۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

سکه پول، نماد ثبات فرهنگی سیاسی و اقتصادی یک کشور

دیروز یک سکه 25 سنتی رو که روی زمین افتاده بود برداشتم، برای اولین بار با دقت بهش نگاه کردم. هم سن خود من بود . تاریخ 1972 روش خورده بود. این سکه با من حرف میزد. 38 سال پیش تا الان 25 سنت در کشور کانادا 25 سنت بوده بدون آنکه ارزشش آنچنان تغییر کنه. این نشان از ثبات اقتصادی یک کشور داره. اگه مقایسه کوچکی انجام بدیم سکه ها و اسکناسها در کشور ما در طی 30 سال اخیر بارها رقمشون چندین برابر شده.سکه دو ریالی که من وقتی هفت سالم بود میتونستم یک مینی پفک نمکی باهاش بخرم به 20 ریالی و بعد 250 ریالی و پانصد ریالی و هزار ریالی تبدیل شد در عوض اسکناسهای ده ریالی نارنجی و پنجاه ریالی سبزرنگ،صد ریالی و هزار ریالی و ... حذف شدند. 
به طرح و عکس و شعاری که 38 سال پیش روش نوشته شده بود توجه کردم، دقیقا همون طرح و نقش و جمله ای بود که الان هم به اونا پایبند هستند و بر روی سکه های ضرب جدید کانادا میشه دید. این نشان از ثبات سیاسی و فرهنگی یک کشور داره. ما تا حالا چند بار طرح و عکس و شعار اسکناسها و سکه هامونو عوض کردیم؟ خلاصه اگه تاریخ سکه رو نمیدیدم نمیتونستم بفهمم که مربوط به حدود 40 سال پیش کاناداست.
سکه ها هم با ما میتونند حرف بزنند. 
سکه رو بعنوان سکه شانس برای خودم نگه داشتم.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خیلی تحلیل جالبی بود
من و همسر و دختر کوچکم تا 5 ماه دیگه (انشاالله) مونترال هستیم.
از نوشته ها تون خیلی استفاده میکنم.
ممنون
مریم

ناشناس گفت...

سلام
جالبه که ظاهرا اونجا به نوشته های 40 سال پیش روی سکه میتونی افتخار کنی یعنی به خاطرش سرتو بالا بگیری یاد چند سال پیش خودم افتادم که سکه 5 ریالی مربوط به 2535 رو یه راننده تاکسیه جای 5 تومانی به خیال خودش بهم قالب کرد! وقتی دیدمش سرمو بالا نگرفتم افتخار هم نکردم فط اشکم میخواست دربیاد

Vahid گفت...

ٌٌWell done Mohandes jan! :)..,

روشنک گفت...

سلام و خسته نباشید
معذرت میخوام من یه سوالی راجع به این رضایت نامه شغلی یا همون نامه اشتغال به کار داشتم . میخام بدونم که تیتر این ناممه باید خطاب به کی باشه؟؟؟ یا در واقع معرفی به کجا باشه؟ دوم اینکه من تو دانشگاه کار میکنم میخوام بدونم امضای تایید نامه رو رئیس دانشگاه باید بکنه یا معاون اداری دانشگاه؟؟

مجید گفت...

نمیدونم چیزی مونده که بشه بهش اعتنا کرد یا نه!

چند وقت پیش برات ایمیل زدم و پرسیدم که با رشته خودم اقدام کنم یا با تجربه کاریم، که لطف کردی و راهنمایی کردی.

اما به نظرم مشکل ما تو اقتصادنبوده،
امشب یه رخدادی برام اتفاق افتاد که در موردش نوشتم. بعدش هم توجیهی که در خصوصش داشتم رو اضافه کردم.

amiromona گفت...

سکه ها که فقط عوض نميشن
آدمها هم قبل و بعد از گرفتن سمت انقدر تغيير ميکنن
واسه همينم هست که اينقدر سياستهاي متغير داريم