۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

زلزله هائیتی و تایید ترجمه مدارک

عجب مصیبتی تو هائیتی اومده. حدود 50 هزار نفر مردن و پیشبینی میشه که بر اثر دیر رسیدن کمکها و غذا و دارو 40 هزار نفر دیگه بمیرن. کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا نمیتونن بی تفاوت باشن، حدود 200 هزار نفر مهاجر هائیتی تو کانادا هست که نگران خانواده هاشون در هائیتی هستن، فرماندار کل کانادا خانم میشل جین هم از پناهجویان هائیتی هست که در 11 سالگی به کبک اومده. پریروز های های پشت تلویزیون داشت گریه میکرد. بنابراین این کشور اگه بخواد هم نمیتونه بی تفاوت باشه.
دیروز خبرها ایران رو که میخوندم عصبی شدم، چون خبرهای کشته شدن بیش از 50 هزار نفر در رده خبرهای دسته سوم بود ولی خبر بازدید و سخنرانی آقای رئیس جمهور در خوزستان در رده اول خبرها. امروز خوندم که ایران یک هواپیما با چند تن کمک غذائی داروئی فرستاده هائیتی. کمی آروم شدم ولی کمه، خیلی کمه. باید کشتی بفرسته با حداقل 500 سرباز. الان دیگه اسرائیلی نیست که جلو کشتیشو بگیره و مردم زیادی به کمکش نیاز دارند. این زلزله میتونه در هر جائی اتفاق بیفته و در هائیتی هم بعد از حدود 120 سال اتفاق افتاد. حدس میزدن که تو همین سالها آخرش میاد ولی نمیدونستن دقیقا کی و ناگهان یکروز عصر اومد و زمین رو شخم زد. به همین راحتی.
خبر بعدی اینکه این چند روز دوباره هوای اینجا گرم شد و تصور کنید وسط زمستون 3 درجه بالای صفر. همه برفها آب شد و همه پیستهای پاتیناژی که با مکافات درست کرده بودن از بین رفت.
دوره زبان ما هم کلا داره تموم میشه و دیروز بردن از ما عکس دسته جمعی و تنهایی گرفتن و هر کس یک صفحه انشاء نوشت که وارد کتاب یادگاری بشه که قراره از گروه درست کنند. حیفه. گروه خوبی هستیم. خیلی با هم جوریم. تقریبا با هم یک خانواده بودیم. حالا بین خودمون باشه تمام بچه های گروه حتی مربی های زبان خاطره خوبی از من دارن و دیدم اسم منو تو یک صفحه یادگاریشون نوشتن. چون معمولا همیشه کلی با هم بگو و بخند داشتیم و سعی میکردم همیشه کلاس رو شاد نگه دارم. کلا یک خاطره خوبی از ایرانیها تو ذهنشون گذاشتم. بعد از این ترم هم دیگه کلاس فرانسه تمومه ولی خود دانشگاه برای داوطلبین برای اولین بار یک دوره کلاس کامینوکیشن اورال گذاشته و 100 درصد فقط حرف زدن و گوش کردنه تا بتونیم براحتی صحبت کنیم و بفهمیم که فعلا ثبت نام کردم و هر وقت کار پیدا شد، انصراف میدم.
اینجا ما ایرانیها یکم باید مواظب هموطنامون باشیم. همونقدر که میتونن بعضیهاشون به ما کمک کنن بعضی دیگه هم میتونن حسابی کلاه سر ما بگذارن. نمونش دیروز به تورم خورد. یک خانوم مترجم رسمی کبک که ایرانی بود میشناختم. لازم شد که مدارک تحصیلی من که تو ایران ترجمه شده بود مهر تایید مترجم کبک بخوره بهش زنگ زدم. اولا که قیمت نمیگفت. بعد که اصرار کردم اول شروع کرد کلی از مترجمهای ایران بد گفتن که ترجمه بلد نیستن و من باید اصلاح کنم و اینا بعد هم گفت اگه نیاز به اصلاح نداشته باشه هر مدرک تحصیلی 25 دلار برا یک مهر ناقابل و هر ترجمه ریزنمره برای هر سال تحصیلی 15 دلار. طرف مارو شلغم گیر آورده بود. یعنی مدارک لیسانس و فوق لیسانس برای من 200$ آب میخورد. فقط برا تایید. نتیجه اینکه دیگه سراغش نمیرم و به همه میسپرم سراغش نرن. خودشم احتمالا گذرش به اینجا میفته و این مطلب رو در مورد خودش میبینه. ایشون هم کار مترجمی اینجا میکنه و هم یک دفتر در تهران دارن و کار دلالی مهاجرت رو انجام میده. بعد یادم اومد مهربانو بهم گفته بود یک همچین کاریو کرده باهاش تماس گرفتم و شماره تلفن یک نفر ایرانی دیگه رو داد. اون به من گفت فقط 40 دلار میگیره همون کار رو میکنه. خلاصه اینجا هم ایرانی با انصاف داریم و هم بی انصاف تر از ایران.
راستی یک چیزیو چند بار میخواستم بگم یادم میرفت. اینجا تو مونترال نیاز به دیگ زودپز ندارین، چون اولا آب بالاتر از 100 درجه به جوش میاد و دوما گوشتهاشون خیلی زود میپزه. بنابراین همه چی بدون دیگ زودپز، راحت و در کمترین زمان ممکن میپزه.
من که اول اومدم اینجا دو ماه اول گوشت حلال نمیخوردیم، واقعا مزه بدی میداد. چون خون توش بود حساب کنید 5 لیتر خون در بدن حیوون و بدون سربریدن با شوک بکشن. بعد که رفتم از اخوان گوشت حلال با قیمت مناسب خریدم، زندگی فرق کرد. نمیدونم تو کانادا چی به خورد حیووناشون میدن واقعا مزه گوشت گاو و گوساله از مال کشور خودمون بهتره. البته حلال و بدون خون.
نمیدونم الان یک کیلو گوشت تو ایران چنده ولی ما اینجا یک کیلو گوشت لخم و بدون چربی و استخوان گاو یا گوساله رو کیلویی 6 تا هفت دلار میخریم. یک زبون گوساله حدود 6 دلار میشه.
چند وقت پیش رفتم زلرز برنج بخرم، 9 کیلو برنج باسماتی رو زده بود 31 دلار هفته پیش دوباره رفتم اونجا دیدم همونو حراج کرده و زده 13 دلار و دو تا کیسه گرفتم. اینجا راه و رسم تجارت رو خوب بلدند.
من هر خریدی که میکنم حتی در حد یک دلار با کارت بانکیم انجام میدم که هم فاکتور بگیرم و هم ثبت بشه در اطلاعات بانکم که همیشه از رو اینترنت چک میکنم تا حساب و کتاب دستم باشه. در ضمن ریز لیست خریدهامو و اینکه از کجا خریدم تو کامپیوتر مینویسم اینطوری هم حساب و کتاب دستمه و هم میتونم قیمتهارو مقایسه کنم و بفهمم که از کجا به صرفه هست که خرید کنم.
کم کم به فکر خرید ماشین افتادم. اینجا یک هوندا سیویک رو که تو بورسه مدل 2000 رو با تایرهای زمستونی و وسایل جانبیش میتونید با حدود 2800 الی 3000 دلار بخرید و هزینه ماهانه یک همچین اتومبیلی با بیمه و مالیات و هزینه بنزین بدون هزینه پارکینگ، حدود 160 الی 180 درمیاد. البته هزینه تعمیر بالاست و دعا کنید خراب نشه.
در مورد تلویزیون اینجا دیگه سیستم تلویزیون به سمت دیجیتال میره و تقریبا همه کانالها دیجیتالی شدن و البته آنالوگ هم هست کنار هر کانال. میتونید هم آنتن بگذارید و هم کابل بگیرید. مطلب جالب اینه که تمام کانالها برای ناشنوایان زیرنویس دارن که همه برنامه هارو زیرنویس میکنه، که میتونید فعال کنید و خیلی برای زبان مفیده. من خودم کابل نگرفتم و ازین آنتنهای سرخود خریدم و میتونم حدود 15 کانال دیجیتال کانادا و 4 کانال آمریکا رو بگیرم چون مرز آمریکا تا اینجا با ماشین بیشتر از 20 دقیقه راه نیست، این 4 تا یا همیشه فیلمهای قدیمی پخش میکنن و یا اپرا و برنامه های مشابه رو زنده پخش میکنن.

۳۰ نظر:

Unknown گفت...

من دیروز گوشت گرفتم کیلویی ۱۸۵۰۰ تومان .راستی سنگگ هم شده کوچیک ۵۰۰ برزگ ۸۰۰ تومن .یارانه داره به گایانه تبدیل میشه . 

Elham گفت...

vayyyy hamin khanoom madareke mano tarjomeh kard manam roo hesabe inke gheymat hamine etemad kardam :(160$az man gerfet goft hichkodoom az tarjomeham bedard nemikhore vaghean ke!!!!

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس

ممنون از مطلب در مورد مترجم. خوبه که ایمیل مترجمت رو بذاری برای دوستان که سرشون کلاه نره.

در مورد اینکه همه چیز رو با کارت پرداخت می‌‌کنی‌، اگه کردیت کارت باشه، معمولاً هزینه اضافی نداره اما دبیت، بسته به بانکت و نوع حسابت، چرا. مثلا گاهی تا ۲۵ تا پرداخت مجانی‌ ولی‌ بد از اون بابت هر پرداخت، هزینه اضافی میدی.

راستی‌ بعضی‌ جاها بابت هر دو نوع (کردیت و دبیت)، ۲۵-۵۰ سنت چارج می‌‌کنن که روی صفحه مینویسه و باید اوکی رو بزنی‌ تا بره به صفحهٔ بعد. بیشتر مال مغازه‌های کوچیک تره اما بهار صورت حواست باشه.

در مورد هزینه ماشین هم فکر کنم بهت اشتباه فی‌ دادن. ۱۵۰-۲۰۰ بنزین، حدود ۲۰۰ برای بیمه (اگه خوب بتونی‌ بگیری) و متوسط ۵۰ تا برای هزینه‌های دیگه.

قربانت

خداحافظ کانادا

Mohaj Canada گفت...

آره الهام جان احتمالا همونه. من دیگه رو این خصوصیت مزخرف هموطنها خودم که همدیگرو رد میکنن حساس شدم. تا یک ایرانی به من میگه فلانی بده من خوبم و میتونم ثابت کنم. بلافاصله فکر میکنم که یک ریگی به کفشش هست و سعی میکنم تحقیق بیشتری کنم.
بابای جان. در مورد دبیت حق با شماست البته با خرید روزمره ای که من میکنم چیزی هنوز اضافه نشده. من کلا از رویال بانک واقعا راضیم معلومه که بانک اصل و نصب داریه. ولی در مورد هزینه ماشین با بنزین ماهیانه هر وقت از ایرانیها میپرسیدم اینجا میگفتن نه نگیر گرونه وای و تا اینکه از یکی دو تا بچه های کلاسم که چند ماه بود ماشین داشتن پرسیدم و ریز قیمت دادن و همینقدر بود و نه بیشتر شاید تو ایالت اونتاریو مالیات و بیمه گرونتر باشه. من نمیدونم.

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس

اره بیشتر افراد از رویال راضی‌ هستن. بیشترین شاکی‌ هم مال CIBC هستش.

در مورد هزینه ماشین هم آمار دقیق گرفتن نباید زیاد سخت باشه، حداقل در مورد بیمه. دوشنبه به یک شرکت بیمه زنگ بزن ببین چقدر فی‌ میدان.

اگر ماهی‌ زیر ۱۵۰ بود، بگو منهم بیام مونترال :)

قربانت

خداحافظ کانادا

Bye Bye Canada گفت...

بازم سلام مهندس

مارک و مدل آنتنی که خریدی رو میگی‌ لطفا؟ و اینکه از کجا خریدی؟


ممنون میشم

خداحافظ کانادا

Mohaj Canada گفت...

بای بای جان باید بدوی و بیای کبک و یک خداحافظ کبک اینجا راه بندازی چون هزینه بیمه اتومبیل در کبک بسیار پایینتر از استانهای دیگه هست. یک هوندا سیویک 2001 که بیمش ترک نشده باشه. هزینه بیمه و مالیاتش ماهانه 40$ حداکثر بیشتر نیست. کلا استان کبک از لحاظ هزینه های رانندگی و گواهینامه و امتحان با بقیه استانها متفاوته.
آنتن هم ازین آنتهای سرخود دایره ای با تقویت کننده هست که یک مارک چینی گمنام هستش. یعنی من نتونستم بفهمم مارکش چیه.یکبار خریدم کار نکرد بردم پس دادم و دومی کار کرد.

رضا گفت...

سلام مهندس
من از ایران وبلاگ شما رو میخوندم
الان 2 هفته هست که امدم مونترال
میخواستم شماره اون مترجمو ازت بگیرم
یک گواهینامه رو از من 24$ گرفتن
راستی یک خونه 2 خوابه تو st-denis گرفتم 1300 فول مبله
البته 3 ماهه میخواستم ببینم تمدیدش کنم یا بعد از 3 ماه تخلیه؟
ممنون میشم راهنمائیم کنی

Mohaj Canada گفت...

اقا رضا بهم ایمیل بزن شماره رو بدم در ضمن ترجمه گواهی نامه 20$ هست. البته شاید این مترجم ارزونتر بگیره.
درمورد خونه به نظرم با 800 تا 900 دلار میتونی همون دو خوابه رو بگیری الان تازه تو زمستون از یک ماه تا دو ماه اول رو خیلی ها اجازه میدن رایگان بشینی. باقیشم میتونی بدی وسایل منزل بخری که مال خودت باشه. البته این نظر منه.

Xman گفت...

سلام
چند روزه كه مدارك من واسه كبك آماده شده ولي با توجه به مطلب ارائه شده فوق به اين نتيجه رسيدم كه مدارك رو واسه ترجمه بدم به مترجمي كه نياز به تاييد دادگستري نداشته باشه كي ميتونه يكيشون رو معرفي كنه؟

ناشناس گفت...

کلا خرج ماهانه خورد و خوراک حدودا چقدر میشه؟

Unknown گفت...

سلام آقای مهندس

می خواستم ازتون بپرسم وقتی ایران بودید تا چه سطحی فرانسه خوندید؟؟؟کتاب قفله 1 و 2 رو خوندید ؟؟؟ و الان اگه اشتباه نکنم 5 ماها اونجا هستید ..یعنی تو این مدت کل سطوح فرانسه رو خوندید؟؟؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

موفق باشید

RS232 گفت...

سلام مهندس
در کالیفرنیا هزینه بیمه ماشین نه تنها به مدل ماشین بستگی داره بلکه بستگی داره به اینکه چند سال است که گواهینامه گرفتید. من تازه بعد از سه سال و بدون تصادف ماهی صد دلار پرداخت می کنم ولی اوایل بخاطر جدید بودن گواهینامه ام مجبور بودم دویست دلار پرداخت کنم. وقتی قیمت میگیری حتما از آنها بپرس که تازه گواهینامه گرفتی چون ممکنه توی قیمت تاثیر داشته باشه.

Unknown گفت...

سلام خوش به حالتون
اینجا گوشت خیلی گرونه گوسفند خورشی 18500 و گوسفند ماهیچه 26000 گوساله 12500 است (قیمت های شهروند)میوه که خدا تومن شده بنزین هم قراره سهمیه را بردارند بشه لیتری 400 تومان. یارانه نان و شیر را هم می خواهند کم کنند.
برق هم 5 برابر می شه
فقط هم به خوشه اول و دوم که که در واقع از فقیر هم یه چیزی اون ورترند نقدی کمک می کنند.
خوشه اول نفری حدود 70 هزار تومان درآمد دارند خوشه دوم نفری 130 هزار تومان در ماه درآمد دارند. این درآمد ناخالص است یعنی اصلا اجاره خانه یا قسط وام را حساب نکرده اند
خدا به داد مردم برسد
به موقع در رفتی مهاجر جان ؛-)

Mohaj Canada گفت...

سیدنی:
اگه اونجا دنبال مترجمی بگردی که احتیاج به مهر دادگستری نداشته باشه. احتمالا دنبال همین شخص هم باید اینجا بگردی که بدون مهر دادگستری تاییدش کنه.
فیرلوتین:
من در زمینه هزینه خوردو خوراک و منزل و ... چندین پست اختصاصی دارم.
مونا:
اینجا کلاسهای فرانسه 3 بلوک داره و هر بلوک 3 ترم داره و هر ترم 2.5 ماه طول میکشه و کلاسها از ساعت 9 صبح تا 4 بعداز ظهر هستند.
من 5 ماهه اینجام و ترم اولمه و سطح آخر هستم. دیگه نمیدونم تعیین سطح کردند و اینجا انداختند.
تو ایران 13 ترم کلاس رفته بودم و هر دو کتاب قفله رو تموم کرده بودم.
ولی کلاسهای اینجا خیلی مقیدتر از ایرانه.
آر اس 232 اینجا هم همینطوره ولی تو کبک هزینه ها ارزونتره.
صحرا: من 5 ماهه از ایران اومدم. 5 ماهه پیش که از ایران اومدم بیرون گوشت بدون استخوان گوسفند حدود 13 تا 14 تومن بود.
ایران هم انشاءالله مردم تحمل کنند تا دولت خدمتگزار همه چیزو به موقع با برنامه ریزی دقیق علمی و افراد کاردان درست میکنه. پس صبرتون کجا رفته؟!! 6 ماهه که بدنیا نیومدین بابا

Unknown گفت...

salam
bebakhshid ke farsi neminevisam , keybordam nadareh.....
bazi vaghta mashin ocasion mitunin peyda konin zire 1000 dollar , man yeki soragh dashtam , mazda proteg model 98 , 98500 karkarde , mishe azash 900 dolar gereft , har chande male ye Irani va be ghole shoma gahi oghat nemishe etemad kard , vali age khastid chek konid momkene khoob bashe , man in model ba in sharayet zire 2700 nadidam , zaheresh ke tamiz bud , age khastid begid telesho bedam , baraye bare aval behtareh kheili pool babate mashin nadid.

bye

Unknown گفت...

سلام
ببخشید من متوجه نشدم شما گفتید ترم اول و سطح آخر هستید !!!!!!یعنی شما بلوک 3 قبول شدید و الانم ترم یکش رو تموم کردید ؟؟!!!! اگر اینطور باشه که خیلی خوبه..یعنی با خوندن 2 تا کتاب قفله اینقدر راه می افتیم ؟؟؟؟

ممنون از صبر و حوصلتون

رضا گفت...

سلام
از ایمیل که خبری نشد
میشه بهم بگی برای امتحان آئین نامه از کجا سوالات رو بخونم؟
25 ژانویه وقت امتحان دارم

Mohaj Canada گفت...

رضا جان من که ایمیل شمارو ندارم ایمیل بدم اون بالا برات نوشتم که ایمیل بفرست تا شماره رو بدم. برای امتحان هم یک پست دارم که بچه ها اومدن و نظر گذاشتن و چندین لینک رو معرفی کردن اونو حتما ببین و سایت SAAQ هم نمونه سوالات خوبی داره. ولی من کتاب رو یکبار خوندم. نمونه سوالات سایت رو هم خوندم و یک سی دی هست که 70 درصد سوالها اونجا هست اونم از دوستم گرفتم و خوندم.
مونا خانوم. من ترم آخرم یعنی نیومده باید خداحافظی کنم بلوک 3 و سطح سه و اصلا هم از خودم راضی نیستم هر جند تعیین سطح کردند یکبار اداره مهاجرت و بار دیگه خود دانشگاه و اینجا افتادم. ولی از شانسم این ترم برا اولین بار یک ترم اضافی به نام کامونیکاسیون اورال گذاشتندکه فقط حرف زدن و شنیدنه با آزمایشگاه که مخصوص کسانیه که کلاساشون تموم شده و ثبت نام کردم.

Unknown گفت...

سلام آقای مهندس

ممنون که جواب سوالاتو با صبر و حوصله میدهید ...امیدوارم خودتونو خانواده محترمتون همیشه موفق باشید.....
بازهم برامون از تجربیاتتون بنویسید...
با تشکر فراوان

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Bye Bye Canada گفت...

با اجازه مهندس، مونا خانم:

اینجا چون دولت گدای پول از جیبش باید بده برای این کلاس‌ها اولیه زبان، خیلی‌ علاقه داره که شما هر چه زودتر کارتون تموم بشه و برید سمت کلاس‌های پولی‌ (کالج یا جاهای دیگه).

اینجا تو تورونتو هم خیلی‌ از افراد بدون اینکه بتونن صحبت کنند سطح بالای زبان لینک پذیرش داده میشن و بعد از ۲-۳ ماه فارغ التحصیل میشن. اغلب هم ناراضی‌ هستن.

انشاالله وقتی‌ تشریف بیارید، تخصیص منابع در کشور‌های پیشرفته جهان اولی‌ رو به وضوح میتونید ببینید.

خداحافظ كانادا

Mohaj Canada گفت...

حرف بای بای کاملا درسته ولی نه همش چون افراد زیادی هستند که دلشون میخواد از صفر شروع کنند و یا ترمهای پایین میخونند و دولت فخیمه کانادا هم کمکشون میکنه. در ضمن ابا ابا کردن رو از ملت که نگرفتن.
بای بای آخر به ما نگفتی کوش این یخستان شما؟ پس این زمستون و برف کانادا کجاست؟
الان وسط زمستونه ولی هوا اینجا 1 درجه بالای صفره و آفتاب
جناب Frank یادم رفت از لطفتون تشکر کنم. هنوز تصمیمم 100% نشده برای خرید.

TORONTRÉAL گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
TORONTRÉAL گفت...

تو تورنتو من بعنوان تاره وارد ارزونترین بیمه ی ماشین رو که پیدا کردم استیت فارم بود که 330 دلار برام تموم میشه، یعنی ظرف یه سال به اندازه ی قیمت ماشین پول بیمه میدم.
فرامرز از تورنتو

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس کجایی؟

نکنه دولت کانادا فرستادتت هایتی؟

مهندس جان امسال از قدم شما زمستون یخستان هم مثل خود کانادایی‌ها بی‌ بخار شده.

شما که فعلا برای گرفتن پاس ۳ سالی‌ اینجاهستی، مطمئن باش زمستان دوست داشتنی اینجا رو می‌‌بینی‌، بهت قول میدم :) البته اگه خدا بخواد من اون موقع دیگه اینجا نیستم.

قربانت

خداحافظ كانادا

Unknown گفت...

سلام مهاجر جان
لطف می کنی نظرتو راجع به پست آخرم بدی.
من یه سابقه کوچیک و نیمچه مدیریتی دارم که با اون می تونم برای فدرال اقدام کنم. به نظرت بهتره اینکار را بکنم یا از همون کبک اقدام کنم؟

Mohaj Canada گفت...

خانم صحرا
به نظر من روشی که زودتر به جواب میرسی رو انتخاب کن.

Unknown گفت...

مرسی مهاجر جان خودمان هم به همین نتیجه رسیدیم
راستی از کار و بارت چه خبر؟
چند وقته چیزی نمی نویسی.

Unknown گفت...

سلام مهاجر جان
به خدا افسردگی گرفتم اینقدر وبلاگت را چک می کنم ولی هیچی نگذاشتی
قهر می کنم ها....:-(