۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

رزومه چقدر مهمه؟ ادامه تحصیل بدم یا کار پیدا کنم؟ کجا زندگی کنم؟

سلام
اینبار تصمیم گرفتم جوابهای سوالهای پست قبل رو اینجا بنویسم.
درمورد کار در مونترال، با اینکه مونترال دومین شهر بزرگ کاناداست با حدود 4.5 میلیون نفر جمعیت ولی مزایا و معایبی داره.
از مزایای مونترال اینه که از نظر هزینه نسبت به شهری مثل تورونتو فوق العاده ارزون قیمته. شاید بطور متوسط 30%.
آپارتمانی که در تورونتو باید براش ماهیانه 1400$ بپردازید در مونترال 900 $ میپردازید. اگه در تورونتو و حتی ایالتهای دیگه کانادا ماشین داشته باشید با حق بیمه و مخلفات باید حداقل حدود 200 $ ماهیانه بدید ولی اینجا در کبک بیشتر از 40 تا 70 $ بسته به مدل ماشین و ... نمیشه.
در ایالت کبک انواع تسهیلات رو برای تحصیل دولت میده. علاوه بر اینکه خرج دانشگاه و کالج در اینجا بطور محسوسی کمتر از بقیه ایالات کاناداست، لونا بورس هم به افراد مقیم تعلق میگیره بطوریکه اگه زن و شوهر هر دو دانشجو باشند همین لونا بورس کفاف زندگی هر دو رو میده. و اگه میخواین بدونین لونا بورس چیه؟ لونا بورس یکنوع کمک ماهیانه دولت به دانشجویان مقیم متقاضی که بر اساس وضع زندگی و درآمد و اینکه چقدر از دانشگاه بورس میگیرن و یا نمیگیرن تعلق میگیره و میزانش فرق میکنه. قسمتی ازین کمک بصورت بورس و بلاعوض بوده و قسمتی دیگر بصورت وام هست که بعد از فارغ التحصیلی و پیدا کردن کار بصورت اقساط پرداخت میکنید. خلاصه کبک یکجورایی بهشت کسانی هست که میخوان و یا از روی بیکاری ناچارا ادامه تحصیل بدن.
از بدیهای کبک و مونترال اینه که اینجا کمی در مورد استخدام تازه واردها سخت گیرن. البته این مشکل همه کاناداست و اینجا بیشتر. از نظر اینها سابقه کار یعنی سابقه کار کانادایی. حالا طرف میخواد بیست سال هم بیرون کانادا تخصص داشته باشه ولی اگه سابقه کار در اینجا رو نداشته باشه یعنی هیچ. مدرک تحصیلی از اینجا هم میتونه به پیدا کردن کار در کانادا کمک کنه. ولی وقتی اینجا حرف از تخصص میزنیم یعنی واقعا تخصص.
برای مثال آگهی میزنن که احتیاج به یک متخصص داریم که پیچها رو برامون سفت کنه.
شما هزاری هم رزومه بفرستی که من 20 سال تجربهء های تک دارم و در ضمن پیچ هم بلدم سفت کنم فایده نداره، چون مطمئن باشید که طرفی که استخدام میکنه همراه رزومه شما 50 تا رزومه دیگه دریافت میکنه که این افراد فقط و فقط تخصص سفت کردن انواع پیچ رو دارند و در این زمینه کلاس رفتند و سرتیفای هم دارند بنابر این رزومه کلاس بالای شما خیلی راحت کنار گذاشته میشه.
رزومه نویسی هم قواعد و مقررات خودشو داره.
رزومه باید داینامیک باشه یعنی برای هر محل با توجه به درخواست کار اونها و مشخصات ذکر شده باید تغییر کنه.
100 ساعت وقت گذاشتی رزومه نوشتی؟ حال نداری حالا برای هر محلی که پیشنهاد کار داده تغییرش بدی؟ بیخود زحمت نکش و نفرست چون رزومت میره تو سطل آشغال. من گاهی دوستام رزومه برام میفرستن که ببینم مشکلش چیه و تصحیح کنم ولی جز خنده برام چیزی نداره و میگم اینو بندازین دور و از اول بنویسید، چون سر تا ته یک رزومه دو صفحه ای رو که میخونم 3 سطر مفید که آخرش این طرف چیکارست؟ و تخصصش چیه؟ و چی بلده از توش درنمیاد. طرف طبق عادت ایرانیها به جای رزومه نویسی فقط پز داده تو رزومش.
رزومه و کاور لتر، Cover letter دو عنصر مهم در پیدا کردن کار.
رزومه به کارفرما میگه چی هستین و چکاره اید و کجا دوره دیدین و قبلا کی بودید و چطوری بدردش میخورید؟
کاور لتر که خیلی وقتها از رزومه هم برای شرکتها مهمتره میگه که آیا شما اون شرکتی رو که براش رزومه فرستادین میشناسین؟ تحقیق قبلا درموردش کردین؟ چقدر علاقه دارید با این شرکت کار کنید؟ روحیه کاری شما چطوریه و شرایط حال حاضر شما چیه؟ چقدر آدم مثبتی هستید در کار؟ روحیه کار گروهی دارید یا نه؟ نقاط مثبت شما چیه؟ خلاصه در اینمورد باید توضیح بدین.
خلاصه باید رزومه و کاورلتر شما جوری درخشان باشه که طرف وقتی میخونه برق تو چشاش بزنه بگه آها من باید اینو دعوت کنم به مصاحبه که اونم یک خوان دیگست.
جهت اطلاع شما بگم فقط ادامه تحصیل در اینجا و گرفتن مدرک اینجا باعث نمیشه شما کار پیدا کنید، اینجا یک جورایی پیدا کردن کار مناسب و دائم از خوندن دکترا در دانشگاه و ادامه تحصیل با ارزشتره. شاید دکترا داشتن در ایران پرستیژ حساب بشه ولی اینجا جز Over Qualified شدن و محدود شدن حوزه کاری چیز دیگه ای نداره. برای همینه خیلیها از سر ناچاری ادامه تحصیل میدن و به محض پیدا کردن کار حسابی ترک تحصیل میکنن. من اینجا افرادی رو میشناسم که با همین جمله کار نیست، کار نیست و اینکه حال هم نداشتن دنبال کار بگردن تا پست دکترا پیش رفتن و هنوز هم که هنوزه رزومه میفرستن و گاهی دعوت به مصاحبه میشن ولی کار گیرشون نیومده و فعلا در همون دانشگاه با مقاله و اینا خودشونو سرگرم کردن و البته افراد زیادی هم هستند که بعد از یکدوره تحصیل در اینجا و گرفتن یک مدرک فوق لیسانس با توجه به اینکه خیلی زود تموم میشه کار حسابی هم پیدا کرده اند.
گاهی یک دوره مفید تخصصی در کالج و گرفتن یک سرتیفای میتونه در پیدا کردن کار از خیلی مدارک دانشگاهی دیگه موثرتر باشه.
اینکه مدرک معادل کنیم و اینها خیلی وقتها جواب نمیده، اینجا شرکتها خصوصی هستند، به مدرک معادل شما کار نمیدن بلکه به تخصص شما و رزومه شما کار میدن حالا بعد از اون هم اگه نیاز داشتن که مدرک معادل کنید میرید و 100 دلار میدین و معادل میکنید. اینجا کیلو کیلو مدرک معادل میکنن ولی کسی شرکتها رو اجبار نمیکنه که حتی بهش نگاه کنن. چرا، یکوقت طرف کار دولتی و یا اداری در یک شرکت بخواد بکنه اونجا معادل مدرکش بدردش میخوره.
حرف دراینمورد زیاده انقدر زیاد که میشه براش چندین پست نوشت ولی من فعلا به همین مطلب که احیانا پراکنده هم نوشتم اکتفا میکنم و میدونم کسی که بخواد استفاده کنه از همینجا سرنخ و میگیره و میره دنبال بقیش.
در مورد شهرهای کوچیک کانادا پرسیدین من زیاد اطلاعات در این زمینه ندارم ولی همینکه خودتونم اشاره کردین ارزونتر، ارزونترن ولی به چه قیمت؟ مسلما بازار کار این شهرها هم کوچیکه و بقیه امکاناتشون هم کوچیکن . من خودم اگه تو یک شهر بزرگ باشم و ازینطریق تو شهر کوچیک در شعبات یکی از شرکتها کار پیدا کنم میرم، ولی اینکه از اول برم شهر کوچیک و معطل واستم آیا اینجا کار پیدا میشه یا نمیشه و حالا چقدر باید اینجا صبر کنم تا کار پیدا بشه. نمیدونم به خودتون بستگی داره.
جواب ستاره رو هم همینجا میدم.
ببین ستاره خانم، اگه یک نفر هستی و داری میای مونترال خوب حداقل پولی رو که دولت کانادا بهت گفته حتما با خودت بیار چون من الان دارم میفهمم که این مبلغ رو واقعا حساب شده گفته و اما اینکه خرج شما اینجا چقدر خوهد بود بهت میگم.
برای یک فرد مجرد، یک استدیو (یعنی آپارتمان کوچیک بدون اتاق خواب) لازمه حداقل که میشه ماهی 550 تا 650 $
این استدیو رو میتونی تبدیل به یک اتاقه بکنی و با کس دیگه شریکی بگیری که سهم شما میشه 350 تا 430 $
وسایل اولیه نیاز داری که بین 1000 تا 2000$ بسته به خودت باید بپردازی و بخری.
خرج خورد و خوراک ماهانت حدود 150 تا 200 $ میشه
هزینه های دیگت مثل تلفن و اینترنت و ایاب و ذهاب و لباس و ... حدود 100 تا 120 $ ماهانه
خلاصه شما برای شش ماه اول همون حدود 9000 $ رو بیار اگه درست بلد بشی که چیکار کنی شاید در آخر شش ماه حدود 2000 دلار هم برات بمونه و بعدش هم ایشالا ادامه تحصیل میدی که دیگه دولت قسمتی یا تمام مخارجت رو بعهده میگیره.
سوال دیگه ای هم که پرسیده بودین ادامه تحصیل برای فوق رایگان نیست ولی هزینش برا افراد مقیم، بسیار بسیار کمتر از دانشجویان بین المللیه تازه اگه بورس هم که بگیرین فبها در ضمن از امکانات لونابورس هم که گفتم علاوه بر بورس دانشگاه میتونید استفاده کنید.
اگه میخواین ببینید کدوم ایالت برای تخصص شما کار زیادتره برید و سایتهای کاریابی معروف کانادا عضو شید و پیشنهاد کاری که براتون میاد به شما نشون میده برای شما کدوم قسمت کانادا مناسبتره.
به نظر من اگه نمیخواین ادامه تحصیل بدین. اگه میتونید هزینه های سرسام آور ایالتهایی نظیر انتاریو رو در موقع بیکاری تحمل کنید، اگه میتونید محیط زیست آلوده کالگری در آلبرتا که طبق آمار سازمان ملل جزو 10 شهر آلوده جهان هست رو تحمل کنید. همون انتاریو برای پیدا کردن کار خوبه بعدش هم آلبرتا و حتی بریتیش کلمبیا بد نیستن وگرنه جاتون تو همین بزرگترین ایالت کانادا یعنی کبک هست.

۲۲ نظر:

احسان گفت...

از راهنماییهاتون بسیار ممنون :)

ساسان گفت...

سلام آقای مهاجر
به نظر من جایزه وبلاگ برتر را باید به شما بدهند هر روز بهتر از روز قبل و بسیار کاربردی مینویسید.
لطف میکنید یک لینک آموزش رزومه نویسی (معتبر) بگذارید تا من که سال دیگه عازم هستم از الان تمرین کنم.
متشکرم

salah گفت...

با سلام مهندس ممنون از پست مفيد شما من هم ديروز در وبلاگ خودم پستي در مورد مدرك يا تحصيل به صورت تفصيلي گذاشته ام كه بيشتر مربوط به انتاريو است اگر شما و دوستان خواستيد بخوانيد و ارائه نظر نمائيد

ضمنا من لينك شما را كه انصافا از وبلاگهاي بسيار مفيد است ايجاد كردم هر چند ما آماتور هستيم در صورت امكان لينك وبلاگ مرا اضافه نمائيد
با سپاس

ناشناس گفت...

سلام
واقعا ممنون، شما به نگرانیهای خیلی از بچه هایی که می خوان تازه بیان، جواب دادید.
مهندس اگه براتون امکان داره یکم هم درباره محل زندگیتون یعنی Longueuil بنویسید.راستش من تو Google map که نگاه کردم جای مرتب و خوبی به نظر می آمد ولی یکی از دوستان که مونترال هست می گفت خیلی دوره و رفت و امدش مشکله.
می خواستم بدونم واقعا مسیرش طولانیه و شما برای رفت و آمد مشکلی دارید؟مثلا برای رفت و امد تا down town باید چه قدر زمان گذاشت؟
ممنون می شم اگه توضیحاتی در این باره بدید.

نرگس گفت...

سلام واقعا عالی بود ممنون از این همه اطلاعاتی که به راحتی در اختیارمون قرار می دهید.
لطفا این سایتهای کاریابی و رزومه نویسی خوب هم معرفی کنید ممنون می شیم .
همسر من کارش دریایی وبه همین علت ما خیلی از لحاظ مکان زندگی محدود هستیم . و فعلا با توجه به جستجو های اولیه به ونکوور رسیدیم . با توجه به این که مخارج زندگی اونجا خیلی بالاست . واقعا نمی دونیم چیکار کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همایون گفت...

ممنون از اطلاعات خوبتون امیدوارم همیشه موفق و کامروا باشید.

diamonds55 گفت...

با سلام خدت دوست عزیز بسیار استفاده کردم و اگر اجازه بدهید مطلب را در سایت ایرانتو به عنوان یک مقاله از طرف شما قرار بدهم بنده مدیر تالار گفتگو ایرانتو هستم و از تمام زحمات شما سپاسگذارم در صورت امکان به من خبر دهید ممنون

Mohaj Canada گفت...

سلام
از لطف همه دوستان ممنونم، این وظیفه ای هست که هممون باید برای هموطنامون انجام بدیم. جدیدا دامینی به نام http://www.perse.ca ثبت کردم که انشاء الله خدا کمک کنه بتونم یک سایت مرجع اطلاعات که اطلاعاتش از خود شماست در این سایت بگذارم و محل تبادل نظر بشه. فعلا دارم فکر میکنم که با بودجه محدودم چطور هاست براش پیدا کنم و نرم افزار رو چطوری تهیه کنم.
جنابdiamonds55 شما هم لطف دارید و صاحب اختیار هستید.اجازه ما هم دست شماست.

ستاره گفت...

مهاجر جان بسیار ممنون که جوابم رو دادی.خدا کنه بتونم زود وارد دانشگاه بشم که از لحاظ مالی کم نیارم راستی روی هزینهای که برای کلاسهای زبان فرانسه میدن هم میشه حساب کرد ؟امیدارم روزی بتوانم لطفی که به ما داشتی را به سایر مهاجرین جدید داشته باشم و این چرخه حفظ بشه

seyed reza گفت...

سلام عزیز
من تازه با وبلاگت آشنا شدم از تو ایرانتو و بدون تو وبلاگ نویسی دمت خیلی گرمه و امیدوارم تو زندگی هم همینطور باشه .
من 10 روزه سی اس کیو گرفتم .
از مطالب خوبت ممنون .
ذوست من آیا من الان دیگه انگلیسی رو بخونم ؟ آخه دوست دارم اونجا درس هم بخونم ! و فرانسه من فقط در حد پاس کردن مصاحبه بوده و خیلی نمیدونم ،چون من از وقتی مدارک رو ارسال کردم 18 روز بعد به مصاحبه دعوت شدم و تاریخ اون 2 ماه بعد بود .
راستش الان که مصاحبه رو قبول شدیم (من+همسر+نی نی)من کمی افسرده شدم و هدفم رو گم کردم .
آخه من 3 سال قبل یه وکیل نامرد ایرانی کلاه گذاشت سرم و 3 سال منو چرخوند.
(بیام حالی به اون میدم)
میشه بگی من الان تا اومدن مدیکال چی کنم ؟
فعلا که کم کم شده 12 ماه بعد از B فایل ؟!!
هرچی اوستا کریم بخواد

ممنون
خانواده رو سلام برسون

Sara H. گفت...

با عرض معذرت ولى كانادا "ايالت" نداره، "استان" داره.
به نظرم سر جريان مدرك گرفتن، اين كمى بستگى به نوع رشته داره، كسى كه توو رشته هاى مهندسى درس مى خونه، با گرفتن دكترا همون اتفاقى براش ميفته كه شما گفتين، يعنى كلى از درها براى كار به روش بسته ميشه. اما توو رشته اى مثل رشته ى من كه روانشناسى هست خب قضيه فرق داره. اينو جهت يادآورى گفتم.
بعدم كجا خوندين كه كلگرى آلوده ست؟ چه جور آلودگى؟ يعنى اگه كلگرى جزو ده شهر آلوده دنيا باشه، پس تهران كجا قرار مى گيره؟ اينو دارم به عنوان يه بچه تهرونى ميگم كه همه عمر يا تهران بودم، يا كلگرى و تفاوت اين دو شهر رو از نظر ميزان آلودگى خودم از نزديك ديدم.

Mohaj Canada گفت...

سلام سارا خانم
در مورد ایالت و استان ببخشید چون هر استان حکومت مستقل خودشو داره گاهی من استان میگم گاهی ایالت چون عادت کردم و ترک عادت سخته.
در ضمن من بدون مطالعه مطلبی رو نمیگذارم آلودگی کالگری چیزی نیست که فقط به دود ختم بشه بلکه عمیقتر از اینهاست آلودگی هوا و خاک و آب کالگری و خیلی مسائل دیگه.
در ضمن احتمالا شما میدونید که کالگاری جزو معدود شهرهای کاناداست که انرژی الکتریسیته اون به جای نیروگاه اتمی و گاز و حتی گازوئیل از نیروگاههایی با سوخت زغال سنگ و کلک تامین میشه و یکی از فراوردهای زغال سنگ گاز منو اکسید کربن هست که نه رنگ داره و نه بو ولی خطرناکتر از همه گازهای دیگه هست درمورد مواد خطرناک دیگه نظیر بنزن و ... که دیگه نمیشه چیزی گفت.بهرحال مردم کلگری هم وقتی این خبر داده شد کمی ناراحت شدند چون به اقتصاد این شهر لطمه میخورد ولی خبر از سازمان ملل منتشر شد و حتی گفته شد آلودگی این شهر از شهرهای توکیو و نیویورک هم بیشتره.
اینهم یک لینک درباره آلودگی این شهر بهرحال ببخشید که خبری دادم که شما خوشتون نیومد و من اینجا فقط اطلاعات میدم به همه.
http://www.660news.com/news/local/article/42571--calgary-s-pollution-worse-than-new-york-s
اگه در اینترنت و سایت بهداشت کانادا سرچ کنید کلی مطلب در این مورد هست.

كلانتر گفت...

سلام آقاي مهندس
با تشكر از همت و وقتي كه براي راهنمائي ديگران ميگذاريد و سپاس از مطالب بسيار مفيدتان. دو سؤال دارم كه ممنون خواهم بود پاسخ فرمائيد:
1-آيا ادامه تحصيل در مقطع master به زبان انگليسي در دانشگاههاي انگليسي زبان مونترال همان تسهيلات و بورس را مانند زبان فرانسه شامل خواهد شد؟
2- در مورد تحصيل بچه ها در مدارس انگليسي زبان در مونترال (ابتدائي-راهنمائي)چگونه است؟
آيا اصلا" اين مقاومت در برابر زبان فرانسه به اميد جاهاي انگليسي زبان در آينده دورتر عاقلانه ميباشد؟
با تشكر از توجه جنابعالي
كلانتر

بیژن گفت...

سلام مهندس عزیز
اول اینکه فرقی نمی کنه بگی استان یا ایالت... نظام کنونی کانادا ، فدرال هست و استانها دارای حکومت محلی مستقل هستند. مثل ایالات متحده.
در مورد کار و مدرک تحصیلی ، موضوعی که شما بهش اشاره کردین در ایران خودمون هم مشابهش هست. به کسی که مدرک دکترا داره شغلی در حد دیپلم نمیدن چون طبق قانون کار بایستی مزایای بیشتری بهش داد مثل حق مدرک.
در مورد رزومه هم همین اتفاق میفته. شرکتی که من اداره می کنم نزدیک به 14 رزومه مختلف داره که بعضیهاش غیر واقعی هستند. جالبه که موقع آگهی استخدام، افرادی که میان برای مصاحبه هم رزومه غیر واقعی میدن. یکی بود مدرک تحصیلی نداشت یعنی سیکل بود که گفته بود دیپلم اقتصاد هستم ... ولی سابقه مرتبط با شغل ما رو داشت - ایمنی و بهداشت - و جالب تر اینکه من استخدامش کردم بی تفاوت به اینکه حتی دیپلم هم نیست. چیزی که منو به خودش جلب کرد جدیتش در کار بود و اینکه مخاطرات ایمنی پیمانکاری رو میشناخت و براش ملموس بود. همان موقع سه تا لیسانس و دو تا فوق دیپلم و یک فوق لیسانس هم اومده بودند ولی هیچکدوم تشخیص ندادند که کارگری که میره داخل کانال بایستی طناب بهش متصل باشه و اینکه بجای کفش معمولی بایستی چکمه تا زیر زانو بپوشه. تنها چیزی که دیدند (از روی عکس) این بود که کلاه ایمنی نداشت.
خلاصه اینکه رزومه چیزی نیست که کارفرما بهش تکیه کنه.
مطلب دیگه اینکه می بینم می خوای یک سایت جامع راه اندازی کنی خوشحالم و بیشتر به این دلیل که اطلاعاتی که شما منعکس میکنی قابل قبول تره و اینو از اون شماره گر پایین صفحه میگم که هنوز یک سال نشده تعداد بازدید کننده های این وبلاگ نزدیک 40 هزار هست.
در هر صورت خوشحال میشم بهت کمک کنم
دوستدار شما

Sara H. گفت...

نه من ناراحت نشدم، من نه شهردارم و نه صاحب شهر، فقط برام كمى عجيب بود و مونده بودم كه آلودگى از چه نظر رو دارين ميگين. اينجور كه اين لينك ميگه ميزان آلاينده هاى بالايى داره شهر... البته من كه وقتى بيرونم چيزى رو حس نمى كنم، يعنى واقعا نميشه با تهران مقايسه اش كرد...

صحرا گفت...

مهاجر جان مرسی از اطلاعات خوبت
امیدوارم که همواره موفق باشی

poya گفت...

سلام
بالاخره ما تونستیم برای شما کامنت بزاریم .
این چند روز خیلی سعی کردم ولی نمی شد
نمی دونم اشکال از کجا بود .

به هر حال براتون صمیمانه آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم با خلاقیت بیشتر والهاماتی که به فضل خدا بهتون میشه ایرانی جماعت رو رو سفید تر کنید و به اونایی که به ما سخت گرفتن بیشتر ثابت بشه که ایرانی شنا گر قابلیه......
کاش ما هم میتونستیم بیاییم اونجا و
جایی باشیم که خلاقیت ونوآوری هامون در نطفه خفه نشه .
به هر حال به اراده وتصمیم منطقی شما احترام میزارم.
ارادتمند پویا

یه مهندس‌کانادایی گفت...

سلام;
لینک وبلاگ شما را به وبلاگم Add کردم.
خوشحال میشم، شما هم این کار را بکنید.
با احترام.

محبوبه گفت...

خیلی مفید بود. ممنون. خیلی زحمت کشیدین

ناشناس گفت...

آقای مهاجر کانادا با عرض سلام و تشکر بابت مطالب خواندنیتان مطلبی که در مورد آلودگی‌ شهر کلگری نوشته اید و لینک داده‌اید فقط مربوط به تولید و انتشار گاز کربن دی اکسید و اثر گاز گلخانه ایست نسبت به جمعیت و سرانه هر نفر که آن هم مربوط به نیروگاه‌های تولید الکتریسیته می‌باشد و اینطور نیست که این شهر یکی‌ از الوده ترین شهرهای دنیا باشد و در حقیقت غیر از این مساله کلگری هوای بسیار پاک و تمیزی دارد و اصلا قابل مقایسه با شهرهایی مثل تهران نیست

ناشناس گفت...

سلام من م.ش هستم 36 ساله . مي خواهم با همسر و فرزند 6 ساله ام از طريق مهاجرت براي تخصص كاري به كبك بروم. مهندس مكانيك دانشگاه تهران با معدل 13 و 7 سال سابقه كار مرتبط در يك شركت بزرگ ايران دارم.
1- آيا مدرك مرا قبول مي كنند؟
2- آيا مي توانم پس از ورود به كبك در مقطع ليسانس يا فوق ليسانس بورس شوم ؟
3- آيا در بدو ورود دولت به من كمك خاصي مي كند؟
4- همسرم 28 ساله و ديپلم رياضي است. آيا به او بورس براي تحصيل در مقطع ليسانس يا كالج مي دهند؟
از راهنمايي هاي شما بسيار متشكرم.

ghazal گفت...

salam aghaye mohajer
man va hamsaram gharar ast baraye mohajerat be canada eghdam konim gharar bood vakil begirim ama kheyli az ashnayan pishnahad kardand khodemun eghdam konim,nazare shoma ro ham khoondam motmaen tar shodam.
mamnoon az webloge alitoon,man ham mese baghye dustan migam khoda ghovat va edame bedid