۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

هزینه زندگی

امروز فهمیدم من که تو ایران میرفتم تو سوپر و با فقط 50 تا 60 تومن با کلی جنس برمیگشتم بیرون باید این عادتم و اینجا ترک کنم.

اینجا باید تو سوپر قلم و کاغذ بردارم و حساب کنم و مالیاتشو روش بکشم و بعد برم سمت صندوق چون در غیر اینصورت تو صندوق پول کم میارم.

من اینجا زیاد پول تو جیبم نمیذارم چون هر چی بگذارم خرج میشه امروز گفتم برم برا دو سه روز یه چیزایی سبک بخرم و بیارم خونه میخواستم در حد 40$ بخرم و گفتم برا اینکه کم نیارم 60$ بگذارم تو جیبم خلاصه رفتم مالی که تو کانادا میگن فراوون و ارزون جنس داره به نام IGA و یه چیزای ساده خریدم تازه با احتیاط و وقتی رفتم صندوق دیدم ای دل غافل 60 دلار بیشتر نیاوردم خلاصه آبروم رفت. تو ایران تا حالا سابقه نداشت اینطور بشه، الکی گفتم کارتمو تو ماشین جا گذاشتم ،حالا کدوم ماشین؟ دویدم خونه که دور بود و پول برداشتم و برگشتم و جنسامو گرفتم. شده بود 75$ که اگه ایران بود 20 تومن بیشتر نمیشد.

حالا لیست جنسامو ببینین البته با 12 درصد مالیاتش نوشتم.

روغن مازولا 1.4 لیتر --- 6.5 دلار

فیله ماهی 250 گرم ----- 4.7 دلار

ماست 500 گرم ----- 3.8 دلار

نیم کیلو خیار ------ 1.8 دلار

یک بسته نان نیم کیلو ----- 3.3 دلار

گوشت چرخی گاو 1.1 کیلو --------- 7.5 دلار

آب پرتقال 1.9 لیتر ------------- 3.9 دلار

یک رنده ساده -------------- 4.9 دلار

لیمو ترش 0.9 کیلو------- 2.7 دلار

بستنی لیتری 1.9 لیتر ----- 4.4 دلار

12 تخم مرغ ------ 3.7 دلار

و چند تا چیز دیگه ...

خودتون نظر بدین.

تو ایران که بودم رو اینترنت میخوندم که هزینه زندگی بدون اجاره خونه اگه تو خونه غذا درست کنید برا هر نفر میشه 130$ برا خانواده 4 نفری یعنی دو بچه میشه 400 تا 450$.... کی اینو گفته؟ مگه میخوایم گشنگی به خودمون و بچه ها بدیم؟

آقاجان اینجا هر بلیط مترو 2.75 دلار هست اگه فقط با مترو اونم یکبار بری و برگردی میشه روزی 5.5 دلار یا ماهی 165 دلار برا یک نفر. حالا ما تلفن نمبخوایم؟ حداقل ماهی 35$ و برا اینترنت ماهی 30$ بکش روش. مریض نمیشیم حالا میگن مریضیش رایگانه. دوا نمبخوایم؟ بچه ها بیرون یک بستنی نمیخوان دونه ای 5 دلار؟

لباس و لباس زمستون نمیخواین دونه ای 30 تا 70 دلار؟ کاپشن نمیخواین 100 تا 200 دلار؟

با پست کار ندارین؟ با تاکسی اگه اورژانسی جایی برین حداقل 30 دلار. بچه ها مدرسه ندارن؟ قلم دفتر نمیخوان؟

سلمونی نمیرین؟ آقایون 10 تا 20 دلار. خلاصه اگه اینجا بخواین با احتیاط بدون اجاره خونه حساب کنید برا یک زندگی ساده نفری ماهی حداقل 250 الا 300 نیازه وگرنه باید گشنگی کشید.

تازه اگه خونه اجاره کردین حدااقل 2500 تا بگذارین واسه خرید حداقل مایحتاج خونه مثل کاناپه و فرش و تلویزیون و غیره.

من پول آوردم ولی به فکر اینم اگه تا هشت نه ماه دیگه کار پیدا نشد چی میشه؟ خدا کنه زودتر کمک خرج کلاسها و همچنین Child Benefit Tax بچه هامون برسه.

امروز رفتم و مدارک کمک خرج بچه هارو که دولت کانادا و دولت کبک هرکدام جداگانه بستگی به درامد خانواده میریزن به حسابشون فرستادم برا ما فکر کنم برا هر بچه مجموعا ماهی 500 دلار بشه. همچنین مدارک مربوط به کلاس زبان رو هم تحویل دادم و کارا بیمه خدمات درمانیو کردم همه اینها فقط 3 ساعت وقتمو گرفت با مترو رفتمو به 3 تا اداره سرزدم و برگشتم خونه. این زبان فرانسه که تو ایران یاد گرفتم اینجا داره به دردم میخوره. اینجا کارا اداریشون دقیق و راحته و با ارباب رجوع با احترام برخورد میکنن مخصوصا که میفهمن تازه وارده. برعکس مملکت ما. با اینکه 3 روز بود حساب بانکی باز کرده بودم همینجور الکی گفتم به صندوق پستم سر بزنم دیدم کارت اعتباری حسابم اومده . خلاصه اینکاراشون راحته. ولی من بعنوان یک ایرانی تا یک چلوکباب راحت تو این مملکت نتونم بخورم و درامدم خوب نشه هنوز نمیگم مملکت خوبیه.

باید کمربندمو برا تحمل مشکلات سفت کنم. باید مثل ایران برا بچه ها هم که شده یخچال پر بمونه.

از فردا که اینترنت و تلفنم میاد باید بگردم دنبال کار.

۱۳ نظر:

خداحافظ كانادا گفت...

سلام

ناشناس گفت...

شهامت شما رو تحسين ميكنم.حس انتقال تجربه از طريق سبك نوشتاريتون بسيار قوي است. خواهش ميكنم ادامه بدين.

رضا گفت...

سلام من رضا هستم بنده هم مهندس برقم.دفعه قبل پرسيدم چگونه اقامت گرفتيد متاسفانه جواب نداديد.من از افراد زيادي شنيدم زندگي در كانادا اوايل سخته ولي مطمئنم خوب مي شه البته من هم براتون دعا مي كنم.راستي فكر مي كنم زندگيمون تا حدودي شبيه هم باشه.خواهشا در مورد پذيرش دانشجويي ومشكلات زندگي دانشجويي هم مطلب بنويس.از وبلاگ خوبتون تشكر مي كنم.

نيلوفر گفت...

سلام دوست عزيز.چقدر روزهاي اول رو قشنگ و شفاف ترسيم كرديد.حق با شماست در خصوص هزينه هاي زندگي تفاوت عزيمي با چيزي كه در ياران بود وجود داره.من از دوستانمون كه در ونكوور هستن شنيدم كه براي 2 نفر با احتساب هزينه هاي اجاره و خورد و خوراك و رفت و امد بايد ماهي 2000 دلار كانادا در نظر گرفت.
راستي براي كارت مترو چرا از كارتهاي ماهانه كه به صرفه تر هستن استفاده نمي كنيد؟
در ضمن پيشنهاد مي كنم اين دو تا لينكو هم بخوني:
http://immigrationcity.persianblog.ir/post/16/
و
http://immigrationcity.persianblog.ir/post/17/
موفق باشي

ناشناس گفت...

سلام.خيلي از سبك نوشتنتون خوشم اومد ساده و روون
من و شوهرم 15 سپتامبر داريم ميآييم مونترال هنوز خونه گير نياورديم توسايت kij... چند مورد پيدا كرديم ولي نمي دونم 2 - 3 روز اول را هتل بريم بهتره يا از همين جا خونه را بگيريم ممنون ميشم اگه بنويسيد چيكار كنيم.
با ارزوي موفقيت براي شما وخانواده محترم

simin گفت...

خيلي خوشحالم كه چيزي را كه حس مي كنيد مي نويسيد با اينكه ويزاي من نيامده ولي نرسيده به مونترال به فكر كار هستم دوستان من تقريبا بعد از دو ماه سر نخي پيدا كرده اند براي خريد اسان .مثلا اگر از تاريخ مصرفش كم مانده باشد حسابي تخفيف مي خوردولي بايد صبر كرد تا زمان بگذرد و به پيچ و خم زندگي در كانادا اگاه شد روي بچه هاي گلتان را ببوسيد.

ناشناس گفت...

استاد نوشته هاتون خیلی خوبه و با مطالب علی بی غمهایی که با جیب پر به کانادامیرن و پز میدن خیلی متفاوته اما باید بگم قیاس ریال و دلار کانادا برای اجناس فقط باعث خردشدن اعصابت میشه پس بهتره که خودت رو آماده شرایط کارهای نه چندان سطح بالا کنی و زیاد به شرایط مالی فکرنکنی.
کمتر بستنی خوردن رو میشه تحمل کرد اما یک عمر گوسفند بودن رو نه. خوشحال باش که میتونی دیگه گوسفند نباشی

شانتمیس گفت...

بهتون حق میدم اولش یه کم سختی دارین ولی باید قوی باشین اون سوپر که شما ازش خرید کردین قیمتهاش از فودبیسیکس و نوفریلز بالاتره ما یکی نزدیک خونمون داریم ولی ماهی یکی دو بار اونم بعضی چیزها رو ازش میخریم اگه یه سوپر چاینیز اطرافتون پیدا کنین مطمئنا قیمتهاش خیلی پایینتره. سعی کنین اجناسی رو که میرن تو حراج بخرین مثلا تخم مرغی که میره تو حراج رو بخرین. من قیمتهای مونترال رو نمیدونم ولی اینجا آرایشگاه چاینیز مو کوتاه میکنه 8 دلار. براتون آرزوی موفقیت میکنم فقط به این مسئله توجه داشته باشین که فقط شما این دوران رو نمیگذرونین و قبل از شما هم سخت تر از این رو گذروندن.

ناشناس گفت...

man pishnahad mikonam az Provigo ba az hamash behtar Sposito kharid konid. Age ye Sposito peyda konid mive ha va sabzijat o mitoonis kheili arzoon bekharid va Provigo ham mamoolan kheili az chizasho too haraj mizare.

ناشناس گفت...

سلام
تبریک میگم شما تنها کسی هستی که خیلی راحت و دور از رویای زندگی در کانادا صحبت کردی
اگه ممکنه به یه سوالم جواب بده که دیگه دارم دیوونه میشم ,از بس تحقیق کردم!
میخوام بدونم که ما با سرمایه 15 میلیونی (من و همسرم) میتونیم همه ی کارها اعم از ویزا و ... تا اقامت موقت در کبک رو بگذرونیم ؟!؟
خیلی خوشحالم میکنی اگه جوابمو به ایمیلم بفرستی
بازم ممنون

ناشناس گفت...

hazeneh ha bayad update shavad mesl biet 3.00$ ast.....dostan irani 10-20million poli nest ke meyarid shayad to iran zeyad vali enja chizi nest .....toro be khoda ghabl az omadan zabanetono kamel konid eja bekhahi ra beyofi polet tamom shode home sick meshi zaban dar sateh alllli na chand term zaban khondan

ناشناس گفت...

سلام

من قیمتهای اینجا رو طبق آخرین خریدام آپدیت می کنم، آپدیت قیمتهای اونجا هم با دوستان:

کره 100 گرمی : 800 ت
لوبیا چیتی 1 کیلویی : 2500 ت
عدس 1 کیلویی : 2000 ت
شامپو بدن گلرنگ : 2100 ت
مایع دستشوئی 300 گرمی : 1500 ت
آب پرتقال 1 لیتری : 1400 ت
دستمال 300 برگ : 1100 ت
حوله کاغذی دو تائی : 2200 ت
ماکارونی 900 گرمی : 800 ت
گوشت رو هم نمیدونم ولی کیلویی بیشتر از 12000 ت باید باشه.

ناشناس گفت...

salam,bahat moafegham,faghat billite bus-metro mahiyaneh 75$ hast va hafteghi 25.50$