۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

کانادا بدون مهاجر کانادا نیست




کانادا بدون مهاجر کانادا نیست، این حرف من نیست. حرف وزیر مهاجرت کاناداست که گاهی تو تلویزیون ظاهر میشه. بیخود نیست برای مهاجرت وزارتخونه عریض و طویل درست کردن.
هر سال حدود 240 هزار نفر مهاجر وارد کانادا میشه. که حدود150 هزار نفر اونها بالغ و حداقل دارای مدرک لیسانس و بقیه کودک و مسن هستند.
اگه دولت کانادا بخواد یک کانادایی رو از زمان تولد به دانشگاه برسونه باید بطور متوسط در طی این 22 سال، 000و200 دلار خرجش کنه.
هر مهاجر بطور متوسط 7000 دلار وارد کانادا میکنه.
با اینحساب فقط از راه ورود این مهاجران به کانادا، دولت کانادا سی میلیارد دلار در سال صرفه جویی ارزی میکنه. این رقم چندین برابر کل درامد دولت ایرانه. قسمتی از این رقم میتونست متعلق به ایران باشه.رقمی که متاسفانه باید بگم تمام سختیش رو مردم و دولت کشور هست و وقتی باید برداشت کنه بر اثر عدم مدیریت و بیسوادی و بی لیاقتی برخی دولت مردان کار به اینجا میکشه. دانشجوی دکترا برای قوت لایموتش تقاضای 100 دلار ناقابل در ماه از دولت میکنه، بهش نمیدن. مرض داره اونجا بمونه؟؟؟؟ و 5 ساااال عمرشو گشنگی بکشه؟(بازم بگذریم)
این رقم به غیر از رقم سود دولت کانادا بعد از اشتغال به کار این افراد هست و منافع فرهنگی و سیاسی و ... هم در تبع اون بسیار زیاد هستند.
مهاجرین یکی از عوامل پیشرفت کانادا محسوب میشن چون اکثر اونها رو دستچین میکنه.
در کانادا کسی به یک مهاجر نمیگه بالای چشمت ابروست، چون مهاجر بعد ازینکه وارد میشه دیگه مهاجر نیست و چون جامعه بر همین اساس شکل گرفته. اینجا تمام تلاششون رو میکنن که مهاجرین زودتر در اجتماع کانادا وارد بشن و یک گوشه اقتصاد رو دستشون بگیرند. اینجا اقتصادش بر عکس آمریکا کاپیتالیستی نیست، بلکه رقابتیه. برا همین هم هست وقتی آمریکا در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، به کانادا فقط فشار اومد و تا ورشکستگی فاصله زیادی داشت.
اینو برا اون بعضی و فقط بعضی هموطنهای مقیم کانادای ابلهی گفتم که توی همین کشور کانادا نشستن و یا کار میکنن و یا بیکارن که فکر کنم کار مفیدی هم ندارند و گاه و بیگاه میان و برا هموطناشون تو وبلاگ پیام میگذارن که شما مهاجرهای هموطن ما از مالیات ما کاناداییها!!!! دارین روزی میخورین.
شما کاناداییها!!!؟ از کی تاحالا کانادایی شدین؟ حداقل دولت گرامی کانادا در کارت اقامت ما نوشته اصلیت ایرانی. ولی شما حتی این اصالت رو هم ندارید.
با عرض معذرت از بقیه دوستان محترم.
عکس بالا هم دوستان من بهمراه استاد در کلاس هستند. البته بنده پشت دوربین هستم. عکس بعدی هم فضای پاییزی شهر مونترال که از داخل دانشگاه گرفتم.

۱۸ نظر:

رودابه گفت...

هموطن محترم نظرتون توی وبلاگ من کاملا قابل احترام ولی اگه دقت کرده باشید توی سربرگ رزومه تون مشخصات کامل خودتون رو باید بنویسید....
مطمئن باشید که اکثر دوستان اول کار باید از کارهای پایین شروع کنند شک نکنید. امیدوارم شما از دسته مهاجرایی باشید که کمتر از یک سال بتونید یک مقام و پست عالی به دست بیارید برای ما باعث افتخاره.
من از دسته آدمهایی هستم که واقعا از شنیدن خبرهای خوش و خوب از طرف دوستای مهاجر خوشحال می شم و یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که شاهد موفقیت های پی در پی دوستان باشم.
شاد و پاینده باشید

Mohaj Canada گفت...

نه رودابه خانوم این سوالات جزو سوالات غیر ضروری هست . در کانادا به این سه سوال میتونید جواب ندید. دین. سن و جنسیت.
این جزو قانون اساسی کاناداست. هر کسی هم بخاطر این مسئله حق شمارو ضایع کرد پیگرد قانونی داره. البته مسئله ناتوانی جسمی بر اثر بالا بودن سن چیز دیگست و اون ناتوانی چسمی هست نه بالا بودن سن.
کسی هم در رزومه جواب این سوالات رو از شما نمیخواد. رزومرو شما مینویسید.
در سوالات کاریابی هم جزو بخش اختیاری هستند که معمولا برای آمار هست و میتونید جواب ندید.

Bye Bye Canada گفت...

سلام عرض شد مهندس جان.

کی‌ خودتو ببینیم پس؟

راستی‌ کانادا خیلی‌ خوبه. خوش بحالمون :)

خداحافظ كانادا

Unknown گفت...

شما درست می گویید. پرسیدن سن جنسیت و مذهب برای استخدام ممنوع هست. در مورد شرکتهای خصوصی و بخصوص کوچک اگر تبعیضی را اعمال کنند معمولا" دستتان به جایی بند نیست ولی در مورد شرکتهای بزرگ و پستهای دولتی این نکات شدیدا" مهم هست و بسیار رعایت میشه. حتی سئوال در مورد مسافت منزل به محل کار هم نباید پرسیده شود.
کانادا سرزمین مهاجران هست و این همه مهاجران هستند که دست به دست هم داده و باعث پیشرفت این کشور می شوند چه با کارشان و چه با سرمایه ای که به این کشور می آورند. ولی این مسئله را هم نباید فراموش کرد که بسیاری از هزینه ها از مالیاتی که ساکنین و شهروندان کانادایی می پردازند تامین می شود. هر چه بیشتر اینجا زندگی کنید این جمله را بیشتر خواهید شنید و آن هم نه از زبان فقط "بعضی هموطنهای مقیم کانادای ابله". راستش مردم در اینجا به کسانی که کار می کنند احترام می گذارند ولی در مورد کسانی که جسما" توانایی کار دارند ولی به پشتوانه کمکهای مالی دولت به کار تن نمی دهند بسیار حرف زیاد هست. البته من در مورد استان کبک خیلی اطلاعی ندارم. و شنیده ام که کمکهای دولتی به افراد در مقایسه با بقیه استانها بسیار زیاد هست. موفق باشید.
راستی تمام شهروندان کانادایی بدون توجه به محل تولدشان کانادایی محسوب می شوند.

Unknown گفت...

سلام مهندس
خيلي خوشحال شدم كه شرايط و كلاس خيلي خوب پيش ميره. در مورد دانشگاه كه صحبت كردي من يه سوالي داشتم. من مي خوام بعد از ورود به كانادا در مقطع دكترا ادامه تحصيل بدم. مي خواستم بدونم كه شرايط به چه شكلي هست و پذيرش گرفتن با كسي كه خارج از كانادا هست فرق مي كنه و كلا فاند و هزينه تحصيل رو مي دن ؟ ممنون

شادی گفت...

سلام.
از اینکه روحیه تون بهتر شده خوشحالم.امیدوارم که هرچه زودتر بتونید یه کار خوبم پیدا کنید.
جدا می نویسن که اصلیتمون از کجاست؟
از این موضوع خیلی خوشحال شدم.
الان که دارم میرم هیچی خوب نیست و یه غم بزرگی کل وجودمو گرفته.مخصوصا تو شرایط الان ایران.

ناشناس گفت...

سلام ، ممنون از اينكه جواب سوالات من رو داديد.
راستي اين رو بگم كه مادر همسرم به هيچ عنوان دوست ندارن برن ايران چون ميترسن ، از پليس هاي ايراني ميترسن چون توي تلويزيون ديده پليس ها زن ها رو تو خيابون ميزدند. اين موضوع وحشت زدشون كرده هر چي هم ما ميگيم كه اينطورام نيست باور نميكنن. ولي پدر همسرم خيلي دوست دارن برن ايران شايد هم نوروز با ما بيان بريم ايران . البته اگه ما خودمون رفتني بشيم.

Bye Bye Canada گفت...

با اجازه مهندس،

سلام کارنو خانم با توجه به جایی که شما زندگی‌ می‌‌کنین و چیز هائی که خودتون از سیستم زندگی‌ روسیه‌ای میگید، فکر کنم که هر جا برید براتون بهشت خواهد بود.

در مورد هزینه‌های آب و برق هم که چیزی مهندس گفتن درسته، یا تا آخر عمر باید تو منزل اجاره‌ای باشید جایی که آب و برق در اجاره گنجانیده باشید یا خودتون خانه بخرید که در آنصورت باید مثل بقیه ۴-۵ لایه لباس بپوشید و باز هم همیشه از سرما بلرزید چون هزینه آب و بخصوص برق و گاز در یخستان بالاست (هر چند که در مورد موارد غیر ضروری تر مثل موبایل هم کانادا تقریباً گرانترین کشور دنیاست، آنلاین جستجو کنید).

قربان شما،


خداحافظ کانادا

Unknown گفت...

با تشکر از مهاجر عزیز و همه دوستان.

خیلی خیلی معذرت می خوام از همه و امیدوارم از من ناراحت نشید ولی یه چیزی آزارم میده که می خوام بگم.
چرا تو همه وبلاگ ها هی به هم تیکه میندازن و به کار هم کار دارن؟؟؟ فرهنگ مزخرف فوضولی و تیکه پرونی ایرانی کاملا تو وبلاگ ها به چشم می خوره بعضی وقتا واقعا شرمم میشه ایرانیم. بابا بس کنید تو رو خدا. آقای فلانی به من گفت می خوای بیای اینجا از مالیات ما استفاده کنی و رایگان درس بخونی. خوب بگه. هر کسی نظری داره که محترمه. طرز تفکر هر کس یه جوریه. اون بنده خدا حتما مالیات بالایی میده که اذیتش میکنه. نباید تیکه بارون کرد طرف رو که. آقای مهاجر من از شما گله دارم وسط بحث بسیار جذاب این کلاس فرانسه جاش نبود اینطوری تیکه بندازی. کار اون فرد غلط بود ولی کار شما هم درست نبود. گوشه ای از منظورم به بای بای کانادا و همه دوستان و حتی خودم و همه ایرانیا هست.
هممون فارسی بلدیم ولی نمی تونیم با هم صحبت کنیم. جالب نیست!!! اگه مشکلی هست مستقیم یک نامه خصوصی بزنید و در مورد نظراتون به طرف بگید.
الانم که می دونم از حرفم ناراحت شدید بیاید مستقیم بهم بگید و کاری کنید به پست بعدی نکشه و تیکه نندازین بهم.

این چند وقت هم به دلیل 13 آبان تو ایران اینترنت ها فیلتر و خیلی کند بود . اصلا نمی شد نظری رو ثبت کرد. تو پست قبلی خواستم تشکر کنم بابت اطلاعات مهاجر عزیز در مورد وام دانشجویی، این خبر واقعا خوشحالم کرد مخصوصا قسمت احتمال بخشش 50 درصدیش.

Unknown گفت...

یه بار دیگه متن خودم رو خوندم خیلی تند نوشتم ولی فکر کنم احساسم رو خوب گفتم.
میشه گفت یه همچین نظری هم گاهی لازمه.

Unknown گفت...

خانم کارنو من به مادر همسرتون حق میدم. اگه فقط یک بار تو ونک ببینید یه جوون کم سن و سال رو بگیرن و دقیقا تو چند متری خودتون با باتون بخوابونن تو صورتش طوری که طرف از حال بره تا آخر عمر جای اون باتون روی صورت شما هم درد خواهد داشت.

Mohaj Canada گفت...

آقا ناصر حق با شماست، ولی جواب بعضی هارو که در 10 یا 11 پست میان و حرفی رو میزنن حداقل در یک پست باید با آمار خود اداره مهاجرت داد. در ضمن شما اطلاع دارید که من پیام خصوصی یا بصورت کامنت گذاشتم؟ حتما چون خودتون میگید پیام خصوصی پس اطلاع ندارید. بعد هم بله باز حق با شماست اگه اینجا مکانی متعلق به عموم بود من کلا حق نداشتم اینکار رو بکنم ولی در اینجا من با ضوابط و قوانین و معیاریهای خودم کار میکنم. دست آخر اینکه این فرهنگ مزخرف تیکه پرونی که شما فرمودید از سطر اول متن شما به بعد وجود داره. فرقش اینه که شما یک پست رو میبینی و تیکه میپرونی و منی که بعد از 100 پست میام یک یا دو پست اینجوری میگذارم همه 2000 کامنت رو میخونم .بهر حال از شما ممنونم.

Unknown گفت...

سلام مهاجر عزیز

اوکی، در اینکه شما صاحب این وبلاگ هستید شکی نسیت. من به کسی تیکه ای ننداختم و در مورد پیام خصوصی منظورم این بود که بهتر بود مخالفتتون با افراد رو با ایمیل بهشون می گفتید.

به هر حال وبلاگ شما بین این 9-8 وبلاگیه که کامل خوندم بهترینه و من خواننده پروپا قرصش شدم. انتقادمم به خاطر این بود که دوست ندارم کیفیت پست ها پایین بیاد و یا روحیه واقعی شما با خواندن نظرات افراد تغییر کنه. من شخصا دوست دارم تغییر روحیه شما رو تو برخورد با شرایط اونجا حس کنم نه بر اساس برخورد با نظرات افراد. دوست دارم حس آدم رو بعد از 4-5 ساعت واستادن تو صف واکسن تو کانادا بدونم. خودتون رو جای افرادی بگذارید که تو ایران دارن مطالب شما رو پیگیری میکنن.

ممنون.

Bye Bye Canada گفت...

ناصر خان

شما ونک رو می‌‌بینی‌ ما هم کانادا رو.

یه نگاهی‌ به این پست و ویدئو بنداز لطفا که در مهد تمدن یعنی‌ کانادای دوست داشتنی همگان (!) گرفته شده.

البته احتمالا در این مورد چشماتون فیلتر شده هستن:

http://byebyecanada.blogfa.com/post-303.aspx

http://www.youtube.com/watch?v=17mj553jzhM

Mohaj Canada گفت...

آقا بهمن وقتی از دانشجوهای خارجی صحبت میشه، به این چشم بهشون نگاه میشه که نخبه ترینها وارد بشن و پروژه ای رو انجام بدن و در کنارش دکترا بگیرن و برگردن. خوب طبعا بر اساس کارنامه تحصیلیشون میتونه فاند هم بهشون تعلق بگیره. ولی وقتی از یک دانشجو کانادایی و یا مقیم صحبت میشه، دید بر اینه که تحصیلات بالاتر اون به نفع خودش و کشوره به اون اندازه در انتخابش دقت نمیکنن. فاند هم بسته به سابقه تحصیلی تعلق میگیره. در ضمن وام تحصیلی هم به دسته دوم تعلق میگیره.
برا کسی که خارج کانادا هست حتما مدرک زبان با نمره خوب میخوان برا کسی که اینجاست بعضا حتی نمیخوان. یعنی میتونی راضیشون کنی که نخوان.

Unknown گفت...

بای بای جان من وبلاگ شما رو کامل خوندم و قبلا خاطرم هست که این پست رو دیدم عزیز هر چند که هنوز فیلم رو ندیدم چون حوصله اجرای فیلتر شکن رو نداشتم و دلیل دوم اینکه داستان برخورد رو ننوشته بودید. شاید دلیلی پشتش باشه.

Bye Bye Canada گفت...

"شاید" نه ناصر جان، دلیلش رو همه سایت‌ها و روزنامه‌های کانادایی (!) نوشتن اما چون گفتن این مسائل زیاد خوب نیست و جلو کسب و کار دلالی مهاجرت رو میگیره، طبق معمول زود جم و جور شد که گندش زیاد بالا نیاد.

خداحافظ كانادا

Unknown گفت...

من فرانسه)پاریس( زندگی میکنم و قراره كه برا dec بیام کانادا كه کارتم رو بگیرم ولی چیزی رو كه نمیفهمم اینه كه چرا شماها کانادا رو یک قضییه حیثیتش کردین؟(البته منظورم شخصه شما نیست کلان مهاجران رو میگم، بطری كه حتا خالی من كه تورنتو هستش میخواد به من ثابت کنه كه کانادا بهترین جی دنیاس ) یکی میاد از کانادا خوب میگه انگار بهشته یکی میاد جهنمش میکنه! کانادا ی کشوره كه قراره بیاین ببینین دوست داریننش یا نه! خوده منم میخوام بیام ببینم اونجارو دوست دارم یا اینکه هامین فرانسه بمونم بهتره هرچند كه برا همین دیدن هم حداقل 8K$ وارده کانادا میکنم. البته خداییش اینکه شرکتها و موسسات کانادایی خودشون رو جدی دنیا میدونن و مدرکهای بقیه کشورها و سابقه کارهارو قبل ندارن خیلی زور داره! اینکه به من با مدرک از ECP بگن آقا ما نمیدونیم اینجا کجاس یا به یک پزشک از دانشگاه yale amrica بگن شما فلان درس بخون خوب خداییش زور داره ، ولی دیگه انقدم قرار نیست كه کانادا رو به موضوع جنگ و دعوا بدل کنین!