۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

بدون بیمه، بدون دارو در کانادا، بی کس، تنها، بی یاور چیکار کنیم؟

وقتی ساعت 12 شب بچه ات گلو درد میگیره و از تب میسوزه، نمیدونید که پیدا کردن یک شربت آنتی بیوتیک آموکسی سیلین که سه ماهه از تاریخ مصرفش گذشته  تو چمدونی که ماهها بود فراموش شده و تورو از رفتن به اورژانس با 10 تا 14 ساعت انتظار نجات میده مثل پیدا کردن آب حیات میمونه.
وقتی میبینی یک خانواده تازه از ایران اومدن و تا سه ماه بیمه ندارن حتی یک قرص آنتی بیوتیک یا شربت سرفه با خودشون از ایران نیاوردن و مجبورن وقتی مریض شدن تا 200 دلار پول ویزیت دکتر و 400 دلار پول اورژانس و تا 100 دلار هزینه خرید آنتی بیوتیک بدن به عقلشون شک میکنی.
---------------------------------------
کسانی که اینجا اومدین و هنوز بیمه ندارین. برخی از داروخانه های اینجا مانند داروخانه های زنجیره ای Brunet بصورت شیفتی دکتر عمومی و حتی ارتوپد دارند که شما با مراجعه به آنجا و مشورت رایگان با دکتر میتونید داروی مناسب حال خود را تهیه کنید. البته مشاوره اونها در حد دادن داروهای ساده است و آنتی بیوتیک و ... را بدون نسخه دکتر نخواهند داد تازه با نسخه دکتر هم آنتی بیوتیک رو دانه ای میشمرند و یا برای بچه خودشون درست میکنند و با قطره چکون اندازه گیری میکنند و به شما میدن.
من خودم یک حرکت نابجا با کمرم انجام دادم که باعث شد با یک تکون کوچیک تا نوک انگشت پام سوت بکشه. شب خوابم نبرد نه ازینکه کمرم درد میکرد. ازینکه با اینهمه کار و این کمر درد چطور باید وقت بذارم و به دکتر عمومی برم و ازونجا از ارتوپد وقت بگیرم خلاصه کی میخواد 10 تا 15 کیلو باری که از مغازه ها همیشه میخرم رو بیاره خونه. خلاصه از این فکرها خوابم نمیبرد و تا صبح در این کشور گل و بلبل کابوس میدیدم. تا اینکه صبح خانومم رفت یکی از شعبات همین Brunet که روبروی خونمون بود و با دکترش مشورت کرد و دارویی مخصوص شل کردن عضله آورد که با خوردنش همون روز 70% از دردم کم شد.
البته اینو هم تو پرانتز بهتون بگم، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در ایران باعث شده بود که یک گلودرد ساده با کمتر از پنی سیلین خوب نشه ولی در اینجا همین خست در دادن آنتی بیوتیک باعث شده اکثر گلودردها بدون آنتی بیوتیک با دادن دارویی ساده و یا حتی بدون آن خوب شن و در موارد شدید آنتی بیوتیک تجویز میشه. پنی سیلین هم دیگه وقتی مریضی نزدیک به موت میرسه استفاده میشه.
ولی برخی از پزشکان اینجا هم جنسشون خرابه و با توجه به اینکه میدونن آنتی بیوتیک برای برخی حساسیت زاست فقط و فقط برای اینکه سو نشن احتیاط میکنن و آنتی بیوتیک تجویز نمیکنن و ربطی به تجربه یا سواد و ... نداره.
در کل باز هم بر نظر قبلیم تاکید میکنم که تجربه فردی پزشکان ایران از پزشکان اینجا خیلی بیشتره ولی کار گروهی و منظم و استفاده از ابزار پزشکان اینجا نسبت به پزشکهای ما بهتره. اگه بخوام مثالی بزنم اگه یک پزشک ایرانی رو با یک پزشک کانادایی بدون تجهیزات خاص پزشکی با اتکا به تجربه بفرستین کویر تا چند بیمار رو معالجه کنند قطعا یک پزشک ایرانی بهتر از یک پزشک کانادایی کارایی خواهد داشت. ولی اگه یک بیمارستان سطح متوسط کانادا رو با همه پرسنل و تجهیزات بفرستین تهران، قطعا 10 برابر یک بیمارستان مجهز خصوصی تهران کارایی خواهد داشت.
گفتم این تجربه رو براتون بنویسم شاید به دردتون بخوره و مارو هم دعا کنید.

۹ نظر:

فرهاد گفت...

تجربه جالبی بود. ممنون.

مجید گفت...

انشا الله پسرت زودتر خوب شه

kazem گفت...

خودت و پسرت زودتر خوب بشید :)
متن خوبی بود :)

ناشناس گفت...

سلام
امیدوارم مشکلتون زودتر حل بشه این پستتون مقایسش خیلی جالب بود.

Homayoon گفت...

امیدوارم حال پسرتون زودتر خوب بشه

از بابت معرفی Brunet هم ممنون خیلی بدرد میخوره.

Mehdi گفت...

Thanks for this informative post and introducing the Brunet pharmacy.
However, I thin that other companies like Pharamprix has the same system,you can take advice from the Doctor in the branch for the allowed drugs that are over counter.
Do you think there is any advantages for Brunet over Pharmaprix?
Thanks a lot,
Regards,

ناشناس گفت...

خیلی ممنون . این اطلاعات شما مثل جواهر می مونه. من قبلا خارج از ایران زندگی کردم و می دونم که این اطلاعات و فقط زمانی که در محل زندگی کنی می تونی بدست بیاری ولی شما واقعا لطف می کنین که ما رو هم شریک می کنین. ایشال... زودتر مدیکال ماهایی که 15 ماهه منتظر هستیم هم بیاد تا ما هم زودتر ازاین اطلاعات شما استفاده کنیم.

موفق باشین
نازنین

Mojgan گفت...

با سلام
مژگان هستم و مدتي است كه نوشته هاي شما رو دنبال مي كنم و خيلي هم اطلاعات خوبي پيدا كردم و هم آموزنده بوده برام . من جولاي امسال عازم مونترالم . گشتم تو آرشيو شما ببينم واسه خونه پيدا كردن چه مطالبي داريد اما متاسفانه پيدا نكردم اگر خودتون يادتون باشه كه تو كدوم پستتون هست ممنون ميشم راهنماييم كنيد. بازم به خاطر مطالب مفيدتون ممنونم.

علی گفت...

باسلام
ممنون از ارائه تجربیات مفیدی که با دیگران به اشتراک می گذارید.
یک سوال داشتم. در مونترال ایا توسط پست می توان دارو از یک کشور اروپایی دریافت کرد؟ مثلا داروهای عمومی از قبیل داروهای کودکان؟
امیدوارم که همواره سلامت باشین.