۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

آنفولانزا از نوع H1N1

من برگشتم، چیزهای خیلی زیادی از کامنتهای پست قبل در مورد کار و کاریابی در کانادا یاد گرفتم، که پیشنهاد میکنم کسانی که نیاز دارند برند و بخونند. و اما،
چیزی که در اینجا کم کم در صدر اخبار قرار میگیره مسئله آنفولانزای H1N1 هست. اما این آنفولانزا چیه و چرا اینقدر مهم شده؟
این آنفولانزا هم مثل تمام انواع دیگه آنفولانزاها است با علائمی شبیه اونها و حتی دوره بیماری مثل اونها و بلکه کوتاهتر با دو فرق اساسی،
فرق اول، ویروسی که منشاء این آنفولانزا است براحتی قابلیت تغییر ماهیت داره بطوریکه در ابتدا بصورت آنفولانزای خوکی و در انحصار خوکها بود و در مرحله بعد به انسان سرایت کرد و اکنون باز کمی تغییر کرده و آنفولانزای H1N1 رو بوجود آورده، که هر بار تغییر نیازمند وقت فراوان برای ساختن داروها و واکسن جدید هست.
خوب شاید بگید که اگه این آنفولانزا هم مثل ده ها نوع دیگه آنفولانزا هست، حتی درصد احتمال مرگ هم مثل بقیه هست پس چه اشکالی داره، بگذاریم مثل بقیه ویروسهای آنفولانزا به کارش برسه، چه نیازی هست رو این زوم کنیم؟
خوب این بر میگرده به فرق دوم این ویروس با بقیه ویروسهای آنفولانزا.
فرق دوم، میزان انتقال ویروس H1N1 از فردی به فرد دیگر نسبت به بقیه ویروسهای مشابه چندین برابر هست بطوریکه اگه ویروسهای دیگه چندین ماه طول میکشید تا از یک قاره به قاره دیگه مسافرت کنند، در مورد این ویروس این مسئله به چند هفته رسید و همین اوضاع رو وخیم میکنه.
آماری که دادند اینه که احتمال مرگ فرد مبتلا حدود 0.5 درصد هست که احتمال کمیه البته برای سنهای پر خطر که زیر 5 سال و بالای 63 سال و همچنین زنان باردار این احتمال بالا میره. برای مثال به آمار وزارت بهداشت ایران اشاره میکنم که گفته تا 2 سال آینده حدود یک سوم مردم ایران به این بیماری دچار شده اند یعنی حدود 25 میلیون نفر، یعنی تا دو سال آینده در کشور 125 هزار نفر بر اثر H1N1 فوت خواهیم داشت، که این آمار بالاست و مانند اینه که در یک استان وبا یا طاعون اومده باشه.
و اما اگه آنفولانزا گرفتیم از کجا مشکوک بشیم که H1N1 هست؟
کلیه علائم این آنفولانزا مثل بقیه است فقط در این آنفولانزا حال بهم خوردگی و استفراغهای مکرر با تاکید روی مکرر همراه با درد معده وجود داره که در بقیه به اینصورت نیست.
الان تو کانادا به اونصورت خبری از این آنفولانزا نیست ولی دولت کانادا خودشو برای مقابله با موج آنفولانزای H1N1 که از اواسط پاییز حمله اصلی خودشو آغاز خواهد کرد آماده میکنه.
بر خلاف اینکه من ازینجا در تلویزیونهای عربی و ایران میبینم که پزشکان هنوز اعلام میکنند که واکسنی برای این بیماری تولید نشده، این واکسن تولید شده و در حال تولید انبوه هستش و طبق تبلیغات فراوان از اول نوامبر یعنی حدود آبان ماه، در کانادا و آمریکا و کشورهای اروپایی در دسترس همگان خواهد بود و به جهت اینکه تولید سخت ، و زمان کم هست گفتن در وهله اول سنین پر خطر و افراد در معرض خطر از ماه نوامبر مراجعه کنند و مورد تزریق واکسن قرار بگیرند.
به نظر من وزارت بهداشت ایران باید با ارتباط با مراکز بهداشتی نظیر کانادا یا سوئد و غیره سریعا در جهت تهیه این واکسن و یا حتی گرفتن اطلاعات و تولید اون اقدام کنه، چون به نظر من پیشرفت این بیماری در کشورهای خاورمیانه که به جای پیشگیری و جلوگیری، بیشتر سعی دارند جامعه رو از التهاب و استرس این خبر دور نگه دارند بسیار سریعتر خواهد بود. بهرحال H1N1 از آبان ماه حمله اساسی خودشو شروع خواهد کرد.
فعلا تنها داروی موثر برای هر آنفولانزا و من جمله H1N1 کپسول تامی فلو (TAMIFLU) هست که به نظرم در ایران اصلا وجود نداره و نوع مشابه ایرانیش هست که از اثر اون بیخبرم. ولی مسئله ای که تا حالا مطرح بود اینه که تامی فلو روی کودکان زیر یکسال اثر بد داره که اخیرا این هم رد شد و اثبات شد که اثر بدی نداره.
اینجا با اینکه در زمستون دماش تا 40 درجه زیر صفر هم میره ولی با یک نسیم در تابستان مردم خودشونو میپوشونند تا بیمار نشن و قهرمان بازی هم درنمیارن. پیشنهاد میکنم حداقل در پاییز و زمستان امسال قهرمان بازی در نیارید که نتیجه وخیمی داره. حتی با توجه به اخباری که من ازینجا میگیرم، به زنان حامله شاغل در ارتباط زیاد با مردم،توصیه میکنم زمستان امسال رو به هر قیمتی مرخصی گرفته و در منزل بمونند. پیشنهاد دیگه من به افراد پر خطر اینه که با مصرف بیشتر ویتامین C ایمنی بدن خودشونو بالا ببرند،یعنی بطور منظم از هم اکنون روزی یک قرص ویتامین مصرف کنند. قرص اکی هرب هم که ایرانی هست برای بالا بردن ایمنی بدن در مقابل انواع سرماخوردگیها اثر خوبی داره، البته این پیشنهاد قرص و ویتامین C پیشنهاد شخصی منه که یک دکتر داروساز بهم ریکامند کرد و منبع رسمی ندارم. برای بچه ها هم میشه از قرصهای طعمدار ویتامین C استفاده کرد.
منبع: سایت http://www.fightflu.ca

۷ نظر:

ناشناس گفت...

داداش زدی تو خاکی!!
از مونترال بنویس حال کنیم!!

افسون گفت...

سلام
یک سوال داشتم که به مطلبتون ربطی نداره اما خوشحال می شم که بهم کمک کنید و جوابم رو بدید. من دارم خودم بدون وکیل برای کبک اقدام می کنم و ممدارکم رو هم ترجمه کردم. فقط درباره کپی برابر اصل ها آیا همون کپی که به مدارک ترجمه شده پرچ شده کپی برابر اصل است یا خیر. باید دوباره کپی برابر اصل بشه..
ممنون می شم اگر زودتر جواب بدید

Mohaj Canada گفت...

جواب افسون
بله همون کپی که پرچ شده برابر اصله.
ولی به خاطر داشته باشید روز مصاحبه تمام مدارکی که فرستادین باید اصلش هم همراهتون باشه.
در ضمن اینها که شما اسم میبرید وکیل هیچکدوم وکیل نیستند بلکه مشاوری هستند که مغازه ای برا خودشون زدند و با اطلاعات کم مشتریاشون کاسبی می کنند وگرنه مهاجرت به وکیل نیاز نداره.

خداحافظ كانادا گفت...

سلام مهندس و ممنون از توصیه‌های ایمنی :) می‌‌دونم این روز‌ها به دلیل بیکاری بیشتر خونه‌ای و تلویزیون تماشا می‌‌کنی‌ اما یکم که بیشتر اینجا باشی‌ می‌‌بینی‌ که خیلی‌ از حرفهای رسانه‌ای اینجا رو نباید جدی بگیری چون بیشتر طابع مد روز هست، مثل مدرسه رفتن سگ‌ اپرا وینفری یا پیدا شدن نوه عمه مرحوم مایکل جکسون یا همین آنفولانزا.

اینهم یه دکانی شده برای شرکت‌های داروسازی اینجا که محصولات جدید رو آب کنن.

موفق باشی‌.

خداحافظ كانادا

افسون گفت...

merci bp

ناشناس گفت...

این آقای خداحافظی پول زیادی از کیسه خرج کرده زیاد بهش فشار اومده! و همه چیز و از زاویه انفعالی میبینه!

خداحافظ كانادا گفت...

سلام دوست ناشناس

از کیسه خرج کردن که وظیفه جهان اولی‌ همه مهاجران عزیز برای توبره گشاد مخارج دولت مفتخور کاناداست.

اصلا دولت کانادا برای همین به من و شما مهاجرت میده دیگه! تعارف که نداریم :-)

خداحافظ كانادا