۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

از فرصت استفاده کنید

سلام
فعلا اوضاع خوبه، صبح میرم دانشگاه سر کار و عصر هم کالج سیسکو رو میرم، میخوام در هر دو زمینه مخابرات ، رادار یعنی تحصیلات تخصصیم و شبکه ،خودم رو بروز نگه دارم و اطلاعاتم رو بالا ببرم. اوایل برام افت داشت که منی که به قول خودم سالها در ایران سیسکو و نت ورک کار کرده بودم و قرارداد میبستم، حتی درس هم میدادم اینجا برم دوباره کلاس. چون هیچوقت دنبال مدرک سیسکو نرفته بودم. هر چند در اینجا مدرک سیسکو زیاد اهمیت نداره و چیزی که معمولا تو درخواست کار مینویسن تحصیلات در زمینه سیسکو از یک کالج مورد قبول سیسکوست نه مدرک سیسکو. بهرحال حالا میفهمم که چرا اینجا به ما کار نمیدن. اکثر ماها که از ایران میایم از هر چیزی فقط یکم بلدیم. یا یک مدرک الکی از جایی گرفتیم و اصلا روش کار نکردیم. برای مثال همین دوره سیسکویی که تو ایران مد شده همه یک دوره سه ماهه و بعضا چند هفته ایی میرن کلاس، اینجا اینجانب CCNA ناقابلشو ثبت نام کردم و هفته ای سه روز بعضی وقتها هم 4 روز، از ساعت 6 تا 10 شب میرم کلاس و این دوره یک سال طول میکشه. هفته ای یک جلسه هم لاب داریم و هر کس موظفه حداقل سه تا روتر 28xx سیسکو رو بهمراه سویچ و متعلقات برداره و برای مثال ترکیبات مختلف روتینگ پروتکل رو با توجه به موضوع لاب ، بصورت داینامیک و استاتیک توش پیاده کنه. دوره 4 مرحله است و هر مرحله  سه امتحان کلاسی، امتحان آن لاین سیسکو و امتحان عملی در لاب داره که وقتی اینهارو قبول شد حق داره بره به مرحله بعد البته در آخر یک سرتیفای از کالج مورد نظر و یک سرتیفای از آکادمی آن لاین سیسکو دریافت خواهد کرد.
بهرحال برخلاف روزهای اول الان خوشحالم که این دوره رو ثبت نام کردم. میخوام تا میتونم اینجا دوره و کلاس برم و یکی دو تا مدرک دانشگاهی هم بگیرم.
امکانات آموزشی و تخصصی که در اینجا هست رو چه در دانشگاه یا آموزشگاههای فنی، هیچوقت در ایران نمی توانید براحتی بدست بیارید، پس سعی کنید از این فرصتی که دارید و در اینجا هستید حداکثر استفاده رو بکنید. و اگه کار میکنید حتما در کنارش تخصص دانشگاهی و فنی خودتونو در زمینه ای که علاقه دارید بالا ببرید.
شما یا اینجا میمونید یا نمیمونید، اگه اینجا موندین که این تخصص و تحصیلات در پیدا کردن کار در همینجا کمکتون میکنه، اگه هم نموندین و برگشتین حداقل یکی دو تا مدرک معتبر فنی دارید که در ایران خودتون هم به دردتون میخوره بهرحال سعی کنید وقتی برمیگردین ایران همینی نباشید که اومد اینجا. (حداقل به دو زبان بلدین درست حرف بزنید، یک فوق لیسانس و دکترای دیگه از یک دانشگاهی که تو ایران همه براش سرو دست میشکنن، دارین و در یک یا دو رشته فنی سرتیفای دارید.) وقتی دولت این همه کمک میکنه، به افراد مقیم پول زندگیشونو میده که درس بخونن، چرا از این فرصت استفاده نکنید؟
بخواید یا نخواید این دو سه سال مثل برق و باد میگذره پس سعی کنید کاری کنید در پایان سه سال وقتی پاسپورت کانادایتون دستتون میاد و میخواید تصمیم بگیرید که بمونید یا برگردید در هر دو صورت از خودتون راضی باشید. امکانات همه جوره در اختیارتونه سعی کنید استفاده کنید.

۱۷ نظر:

نادر گفت...

سلام
راستش من هم از نظر تحصيلات و كار تقريبا شبيه شما هستم البته تو ايران و گرچه سالها كار شبكه ميكنم اما هيچوقت دنبال مدرك CCNA نبودم تا اينكه قضيه رفتن به كانادا جديتر شد.حالا هم گويا از دارندگان پاسپورت ايراني امتحان نميگيرند.بنظر شما بهتر نيست خودم رو آماده ccnaكنم و نا رسيدم امتحان بدم و بعدش كلاس CCNP رو بروم؟

ناشناس گفت...

salam dooste aziz
manam ba shoma kamelan movafegham va kheili in tarze fekr va masiri ro ke dar pish gereftin doost daram
hodoode 6 mahi hast ke inja hastim va mikhamm tu ecole polytechnique edameye tahsil bedam
alan ham hodoode 3 mahi hast ke ye doreye 15 mahe marboote be reshteye karim ro tu ye college shoroo kardam
be ghole shoma vaghti in hame emkanat hast bayad estefade kard
moteasefane doostane irani inja faghat migan montreal khoob nist va mikhahim berim ye jaye dige va hamin az in shakhe be oon shakhe raftan afate ma irani hast
movafagh bashi
albate ye dafe azatoon dar morede tanzime canalaye tv ham porsidam ke tahvil nagarfti maro kholase khodam rahesho peida kardam
Reza

salah گفت...

مهندس جان سلام از پاسخ بخشي از سوال من در مورد سيسكو سپاسگزارم .من دوره كذايي تئوري را در ايران گدرانم و CCNA را هم گرفتم اما دقيقا قبول دارم كه خود مدرك چاره ساز نيست 2 سوال دارم:
1-هزينه دوره چقدر است ؟وچقدر آن را دولت ميدهد؟

2-با توجه به توضيحي كه در مورد امتحان آن لاين دادي آيا در پايان خود به خود منجر به مدرك هم ميشود؟

با سپاس
رامان

پدر سانی گفت...

سلام مهندس خوبی؟ آقا ممنون از راهنماییهایی که میکنی. من هم حرفهاتو قبول دارم و امیدوارم که تو این دوره ها که گفتی بیام و تجربه عملی داشته باشم نه فقط تئوری. کار من هم اینجا شبکه هست هم LANو همWAN. باز هم بقول شما از هر چیزی یک کمی بلدیم. باز هم از این راهنماییها بکن هم از نظر زندگی و هم کاری و هم تحصیلات. موفق باشی

ناشناس گفت...

سلام آقاي مهندس
يك سوال داشتم از خدمتتون و اون اينه كه براي ما كه مهاجر فدرال هستيم اگر به مونترال بيايم هم وامهاي تحصيلي تعلق ميگيره؟ يك خانواده 3 نفره اگر زن و مرد با هم مشغول تحصيل بشن و از وام استفاده كنن خرج زندگيشون در مياد؟ و آيا در مورد وامها و كمك هزينه هاي تحصيلي در شهرهاي ديگه مثل تورنتو خبري داريد؟ ببخشيد زياد شد
اين روزها نمي دونم چرا همه وبلاگها درباره سختيها و مشكلات مهاجرت مينويسند و به عبارتي همه منفي نويس شدن. آدم خستگي به تنش ميمونه و دچار شك و دودلي ميشه. از شما ممنونم كه اقلا راهي و اميدي نشون ما ميديد.
مامان صبا

ناشناس گفت...

موفق باشی

Mehdi گفت...

سلام،
ممنون میشم اگر در مورد مدل چنین کالجهایی بیشتر توضیح بدین. بعضیها میگن که بسیاری از کالجها در کانادا معتبر نیستند؛ از طرفی میبینم که بعضی دوره های کاملا حرفه ای در برخی دانشگاهها وجود داره. هنوز نفهمیدم که اون دوره های حرفه ای که در دانشگاه برگزار میشه چه فرقی با کالجها داره و مسائل مالی هم برام کمی ابهام داره

پویا گفت...

آقا بنده که از تلاش و پیگیری و نوع دوستی شما شگفت زده شدم .
و از اینکه تجربیات خوتون رو به اشتراک می گذارید تشکر می کنم.
آرزو و امید دارم شرایطی فراهم بشه تا من هم بتونم بیام اونجا تا بعدا حسرت روزهای جوونیم رو نخورم.
خدا حافظ تون باشه.

بیژن گفت...

سلام مهندس عزیز
منم میخواستم به محض ورود به کانادا ادامه تحصیل بدم... هم خودم و هم همسرم
میخواستم بدونم پیش نیاز ورود به کالج در مونترآل چیه و اینکه حداقل مدرک تحصیلی مورد قبولشون چی هست؟
در ضمن اگر بتونید هزینه هاش و همچنین کمک دولت محلی رو هم بگید ممنون میشم
منم با تحقیقاتی که کردم مهاجرانی موفق بودند که به مدرک تحصیلیشون در ایران اکتفا نکردند و اونجا سابقه تحصیل کانادایی کسب کردند و موفق بودند. مخصوصا با کمک های دولتی و همچنین وام های تا حدی بلاعوض.
دوست عزیز من دانشجوی انصرافی دانشگاه شیراز هستم و سه سال در رشته آمار درس خوندم. میخوام در رشته های مالی و شاید بورس تحصیل کنم.
سابقه مدیریت مالی بیش از 6 سال دارم و امور مالی و حسابداری رو مسلط هستم.
ممنون میشم راهنمایی کنید.

بیژن گفت...

دوستدار شما
[ببخشید جا افتاد]

ناشناس گفت...

سلام
پست خیلی خوبی بود . من هم مانند خیلی از دوستان دیگه خیلی مشتاقم در مورد شرایط و نحوه اخذ پذیرش کالج ها و دانشگاه ها و هزینه هایی که میگیرن و کمک های مالی که دولت به مهاجرین میکنه و تمام وقت یا پاره وقت بودن ترمها و در کل تفاوت کالج و دانشگاه رو برامون در یک پست مستقل قلم بزنید چون شما بسیار زیبا مسائل رو نقد و بررسی میکنید . سپاسگذارم

حميد گفت...

سلام مهندس
اميدوارم روز به روز بيشتر جا بيفتيد و زندگي بر وفق مرادتون باشه
اگه دسترسي و اطلاعاتي براي راه اندازي کار آزادو شرايط اون داريد بنويسيد ممنون ميشم
چون اطلاعات براي افرادي که بعنوان کار آفرين اقدام ميکنند در اکثر وبلاگها نيست يا من نديدم
مثلا اگه شما بخاهيد در رشته کاريتون شرکتي ثبت بديد و در عراق و افغانستان فعاليت کنيد
يا يک شغل خدماتي اونجا راه بندازيد ماحل و شرايط اقدام چيه
ممنون

Mahhdy گفت...

سلام،
آقا من می‌خواستم بدونم اندازه‌ی لیبل آدرس چقدری باید باشه، یک آ4 کامل رو باید با فونت درشت آدرس توش نوشت؟
ممنون می‌شم جواب بدی یا منبعی برام معرفی کنی
امیدوارم اونجا هر روزت بهتر از دیروز باشه
بدرود.

Taher گفت...

مهندس گرامی.با این پستتون خیلی حال کردم و کلی بهم انرژی دادی...

ناشناس گفت...

سلام مهندس عزيز
من دو تا سؤال داشتم اگر كمكم كني ممنون ميشم
1 . آيا بهتر است لپتاپ را آنجل بخريم يا همين جا در ايران هم اگر بگيريم و بياوريم فرقي نمي كند.
2. همسر من اصلن فرانسه نمي داند به نظرتون بازم صحيح است كه ما در مونترال بمانيم و فرانسه ندانستن ايشون تا چه حد مشكل ساز هست؟
راستي براي اين دوره هايي كه مي رويد چه مدرك زباني لازم است؟
با مهر

Mohaj Canada گفت...

و اما جوابها:
نادر: مهم اینه که در اینجا دوره برید.
-----------
رضا: شرمنده، عمدی نبوده
-------------
رامان:
هزینه دوره در این کالج خیلی پایین است برای یک سال 4 دوره سی سی ان آ هفته ای سه روز، فقط 240 $. چون بقیه هزینه را از دولت میگیرد. البته کالجهایی هم هستند برای همین دوره 3000 دلار میگیرند.
در پایان هم سیسکو مدرک میدهد هم کالج. البته مدرک آکادمی سیسکو.
----------------
مامان صبا
بله اگه مقیم کبک بشید تعلق میگیره. کمکها هم جوری هست که هزینه زندگی رو تامین میکنه. درمورد استانهای دیگه خبر ندارم ولی اینو میدونم برای ادامه تحصیل کبک از هر جای دیگه شرایطش بهتره و کمک زیادتر میشه.
-----------------
مهدی
اینکه کدوم کالج معتبر هست یا نیست رو شرکتهایی که استخدام میکنن تامین میکنن.معمولا بیشترشون مثل همن.
-------------------
بیژن:
هر چی مدرک داری ترجمه کن و بیا، هر چیم سابقه کار داری بگیر. اگه تخصص داری در حرفه ای ریکامندیشن یادت نره. اینجا بهر حال میتونی ادامه تحصیل بدی و یا در حرفه ای متخصص شی.
------------------
حمید: چشم ولی نمیدونم کی.
-------------
مهدی: سوال رو درست نفهمیدم
------------
ناشناس:
من اگه جای شما بودم از ایران با تمام متعلقاتش میخریدم.
در مورد زبان همسرتون و مونترال، مهم نیست نگران نباشید. راهشونو پیدا میکنن به شرطی که منزوی نکنن خودشونو.
هیچ مدرک زبان برای مقیمها.

ناشناس گفت...

سلام
دوست عزیز من رشتم کامپوتر هست و در ایران تجربه کار شبکه دارم اما میخواستم دوره های ccna , mcse را برم برای پیدا کردن سریع کار در کانادا به نظر شما من این دوره ها را در ایران برم یا در کانادا .هزینه این دوره ها چقدر است کمک آموزشی از طرف دولت میشود. من برای اقامت دائم اقدام کردم و فکر کنم یک سال دیگه ویزام بیاد.با سپاس