۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

نحوه نوشتن نامه به سفارت

با عرض معذرت برای مدتی کوتاه مجبور شدم بخش نظرات رو کمی محدود کنم. یعنی دیگه کسی بطور ناشناس نمیتونه پیام بگذاره و گوگل از کسانی که آی دی معتبر جایی دارند درخواست خواهد کرد اعتبار خودشونو وارد کنند بعد نظر بدهند. خود من هم زیاد خوشحال نمیشم چون بعضا کمکها و لینکهای مفیدی دوستان به من پیشنهاد میدادند و شاید الان حوصله نکنند بفرستند.
هوا تقریبا داره زمستونی میشه و فکر کنم حداکثر تا 2 یا 3 هفته دیگه اولین برف رو خواهیم داشت. شبها دما تا -4 هم میره و روزها حدود +4 تا +6 هست. اگه من شب پرده رو کنار نمیزدم و آبی رو که تو حیاط یخ زده نمیدیدم، باورم نمیشد که دما زیر صفر هست. این یعنی که در خونه های اینجا اتلاف حرارت بسیار ناچیزه. سیستم گرمایی خونه ما و اکثر خونه های دیگه برقی هست. یک چیزی شبیه رادیاتور برقی البته چند برابر قوی تر از اون و هر اتاق مجزا برای خودش این رادیاتور رو که کنار دیوار و نزدیک به کف زمین تعبیه شده داره. هر رادیاتور در هر اتاق ترموستات جدا داره که میشه دمای هر اتاق را رو حرارت دلخواه تنظیم کرد. چیزی که هست، اگه ما همچین چیزی رو در خونه ها در ایران نصب کنیم، با وجود یارانه برق و قیمت تصاعدی باید در زمستون ماهی (نه دو ماه) حدود 2 میلیون تومن پول برق میدادیم. ولی اینجا پول آب و برق و گرمایش رو اجاره ساختمان هست. البته این مسئله موقع اجاره کردن ساختمون در اجاره نامه قید میشه که آیا شامل میشه یا نه. دیروز گلاب به روتون توالت فرنگی طبقه بالامون گرفت، غمم گرفت تو روز تعطیل حالا چیکار کنم. زنگ زدم دفتر ساختمون به 5 دقیقه نکشید یکیو فرستادن بازش کرد. اینجا تمام هزینه تعمیر و اینجور چیزا بر عکس ایران با صاحب خونه هست، حداقل تو اجاره نامه ما که اینجور نوشته و هر اتقاقی که بیفته مامور تاسیسات آماده دارند و ظرف چند دقیقه میاد و رفعش میکنه. در ضمن من هنوز اینجا موش ندیدم.
چند وقت پیش دوستم را رو اینترنت دیدم و نگران بود، گفت چند وقته مدیکال همه همدوره ای هاش اومده و مال اون نیومده، دلالش هم هر قدر نامه میده جوابش رو نمیدن. گفتم طبیعیه مامورین سفارت از دیدن اسم این دلالا مهاجرت حالشون بد میشه.( اینو مامور خودش تو سوریه به من گفته بود) برا همین یکم دلالا مهاجرتو بازی میدن. گفتم خودت مستقل نامه بده. با توجه به اینکه تمام استثناها در مورد من در مهاجرت اتفاق افتاده بود، دیگه ارتباط با سفارت شده بود کارم، تا نامه میزدم از 4 ساعت تا حداکثر 3 روز جوابمو میدادن. روش نامه نوشتن رو بهش گفتم البته کمی دیرتر یعنی بعد از یک هفته بهش جواب دادن. راستش اکثر این دلالهای مهاجرت اسم مرکزشون رو به نام موسسه آموزشی یا خیریه یا فرهنگی ثبت میکنن تا مالیات ندن. جدیدن اداره مالیات فهمیده که اینا چه پولا مفتی بر اثر کم اطلاعی مشتریاشون به جیب میزنن و دنبالشونه ازشون مالیات بگیره اونم نه یکسال بلکه چند سال، بنابراین اینارو تا زمانی که پرونده مالیاتیشون به سرانجام یا حکم برسه تحت فشار میگذاره، بعضی وقتها اجازه نمیده نامه رسون نامه ها رو به آدرس اونا ببره، اونها هم قایم موشک بازی درمیارند و آدرس رو عوض میکنند مثلا آدرس خونشون رو میدن، و آدرس تمام پرونده هاشونو عوض میکنند، اونجا هم لو میره و تو این هیرو ویر بعضی نامه ها گم میشه و خلاصه هزار مکافات دیگه. کسیو میشناسم که دعوت به مصاحبه مجدد برا ویزا شده بود، ولی خبر نداشت بطور کاملا اتفاقی خودش به سفارت نامه میده و جواب میدن که ما 3 هفته پیش برات نامه فرستادیم و سه روز دیگه باید بیای برا مصاحبه مجدد، و لطف کرده بودن و با اینکه کانفیرم نکرده بود سر وقت ولی باز پذیرفته بودنش. که اگه نمیفهمید به این آسونی رد شده بود، دلالش هم برا تبرئه خودش کاملا مسئله رو انکار میکرد و میگفت سفارت دروغ میگه و نامه ای درکار نبوده. بهر حال سعی کنید خودتون بعد از 3 ماه که پرونده ویزاتون باز شد ماهی یکبار نامه بهشون بدین. البته دلالها مهاجرت برا اینکه رشته کار از دستشون در نره میگن نه زیاد نامه ندین و سفارت مشکوک میشه ردتون میکنه که اصلا هم اینطور نیست. البته سفارت گفته که روال کار خودبخود انجام میشه و سروقت خبرتون میکنیم، ولی اون از وضع اینور و گم شدن نامه ها که خبر نداره. خیالتون راحت ردی و قبولی کسی با نامه نیست. همه چی قانون داره.
حالا چطور نامه بدین: اولا با همون ایمیل آدرسی که تو فرم پرونده ویزا نوشتید باید ایمیل بدید، در غیر اینصورت باید فاکس بدید و ایمیل جدید خودتون رو اعلام کنید.
آدرس سفارت دمشق اینه: damascus-im-enquiry@international.gc.ca
در سابجکت نامه اینو مینویسید C/O:Your name Immigration #your file number
در متن هم بیخود طول و تفصیل ندین مگه مسئله خاصی داشته باشید و مثلا متن زیر خوبه،
Dear Sir/Madam,
My interview was held on October 09, 2007 .Please inform me about my medical status.
Regards
اگه بخواید میتونید حتی آدرس دریافت مدارک از سفارت رو عوض کنید و از دفتر دلال مهاجرت، تغییر بدید به خونتون یا صندوق پستیتون که تو همون متن ایمیل باید آدرس قدیم رو بنویسید بعد آدرس جدید و خواهش کنید آدرس رو عوض کنند به آدرس جدید. تغییرات بعد از حدود 3 هفته میره رو سایت CIC .
نکته بسیار مهم: اولین دفعه که به این صورت ایمیل بدید باید از اون ببعد منتظر باشید که سفارت تماسهاشو دیگه از این طریق با شما برقرار کنه چون اولین جوابی که به شما میده توش قید میکنه،
Consent & Disclaimer: By supplying your email address (in your enquiry or previously in your application), you are initiating an email communication with CIC, and CIC is thereby authorized to use the email address provided by you for communication with you including the transmission of personal information on your file/case. When you supply your email address to CIC, it is also understood that you are aware that this channel may not be a secure channel. CIC is not liable for the disclosure of personal information to a third party where CIC has taken reasonable means to ensure the identity of the party. CIC is also not liable for the misuse of this information by a third party
To view the CIC policy on Internet, click on the following link: http://www.cic.gc.ca/english/notices.asp.
یعنی اینکه شما مجوز دادین به ما ازین ببعد با شما کاری داشتیم همینجا ایمیل بزنیم.
بنابر این خیلی خیلی مواظب باشید گاهی ایمیلهاش به اسپام میره و نمیبینید برا اطمینان آدرس ایمیل سفارت رو تو ایمیل لیستتون اضافه کنید.
خلاصه این دلالا مهاجرت تا وقتی که در مصاحبه قبول شید برا اینکه پولشونو بگیرن باهاتونن بعد اینکه پولشونو گرفتن دیگه زیاد براشون اهمیتی نداره حالا بین دهها نامه یکی هم گم بشه، میندازن گردن سفارت و شلوغ بودن سر سفارت. حواستون به کار خودتون باشه.
-----
حالا ما اینارو مینویسیم اینجا، خوبیها کانادارو هم میگیم. تا میایم تو یک پست انتقاد کنیم یهو همه میشن متخصص کانادا منفی شناسی و هنوز کانادا نیومده، تو وبلاگاشون درمورد کانادا منفی شناسیو اینکه یک عده مریضن که از کشوری که هیچ بدی نداره انتقاد میکنن به تفصیل روده درازی میکنن، انگار نه انگار که همینا که اینورن قبلا اونور بودن با این فرق که اینا دو طرفو دیدن ولی اونایی که اونطرفن هنوز یک طرف قضیه رو به عینه دارن میبینن. البته منفی بافی محض هم اصلا خوب نیست.
اینم برا کسانی که هنوز نیومده تو وبلاگا کامنت با عرضه بی عرضه میذارن، بگم کسی که زود کار پیدا میکنه (به غیر از مسئله شانس و اقبال) دلیل با عرضه بودنش نیست و یا کسی که دیر کار پیدا میکنه بی عرضه نیست. من الان 2 ماهه اینجام مهندس برق هستم خوب مسلمه یک دختر دیپلمه که فقط آفیس بلده به عنوان سکرتر زودتر از منی که بعنوان مهندس میخوام خودمو اینجا بچپونم کار پیدا میکنه و این دو اصلا با هم قابل مقایسه نیست. به هر حال هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد.

۱۴ نظر:

Ali Movadin گفت...

Thanks for the useful info regarding e-mail correspondence with CIC.

Mosayeb Karimi گفت...

سلام
من هم در مورد نوشتن مشكلات با شما كاملا موافقم و همينطور با اين حرفتون كه منفي بافي محض هم خوب نيست

mehrdad_rad گفت...

سلام دوست عزيز

من هم الان به همين مشكل برخوردم و واقعا دنبال يك راه حل هستم در حال حاضر 150 روز است كه مدارك من در سوريه مي‌باشد كه 70 روز درحالت pending بوده و الان دقيقا 80 روز است كه In process شده است در صورتي كه براي دوستان من بعد از 60 روز در In process نامه مديكال ارسال گرديده است با وكيل هم صحبت مي‌كنم مي‌گويد تا 6 ماه طبيعي است و نياز به نامه ندارد اما من خيلي نگران هستم به نظر شما چكار كنم نامه بزنم يا نه؟؟

منتظر نظر شما هستم

موفق باشي

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس

دستت درد نکنه بابت این قفل و بستی که برای قسمت نظرات گذاشتی.

مثل اینکه تو کانادا این چیزها لازم تره :)

قربانت

خداحافظ كانادا

رودابه گفت...

روزهای پر از موفقیت و کامیابی رو براتون آرزمندیم. موفق باشید

Mohaj Canada گفت...

آقا مهرداد، به نظر من هم دیر نشده هنوز، ولی شما میتونی یک نامه هم بزنی و خیال خودتو راحت کنی.
از علی و ثنا خانوم و بای بای هم ممنونم.
رودابه خانوم مرسی، خانواده خوبن ایشالا؟ سلام به همه برسونید.

Unknown گفت...

سلام
همونطور که شما هم گفتید پیگیری روند کاری زمانی اهمیت پیدا میکنه که یک متقاضی از طریق وکیل ( دلال ) اقدام کرده باشه.
ولی این برای من سواله : با وجود این که همه کارهای پرونده به ترتیب و به مرور زمان پیش میره افرادی مثل من که بدون وکیل اقدام کردن هم میبایست پیگیری کنند؟

ممنون از وقتی که میذارید

Unknown گفت...

سلام

با سرماي هوا كنار اومدين ؟؟

Bye Bye Canada گفت...

سلام بیتا خانم.

هنوز که اینجا زمستون نشده. صفر درجه بهار کانادا محسوب میشه.

خداحافظ كانادا

soolmaz گفت...

سلام باآرزوي روزهاي بهتر
من ديروز به آدرسي كه شما داده بوديد ايميل زدم،اما امروز ريپورت فيل شدنش اومد به ايميلم:-S
من وكيل دارم،و از 1 دسامبر 2008 فايل نامبرم اومده و 15 جولاي 120 روز مهلتم تموم شده، اما تو سايت مهاجرت مينويسه كه با اين مشخصات پرونده نداريم، :-( وكيل هم ميگه صبر،صبر
آيا راهي واسه شرايطم پيشنهاد ميديد؟ يكي از دوستان (پانيذ)نوشته بودن از contact us خود سايت اداره مهاجرت ايميل بديد ،كه من نتونستم
ممنون شاد باشيد

Mohaj Canada گفت...

سلام
سولماز خانم آدرس ایمیل بالا درسته،هر روز کلی با این آدرس مکانبه میشه. آدرس رو دقت کنید، کجا اشتباه کردید اگه تو CIC هم سرچ کنید همین آدرس رو میده. وقتی به آدرس سفارت ایمیل بفرستید یک جواب اتوماتیک به شما میاد که ما ایمیل رو دریافت کردیم و جواب خواهیم داد. در ضمن به سایت اطمینان نکنید گاهی تا ماهها آپ دیت نمیشه. تنها راه شما اینه که ایمیل بدید از همون روش که گفتم و صبر کنید تا جواب بگیرید.
جناب قدیمی پیگیری همیشه اهمیت داره. چه خودتون اقدام کرده باشید چه کسی از جانب شما. من معمولا اوایل هر 2 یا 3 ماه و اواخر هر ماه یک نامه میدادم و اگه تا یک هفته جواب نمیدادن دوباره نامه میدادم.

Unknown گفت...

من هم چند ساعت قبل به همون ایمیل درخواستمو فرستادم ولی همونطور که سولمازهم گفت بلافاصله گزارش عدم ارسال رو سرور ایمیل برام فرستاد.
چندین بار هم صحت املای ایمیل رو چک کردم که همونطور شما نوشته بودید درست بود.
آیا امکانش هست که از یک Email server خاص بطور مثال Yahoo یا Gmail پیام قبول نکنه؟

Mohaj Canada گفت...

سلام
تو شکم انداختین. الان ایمیل فرستادم و بلافاصله اتوماتیک جواب داد که ایمیل رو دریافت کردیم. اینم متنش...
کار میکنه. ایمیل درسته. ببینین شما چیو اشتباه میزنید. من از یاهو فرستادم.
-----Original Message to DMCUS (IMMIGRATION)/Message d'origine à DMCUS
(IMMIGRATION) -----

Thank you for your message which will be forwarded to the appropriate
division at Headquarters or Missions abroad. Disclaimer:
http://www.dfait-maeci.gc.ca/disclaimer.htm

azad گفت...

با سلام
من 2010/9/16 مدارکم به گفته وکیلم به سوریه رسیده و دریافت شده ولی با توجه به اینکه من رشته ام شیمی هست و بیش از 4 سال سابقه کار دارم و همسر هم لیسانس داره و کلا وضعیت پروندمون خوبه نمی دونم چرا file number ما هنوز نیومده در ضمن fn افراد قبل از ما اومده.
برای پیگیری file number چه نامه ای باید بنویسم و به چه آدرسی باید بفرستم
با تشکر
e.azadniya@yahoo.com