۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

ادامه تحصیل در کانادا

سلام
چون وقت کم دارم، مستقیم میرم سر اصل مطلب، اینجا دو نوع دانشگاه داره. دانشگاه دولتی و دانشگاه خصوصی.
دانشگاههای مثل دانشگاه مونترال، پلی تکنیک مونترال، دانشگاه HEC Montreal که البته بخاطر اینکه رنکشون بالا بره با هم یکی شدن و به نام دانشگاه مونترال معروف هستند. دانشگاه مونترال رشته های پزشکی، علوم و علوم انسانی داره. دانشگاه پلی تکنیک رشته های مهندسی و دانشگاه HEC Montreal رشته های علوم اقتصادی و بیزینس داره که این آخری رنکش در جهان بین تمام دانشگاههای نظیر در علوم اقتصادی 10 هست. از دانشگاههای دولتی معروف دیگه مونترال دانشگاه UQAM هست البته یکی دو تا دانشگاه معروف دولتی دیگه هم داره که من خاطرم نیست.
دانشگاههای خصوصی: مک گیل، کنکوردیا که خوراک ایرانیها و هندیهاست و شربروک و ...
البته تو مک گیل ایرانی زیاد هست تو دانشگاه مونترال و توابع هم همینطور ولی خوب کنکوردیا از اوناست که هر ایرانی با هر نوع مدرکی از راه رسیده یا نرسیده اسمشو خوب بلده.
دانشگاههای دولتی، زبان رسمیشون فرانسویه ولی ایرانیهای زیادی هم همینجا درس میخونن که یک کلمه هم فرانسه بلد نیستن، مهم اینه که استاد کسیو بخواد، بقیش حله.
دانشگاههای غیر دولتی مثل مک گیل و کنکوردیا آیلتس و تافل میخوان.
مک گیل رو نمیدونم ولی کنکوردیا در مورد کسانی که مقیم اینجا هستند در مورد مدرک زبان سخت گیری نمیکنه و میتونن نداشته باشند.
خوب از ایران چه مدارکی باید بیارید؟
ترجمه رسمی مدارک لیسانس و فوق لیسانس با ریزنمرات
ترجمه رسمی شناسنامه
سه عدد ریکامندیشن از سه استاد از ایران ( اگه مقیم باشید هر فرمتی قبوله)
چه مدرکی از اینجا باید ارائه کنید.
اصل کارت اقامت یا برگه لندینگ
اصل CSQ یا همون برگه اقامت کبک
فرم تکمیل شده ثبت نام
و یک رزومه از وضعیت کاری و تحقیقاتی و احیانا اگه مقاله داشتید
البته حدود 75 تا 90$ هم هزینه اپلای میشه که با کارت بانکی پرداخت میکنید و رسید میگیرید
در فرم ثبت نام از شما خواسته شده که اگه با استادی صحبت کردید و میخواید براش کار کنید اسمشو بنویسید. خوب اگه قبلا با استادی صحبت کرده باشید که مدارک شمارو فرمالیته بررسی میکنند و شوتش میکنند طرف استاد و وقتی که امضا کرد پذیرفته میشید. اگه هم نه مدارک شما میره شورای ثبت نام دانشگاه و بررسی میشه و با توجه به معیارهایی که دارند استادی برای شما انتخاب میکنند که اگه قبول کرد فبها و اگه نکرد که دیگه یعنی ریجکت.
اگه اینجا باشید کل وقتی که برای اپلی و تحویل مدارک و پول میگذارید 10 دقیقه بیشتر نمیشه.
البته به نظرم این اواخر پذیرش دانشجویان ایرانی که مقیم نیستن و بین المللی حساب میشن باید کمی سختتر شده باشه، چون اولاتعداد مهاجرین ایرانی متقاضی ادامه تحصیل بالا رفته.( اصلا تعداد مهاجر ایرانی بالا رفته) و دانشگاه در درجه اول سعی میکنه اونها رو جذب کنه و ثانیا هر کی از ایران هنوز سال دوم لیسانسشو پاس نکرده به فکر اینه که از یک دانشگاه آمریکایی مدرک فوق و دکترا بگیره و شاید باور نکنید اگه بگم استادهای اینجا روزی 6 تا هفت نامه از ایران دریافت میکنند که تقاضای پذیرش کردند خوب ظرفیت دانشگاه هم محدوده. استاد اگه یک دانشجوی مقیم بگیره اگه بهش بورس زیادی هم نده باقیشو دولت میده و ازین لحاظ میتونه در هزینه هاش صرفه جویی کنه ولی دانشجوی بین المللی با توجه به اینکه دولت کمکی نمیکنه بنابر این بورسشو کامل میخواد.
خلاصه جونم براتون بگه بازار مکاره ایه اینجا، و دانشجویان ایرانی تمام دانشگاههای معتبر اینجا روتسخیر کردن و شعبه دوم هر دانشگاه ایرانی در کانادا رو تاسیس نموده اند. همینجور استعداد پشت استعداده داره از مملکت خارج میشه. کسانی رو میشناسم که دکتراشونو اونجا ول کردن و اومدن و ازشون میپرسم چرا ؟ میگن با بورس سالی 18 تا 23000 تا و تحصیل در یک دانشگاه معتبر جهان و بعدش هم تقاضای اقامت، مریضیم تو امتحان چپندر قیچی دکترای ایران شرکت کنیم، ماهی چندر غاز وزارت فرهنگ ایران رو بگیریم، اجازه کار هم نداریم، تازه باید کلی خفت و خواری استاد و هزار نفر دیگرو تحمل کنیم؟؟؟ قابل توجه وزارت فرهنگ و آموزش فناوری اطلاعات عالی یا چه میدونم اسمش هر چی هست که به اسم بیش از رسم اهمیت میده تازه جدیدا هم شنیدم یک دانشجو شده وزیرش. آقای وزیر خدا وکیلی مریضا؟؟؟/ یک فکری بکن. واقعیت اینه که از پول نفت و هزار مکافات دیگه اینارو بزرگشون میکنی. هزار تا درس دینی و قرآن و مرگ بر آمریکا یادشون میدی بعدا بزرگ که میشن همشون اونجارو ول میکنن میان سرزمین کفر؟؟/!!! اشکال نداره بیان؟ جای شما باز میشه؟ پول نفت هم که کشک دیگه نه؟... جدی مشکل کجاست؟ شما که مشکل دانشگاههای پایتخت رو با یک جمله که همه دانشجویان آماده شن میخوایم شوتشون کنیم شهرستانها حل میکنی لطف کن این مشکل رو هم با یک جمله قصار حل کن. البته نه خطاب به بچه های بخش اینترنت و فیلترینگ شرکت مخابرات ایران.

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
برای کسانی که سالعا پیش تحصیل کرده اند چگونه ریکامندیش (توصیه) از استاد بگیریم؟

ناشناس گفت...

سلام خیلی پست به موقع و به جایی بود چند سوال مهم :
سه عدد ریکامندیشن از سه استاد از ایران واقعا باید با چه فرمتی باشه یعنی باید توی توصیه نامه استاد چی بنویسه ؟
- برای پذیرش در دانشگاه (دولتی یا خصوصی )شرط معدل و ریزنمرات چقدر مهمه به عبارتی آیا ممکنه کسیکه معدل لیسانسش پایین باشه و ریز نمرات شلوغی داشته باشه در این غربال پذیرش گیرکنه ؟
- دوست گرامی مهمترین موردی که شما بهش اشاره نکردین اینه که در دانشگاه های خصوصی هم تحصیل مجانیه و اگه نیست یک دانشجو چقدر باید هزینه کنه و دولت چقدر او راپشتیبانی میکنه ؟
با تشکر

andeia گفت...

سلام نمي دونم چي بهتون بگم
چيزي از آفرين و ماشااله و خدا عمرت بده و بابا چه زبلي هستي و آفرين به غيرتت كه ما ها رو لاينجا فراموش نكردي و .............
بابا دست گل گلت درد نكنه
دو تا پست آخرت معركه بود جانم معركه
مرسي
شاد باشي و رها

andeia گفت...

همچنان با انرژي باش بنويس جانم بنويس كه خواننده مطالب اينجا زياده و كلي به جونت دعا مي كنن
باز هم دستت درد نكنه
مرسي

ناشناس گفت...

سلام مهندس.
من فوق لیسانس دارم. با توجه به بازار کار کانادا ترجیح می دهم که به جای ادامه تحصیل در دکتری یک فوق لیسانس دیگر دررشته خودم اما در گرایش دیگر بگیرم. الان باید توصیه نامه از اساتید دوره لیسانسم بگیرم یا اینکه توصیه نامه از اساتید دوره فوق لیسانسم هم قابل قبوله؟ مشکل دیگه اینکه من هنوز لندینگ نکردم. می تونم از اینجا پیگیر کارام بشم؟

ناشناس گفت...

سلام. ممنون از اطلاعات مفيدتان.اگه كسي بخواد از اول يك رشته ديگه بخونه يعني بخواد ليسانس بگيره محدوديت سني نداره؟يا در ايران كارداني داره ميتونه اونجا ادامه بده كارشناسي بگيره؟ممنون ميشم راهنماييم كنيد. موفق باشيد

همایون گفت...

سلام
ممنون از وقتی که برای تهییه این مطالب صرف میکنید. مشکل من اینکه نمی دونم چطور باید جبران کنم.

ناشناس گفت...

سلام
از اینکه به یاد هم سن وسالات در ایرانی واقعا ممنون.من می خواستم بدونم برای کسی که اونجا پزشکی بخونه ورشتش ریاضی فیزیکه شانسی برای تحصیل در دانشگاه مونترال هست یا مثل اینجا برای ورود به دانشگاه آزمون داره وباید اززیست وشیمی و..نمره خاصی اورد؟(اگه لینکی تو ین زمینه باشه وبدی ممنون می شم)

کلانتر گفت...

سلام مهندس عزیز
مطالب شما نقل مجالس ما شده , تا بحال کسی اینقدر واضح و ملموس وضعیت اونجا رو تشریح نکرده بود از این همه همت جنابعالی واقعا" سپسگزاریم.
در مورد زبان فرانسه , آیا کلاس های دولتی تمام وقت زبان فرانسه در مونترال میتونه یکساله آدم رو آماده تحصیل در دانشگاه دولتی کنه؟ (با فرض بر اینکه فرد در سطح المنتری فرانسه و دارای CSQ و مقیم دائم کبک باشه)
با تشکر از توجه شما.

mEhDi گفت...

سلام دوست جديد و گرامي، يك سوال:
زمان لازم براي شروع تحصيل در كالج با توجه به اينكه سطح زبانم المنتريه حدودا چقدره و به نظر شما انگليسي رو مبنا بذارم و ادامه تحصيل بدم يا فرانسه رو؟
چون ميخوام مونترال بمونم
ممنون از پستهاي مفيدت!

یه مهندس‌کانادایی گفت...

سلام;
لطفاً پست لینک شده مطالع کنید و در صورت امکان به آن نظر دهید.
http://ircanada.blogspot.com/2010/05/my-canada-dot-ir.html
از همکاری شما سپاسگزارم.

مامان بهارک گفت...

سلام ممنون از نوشته ی خوبتون .
من یه سوال دارم مدارک CSQ برای کسانیکه از داخل کبک می خواهند برای مهاجرت اقدام کنند شامل چه مدارکی است؟
چون ما با ویزای کار به مونترال می آیم و می خواهیم برای مهاجرت از داخل کبک اقدام کنیم .

Unknown گفت...

سلام
خواننده هميشگي وبلاگتون هستم و مهاجر كبك در انتظار مديكال
از مطلبتون اينجور برداشت كردم كه جهت دانشگاههاي دولتي تو مونترال نياز به داشتن ايلتس يا تافل نيست . درست برداشت كردم؟؟ در ضمن اگر من ليسانس زبان باشم اما بخواهم فوق بيزينس يا مديريت بخونم با توجه به همسان نبودن رشته ليسانس با فوق امكان ادامه تحصيل تو فوق وجود دارد يا نه . ممنون

محبوبه گفت...

ممنون از اطلاعات بسیار خوبتون. سوال من اینه که...
شنیدم که حتما باید لیسانس به بالا باشی تا دانشگاههای کبک بهت پذیرش بدن. درسته؟ اگه نه، از چه مقطعی میشه؟البته اگه بخوای از ایران اقدام کنی. بعد شما گفتی که اگه استاد بخوادت... ما از اینجا چجوری نظر یه استاد و جلب کنیم؟
ممنون که پاسخ می دین

Mohaj Canada گفت...

ناشناس:
والا اگه دیگه اونجا کسیو نمیشناسید سخته بشه ریکامندیشن گرفت. سعی کنید ریکامندیشن کاری یا یک همچین چیزی بگیرید.
--------------------
ناشناس:
ریکامندیشن رو شما سراغ استادهای مورد نظر برید خودشون بلدن چی بنویسن.
بله ممکنه گیر کنه درونصورت راهش اینه که قبل از پذیرش با استاد مشخصی صحبت کنید.
دانشگاه کنکوردیا و مک گیل خصوصی هستند شهریشون نسبت به پلی تکنیک بالاتره.

-----------------------
ناشناس:(جواب دادن به ناشناس سخته سعی کنید با اسم مطلب بگذارید)
قابل قبوله، مهم سی اس کیو هست و اگه دارید با کپی اون میتونید از ایران اقدام کنید.
---------------------
ناشناس:( ناشناس پیام نگذارید)
محدودیت سنی نداره،
بله میتونه ادامه بده.
-----------------------
کلانتر:
میتونه ولی نیازی ندارید با زبان ضعیف فرانسه و انگلیسی متوسط هم میشه ادامه داد.اگه زبان کسی ضعیف باشه تو کار بهش ضربه میزنه.
-------------------------
مهدی:
زمان مثل دانشگاه، فرقی ندارهانگلیسی یا فرانسه برای ادامه تحصیل در کبک.
---------------------------
مامان بهارک
از داخل کبک اقدام کنید فرقی با خارج نداره بعد از قبولی در پروسه مهاجرت دولت به شما سی اس کیو میده.
----------------------------
بیتا:
نه زیاد مهم نیست.
چرا فرق داره. دانشگاه با توجه به مدارکی که ارائه کردید تشخیص میده میتونید بخونید یا نه.
-----------------------------
محبوبه:
از ایران بدون سی اس کیو بله.
ولی اگه اینجا باشید از لیسانس هم میتونید بخونید.
نظر یک استاد رو با فرستادن یک نامه قشنگ و نوشتن رزومه خوشگل با نمرات خوب جلب میکنید.

---------------------------

ناشناس گفت...

من دامبزشک هستم.میخواستم بدونم برای ادامه تحصیل جهت اخذ تخصص باید چکار کنم. ممنون

ناشناس گفت...

salam dusteh aziz
davat be hamkari dar zaminye akhze pazireshe tahsili

lotfan dar surate tamayol ba man dar ertebat bashid
amirali
www.jahantahsil.com
amirali.ele@gmail.com

ناشناس گفت...

خواهش میکنم جواب منو بدید من قصد دارم حتما ادامه تحصیل بدم ما یکسال دیگه خدا بخواد اونجاییم مشکل من اینه که نمره هام بده.معدلم چیکار کنم؟12.50 چطوری میتونم با یه استاد مکاتبه کنم؟امیدی هس؟واینکه امکانش هست یه استد ایرانی از دانشگاه کنکوردیا بهم معرفی کنید؟رشته من الکترونیک هس لیسانس اما میخوام تو شاخه قدرت ادامه بدم واسه فوق؟؟؟
ممنون کیتhttp://kate2011.blogfa.com/

ناشناس گفت...

salam.merc az matalebe jalebetoon.age momkene be man begin ba moshakhasati ke man az khodam migam cheghadr pool niaz daram ta betoonam unja doktora begiram.boors midan behem? 26 salame.karshenasi arshade moshavere khanevade az daneshgahe sarasariye esfehan ba moadele 16 ye ketb chap kardam zire nazare ostandari.too daneshgahe gheyre entefaii tadris mikonam va ilts7 daram...man hichkaso vase saporte mali va ..nadaram.mamnoon

rima گفت...

salam lotfan be man komak konid man dar alman zendegi mkonam ama diplome iran ra daram aya ba diplomham mishawad dar kanada edameh tahsil dada ,chegoneh man passe almani daram ya behtar beguyam almani hastam pedar bozorg wa khal am ham dar kanada hastan wa kanadai hastan ,az tarig h anha chetor ,aya baraye edemeh tahsil komaki az dolat daryaft mikonam ,mamnun misham age rahnamaiyam konid.