۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

نظام مهندسی کبک و اداره پست مزخرف

وقایع اتفاقیه امروز،
کارت اقامت خانومم و بچه ها اومد ولی با کمال تعجب مال من همراه اونا نیومده، به نظرم از کانادا میخوان بندازنم بیرون.
ساعت 9 صبح هم رفتم سر قراری که انجمن مهندسی کبک پیشنهاد کرده بود برم، چون به مبلغ بالای حق بررسی مدارک و عضویت (حدود 850) دلار اعتراض کرده بودم.(مراجعه شود به پست های قبلی).
رفتم دیدم یک محیطی شبیه یک کلاس هست حدود 10 نفر مهندس قبل از این بودیم و یک مشاور اومد و برامون صحبت کرد، جالب بود از این 10 نفر 5 نفر مث خودم بودن و 3و4 نفر هم یکی دو سال تو کبک سابقه کار داشتند ولی چون عضو نظام مهندسی کبک نبودند نتونسته بودند بعنوان مهندس کار کنند. نظام مهندسی در کانادا چیزیه شبیه نظام پزشکی در ایران. یکی دو نفر هم بودند که تازه اومده بودند کانادا و مدارک مهندسیشون از فرانسه و بلژیک بود و از قرار اونها هم نتونسته بودند کار پیدا کنند اومده بودند که عضو نظام مهندسی شن. اون مشاور یک سری اطلاعات اولیه از نظام مهندسی کبک داد و گفت که تو کانادا تو هر استانی تحصیل کرده باشی وقتی وارد استان دیگه بشی تمام مدارک و اعتبار دانشگاه و ... رو بررسی میکنند چه برسه از کشور دیگه ای اومده باشین.
مدارک لازم برای بررسی گفت، که اینارو با توجه به اینکه قبلش مستقیما به نظام مهندسی رفتم میدونستم حتی اونجا مدارکم رو هم بررسی اولیه کرده بودند. بعد گفت که بعد از تایید اولیه مدارک میشین Junior Engineer و بعدش بسته به پایه تحصیلیتون و نمراتتون و تجربه کاریتون براتون دو یا سه کلاس در اکول پلی تکنیک مونترال (دانشکده فنی دانشگاه مونترال)میگذارند و کلاس زبان انگلیسی هم اجباریه و باید برید در همون اکول و بعد امتحان، خلاصه این پروسه مهندس شدن ، بین یک تا دو سال طول میکشه. البته بگم خود فارغ التحصیلا همین جا هم بهرحال برای کار در رشته مهندسی باید مراحل عضویت رو بگذرونند. در مورد من با مدرک فوق و سابقه کار گفت بسته به دانشگاه و نمراتت شاید درسی بهت ندن یا حداکثر یک درس بهت بخوره.
در آخر هم چیزی که من اصلا به خاطر اون رفته بودم اونجا رو گفت و اینکه از 850 دلار حق عضویت ما فقط 200 دلار می پردازیم و بقیه رو با دادن لیست اسامی توسط موسسه، دولت کانادا تقبل میکنه که بپردازه. کمکهای مالی هم برا گذروندن دروس در دانشگاه مونترال میکنه.
نتیجه: چون این پروسه برای کسانی که لیسانس دارند حدود 2 سال طول میکشه، من پیشنهاد میکنم که علاقه مندان اول فوق لیسانسشون رو در کبک بگیرن و بعد اقدام کنن دراینصورت پروسه عضویت فقط 5 ماه طول میکشه، دراینصورت با یک تیر دو نشون زدن هم فوق مهندسی گرفتن و هم عضو نظام مهندسی شدن.
برای کسانی که فوق مهندسی دارند و حال 4و5 سال درس خوندن برا دکتری رو ندارند ولی تصمیم دارند یک فوق دیگه در 2 سال اینجا بگیرند، اصلا این راهو توصیه نمیکنم چون 2 سال کار تکراری میکنند بعدش دوباره 5 ماه عضویت و باز همون فوق لیسانسن.
این دسته اگه مراحل عضویت و تایید مدارک تحصیلی خودشون رو توسط نظام مهندسی کبک و دانشگاه مونترال بگذرونند شاید این پروسه حداکثر یکسال طول بکشه، بعلاوه اینکه همون کمکها مالی و تحصیلی و وام در اینجا هم وجود داره.
قرار بود وقایع اتفاقیه باشه ها.... انشاء شد.
خلاصه بعد اومدم و دیدم تو صندوق یک انونس از پست هست که اومدیم بسته داشتین از ایران، نبودین حالا خودتون بیاید بگیرید، مطمئن بودم مامور پست از آسانسور نیومده که بسته رو تحویل بده همین نامه رو گذاشته و رفته بنابر این با عصبانیت رفتم اونجا و گفتم این نامه رو فرستادین ولی مطمئنم مامور بالا نیومده ما کلی پول برا پست نمیدیم که خودمون بیایم تحویل بگیریم. گفت حتما اومده نبودین، بهرحال کارت شناسایی عکسدار خواست نداشتم، منو برگردوند خونه کارتو بردم دوباره غرغر سرشون کردم و بسته رو گرفتم، تو راه که داشتم برمیگشتم حس کردم یک بسته دیگه ایرانی هم بین بسته ها دیدم، یادم اومد 10 روز پیش وقتی اولین مرسوله از ایران اومد باید دو بسته میبود که یکی آوردن و ما تعجب کردیم. دوباره اینو گذاشتم تو خونه و رفتم اداره پست، گفتم اون بسته ای که اونجا افتاده رو برام بیارین ببینم چیه؟ آوردن دیدم یکی از هموناست که باید با هم میومد؛ که دیگه عصبانی شدم و فریادزدم سرشون، گفتم این دومین خرابکاری شما، اولیش که همون بود گفتم مامور بسته رو نیاورده بالا و ما خونه بودیم گفتین اشتباه میگم،اینم دومیش، این بسته اینجا چیکار میکنه؟ گفتن میخواستیم براتون بیاریم. گفتم چه تاریخی رسیده؟ گفت 9 اکتبر گفتم پس انونس اولش کو؟ که جواب نداشت. بهش گفتم این دو دفعه خرابکاری، که به خاطرش من سه بار اومدم اینجا،گه دفعه سوم پیش بیاد میام اینجا میشینم تا یکی از مسئولاتون از مرکز بیاد. حواستونو جمع کنید. من 100 دلار تو ایران بابت پست کوفتی شما نمیدم تا خودمم بگردم پیداش کنم و حمالیشو بکنم. خلاصه با اعصاب خورد و خسته بسته 10 کیلویی دوم رو برداشتم و پیاده آوردم تا خونه.
----------------
برای کسانی که آدرس خواسته بودن برا اون مورد عضو شدن با کمکهای دولت در نظام مهندسی کانادا،
به این آدرس برید و تلفن بزنید و بگید مهندس مهاجر هستید و میخواید در نظام مهندسی کانادا از طریق این موسسه عضو شید براتون وقت ملاقات و کلاس توجیهی میگذارند.
موفق باشید.

۲۲ نظر:

خداحافظ كانادا گفت...

سلام مهندس

خدا رو شکر کارت درست شد.

راستی‌ یه نکته خداحافظ کانادایی بگم که اینجا اصولا خیلی‌ از قیمت‌ها رو از اول چند برابر بالاتر میذارن بعد میگن لطف می‌‌کنیم کم می‌کنیم، دولت میده، حراج هست و اینجور کلاهبردریهای مدرن.

فعلا شب بخیر

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

بابا اینقدر حرص و جوش نخور برای سلامتیت ضرر داره.

ناشناس گفت...

سلام ممنون از اطلاع رسانی ببخشین من متوجه نشدم اگه برای ثبت مدرک مهندسی‌ ۲ سال لازم هست خوب چرا کسی‌ نره از اول مهنددسی رو تو کانادا بخونه که خیلی‌ هم با سوادتر بشه؟

ناشناس گفت...

salam mohandes jan man va hamsaram 10 rooz bad az shoma oomdim va dar hamsayegi shoma da r saint lambert hastim . sharayet ma ye kam motofavete inke bache nadarim o felan be ghasde bazgasht oomadim ke sar o gooshi ab bedim vali az madood kasani hasti ke bishtar vagheeiatha ro minevisi - man va shoharam felan too marhale khandidan be rishe khodemoon o nefrin kardan kolle akhoondha babate in darbedari hastim .
be khatere famil va doostane faravooni ke darim too in moddat kootah kolli mehmooni raftim ke shayad be nazar pooch biad vali az nazare tajzie tahlile roohiate mohajeran ghadimi bi nazir bood . man shakhsan asheghe ravanshenasi o jame shenasi be che natayeji residam !!! baba inja badtar az iran adam ya khol mishe ya talagh migire ya afsorde mishe ya hame ba ham . agha harf ziade be omide khoda ta majali dige , shad bashid

مهران گفت...

الان کسی با سابقه کار شما چقدر طول میکشه عضو نظام مهندسی کبک بشه؟

salam گفت...

سلام مهندس .من ليسانس حسابداري دارم و شاغلم.قصد مهاجرت به كبك را تا يكسال اينده با همسرم كه ليسانس متالوژي با گرايش نفت و گاز را داريم.سوالم اين است كه ايا در مقطع ارشد مديريت ادامه تحصيل دهم يا زبانم را تقويت كنم.از انجا كه كار در كانادا برايم مساله مهمي است ايا گذراندن دوره خاص بدرد بخوري را در ايران پيشنهاد مي كنيد؟

ناشناس گفت...

salam doost man
man hamoon balaeie hastam ke hamsaye shomast
agar momkene lotf konid o comment man ro hazf konid chon vaghean nemikham stress ijad konam o zehnha ro kharab konam yek dard del shakhsi bood .
mer30 az lotfet hamishe dar kenar khanevade shad bashi

Mohaj Canada گفت...

یکبار دیگه هم گفتم اینجا کسی به کسی توهین کنه پیامش حذف میشه،فقط یک پیامی که در 20 سطر برام خواسته بود دلیل بیاره که من در مورد اتفاقی که برام تو پست کانادا افتاده بود دروغ میگم، این جوابو بدم که آدم باید مریض باشه که فکر کنه کسی که وبلاگ ایجاد کرده تا حرفا دلش رو بنویسه، رو به دروغگویی متهم کنه، دلم نمیخواست حذفش کنم چون به خداحافظ کانادا توهین کرد حذفش کردم و جوابهادیگران رو هم حذف کردم.در ضمن هر کس میخواد جواب بگیره لطفا اسم بده من اصلا دوست ندارم بنویسم جواب آقا یا خانوم ناشناس شماره فلان.
و اما جوابها:
مهران جان: من با مدرک فوق لیسانس و 8 سال سابقه کار حدود یکسال طول میکشه بعنوان مهندس اینجا رجیستر بشم.

سلام جان : من نمیگم ادامه تحصیل نده، حسابداری هم اینجا رشته بدرد بخوریه و شما زودتر از خانومت استخدام میشی، فقط اگه دوره بین المللی داره رشته حسابداری حتنا برو. زبان زبان زبان، از نون شب اینجا واجبتره. هم تو هم خانومت.

ناشناس گفت...

جناب مهاجر چرا شما از همه کس طلبکاری؟ آمدی اینجا داری از امکاناتش استفاده می‌‌کنی‌ بد هم اعتراض می‌‌کنی‌. پست کانادا اگر در دنیا اولین نباشد، حتما از لحاظ خدمات رتبه دوم هستش. شما مشکلت از کشور مبدأ بوده وگرنه ما همیشه تمام قبض هامون و نامه همون سر موقع میاد بدون تاخیر. اگر می‌‌خوهید اینجا زندگی‌ کنید، باید خودتون و دیدتون رو تغییر بدید و با محیط هماهنگ بشید. ما از ایران نیومدیم که غر غر کنیم یا بشنویم.

ناشناس گفت...

شما هم که سانسور چی شدید سنگ خداحافظ کانادارو به سینه می زنید

قاسم گفت...

سلام مهاجر عزیز،

باید خدمتتان عرض کنم که از بابت مشکلی که با پست برایتان پیش آمده است بسیار متاسفم ولی این را هم در نظر بگیرید که شما پول را به پست ایران داده اید نه اینجا و دلیلی وجود ندارد که منت مبلغ پرداختی را بر سر پست کانادا بگذارید. ضمنا شما باید از بابت خواستن مدرک عکس دار خوشحال باشید. این مساله برای حفظ مدارک شماست نه توهین به شما.

به نظر من لازم است که کمی خود را با محیط وفق دهید، در غیر این صورت روزهای سختی را از نظر روحی پیش رو خواهید داشت.

فرمودید که نوشته شخصی را به خاطر توهین به ... حذف کرده اید ولی ایشان خودشان متخصص توهین به دیگران و حذف نوشته های دیگران هستند. به نظر من حمایت یک جانبه شما از این شخص کمی زیاده روی است.

Mohaj Canada گفت...

وای خدا، نمیدونم شما واقعا سطحی فکر میکنید یا خودتون رو به اون راه میزنید، اولا من به پست ایران پول داده باشم، کانادا که عاشق چشم و ابروی ایران نیست که رایگان منتقل کنه.بیشتر پول به دولت اینجا میرسه. خوب مسئله اصلا این نیست. من از بابت خواستن مدرک هم ناراحت نشدم از این ناراحت شدم که من یا بچه ها خونه بودیم و مامور پست زحمت نداده تا بالای آپارتمان بسته رو بیاره و انونس گذاشته و رفته. در ضمن من با بی قانونی خودمو هیچ جا وفق نمیدم. جالبه پست کانادا اشتباه رو قبول کرد و معذرت خواست ولی بعضی ها حالا از روی اذیته یا هر چی دیگه خودشون رو به اون راه میزنن و میخوان اذیت کنن. تازه یک اشتباه دیگه هم کرده بودن که بطور اتفاقی مچشونو گرفتم و تو ضیح دادم.
پست کانادا میخواد اول باشه میخواد آخر باید درست سرویس بده.
--
در ضمن آقا یا خانوم ناشناس، من هنوز دارم از پول خودم خرج میکنم و کسی به من پول نداده که بخوام طرفداریشو بکنم. پول هم بده از این همه مالیاته که من طی هر خریدی میکنم میدم یا از حقوق کم میشه، پس من نباد ناراحت شم شمایی باید ناراحت شی که هنوز نیومده پولاتو قایم کردی رفتی گدایی دولت کانادا رو میکنی و فکر کردی همه مث تو هستن.
---
در ضمن من تحمل توهین رو ندارم چه کسی به خداحافظ کانادا توهین کنه و چه برعکس. توهین خیلی راحت سانسور میشه.

خداحافظ كانادا گفت...

سلام مهندس

این جماعت همینن.

کانادا تو سرشون می‌‌زنه پول زور میگیره باز قربون صدقش می‌رن. درامدشون از ایرانه باز بهش فحش میدن.

منطق کانادایی که میگن همینه: دورویی مدرن

شب بخیر

خداحافظ كانادا

علیرضا پارسای گفت...

سلام آقای مهندس،

گویا جمعیت مخالفان زیاد شدن. باید عرض کنم خدمتتون که این هم بخشی از دنیای وبلاگ نویسیه دیگه.

شاید - و البته مطمئن نیستم ها - بخشی از این مخالفت ها به خاطر اینه که در وبلاگ ها شایعه شده که شما و آقای خداحافظ کانادا با هم مربوط هستین. نمی دونم این قضیه چقدر صحت داره ولی مطمئنم اگر این رابطه رو تعریف کنین شاید تکلیف خیلی از خوانندگان پر و پا قرصتون روشن بشه.

به هر حال هر چه که هست از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت می کنم. هم در عرصه زندگی در کانادا و هم در عرصه وبلاگ نویسی.

کانادا، مدینه فاضله؟! گفت...

سلام جناب آقای پارسای احتمالا منهم که از کانادا انتقاد می‌کنم تو وبلاگم و چند تا دیگه از دوستان با آقای مهاجر و خداحافظ کانادا یکی‌ هستیم یا اصلا یک خانواده ایم! راستی‌ فکر نمی‌‌کنید که این جور دفاع کورکورانه از کانادا بدتر باعث باز شدن چشم و گوش مهاجران آینده میشه و شما ممکنه تعدادی از مشتری هاتونو از دست بدید؟

محبوبه

علیرضا پارسای گفت...

دوست عزیز، جناب مدینه فاضله

متاسفانه من تا به امروز نه اسم وبلاگ شما رو شنیدم و نه اون رو مطالعه کردم. بنابراین نمی تونم نظری بدم.

بنده به هیچ وجه مدافع کانادا نیستم بنابراین خواهش می کنم به بنده توهین نکنید. شما با مطالعه وبلاگهای بنده به خوبی می بینید که من هم از خوبی ها نوشته ام و هم از بدی ها و خیلی وقتها هم فقط اطلاعات داده ام که نه خوبی محسوب می شود و نه بدی.

اگر بنویسم هوا سرد است، آقای ... فرض را بر این می گذارند که فشارهای ایشان بنده را به این کار وا داشته است!!! اگر بنویسم سیستم اینترنت در اینجا خوب است، تبلیغ کور کورانه می کنم. اگر هم بنویسم که در انتخاب وکیل دقت کنید، می شوم نماینده وکلای مهاجرت!!!

بگذریم...

ناشناس گفت...

واقعا که جواب ابلهان خاموشیست. کانادایی و غیر کانادیی هم نداره...

ناشناس گفت...

گاهی وقتا این مامور پست که می آید و خونه نیستیم یک کاغذی می زنه پشت در و میره که بعد باید بریم و از پست محل بسته رو بگیریم. یک بار این برای من اتفاق افتاد و نمی دونم که این کاغذ چی شده بود باد برده بودش یا بچه ها کنده بودند. بالاخره من متوجه نشدم و بسته رو بعد از موعد مقرر برگشت داده بودند. حالا وقتی منتظر بسته هستم خودم میرم و پست سر می زنم که این بلا دوباره به سرم نیاد.

خداحافظ كانادا گفت...

بابا مهندس جان این کانادا مثبت نویس‌ها دق کردن بیا بگو تقصیر خودت بوده و پست کانادا از همه بهتره که دست از سرت بردارن.

این مثبت نویس‌ها کار من رو که خیلی‌ راحت کردن با این طرز دفاع شون از کانادا جونشون!

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

من هم توی امریکا گهگاهی با این مشکل روبرو شدم و در ایران هم همینطور ولی دوستان یک نکته ای هست که لطفا دقت کنید. حدود پنج سال پیش وقتی من به امریکا اومدم طبق روال ایران منتظر بودم تا کسی اشتباه کند و من پاچه اش را بگیرم. ولی کم کم متوجه شدم دیگران در مورد اشتباهات من چنین کاری را نمیکنند و ما باید در فرهنگ خودمان یاد بگیریم که اشتباه همانطوری که از ما سر میزند از همه انسانها و ادارات سر میزند و ما حق نداریم بخاطر اشتباه کسی داد و بیداد و یا غرغر کنیم. اداره پست در همه جای دنیا اشتباه میکنه و اشتباه جزء جدا نشدنی از هرگونه خدماتی است.

Bye Bye Canada گفت...

اصلا اینطوری به قضیه نگاه کنید: کانادا خوب است، کانادا ٔگل است، کانادا بهترین است، کانادا آب داد، کانادا نان داد، توانا بود هرکه در کانادا بود، و ...

ناشناس گفت...

سلام. از خواندن مطالب شما لذت می‌برم. یک پست شما در مورد نگرفتن وکیل بود که هستۀ مرکزی تصمیم من برای فسخ قرارداد با وکیل را شکل داد و خوشحالم که در ابتدای راه متوجه این قضیه شدم و پولم را نجات داد. این‌که شما حق‌ات را مطالبه می‌کنی، تحسین می‌کنم. همان چیزی که در ایران ــ به دلایل مختلف ــ خلافش را به ما تاکید کرده‌اند: آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه! به هر حال، واقعا از نوشته‌های مفیدتان سپاسگزارم. در پناه خداوند، موفق‌تر باشید.