تحقیق کن نزدیک اومدنت یا مصاحبت که شد من در خدمتم.
جناب زورو من همین دو تا کوچه پسکوچه مونترال رو هم زورکی بلدم چه برسه به جاهای دیگه کبک بنابراین دراین زمینه فعلا نمیتونم کمکی بکنم.