۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

سیستم درمانی کانادا، کمی بیشتر

پست قبل من برخلاف انتظارم خیلیهارو نگران کرد چون انتظار داشتم کسانی که میان کانادا درزمینه امکانات و سرویسی که در کانادا دریافت خواهند کرد از قبل اطلاعات داشته باشند بعلاوه من تنها موردی که برای خودم اتفاق افتاده بود رو نوشتم. چنین اتفاقی برای من غیر مترقبه نبود چون قبل ازاینکه وارد کانادا بشم دروبلاگهای مختلف در زمینه کمبود پرسنل بهداشتی در این کشور و خاطرات ساعتها انتظار در کلینیکها و بیمارستانها با دست و پای شکسته رو خونده بودم.
در زمینه کلینیکهای خصوصی پرسیده بودید خیالتون رو راحت کنم غیر از کلینیکهای خاص CLSC که امکانات محدودی از قبیل تزریق واکسن و معاینه سرپایی مریض رو برعهده دارند حدود 80 درصد کلینیکهای کانادا و حتی بیمارستانها خصوصی هستند و قانون یکسانی در رابطه با هزینه درمانی در اکثر آنها اجرا میشه. هر چند معمولا زمان انتظار در کلینیک بین 2 تا 6 ساعت هست ولی اکثر این کلینیکها 24 ساعته نیستن در ضمن این بدیهی است که وقتی شما با مشکلی مواجه میشین که نیاز به برخی امکانات خاص نظیر آزمایش خون و سی تی اسکن  یا عمل جراحی و ... داشته باشه اولین جایی که میتونه تمام این امکانات رو با هم داشته باشه بیمارستان هست و الا در صورت مراجعه به کلینیک و انتظار 4 تا پنج ساعته تا معاینه پزشک، ممکنه دوباره به بیمارستان ارجاع بشید و همون آش و همون کاسه.
سیستم کند بهداشتی کانادا در جهان زبانزد خاص و عامه ولی بهر حال نمیشه انکار کرد که همین سیستم کند پزشکی امکاناتی داره که نه تنها در ایران و گاه در خیلی از کشورها پیدا نمیشه. من برخی رو دیدم که بیماریهای جدی داشتند و از ژاپن برای درمان به یکی از بیمارستانهای مدرن کانادا آمده بودند که البته اگه همین درمان برای یک کانادایی تقریبا رایگان باشه برای این اشخاص 40 تا 50 هزار دلار حداقل آب میخوره.
 یکی از دوستانم به علت تپش قلب خفیف، یکبار به بیمارستان مراجعه کرد و بعد که از بیمارستان برگشت دیدم کلی سیم به سینه اش وصله و همه متصل به دستگاهی بود که به کمرش بسته شده بود ازش پرسیدم اینها چیه بهم گفت سیستم جایگزین تست ورزشه. گفت تست ورزش در زمان محدودی اجرا میشه و قادر نیست خیلی از مشکلات مخفی قلب رو که در زمانهای مختلف خودشو نشون میده آشکار کنه در عوض این سیستم که به یک حافظه متصل شده قادره تمام تپشهای قلب منو در طی 48 ساعت زندگی عادی ضبط کنه و پزشکان میتونن این اطلاعات رو تجزیه و تحلیل کنن.
در زمانی که من ایران بودم پسرهای من که هنوز دندون شیری دارند دندون درد گرفتند و به دکتر متخصص که مراجعه کردم به من گفت بچه هستند و کاریش نمیشه کرد مگه بیهوشی بدیم و درمانشون کنیم یا اینکه دندون شیریه و تحمل کنید و فلوئور تراپی میتونیم بکنیم تا چند سال دیگه بریزن، راستش ما ترسیدیم و دست نگه داشتیم. در اینجا پسر کوچیک من 4 تا از دندونهای شیریشو عصب کشی کرده و با سفید پر کردند و حدود سه دندون دیگشو هم پر کردند همه با کارت بیمه و بدون اینکه از ما ریالی پول بگیرند و خانوم من هم بهمین ترتیب یک عمل جراحی سرپایی در بیمارستان انجام داد عملی که شاید در ایران دو سال پیش حداقل  400 هزار تومن میدادیم ولی اینجا رایگان بود. اینجا هر کس باید یک پزشک عمومی خانواده داشته باشه و همین پزشک عمومی خانواده هم کم پیدا میشه که اکثر مردم به پزشکهای عمومی کلینیکها مراجعه میکنند. بدون سفارش و نامه یک پزشک عمومی، هیچ پزشک متخصصی نمیتونه مریض رو معاینه کنه و معمولا بعد از معرفی توسط پزشک عمومی، از یکماه تا سه ماه طول میکشه که پزشک متخصص وقت تعیین کنه. اگه مورد اورژانسی باشه باید به بیمارستان مراجعه کنید و دوباره اون برنامه ای که در اورژانس گفتم وجود داره و صد البته مریض اگه در روال درمان بیفته امکانات کامل بیمارستانی و پزشک در اختیارش هست.
به نظر من رایگان بودن خدمات درمانی معضلی برای دولت شده، از یکطرف دولت از پس حقوق بین 60 تا 100 هزار دلار در سال  هر کدام از چندین هزار پزشک و پرستاری که باید اضافه بشن برنمیاد و از طرف دیگر یک نظام مافیایی بر سیستم پزشکی این کشور حکمفرماست که از این ضعف دولت سوء استفاده کرده و از تایید مدارک پزشکی پزشکان تحصیلکرده در کشورهای دیگرجلوگیری کرده و مانع جذب پرسنل مهاجر میشه. مگر آنکه تقریبا از صفر شروع کرده و برای سالها دوره هایی رو در اینجا بگذرونن.
هزینه این خدمات (زیاد یا کم) تمام و کمال از مالیاتی تامین میشه که هر کانادایی بعد از 18 سالگی در دادنش سهم داره و سالی یکبار هم باید حساب پس بده، با توجه به نزدیک شدن زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی، پستی در این زمینه خواهم گذاشت.
حالا دوباره میخوام یک سری اطلاعات به کسانی که سالهاست اینجا مقیم هستن و شاید ندونن بگم.
چقدر اطلاعات درمورد منازل تعاونی یا "cooperative" دارین؟
منازل تعاونی به منازلی اطلاق میشند که دولت اونها رو خریده و بابت اجاره از مستاجرین پولی نمیگیره ولی نگهداری اون ساختمان بر عهده ساکنین اون ساختمان با توجه به تخصصهایی که دارند هست. این نوع منازل که امکانات کامل یک مجتمع مسکونی و حتی بیشتر رو دارند در عین حال ساکنینش به جای 1000 دلار یا 900 دلار در ماه فقط 300 تا 400 دلار در ماه پرداخت میکنند.
اگه حال دارید تو اینترنت در موردش سرچ کنید و ثبت نام کنید و برید تو نوبت دریافت و اگه حال سرچ ندارید واستید تا در پست بعدی من به شما اطلاعات بدم.

این پست متعلق به وبلاگ "از ایران تا کانادا" میباشد و کپی برداری از آن حتی با ذکر مرجع، مورد تایید نویسنده نیست.

۲۵ نظر:

نیلوفر گفت...

ایر کانادای عزیز در مورد خونه های subsidized Housing و خونه هایی که متعلق به موسسات non profit هستن تو بریتیش کلمبیا هم طرحی هست که باید ثبت نام کنی و مربوط به اقشار کم درامده و اگه در ارزیابی شون شرایطتون مورد تایید قرار بگیره می تونید از لیست این خونه ها و اپارتمانها که همه ادرساشون هم تو وب سایت هست انتخاب کنید و در نوبت قرار بگیرید.در نهایت تا 2 اپشن به شما پیشنهاد می شه اگه هیچ کدوم رو نپسندید دیگه مجاز به استفاده از این سرویس نیستید.در استان بریتیش کلمبیا این طرح توسط BC HOUSING اجرا می شه و اینم ادرسشه:
http://www.bchousing.org/applicants/affordable

negar گفت...

سلام آقای مهندس

ما در حال حاضر در مونترال هستیم و از بیمه خصوصی استفاده می‌کنیم.

تا الان ۳ بار مجبور شدیم به پزشک مراجعه کنیم و هر بار از دکتری چینی‌ در کیلینیک آلفا مدیک که دکتر رضائی هم در آن مشغول است وقت گرفتیم و روی هم نیم ساعت هم معطل نشدیم.

نمی‌دانم شاید با بیمه خصوصی اینطور است.

ولی‌ تمام کسانی‌ که آنجا بودند بیشتر از این معطل نمیشدند.

شما هم این کلینیک را امتحان کنید!

ناشناس گفت...

سلام

روی پست قبلی من یه کامنت گداشتم از این که داشتم از بیمارستان میومدم .

منتشر نشد

میشه جک کنین

ارادت
سعید

ناشناس گفت...

"این پست متعلق به وبلاگ "از ایران تا کانادا" میباشد و کپی برداری از آن حتی با ذکر مرجع، مورد تایید نویسنده نیست."
فكر كردي چه خبره؟؟؟؟ فكر مي كني كي هستي؟؟؟
نيست كه نيست به درك

نیما گفت...

مرسی ....
عالی
جامع
کامل

ناشناس گفت...

یکی از ذوستان بنده به خاطر عمل پارگی مینیسک مجبور شد به ایران برگرده عمل کنه بهش گفتن در کاناذا باید مواظب را ه رفتنت باشی البته بنده خدا در حین ورزش این بلا سرش امده بود کلا در کانادا خیلی مواظب خودتان باشید

salah گفت...

سلام مهندس جان
درمورد cooperative خواستم اطلاعات بيشتري بدهم اين روش فقط در مورد اجاره نيست بلكه در مورد خريد هم هست متاسفانه صنف مشاورين معاملات ملكي وطني حاضر در كانادا(كه نميدانم چرا از كلمه دلال بدشان مي آيد)هيچ اطلاعي به خاطر درصدسهم خودشان به مهاجرين نميدهند درحاليكه به نظر من اين شيوه بهترين روش خانه دار شدن براي مهاجرين كه سابقه كرديت ندارند ميباشد.جهت اطلاع يك آیارتمان دو خوابه بسيار خوب را با اين روش در تورونتو ميتوان 90000 دلار خريد در حالت CONOMINUM حداقل 250000 دلار است.شايد من در وبلاگ خودم در اين مورد يك عنوان بنويسم
موفق باشي‍

سبا رستاك گفت...

سلام
لطفا درباره اين طرحهاي دولت بيشتر بنويسيد.
مرسي

المیرا گفت...

سلام آقای مهاجر عزیز
ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میذارید.
من در مورد سیستم پزشکی کانادا خیلی شنیده بودم ولی وقتی کسی در مورد تجربه واقعیش مینویسه انگار قابل لمس و درک هستش، آدم خودش رو تو موقعیت قرار میده و واقعا حس میکنه.
در مورد این نوع خونه هایی که گفتید من سرچ کردم و سایت و اطلاعات کاملش رو پیدا کردم (که باید بریم تو لیست انتظار و غیره) فقط متوجه نشدم که قبل از رسیدن به کانادا هم میشه فرم پر کرد و فرستاد یا نه؟ و اینکه ماها که مهاجریم و تازه وارد هستیم و کار و درامد نداریم چی باید تو فرم در مورد درامد بنویسیم چون درموردش سوال کرده.
بازم ممنون و متشکر
المیرا

امیرحسین گفت...

سلام مهندس
ممنون از اطلاعاتت .
بابا ایول با این co-op
من از وقتی شما گفتی اینترنتو شخم زدم . خیلی باحاله . واقعا دمت گرم . دارم بازهم میسرچم تا اطلاعاتم تکمیل بشه . همیشه از این مطالب بزار . ممنون
بای

ناشناس گفت...

جناب مهندس ناشناس
سواستفاده و تزویر گناهی ست نابخشودنی برای کسانی که ادعای دین داری دارند چند برابر و برای ریا کاران کثیفی که هنوز غوره نشده اند قصد دارند نظرات جمع کنند و از بی اطلاعاتی عاشق کاناداهای داخل و مظلومیت و بدون صنف بودن خارج از کشوری ها استفاده می کنند صد بار بدتر . هر روز چرتکه میندازی که چقدر جلب نظر کردی یا وعده اطلاعات میدی یا اطلاعات سوخته و ناقص میدی ! مرد حسابی تو اگه دلت سوخته اینقدر لازم نیست برای جلب نظر تو دل مردم رو خالی کنی ناتوانی تو در ایران و کانادا به خودت ربط داره . لااقل اراجیف می بافی نظر نخواه تا فکر کنیم اینجا هم مثل خیلی وبلاگهای دیگه طرف عقدههاش رو سرپوش میگزاره.
اگه انتظار به به چه چه داری لااقل نظر نخواه و الا نظر بعدی مجبور میشی چرتکه رو بگذاری زمین و هدف احمقانه ات از این وب لاگ رو هم فراموش کنی...
نصیحت آخر اینکه :.تکیه بر جای بزرگان ...مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی ....
کمتر مردم رو سیاه کن
حسین کرد شبستری

Mosayeb Karimi گفت...

سلام
در مورد اون دستگاه که دوستتون گفتند اسمش هولتر مانیتورینگ هست که ضربان 24 ساعته را ثبت می کنه و بعدش میدنش به کامپیوتر بازخوانی کنه توی ایران هم انجام میشه. ما خودمون توی ایران تو بیمارستانی که کار می کردیم داشتیم و همیشه هم استفاده می شدند.
ولی مهم اینه که این دستگاه جایگزینی برای تست ورزش نیست.
دوستی از جمله انتهای متن شما ناراحت شدند که در مورد کپی برداری نوشتید ، خدمت این دوست عرض کنم که بهتره یاد بگیریم نسبت به حق کپی رایت احترام بگذاریم شما اگر خواستید این مطلب را در وبلاگتون بگذارید بهتره به جای نوشتن لینک بدید به همین وبلاگ.
موفق باشید

ما و کانادا گفت...

سلام دوست عزیز
در مورد کلنیکی که دکتر رضایی کار میکنند و در موردش یکی از دوستان بالا تعریف کرده بودند، ما مراجعه کردیم تا ایشان را به عنوان دکتر خانوادگی انتخاب کنیم و یک چکاپ هم انجام دهند. اولا" که اینقدر که شلوغ بود ما 4.5 ساعت معطل شدیم بعد هم که ما را ویزیت کردند در کل 5 دقیقه هم وقت نگذاشتند هر چه گفتیم یک آزمایش کلی بنویسید انجام بدیم گفتند لازم نیست. به نظرمیرسه انتخاب خوبی نباشه. ما تصمیم داریم بریم دنبال یک نفر دیگه

محمد گفت...

لطفا در مورد نحوه پر کردن فرم مالیات برای مهاجران جدید توضیح بدهید.

آیا میشه خودمون فرمارو پر کنیم ؟ یا حتما باید بدیم حسابدار ؟
مثل اینکه باید نرم افزارشو بخریم ؟

ناشناس گفت...

مهندس احمق، هنوز اینجا نیومده خیلی داری پرحرفی میکنی.فکر کردی به اون عشق کاناداهایی که اونور هستن اطلاعات میدی؟ ببینم نکنه میخوای معروف شی؟ منکه میدونم جرئت اینو نداری که این پیامو نشون بدی. فقط امیدوارم پشیمون نشی.

negar گفت...

سلام

در مورد کیلینیک آلفا مدیک ما به صورت اورژانس مراجعه کردیم و نه برای دکتر خانواده و پیش دکتر رضائی نرفتیم.

خانوم دکتر چینی هستن و مسن.kimli pou-youthoan

فقط مثل این که دکتر رضای سرشان شلوغ است.

سکرتر به من هم گفتن اگر با ایشان وقت بخواهم یا باید ۲ هفته بعد باشد یا خیلی‌ معطلی دارد.

ما که از تشخیص و همچنان مدت زمان انتظار راضی‌ بودیم

نیما گفت...

بابا جان من نمی دونم این آقای نا شناس کیه که داره خودش رو می کشه!!!!
من نمی فهمم این آقا از چی نگرانه !!!
جناب ناشناس اگه اطلاعات بیشتر داری و دلسوز هم هستی ، لطف کن واسه خودت یک وبلاگ بزن و اطلاعات درست و حسابی بده. !!
اگر از خوندن مطالب این وبلاگ ناراحتی ، می تونی دیگه نخونی.
لازم نیست فضای وبلاگ رو اینقدر آلوده کنی.
البته از جناب مهندس عذر می خوام که جواب ایشون رو می دم. چون واقعا عصبانی ام.

همه شااااااااااااااد باشید

سارا گفت...

در اینکه سیستم کاناد ا از کمبود پزشک و پرستار رنج میبره شکی نیست. اما مقایسه ی اون با ایران هم درست نیست که شما در پست قبلی نوشته بودید. در ایران مردم فکر میکنند چون وارد اورژانس میشوند باید به صورت اورژانسی به کارشان رسیدگی شود حتی اگر سه ماهه سرما خوردگی دارند نصفه شب یک دفعه میترسند نکنه سرطان گرفته باشند پامیشن میرن اورژانس که خوب اونجا به علت پولی بودن و خلوت تر بودن خدمات بیمارستان های خصوصی رسیدگی سریعتر است . اما شما اگر دفعه ی قبل به بیمارستان امام خمینی یا شریعتی مراجعه میکردید متوجه میشدید که کمتر از چهار پنج ساعت علافتون نمیکنند اخرش هم یک انترن سال اولی مریض شما را ویزیت میکند و بعد بلد نیست میره سال بالایی را خبر میکنه و همین طور برو جلو تا جهار پنج ساعتت پر بشه.
در کانادا هم بسیاری از موارد مراجعه اصلن اورژانسی نیست. مثلن کسی که یک هفته است یبوست داره نیاید به اورژانس مراجعه کنه بلکه باید به پژشک خانوادگی مراجعه کند. در ضمن در کانادا خطوط تلفنی هست که میتونید با تماس با آنها توصیه های لازم را بگیرید و از مراجعه ی غیر ضروری به اورژانس ها خودداری کنید.
نکته بعدی این که اون کسی که در بدو ورود پسر شما را بررسی کرده کاری مطابق اصول بین المللی پزشکی انجام داده و ربطی به شلوغی اورژانس ندارد و این الویت بندی یا تریاژ در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان های ایران هم داره جا میافته وبر اساس وخامت حال بیماران است که معمولن توسط افراد دوره دیده و متخصص صورت میگیره و کار درستیه.
اینکه سر پسرتون را نتراشیدند هم باز کاریه که الان میگن درست تر است چون خورده های مو ممکنه در محل زخم وارد بشه و باعث عفونت بشه در حالیکه موی فرد به علت فلور ها طبیعی پوست با یک ضد عفونی میتونه حفظ بشه بدون اینکه خطر عفونت وجود داشته باشه. و میخوام حداقل اینو بدونید که سیستم پزشکی کانادا از نظر کنترل عفونت یکی از بهترین ها در جهان است و به سادگی چنین خطای فاحشی را به خاطر کمبود وقت نمیکند و اما اینکه گفتید دکتر را قهوه بدست دیدید... که میدونید گفتن این جملات بار منفی داره . اولن در کانادا هر پزشکی بیش از یک تعداد مشخص حق دیدن مریض را ندارد و نه بیشتر از یک ساعات مشخص ای یعنی هرکس میدونه چه کار ی را در چه مدتی باید انجام بده در ضمن خوردن قهوه حین انجام کار اصلن اون بار منفی که در فرهنگ ما داره اینجا نداره و اتفاقن توصیه میشه در مواقعی که شلوغه و فرصت آنتراک نیست برای رفع خستگی استفاده شود.
در مورد مافیای پزشکی هم باید بگم این هم توهمی بیش نیست. کانادا مدارک پزشکی اکثر پزشکان از جمله ایرانیان را قبول داره و از طریق سازمانی در امریکا این مدارک را به تایید میرسونه اما برای شروع به کار پزشکان باید امتحان بدهند و اگر بخواهند در تخصص قبول شودکه داستان جدایی دارد در این کشور بیش از اینکه نمره ی فرد در امتحان مهم باشد درک فرهنگ اینجا و نحوه ی برخورد با بیمار مهمه برای همین ممکنه نفر اول امتحانات را قبول نکنند اما نفر دهم را به علت فهم و درک بهتر از این فرهنگ بپذیرند و لووزر ها داستان میسازند که پارتی بازی و مافیاست در حالیکه در نود درصد مواقع دلیل ان معیار هایی است که داوطلب مثلن ایرانی ممکن است انرا نداشته باشد که البته در سالهای اخیر بسیاری از پزشکان ایرانی در سرتاسر کانادا پذیرفته شده اند. که امار ان موجود است. البته من منکر خلاف و خطا در سیستم جذب پزشک و یا درمان بیمار نیستم به هر صورت وجود دارد و صفر نیست اما این این درصد در مقایسه با ایران که واقعن ناچیز است که سال گذشته به سادگی اب خوردن و روز روشن تقلب به وسعت در جذب رزیدنت شد.
دستگاه هولتر مانیتورینگ هم که ثنا به آن اشاره کرد نزدیک پانزده سال است که در ایران وجود دارد و تمام مراکز قلب به آن مجهز هستند.
اقای مهاجر توصیه ی من به شما این است که با توجه به تعداد زیاد خوانندگان تان در مورد مسائلی که خیلی اطلاع ندارید از قبل بررسی بیشتر بکنید تا باعث ایجاد شبه در خوانندگان نشوید که االبته لازمه ی این امر داشتن ارتباط بیشتر و در امدن از پوسته ی تان و پذیرش این نکته است که ما همه چیز دان نیستیم . همانطور که من در مورد رشته ی شما اطلاعاتی ندارم و هرگز قبل از مشورت در باره ی آن اظهار نظر نمیکنم.
موفق باشید

lili گفت...

سلام مهندس عزيز
خيلي ممنون ازوبلاگ خوب ومفيدتون
ولي واقعا براي اين دوست ناشناس كه ازادب ونزاكت به دور هستندمتاسفم وپيشنهاد ميكنم درصورتي كه خواندن مطالب اين وبلاگ ايشان رااذيت ميكند بنابراصل مهم آزادي درانتخاب ازخواندن مطالب خودداري نموده وصحت وسقم مطالب ارائه شده دراين وبلاگ رابرعهده خوانندگان فهيم سايت بگذارند.

مجید گفت...

سلام دکتر مهندس عزیز
فکر کنم الان باید به این موضوع اعتراف کنی که یکی از دلایل مهم مهاجرتت از این آب و خاک، بقول عوام فرهنگ بد مردم و به به قول برخی خواص منش بد اونها است.
امثال این آقای ناشناس تو ایران زیاد دیده شدند و میشند اونطور که منششون به منش ماشین دودی تشبیه شده، تا موقعی که لکوموتیو تهران-شهر ری ساکن بود با انگشت حیرت به دهن نگاهش میکردند اما موقعی که راه میفتاد به طرفش سنگ پرت میکردند.

خانمی به نام سارا هم مطلب طولانی ای نوشته که توضیحی در جوابش به نظرم رسید.
میترسم که نظر دونی وبلاگت به میون جنگ شبیه بشه، پس تنها به دو نکته اشاره میکنم.
اول اینکه، به دلیل میزان حقوق و مزایای دریافتی از مهر 84 تا الان میزان حق بیمه پرداختی از حقوق من به سازمان تامین اجتماعی حداقل ماهی 250هزار تومن بوده، اما موقعی که بچه دار شدم و مبلغی بیش از دو میلیون و دویست هزار تومن پرداخت کردم، ( که فقط 500 هزار تومنش زیر میزی خانم دکتر بود که به نظرم تنها برای سود خودش پیشنهاد سازرین داد و بچه رو هم بیشتر از دو هفته زودتر به دنیا اورد )بیمه تنها 240 هزار تومن به بنده برگردوند. اینطوری میشه اینجا و اونجا رو مقایسه کرد.

دوم هم به همین نحو، دستگاه فوق که به عنوان تست ورزش عمل میکنه که رو هیچ بیمارستانی محض رضای خدا تو ایران به بیمار متصل نمیکنه، حداقلش اینه که به همراه بیمار میگن پاشو برو دستگاه رو بخر و بیار.
البته شما خودت اینها رو بهتر از من میدونی و دیدی و تجربه کردی.

در خصوص وبلاگت هم باید ازت تشکر کنم که اطلاعاتی که من از وبلاگت گرفتم، تصویر بسیار روشنتری از اونجا و مهاجرت به من داد، به اصطلاح سر نخ برای شناخت بیشتر. مرسی

Mohaj Canada گفت...

در پاسخ ساراخانم مطالبی که من اینجا مینویسم بر اساس دیده ها و شنیده ها و استدلالهای شخصی من هم از ایرانی که در آنجا سالها زندگی کردم و هم از اینجایی که زندگی میکنم هست و اگر چیزی مینویسم که هست یا نیست دلیلی بر اینکه صفر مطلق باشد نیست اگر مینوسیم نیست حتما بقدری کم بوده که در طی سالها به چشم من نیامده است و اگر مینویسم هست یعنی خود آنرا تجربه کرده ام، چیزی که بیشتر از اینکه از جایی بشنوم و یا بدون مدرک بخوانم به آن اطمینان میکنم حال چه بخواهد از نظر دیگران توهم باشد و یا هر برداشت دیگر.

صحرا گفت...

سلام آقای مهاجر
ممنون از اینکه کمی بیشتر در مورد سیستم درمانی توضیح دادین، چون من شخصاً با توجه به اینکه دو تا بچه دارم که یکی از آنها بسیار حساس است و زود مریض می شود، بسیار نگران شده بودم!

امين گفت...

با سلام
فكر ميكنم صحبتهاي سارا خانم بسيار منطقي و حكايت از اطلاعات جامع ايشون داره

علی گفت...

آقای مهاجر چرا پست بعد از این پست رو حذف کردید؟
به نظر من شما نباید زیاد به نظرات توجه کنید. این خوانندگان شما که البته من هم جزو آنها هستم به این دو سالی که شما زحمت کشیده اید و کلی مطلب نوشته اید و وقت گذاشته اید توجهی نمیکنند. این اصلا خصلت ما ایرانیهاست که منتظریم یکی یک جا مطلبی بنویسه که به نظر ما اشتباه بیاد و بعد میاییم و 100 صفحه در نقد اون یک کلمه که به نظر ما اشتباه اومده ادعای فضل میکنیم. و الا سرنوشت ما بهتر ازین وضع دربو داغونی بود که داریم.
ممنون

mojtaba mostafavi گفت...

سلام ، رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند آزادی سخن و تظاهرات برای مصر ییها و تونسیها و همچنین مردم لیبی حلال است ، فقط می‌خواهم بپرسم آیا این آزادی فقط برای سنی هاست یا برای شیعیان هم هست ؟ چیزی که خیلی واضح است اینکه کشتن مسلمآنانی‌ که فقط آزادی حقیقی میخواهند دوباره مد شده ، چه در خارج و چه در مملکت خودمآن.