۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

پرداخت مالیات

 ماه آوریل زمان ارائه اظهارنامه های مالیاتیه، هر شخص مقیم (یا غیر مقیم کانادا  که اینجا به کار یا تحصیل اشتغال داره) باید این اظهارنامه های مالیاتی رو پر کنه و همراه مدارک ضمیمه ارسال کنه. ارائه اظهارنامه بدوصورت آنلاین و یا از طریق پست میتونه صورت بگیره.
شما اگر در سال قبل یا قسمتی از اون مستاجر بودید، اگه جایی کار میکردید، اگه در کالج کلاس میرفتید و یا دانشجو بودید. اگه بچه مدرسه رو دارید و هزینه هایی رو براش میپرداختید و خلاصه بابت هر هزینه ای که شامل مالیات میشده (به غیر از خرید جنس) شما از تمام این مراکزی که نام بردم و یا مراکز دیگه نامه دریافت خواهید کرد که باید عددشون رو در فرم مالیاتی وارد کرده و اصل مدرک رو ضمیمه فرم مالیاتی کرده و ارسال کنید. معمولا هر کدوم ازین نامه ها شامل سه قسمت شبیه بهم هستند که یکی برای شما دیگری اداره مالیات استانی و سومی اداره مالیات کاناداست.  تمام این مدارک مهم هستن و نشون میدن که شما چقدر مالیات در سال گذشته پرداخت کردید و به کردیت مالیاتی شما اضافه میشه و محاسبه برگشت مالیات به شما هم بر اساس همین اسنادی که دریافت میکنید صورت میگیره. بنابراین اگه آدرس شما تغییر کرده حتما حتما به اداره مربوطه اطلاع بدید تا نامه ها بدست شما برسه. در زمینه اینکه خودتون فرمها رو پر کنید یا به کسی بدید، توصیه من اینه که شخص مطمئنی پیدا کنید و بدید اون برای شما فرمها رو پر کنه تا وقتی که خودتون در این کار مجرب بشین.
اصلا کار پیچیده ای نیست و قرار نیست عددی کم یا زیاد بشه، کافیه بتونید این اطلاعاتی که دارید رو در فرم وارد کنید و اگه اشتباهی صورت نگرفته باشه همه کارها روتین انجام میشه.
سال 2009 من (Airkanata) فقط 4 ماه کانادا بودم و فرمها رو دادم شخصی برامون پر کرد و خودم چک کرده و تحویل اداره پست دادم بعد ازون در چندین نوبت جمعا حدود 1500$ مالیات به من برگردونده شد.
افرادی که فرمها رو پر میکنن از 15 دلار تا حدود 40 یا 50 دلار بازاء هر فرم میگیرند. دو حالت داره یا فرم اشتباه پر میشه یا درست پر میشه هیچ جای خاصی وجود نداره که کسی بخواد بر اساس تجربه خودش تریک یا فوت و فنی بکار ببره.
من خودم در Revenue Canada و Revenue Quebec اکانت باز کردم که به نظرم ضروریه هر کسی این اکانت رو داشته باشه. با این دو اکانت میتونید وضع مالیاتی خودتون، چکها و پولهایی که دولت استانی و فدرال به شما و یا فرزندانتون پرداخت کرده رو ببینید و تحت کنترل بگیرید و حتی میتونید پروسه چک شدن فرمهای مالیاتی خودتون رو آنلاین ببینید شماره حساب و یا آدرس خودتون رو تغییر بدید و خیلی کارهای دیگه.
شما که دانشجو هستید و به هرترتیب مقیم کانادا نیستید هم باید این فرمها رو پر کنید. به شما هم مالیات برگردونده خواهد شد. توصیه میکنم کسانی که مقیم کانادا نیستند یک Temporary SIN number از دولت کانادا بگیرین و بر اساس اون کارهای مالیاتیتون رو انجان بدید اینطوری اینجا اعتبار پیدا میکنید و همه کارهای شما قابل تعقیب هست و اگه چکی چیزی دریافت نکردید میتونید پیگیری کنید و حتی در Revenue Quebec & Canada اکانت باز کنید.
هزینه ای که به بچه ها تعلق میگیره، برگشت مالیاتی، برخی کمک هزینه ها به حسابهای بانکی نطیر حساب تحصیل کودکان و حساب بازنشستگی (RESP, RRSP)  همه بر اساس درآمد سال قبل شما و توسط اداره درآمد فدرال و استانی حساب میشه.
بعد از اینکه فرمها رو ارسال کردید حدود یک تا دو ماه بعد نامه ای از اداره درآمد فدرال و استانی دریافت میکنید راجع به اینکه مدارک دریافت شده و در حال بررسی است. بعد حدود ماه جون نامه های رو دریافت میکنید در زمینه اینکه مدارک شما بررسی شده و مقدار پرداختی مالیات و کردیتی که دولت براتون منظور کرده توش ذکر شده و بعد هم اگه برگشت مالیاتی داشته باشید مبالغی بصورت چک و یا واریز مستقیم طی چندین بار به شما ارسال خواهد شد. باز تاکید میکنم جایی برای فوت و فن و کلک و تجربه تو فرمها نیست، فقط باید فرمها درست پر بشن چون بابت تمام اعدادی که وارد میکنید باید مدرک (نامه هایی که بدستتون رسیده) داشته باشید. تجربه فقط درست پرکردن فرمها بر اساس اطلاعات موجود شماست.
این پست توسط مهاجر، جهت وبلاگ از ایران تا کانادا نوشته شده و کپی برداری حتی با نام مورد تایید نویسنده نمیباشد.

۱۲ نظر:

نیلوفر گفت...

ایرکاناتای عزیز سلام ما دیروز رفتیم یکی از این کامیونی تی هایی که خدمات به مهاجرا ارائه می دن مجانی فرمامونو پر کرد.فقط ازمون در مورد اجاره چیزی نپرسید.ایا مبلغ اجاره ای که می دیم باید در فرما اعلام بشه؟یکم نگرانم که شاید کامل پر نشده باشه فرما

Mohaj Canada گفت...

یعنی بدون اینکه نامه های رسیده مالیاتی رو ارائه بدین پر کرد؟
حدود 80 % از پولی که از مالیات به شما برمیگرده بابت همین مالیات اجاره است که نامه اش رو معمولا تا آخر فوریه میفرستن به آدرس مستاجرین که خیلی خیلی خیلی مهمه

lili گفت...

سلام وعرض تشكر به خاطر اطلاعات مفيدتون.
موفق باشيد.

نیلوفر گفت...

مهاجر جان ما هنوز فرمای مالیاتی که برامون پر کرده نفرستادیم و هر دو نسخه اش دست خودمونه.
یکم می تونی بیشتر در مورد این مالیات اجاره توضیح بدی ؟کی این نامه رو برای ما می فرسته؟تو کدوم خط فرم مالیاتی باید مبلغش اظهار بشه؟منتظر جوابت هستم اگه امکانش هست برام کامنت تو وبلاگم بذار
ممنون که منو در این زمینه راهنمایی می کنی.

مهدی گفت...

چه دعایی کنمت از این بهتر؟
که خدا پنجره باز اتاقت باشد

zahra گفت...

دينگ... عالي بود

محسن گفت...

سلام من محسن هستم.مهندس برق-مخابرات و منتظر نامه مصاحبه.برای سرچهای کاری باید اول Noc رشتمو به دقت پیدا کنم ولی متاسفانه هنوز موفق نشدم. میشه لطفا به من کمک کنید؟ من این لینک رو سرچ کردم ولی ...
http://www5.hrsdc.gc.ca/noc/english/noc/2006/welcome.aspx

ناشناس گفت...

مرسی از نوشته ها. ممنون از سایت که ایجاد کردی و فیلتر نیست

خلاصه دمت گرم ...کارت درسته

محسن گفت...

سلام من محسن هستم و ممنون بابت اطلاعات مفیدتون.قبلا هم براتون کامنت گذاشتم ولی جواب ندادین.من واقعا به کمکتون احتیاج دارمبرای پیدا کردن Noc رشتم(مهندسی برق-مخابرات) خواهش میکنم وبلاگ من رو اگه امکان داره + کنید و برام کامنت بذارید.با تشکر

Mohaj Canada گفت...

محسن
NOC - 2241
فکر کنم نزدیکترین به رشته تون باشه

نیلوفر گفت...

همچنان منتظر جواب شما هستم ایر کانادای عزیز.

Mohaj Canada گفت...

نیلوفر خانم
فرمی که برای اجاره از طرف صاحبخونه میاد روش مبلغ و اینکه این مبلغ رو کجای فرم مالیاتی وارد کنید نوشته