۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

چلوکباب آمریکایی

دیروز ما رفتیم مال داش جون کندی، وااای که چقدر بزرگ بود، چقدر خرید کردیم. قیمتها بسیار مناسب. انواع و اقسام اجناس رو که بگی داشت کلی خرید کردیم. تازه یک قسمتی هم داشت که کسی که زیاد خرید کرده بود بهش چلوکباب ایرانی میدادن ما جای شما خالی رفتیم و یک پرس با کوبیده اضافی زدیم تو رگ. امشب هم قراره بریم کنسرت اندی به مناسبت شب چله و کلی حال کنیم. فردا چیکار کنیم؟ آها یادم اومد قراره با سیما جون و رامین جون و غضنفر جون بریم سالن ایروبیک. امشب من حالم اصلا خوب نیست گمونم از مک دونالدها باشه آخه جاتون خالی تا خرخره خوردم.
تو ایران که بودم خیلی از وبلاگها رو که میخوندم از این دست بودن و دید درستی از کانادا به دست خوانندگان ایرانی نمیدادن. همه تو ایران اینارو میخوندن دلشون واسه کانادا تاپ تاپ میزد. آخه کی میرم مصاحبه. وای مدیکالم کی میاد و ...
زمانی که خودم اومدم و بعنوان تقریبا اولین نفرها واقعیت زندگی اینجارو نوشتم یک سری از همین بالاییها اومدن و بدوبیراه گفتن. نمیدونستم واقعا چرا و تعجب کرده بودم. نمیدونم بعضی از ما عقده حقارت داریم که همش مرغ همسایه برامون غازه؟ یا کانادا اومدن انقدر افتخار داره که بخوایم حتی تو وبلاگ هم براش قمپز در کنیم تا اونایی که اونور هستن دلشون بسوزه.
آقا من الان که اینجام به شمایی که ایران هستین حسودی میکنم.
اینجا دو پر جعفری میخریم 1000 تومن یک عدد سیب میخریم 750 تومن برا شب چله هوس انار کردیم خواستیم بخریم دیدیم 2 تا دونه بیشتر نمیارزه بخریم دونه ای 3400 تومن.
میخوایم یک دکتر عمومی خانواده پیدا کنیم از بس دکتر کمه همه ناز میکنن. بچه یک گلودرد ساده بگیره نصف شب و تب کنه عزا میگیریم. ببریمش کلینیک با تب 40 درجه بعد 2 ساعت که نوبتمون بشه بعد تازه دکتر بفهمه تبش کمتر از 3 روزه ادامه داره میگه برین خونه دوا هم نمینویسه و بچه باید تو تب بسوزه تا یا خوب شه خودبخود یا دوباره بریم پهلو دکتر.
دکتر متخصص بخوای بری قبولت نمیکنه میگه باید دکتر خانواده بنویسه، اونم بنویسه و بری وقت میده حداقل برا سه ماه دیگه.
پیتزاهاشون آشغاله. نونه و روش سس مالیدن دو پر کالباس و دو پر قارچ و کمی پنیر. چلوکباب تهرون خودمونو به 100 تا مکدونالد نمیدم که حتی مزه همبرگرهای ایران از این بهتره. مهد کودک برا بچه پیدا نمیشه باید روزی 35 دلار بدی.
نمیخوام بگم که همه چیزشون بده، خیلی برنامه های عالی هم دارند ولی منظور من اینه که این چیزا تعریف داشتن؟؟ که بخوای تو وبلاگ پزشونو بدی؟
الحمدلله الان دیگه اوضاع فرق کرد و کسانی که میان اینجا واقعیتهای اینجا رو برای مردم ما بهتر مینویسن. کافیه وبلاگ کسانی که جدیدا اومدن رو بخونید دیگه ازون خالی بندیها خبری نیست. راستشو بخواین کسانی که میان اینجا چند ماهه اول تو شوکن که اینجارو چطور با چیزی که ازش در ذهنشون ساخته بودن مطابقت بدن.
جدای از سیاست ، ما مردم ایران از نظر فرهنگی غذا و خوراک، فرهنگ ارتباط جمعی و ... بهترینها رو در ایران داریم که این کاناداییها خوابشم نمیبینن. اینجا شاید برای مردم کشورهای فقیر اروپای شرقی و آفریقا بهشت باشه ولی برای ما ایرانیها چیزی جز یک حیاط خلوت نیست و بس. ما ایرانیها قدر چیزهایی رو که داریم نمیدونیم بعد میایم اینور و با حسرت اونورو نگاه میکنیم و بعضیامون برای جبران شروع میکنیم تو وبلاگامون خالی بندی از زندگی در اینور دنیا. بعد جالبه همین خالی بندای اینور آهسته میرن و آهسته میان و جواب سلام هموطناشونو نمیدن که مبادا لو بره جناب آقای در وبلاگ ذکر شده مدیر عامل، کجا کار میکنن. !!
اینو به تو که دلت برا اومدن مدیکال و ویزات داره تاپ تاپ میزنه میگم، عزیزم مهاجرت مثل یک کوهه که داری از دور بهش نزدیک میشی و هی میگی چرا نمیرسم. خوب الان رسیدی باید چیکار کنی؟ باید از ماشین پیاده شی، کفشها کوه نوردیتو بپوشی و حالا از کوه پیاده بری بالا. بری و بری و بری. تلاش میخواد، کوشش میخواد نترسیدن از کم شدن عدد حساب بانکی میخواد. اگه کسی قراره بیاد اینجا بره یک کاری که تو ایران براش عار بود و نمیکرد بکنه و تازه چلوکبابی که تو ایران میخورد اینجا نتونه بخوره خوب این یعنی چی؟ اومدن اینجا پس چه فایده ای داشته براش؟
اینارو میگم که آماده بیاین.
بهر حال اومدن اینور هم یک تجربه است مگه آدم چند بار به دنیا میاد؟ بیاد اینجارم ببینه بد نیست.

۱۲ نظر:

Unknown گفت...

سلام. من هم با شما موافقم. راستی کی از این مکان گران و نکبت و به درد نخور به ایران بر می گردید. مشتاقانه حاضرم فرودگاه به استقبالتون بیام و با هم یک دوری در شهر بی نظیر تهران بزنیم. گفتید بلیط برای چه زمانی اوکی کردید؟

نام : مهران گفت...

سلام و من هم با شما موافقم. حيف از اين چلو كباب نبود؟ به نظر منهم اگر از كوهنوردي خسته شديد زودتر برگرديد و اينهمه سختي رو تحمل نكنيد.
موفق باشيد

Mohaj Canada گفت...

آره مهران جان ولی مشکلش اینه که من برا اومدن به اینجا هزینه ای رو کردم که برا برگشتن و دوباره به دست اوردن چیزایی که اونجا داشتم باید سه برابر بعلاوه زمان رو هزینه کنم بهرحال من همونطور که گفتم اینو برای این نوشتم که ملت اماده بیان و نگفتم که نیان در ضمن هنوز از کوه نوردی خسته نشدم ولی بهر حال با از دور دیدن کوه کمی فرق داره.
خانوم یا آقای س ف من 4 ماه پیش اونجا بودم فکر نکنم فرق کرده باشه جز اینکه مردمش کمی عاقلتر شدن، ولی واقعا دلم میخواد بیام یک گشت حسابی بزنم. واقعا تهران در مقایسه با اینجا چیز دیگست. مشکل من اینه که هربار اومدن ما به تهران و برگشتن فقط بلیط هواپیماش دست کم 7500 دلار خرج برمیداره یعنی اگه کار خوب هم اینجا داشته باشیم باز هم سخته.

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس عالی‌ بود.

به خصوص این قسمتش که خیلی‌ شادم کرد! :


"...الحمدلله الان دیگه اوضاع فرق کرد و کسانی که میان اینجا واقعیتهای اینجا رو برای مردم ما بهتر مینویسن. کافیه وبلاگ کسانی که جدیدا اومدن رو بخونید دیگه ازون خالی بندیها خبری نیست..."

خوش باشی‌،

خداحافظ کانادا

رودابه گفت...

آی گفتید ..........
ما دیگه چی بگیم .....

narcisse گفت...

bonne nouvelle année

ناشناس گفت...

moshkele ma iraniha dar sharayete hazer hamoon masale maroofe ke migeh na inja jamooneh na oonja rahmooneh

Unknown گفت...

مهندس جان شماقصدعضویت در انجمن نظام مهندسی کانادا P.Eng رو داشتین.کارتون به کجا رسید؟ در ضمن این عضویت چقدر در پیدا کردن کار تاثیر داره؟
الان دقیقا مشکل کار پیدا نکردن مهاجرین چیه؟ بدلیل مدرک خارجیشون کار پیدا نمیکنن ؟ کساییکه مدرک از خود کانادا میگیرن چه وضعییتی داران ؟

Unknown گفت...

سلام

عالي بود. من خودم جزو اون دسته اي هستم كه منتظر مديكالم اما مي دونم كه سختي و تلاش داره عوض اش اگر روزي بخواهم بچه دار شم بچه ام مجبور نيست تو فرم مدرسه يا محل كارش دين اش رو بنويسه اسلام بعداش تازه ازش بپرسن دين؟؟ بگه اسلام بعد بگن " نه ، شيعه يا سني " ؟ آزادي يعني اينكه حتي اگر دين ات هم اسلام شيعه هست ازت نپرسن . ازادي يعني ...

Unknown گفت...

سلام مهاجر عزیز
نمی دونم چی بگم ولی یک کم حستو درک می کنم
من وقتی لبنان بودم با اینکه در جای خوبش بودم همش فکر می کردم ایران و تهران یه چیز دیگه است. فکر می کردم اینجا تمیزتره خونه ها خوشگل تره اتوباناش بهتره زندگی راحت تره مردم باحال ترن حتی شیرش خوشمزه تره که البته این یکی واقعاً هم هست روز شماری می کردم برگردم ولی وقتی برگشتم دیدم رنگ وطن در ذهن من جلایی دیگر داشت و همون روز اول که اومدیم دیدم بر خلاف چیزهایی که در حافظه ام ثبت شده خونه های لبنان خیلی قشنگ تر بودند و ... اینه که آدم هر چی رو دوست داشته باشه همه چیزش یه چیز دیگه است و ممکنه یه روز هم بچه های شما نسبت به کانادا همچین حسی داشته باشند.
من خودم نمی تونم برای همیشه ترک وطنم کنم ولی دوست دارم بیام چندسالی اونجا زندگی کنم دکترا بگیرم و خودم یا بچه ها آزادانه تصمیم بگیریم کجا می خواهیم زندگی کنیم. چون به هرحال هدفم استاد شدنه چیزی را از دست نخواهم داد. اما شما هم اگر اونجا تبعیضی در موردت صورت بگیره حداقل می گی خوب چون غریبم ولی اینجا چی؟
اگر رشوه ندی؟
اگر افکارت با حکومت همخوانی نداشته باشه؟
اگر پارتی قوی نداشته باشی؟
وقتی همه جا تابلو زده اند که کوچکترین بی احترامی به کارکنان دولت جریمه نقدی و حبس داره ولی اونا هر بی احترامی به تو کنند صدات در نباید بیاد می خوای چی کار کنی
جگرت می سوزه چون هموطنت هستند و اینجورین
خیلی حرف زدم
دعاگویم و التماس دعا دارم
توکل کن بیشتر از همیشه
دعا کن خالص تر از همیشه
از خدا بخواه اون شغلی را که در حال حاضر از همه مناسب تر برای تو است سر راهت قرار دهد بعضی وقتا این روش بهتر جواب می ده(منظورم توکل محضه) در ضمن من هر موقع در قنوتم فارسی و از ته دل از خدا چیزی خواسته ام بی جواب نمونده
منتظر خبرهای خوبت هستم
صحرا

Mohaj Canada گفت...

از همتون که نظر گذاشتید ممنونم.
آرش جان اینجا همه در پیدا کردن کار n مشکل دارند و ایرانیها n+1 مشکل دارند. کسانی هم که اینجا تحصیل کرده اند گاه برای پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیل تا 8 ماه تلاش کرده اند. همینه که منو از ادامه تحصیل میترسونه و سعی کردم دنبال سرتیفای باشم. بعدا در مورد کار در اینجا و مشکلات ایرانیها یک پست میگذارم.
صحرا جان ممنونم ولی واقعا تهران ما چیزی از مونترال کم نداره حتی از لحاظ امکانات فکر نکنم با بیروت قابل مقایسه باشه از نظر قشنگی هم کسانی که حتی تو نیویورک زندگی میکنند شهر خودشونو شهر بزرگ و بدقواره ای میدونند. متاسفانه اون مشکلاتی که شما اشاره کردی در کشور ما وجود داره که اگه وجود نداشت ما آخر عمری آواره نمیشدیم.

TORONTRÉAL گفت...

آره واقعاً ایران مشکلات داره اما مشکلاتش رو کی باید حل کنه؟ درسته ما بیاییم اینجا منتظر باشیم یه عده دانشجو، کارگر و زنها تو اون مملکت کشته بشن و بعد که همه چیز روبراه شد برگردیم؟
کجای دنیا مشکل نداره؟ من ار خاور دور تا خاور میانه و اروپا همه جا بودم و همه جا برای مهاجر ایرانی مشکلات فراوون داره.
مشکل کار متخصصان ایرانی در کانادا اینه یک کلام: کانادا اصلاً متخصص نمیخواد، فقط میخواد شما چند سال دانشگاه رفته باشی که به خیال خودشون با فرهنگ شده باشی والا از چین و فیلیپین و سریلانکا مهاجر کم سواد دارند میگیرند 6 ماهه !
اینا فقط میخواند جمعیت کشورشون زیادشه همین.
یه چیز دیگه هم بگم، هی نگید اگه بده چرا برنمیگردند، مهاجرت مثل پریدن از روی یه دره ی بزرگ میمونه، دفعه ی اول تمام توانتو چند سال جمع کردی و با انگیزه ی قوی و روحیه ی شاد میپری، ولی برای برگشتن دیگه اون چیزا رو نداری فقط یاس و سرخوردگی و بی پولی برات میمونه، خیلی ها از شرمندگی بر نمیگردند.