۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۷, شنبه

کبک به کانادا رای داد

انتخابات پارلمان کانادا هم برگزار شد و نتیجه انتخابات نشون داد که همون احساسی که من نسبت به سیستم حاکم بر کبک دارم رو مردم کبک هم دارند. در چند جمله میشه گفت: وقتی نیو دموکراتهای کانادا رایشون از صندوق کبکیها درمیاد و بلو ک کبکوای راسیست فقط چهار تا کرسی میاره و لیبرالها که همیشه اول یا دوم بودن میشن حزب سوم کانادا یعنی که خود کبکیها هم از خودشون راضی نیستن. کبکیها دنبال یک گزینه سومی در داخل میگشتند ولی گزینه خودشون رو در داخل پیدا نکردند و مجبور شدند به گزینه سومی از خارج از استان یعنی نیو دموکراتها رای بدهند. نیودمکراتها بخاطر دوم شدنشون از مردم کبک تشکر کردند، حزب آقای استفان هارپر به خاطر اینکه کمترین رای رو در کبک آورد، اظهار تاسف کرد و لیبرالها و مخصوصا حزب راسیست و جدایی طلب بلوک کبکوا گفتند که باید از شکست درس گرفت و من راضی از اینکه فعلا تنها گزینه اداره کانادا همین حزب حاکم و استفان هارپر است.
راستش لیبرالها رودست خوردند، عامل انجام این انتخابات زودرس بودند و به قول خودشون میخواستند استفان هارپر رو تیرتپر کنند ولی از خودشون و عدم محبوبیتشون در چند سال اخیر بی خبر بودند نتیجه معکوس شد.
شاید استفان هارپر هم باور نمیکرد که این شکست ظاهری باعث خواهد شد که محافظ کاران برای اولین بار در تاریخ کانادا اکثریت مطلق رو بدست بیارند.
اوضاع از این قرار بود، لیبرالها و حزبهای دیگر تهدید به برکناری استفان هارپر و حزب حاکم کردند. انتخابات جدیدی برگزار شد، مردم اونتاریو با قدرت شرکت کرده و به حزب هارپر رای دادند ولی لیبرالها و بلوک کبکوا غافل ازینکه این مردم، مردم چند سال پیش نیستند و با اتکاء به توهم خود در انتخابات شرکت کرده و حتی از مردم خود هم رای نیاوردند. در عوض حزب دیگری به نام نئو دمکرات جای اونها رو گرفت.
با یکی دو تا لیبرال همکار خودم صحبت کردم خیلی متعجب و ناراحت بودند، گفتم تعجبی نداره، نخست وزیر کبک جناب آقای جان شاره لیبراله، چقدر مردم ازش راضین؟ 50 % از کبکیها در انتخابات مشارکت داشتند. 20% از کل مردم کبک مهاجر هستند اکثر مهاجرین در انتخابات شرکت کرده اند. بنابر این 40 % از شرکت کنندگان یعنی مهاجرین کبک در انتخابات به لیبرالها رای نمیدادند که از قبل مشخص بود. میمونه 60% دیگه که مردم خود کبک بودند که باز مشخص بود بیش از 30% به لیبرالها رای نمیدادند بنابر این لیبرالها حزب ازقبل باخته بودند. البته لیبرالها و بقیه احزاب پر بیراه نمیگند، چون حزب آقای استفان هارپر کل سیستم رو در انحصار خودش نگه داشته و به سختی به بقیه احزاب اجازه ورود میده ولی به نظر من فعلا گزینه ای بهتر از حزب محافظه کار برای اداره کانادا وجود نداره.

۴ نظر:

مجید گفت...

سلام

آقا تبریک

همه از نگرانی در اومدن

راستی، یه چیزی به نظرم میرسه

یکی دیگه از چیزهایی که تو ایران امکانش برات نبود، اما اونجا امکاناتش رو داری، سیاست مدار شدنه،

ردسته که همه ایرانی ها ادعا دارن از مادر سیاست مدار متولد میشن.

اما مهندس خودمونیم، نگرشت به موضوعات و تحلیلت خیلی عالیه.

موفق باشی

canadaexpert گفت...

ممنون از مطلب مفید شما. من که لذت بردم

Mohaj Canada گفت...

دوست ناشناسی که پیامتو حذف کردم چون خیلی راحت بگم از لحن نوشتنت خوشم نیومد،
در جواب، شما میتونید، به نوشته من در "دولت بعدی کانادا مقتدر یا ... " مراجعه کنید که درونجا هم ابراز کرده بودم که از لیبرالها و حزبهای دیگه زیاد خوشم نمیاد و امیدوارم که رای نیارند و خوشحالم که بقیه کانادا هم مثل من فکر میکردند. موفق باشید

Mohaj Canada گفت...

کانادا اکسپرت، با اینکه باز هم تبلیغات داری میکنی ولی نمیتونم حذف کنم چون از راهش وارد شدی. موفق باشید.