۱۳۹۰ بهمن ۱۹, چهارشنبه

چین و نفت کانادا

استفان هارپر در چین به سر میبره. به گفته اکثر خبرگزاریهای کانادا این سفر بر روی فروش نفت کانادا به چین تمرکز داره.
کانادا از فرصت تحریم نفت ایران استفاده کرده ومیخواد نفت بی کیفیت و گرون خودشو با قیمت کمتر ولی مقدار بیشتر به چین قالب کنه.
چین هم فعلا جوابی به کانادا نداده ولی از خبرگزاریهای دیگه شنیدم که از ایران خواسته که نفت رو با قیمت ارزونتری بهش بفروشه. این وسط آقای چین هم از توبره میخواد بخوره هم از آخور.
این همون چینی هست که قسمتی اعظم از نفت ایران رو میخره و از تلویزیون ایران شنیدم که دولت ایران میگفت قرار نیست به بهانه تحریم، نفت رو بهش ارزونتر بفروشن.

حالا چین سه راه داره برا انتخاب:
نفت بی کیفیت کانادا رو ارزونتر بخره؟
نفت ایران رو که تحریم هست بخره؟
یا از کشورهایی مثل عربستان و عراق نفت رو با قیمت بالاتر بخره؟
مطمئنا چین سر خرید نفت از ایران خیلی چونه خواهد زد و طاقچه بالا خواهد گذاشت. 
امیدوارم ایران هم سیاست خوبی در مقابل ارزون خواهی این کشورها در پیش بگیره.
مثلا مدتی هر چند کم صادرات خودش رو قطع کنه و یک شوک به بازار بده، بعد از این شوک بیاد و با کشورهایی مثل چین وارد مذاکره بشه.
خیلی از کشورهای جهان از صدقه سر تحریم ایران دارن به نون و نوا میرسن.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

واقعا کاش چند تا مدیر با کفایت پیدا بشند و یه جواب درست و حسابی به این کشورهای از آب گل آلود ماهی گیر بدند

ناشناس گفت...

هنوز شک دارم که آیا همه این حرفها فیلمه یا اینکه واقعیت داره؟! مگه دنیا بعد از WW2 یکی نشد؟ مگه توزیع منابع باز هم ربطی به مرزهای جغرافیایی داره؟ مگه محصولی که از نفت تهیه میشه، قیمت مصرف کننده اش، جهانی نیست و همه جا تقریبا یک قیمت نداره؟

ناشناس گفت...

متاسفانه ما با ابلهی به نام احمدی نژاد طرفیم که تمام صندوق ذخیره ارزی رو به باد داده.اگر صندوق الان موجودی خوبی داشت و ما دو ماه نفت به بازار نمی دادیم نفت به بالای 200 دلار میرسید.

مامان سارا گفت...

:((

گانگ گفت...

ايران قرار باشه 2 ماه نفت نفروشه اونوقت پول از کجا بياره واسه برنامه هاي تسليهاتی و هسته ايش؟
خيلی سریع از طرف کشورهای عربی اين کمبود نفت هم جبران ميشه. مطمئن باشيد ايران شده نفت رو يک سوم قيمت به چين بفروشه ولی صادراتش رو قطع نميکنه. هرچی باشه دولت سوريه خرج داره.

فریبا گفت...

سلام هاپر دارد کانادا را به چین می فروشد همین امروز خواندم که گفته چینی ها بدون هیچ مشکلی میتوانند راحت به دانشگاه های کانادا راه بیابند. خب خدا رو شکر که اینجا هم بازار مصرف کالاهای چینی شده خودشان که هیچ تولیدی ندارند. خب دیگه چین هم مدعی اقتصاد قدرتمند جهانی است. ایران هم که به فکر مردم نیست و باید زجر همه چیز را مردم ما بکشند.