۱۳۹۰ خرداد ۱۴, شنبه

اینجا از قضا باید مغرور باشید

این مردم شکسته نفسی سرشون نمیشه. اینجا جاییه که باید مغرور باشید. باید سرتون رو بالا بگیرید و راه برید.
خیلی از این مردم در عین حال که با همه میجوشند ولی مردم رو اونطور که در ظاهر هستند میبینند. برای خودتون ارزش قائل باشید. وقتی با اینها حرف میزنید و میدونید حق با شماست با قدرت و یک پله بالاتر باهاشون صحبت کنید. اگه جایی احساس میکنید داره حقتون خورده میشه، ساکت نباشید برید و کاملا مودبانه از موضع قدرت اعتراض کنید. اگه جایی کار میکنید و احساس میکنید عادلانه برخورد نمیشه باهاتون و دارین جور بعضیها رو هم میکشید ماموریتهای سخت میرید ولی حقوقتون پایینه برید و حقتونو بخواین. اگه دیدین ندادن میتونید ازونجا دربیایید خدا بزرگه مطمئن باشید جای بهتر براتون پیدا میشه. خودتونو عذاب ندین.
ایرانی در اینجا در محافل دانشگاهی از احترام خاصی برخورداره. خیلی از پستهای علمی رده بالا رو در اختیار دارند. امروز یک چینی به من میگفت به نظر من ضریب هوشی ایرانیها خیلی بالاتر از مردم بقیه کشورهاست. این حرفی بود که من سالها بود یادم رفته بود و امروز یک چینی دوباره به یادم آورد. چون واقعا مقایسه میکنه و میبینه که اونا 1.5 میلیارد هستن و ما 70 میلیون ولی خیلی از پستهای مهم و مقاله های علمی مهم در دست ایرانیهاست. خودتونو دست کم نگیرید.
سر کار هم ایرانیها یک سروگردن بالاتر هستن. تو خیابون وقتی میرید سعی کنید شیک ترین باشید. اینها تو انواع لباس پوشیدن یا نپوشیدن سرآمد هستن بیخود نخواین تو لباس پوشیدن و یا لخت بودن ازینها تقلید کنید، شیک بودن چیزیه که تخصص اکثر ایرانیهاست پس شیک پوشیدن رو از یاد نبرید. بذارید در محل کار، بین همسایه ها حتی تو کوچه و خیابون هم که راه میرید با احترام نگاهتون کنن. وقتی با یک کانادایی صحبت میکنید معمولا هر کانادایی یک همسایه ایرانی رو بیشتر از بقیه همسایه هاش یادش میمونه، به خاطر خوش پوشیش. به خاطر غذاهاشون. به خاطر تخصصش و به خاطر دهها چیز دیگه.
زیاده از حد از کسی تشکر نکنید. دم در که میخواهید از جایی رد شید تعارف نکنید. مغرور در رو باز کنید و رد شید. اگه خانومی با شما بود در رو براش باز کنید تا رد شه. اینجا با اینکه میگن اول خانومها ولی کسی رعایت نمیکنه. برای همین شما رعایت کنید به چشم میایین.
تو فیسبوک و اسکایپ هرکدوم کلی دوست خارجی دارید، براشون فیلمها و موزیکهایی از ایران و فرهنگ ایرانی رو از یوتیوب گاهی انتخاب کنید و بفرستین. تنبلی نکنید ارزش و احترام خودتون و هموطناتون میره بالا. ( نرید یوهو کلیپهای شتر و قاطر و ... انتخاب کنید و بفرستید و کار رو خرابتر کنید ها. خودتون میفهمید چی میگم.)
البته اگه کسی از لحاظ علمی یا شغلی و یا سنی از شما بالاتر بود احترامش واجبه ولی در غیر اینصورت مغرور و موقر باشید.
اوایل که به عنوان ریسرچر تو این دانشگاه استخدام شدم، هنوز اخلاق ایران رو داشتم. زیاد تعارف میکردم. زیاد تشکر میکردم. شکسته نفسی زیاد میکردم. اگه کسی از من تعریف میکرد میگفتم نه بابا من اینجوری نیستم ولی دیدم داره به ضررم تموم میشه. دو سه نفر از همین کبکیها و کسانی که از اروپا اومده بودن زیاد از برخوردشون خوشم نمیومد.
سعی کردم تعارف رو کم کنم. از کنارشون رد میشدم بیخودی سلام نمیکردم بلکه نگاه میکردم و لبخند میزدم. کم کم رزوممو گذاشتم تو پروفایلم تا ببینند که اینهایی که کوچکترین کاری میکنند عین بادکنک بزرگش میکنند. ما ازینها بیشترشو سالها پیش کردیم. کم کم کارامو دیدن. الان از کنارشون رد میخوام بشم دیگه اونا اول سلام میکنن. یا من میگم هی فلانی چطوری؟ 
غلط میکنه هر کی نسبت به ایران و ایرانی بد فکر کنه. ما ایرانیها که اینجاییم داریم بهشون نشون میدیم که اگه فرصتی گیرمون بیاد یک سر و گردن از خیلیها بالاتریم. هم تو اخلاق، هم تو ظاهر و هم در کار و یا تحصیل. الان که کلی ایرانی از مملکت زده بیرون و اینها ایرانیها رومیبینن یک علامت سوال گنده تو کله اینها با ذهنیتی که تو این چند ساله داشتن و چیزی که میبینن سبز شده. بذارید این علامت سوال انقدر گنده شه تا بترکه.
با استادم صحبت میکردیم نمیدونم چی شد بحث سریال بازرس کلمبوی حدود 35 سال پیش شد که تلویزون میگذاشت و من تو خونمون تو ایران میدیدم. گفتم کجاک رو میدیدی؟ مرد شش میلیون دلاری رو چطور؟ گفتم بهش "بایونیک وومن" (زن اتمی) رو نگاه میکردی ؟ یک شاخ گنده رو کلش سبز شد. گفت شما 35 سال پیش آخرین سریالهای آمریکا رو میدیدین؟؟؟ گفتم پس چی عزیزم. الان تو این دانشگاه 20 درصد کل دانشجوهای دکترا ایرانی هستن و جزو دانشجوها و استادان برتر شما هستن. فکر کردی اینها اینجا که اومدن و اول میشن، رو شتر درس خوندن؟
بگذریم...
توصیه منو جدی بگیرید. برای خودتون ارزش قائل باشید. ببینید که چطور محیط اطراف شما تغییر خواهد کرد.

۲۹ نظر:

نازنین گفت...

خوشمان آمد از این پستت و کاملن موافقم

امید گفت...

ایرانی همیشه سرفرازه البته اگه جوگیر نشیم

Mosayeb Karimi گفت...

کاملا درسته و موافقم و دیروز هم یه جایی بحث پیش اومد با یکی از همین کانادایی ها من هم اونقدر چیزهای مختلف مثبت از ایران ریختم تو سرش بدبخت پشیمون شد گفت فهمیدم شما درست میگی

بابک گفت...

مهندس سلام
پست باحالی بود درست و غلطشو نمی دونم ولی باحال بود!!

ناشناس گفت...

سلام
من کلاً با شما مخالف هستم. یکی از مستشرقین در مورد ایرانیان می گوید که مهم ترین خصیصه آنان خودپرستی است.
این پست شما هم از طبع خودپرست ایرانی ناشی شده است.
برتری هوشی ایرانیان صحت ندارد و اینکه این عبارت برای بعضی از ما ناخوشایند است به دلیل همان خودپرستی است.
همین فکر باعث شده است که ما سال ها به نداشته هامان بنازیم و سهم سعی و تلاش را نادیده بگیریم.
البته آشنا کردن این کانادایی ها با فرهنگ ایرانی و داشته هایش لازم است ولی...
در ضمن یک قدری اغراق در نوشته هایتان احساس می کنم. من بیشتر از شما در خارج زیسته ام و اینکه رزومه یک دانشجوی سال دوم دکترا باعث شود بهش سلام بکنند خیلی معنی ندارد به نظرم.
اولین باری است که کامنت می گذارم. همین جا از وبلاگ مفید و نوشته های مثبت شما تشکر می کنم.

Mohaj Canada گفت...

به نوشته بالا: من فقط واقعیتهایی رو که در اطرافم میگذره مینویسم دنبال سفسطه و فلسفه و این مزخرفات هم نیستم. نگاه من به ایرانی از دید دیگران هست و درمورد هوش ایرانی هم نظر اونها رو نقل کردم.
در جواب شما باید بگم من 30 سال کمی شبیه نظر شما فکر میکردم و الان 2 ساله که در خارج از کشور هستم 100 درصد مخالف نظر شما فکر میکنم چون فکر کنم چیزهایی که من میبینم و احساس میکنم شما نمیبینید و یا متوجه نمیشید. من هم فقط دانشجوی سال دوم دکترا نیستم، 15 سال سابقه دقیقا در همین رشته ای که درس میخونم پشت سرش هست که باز هم فکر نمیکنم شمایی که به هر علتی یا مشکلی سالهاست نظر منفی نسبت به ایرانی بودن دارید رو قانع کنه. بر عکس شما بعد از اینکه خارج اومدم میبینم که ایران و ایرانی خیلی بیشتر از اینها باید به خودباوری برسه و قابلیتهایی که داره رو دست کم نگیره. من تجربه خودم رو مینویسم و توصیه ام به شما اینه برای اینکه دلایل خودمون رو اثبات کنیم "نوشتن اینکه طرف مقابل اغراق میکنه یا نادرست میگه" در ظاهر راه آسونیه ولی درست نیست.
در ضمن من این متن رو با این پیش فرض نوشتم که خواننده اینقدر عاقل هست که فرق بین خود پرستی با غرور و خودباوری رو متوجه بشه و تفسیر به متن بکنه نه کلمه.
آرزوی من، سربلندی هموطنهام در اینجاست. و آرزو داشتم شمایی که افتخار اینو دارید که بیشتر از من اینجا زندگی بکنید در این سالها قدمی در این راه برمیداشتید نه اینکه در لاک خود فرو روید و دیگران را بزرگ بشمارید و نتیجه؟؟؟ ایرانیهای قدیمی در اینجا از همدیگر فرار میکنند و خارجیان را عزیزتر میشمارند. چرا که نمیخواهند خودپرست شوند.
ولی ما ایرانیان جدید که عمدتا هم از قشر تحصیلکرده و منطقگرا هستیم این طرز فکر را تغییر خواهیم داد.

ناشناس گفت...

شما توی قنداق سریال بایونیک وومن رو نگاه میکردید؟

ناشناس گفت...

با سلام
شما مطمئن هستید که کانادا هستید؟
چون من اینطوری فکر نمی کنم اکثر کانادایی ها بسیار مودب هستند در مورد هوش و ذکاوت ایرانی هم که بهتر از من می دانید که 70 میلیون ایرانی باهوش چگونه با هم زندگی می کنند
هر چقدر هم با هوش باشیم مدیریت نداریم نه مدیریت امور شخصی نه کاری. همیشه یا از این ور می افتیم یا اونور .
شما هم بهتره حاجی این همه جا نماز آب نکشی سعی کن نگاهت را درست کن و اگر مطلب نداری ننویس و اگر اینجا بهت سخت می گذره برگرد ایران.

ناشناس گفت...

man faghat 1 soal baram matrahe inja. chera ma Irany ha hamchin ke kharej mirim yade farhange ghanyemun mioftim.to khode Iran ke hastim be akharin chizi ke fekr mikonim farhange ghanimun hast va to saremun ham mizanand baz baramun mohem nist. ama inja 1 khareji be ma mige shoma araby harf mizanid mikhahim pedaresho dar biarim?
kesy hast elatesho bege?man ke sar dar nayovordam

سعید گفت...

دوباره شما یک نظر و تجربه نوشتی و بعضی ایرانیهای در تاریکی نشسته در اینجا به تریج قباشون برخورد. نه اقا منظور شماها نیستین شما اصلا خودتونو ایرانی نمیدونید. منظور ایرانیهایی هستند که تو ایران زحمت کشیدند کار کردند و اینجا هم میخوان به جایی برسند. نه افراد بیمصرف. بیخود بهتون برنخوره

ناشناس گفت...

In charandiat chie neveshty Mohandes, Iranie chi kashke chi. bezar injaa rahat bashim baba

ناشناس گفت...

این بابا میگه "برا خودتون به عنوان یک ایرانی ارزش قائل باشید" چی شد که بعضیها بدشون اومد؟ ببینم نکنه مشکلی دارین یا خدای نکرده ... ؟ مهندس برو ما هممون که داریم میاییم مث خودتیم و باهاتیم. کانادا هم مال خودمونه. قربونت

افشین گفت...

از جوابهای منفی ناراحت نشو آقا. اینجا همه مثل خودت بعد از چند سال کار و تحصیل نیومدن که بدنبال پیشرفت باشن. یکسری قانونی اومدن. یک سری پناهنده شدن و یک سری هم غیر قانونی اینجا هستن. همه طرز فکر تورو ندارن پس ازشون ناراحت نشو بعضیها هدفشون فقط گذرون زندگی هست بعضیها حب و بغضهایی که ازونور دارند بهشون اجازه نمیده درست فکر کنند و در اینجا دنبال پیشرفت نیستن. بهرحال اونها هم ایرانی حساب میشن. متاسفانه کم هم نیستند افرادی که از شکست دیگران خوشحال میشن. شما محکم به راحت ادامه بده و محکم بنویس. ما نسل تحصیلکرده و فرهیخته مهاجرین دقیقا درکت میکنیم و باهاتیم.

مجید گفت...

سلام دکتر مهندس عزیز

اینهم روشیه برای خودش

عارضم خدمتتون که پروفایلتون کجا است که بتونیم از توش رزومه تون رو ببینیم.

یه رزومه یه بنده خدایی برام ایمیل کرد، فکر کنم در جواب ایمیلم به خودت بود/
به هر حال ظرف دو سه روز آتی یه رزومه از خودم براتون ارسال می کنم، یه دونه هم میفرستم که شرح حال خودمه، نه رزومه که کامل تر از اونهم هست. تا از راهنماییت بهره مند شم.

در مورد نظری که دادی، خدمتت عارضم که کلا دو جور ادم به نظرم داریم، مثلا دو جور ایرانی، یکی که فکر میکنه بقیه دنیا تخم دو زرده کردن و یه کی د یگه که اعتقاد داره، در هر جا باید نشون بده که شان و منزلتش خیلی بیشتر از ذهنیت دیگرانه

این طور که بر میاد، شما میتونی موفق بشی به اهدافت برسی

Babak Azar گفت...

از مطلب ارزشمندتون ممنونم واقعا همين زماني كه صرف تايپش كردين با ارزشه چه برسه به اصل مطلب واقعا ممنون اما انصافا جدا از ايران دوستي و وطن پرستي كه هيچ ايراني مخالف اون نيست به نظر من تا حدودي مردم كانادا رو با برخي مناطق آمريكا يكسان فرض كردين، احترامي كه اونها به همه ميگذارند معرفو است البته شما در محيط هتسين و بنده اونجا نيستم نمي دونم شايد شما درست بگين

ناشناس گفت...

متنتو با ذکر منبع اینجا خوندم

https://www.facebook.com/home.php?sk=group_164632073585208&view=doc&id=191794694202279


بدون شک یکی از بهترین مطالب این حوزه بود. لذتشو بردم

رودابه گفت...

می بینید جماعت ایرانی رو......
نه آقای مهندس ما باید دستمونو بذاریم روی سینمون و تا کمر جلوی اجنوی جماعت خم بشیم. و ازشون بخوایم که دو تاهم بزنن توی سرمون اینجوری آدمای بافرهنگ و باکلاسی هستیم.............. من بارها این قضیه رو به چشم دیدم بی نهایت هم عصابی شدم ولی از اینکه کاری از دستم برنمی یاد اشکم دراومده.
واقعا متاسفم
و ممنون از شما

سینا گفت...

ریشه همه مشکلات ماها نداشتن تعادله... چه اینوری چه اونوری...

ناشناس گفت...

بابا این آقای مهاجر حرفی نداره برای گفتن هی پز میده و حرف مفت زیاد میزنه.اصلا یکی نیسن بپرسه اگر کاره ای هستی اصلا وقت نداری این اراجیف بنویسی.

بی نام گفت...

فکر کنم همه اینهایی که دارند مطلب منفی مینویسند یک نفر باشند. فکر کنم من و شما میشناسیمش. همون آدم مریض همیشگیه. سانسورش کنید بهتره برای همه.

Mohammad گفت...

salam va mamnoon az postet,
man ham ba shoma movafegham, faghat inja yek seri Irani ham be onvane PhD student mian ke az oon sabeghi ke shoma migin hichi nadarand va faghat baraye farar be jelo omadand inja, ona hala ba'zan ham chin ghiafe migirand va az on tarafe bam oftadand ke dide hame ra bad mikonand, va gar man ke chand sali inja boodam mifahmam ke harfet kamelan doroste va bayad intori bood, har chand man khodam hanooz natoonestam kamealn injoori basham
Regards,

Mohaj Canada گفت...

To Mohammad: Man midunam shomaa ham midunid, PhD bedune peida kardane kare monaseb hich arzeshi nadare ke hich balke baese over qualified shodane darande mishe. Shayad tu Iran beshe bahash poz dad vali injaa azin khabaraa nist, karee monaasebe ke harfe avvalo mizane va dar aksare mavared kasi ke PhD mikhune mire samte Postdoc yani inke kaar e monaseb gir nayovorde

صحرا گفت...

سلام
من کار ندارم که یک عده چی گفتن در کامنت ها ولی من در همین ایران این مسئله را تجربه کردم. با دوستان همسرم که اینجا هستند مثل دوستان ایرانیم با تواضع برخورد کردم و خیلی تحویلشون گرفتم یهو پررو شدن و فکر کردن کی هستند طوری که انگار از دماغ فیل افتاده اند و جلوی من کلی از ایران بد وبیراه می گفتن در حالی که من می دونم خودشون از کجا اومدن ولی به روشون نمی آوردم. من هم مدتیه رویه ام را عوض کرده ام و خودم را برایشان می گیرم دیدم که اونها هم رفتارشون عوض شده و حساب کار دستشون اومده
کاملاً با حرفهای شما موافق هستم...

kazem گفت...

من با اون قسمتش موافقم که میگید اینا کوچکترین کاری که می کنن جوری میزارن تو رزومشون که انگار چه کار کردن
به نظر من رزومه نوشتن چیزی که ما بیشتر باید روش کار کنیم
تو دانشگاه هم جاهایی برای مشاوره دادن هست که حتما خودتون بلدید

محسن گفت...

سلام
بازم مثل همیشه مطلبتون دلنشین و جالب بود.متاسفانه توی ایران به همه ماها یاد دادن که باید افتاده و سر پایین باشیم.نمی دونم این چه فرهنگیه که ما رو باهاش اخت کردن.

ALI گفت...

زنده با مهندس
اونی که باید استفاده کنه از مطالبت مثل ما استفاده میکنه.
هر کی هم میخواد پارازیت بندازه ، بندازه ما اینجا یه عمره به پارازیت های اینچنینی عادت کردیم
موفق باشی مهندس

Amir گفت...

سلام آقای مهاجر جان

درود بر شما. آفرین. ممنون که مطالب خوبی مینویسید.

Amir گفت...

راستی آقای مهاجر جان، تو وبلاگم لینکتون کردم که بیشتر در دسترسم باشید.

ناشناس گفت...

با درود و سلام

چند دقیقه قبل من یک وبلاگ دیگه میخوندم که توی یک پستش " احترام در معاملات آمریکا" در مورد " پرخاش گری و خشونت کلامی" ما ایرانیها گفته بود. تا حدودی مطلب درست بود. ما نقد و انتقاد رو اهانت به خودمون می دونیم و باید بدونیم نظر همه مثل هم نیست مهم درک و فهم متقابل از هر دو طرف است. من خارج نبوده ام اما بهر حال اگر کند ذهن باشیم می تونیم با این پست روحیه بگیریم و اگر دارای هوش بالایی باشیم، کمی جای تاسف داره که با این هوش چرا اینجاییم ولی باز هم ما میتونیم ایران را بسازیم. مهم خواستن هست که می خواهیم.
با تشکر