۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

مراقب باشید

چند دقیقه وقت گیر آوردم گفتم نصیحتتون کنم.
کسانی که خانوادگی میاید اینجا اگه معتقد به اصولی دینی یا اخلاقی هستید، خطر کمتری شما رو تهدید میکنه ولی اگه به اصول دینی و اخلاقی کمتر متعهد هستید روی لبه تیغ حرکت میکنید. شاید بیش  از 70 درصد زن و شوهرهای جوانی که به اینجا مهاجرت میکنند بعد از حداکثر سه سال طلاق میگیرند. یکی میره با دوست پسرش زندگی میکنه، اون یکی با همکارش و یکی دیگه هم طلاق میگیره برمیگرده ایران. اگه ظرفیت ندارند. اگه با هم دیگه حال نمیکنن. اگه متمدن شدن و احساس میکنن با هم خوشبخت نیستن و به هر دلیل، به درک بذارین طلاق بگیرن. تو کله اونها حرف فرو نمیره.
صحبت من با شما خانواده هایی است که با بچه هاتون میاین اینجا.
رو لبه تیغ دارین حرکت میکنید. حداقل دو سال اول رو خیلی مراقب خودتون باشید. از خودگذشتگی داشته باشید. سعی کنید اگه یکی عصبی میشه اون یکی کوتاه بیاد. سعی کنید بیشتر حال همو بپرسید. نگذارید بچه شما در بیرون بیشتر از منزل احساس امنیت کنه، چون مطمئن باشید در کمترین زمان ممکن از دست میدینش. به همدیگه کمک فکری بدین. دست همو در سختیها بگیرین. اگه خانم در موقع سختیها تحمل نمیکرد و سر آقا سرکوفت میزد، حالا که آقا وضعش خوب شده و کار خوبی پیدا کرده نخواد تلافی کنه. خلاصه مراقب باشید که خیلی راحت زندگیتون دود میشه میره هوا. بچه با پدر و مادرش وارد اینجا میشه ولی بعد چند سال وقتی ازش میپرسن با کی زندگی میکنی میگه هفته ای پنج روز با مادرم و آخر هفته ها با پدرم. میگین مادرت کجاست؟ میگه خونه دوست پسرش زندگی میکنه. پدرت کجاست؟ با زنش و دو بچه اش زندگی میکنه.
ارزش نداره. برای سیستم اینها خانواده یعنی یک محیط موقتی که من در مقطعی که اونجا هستم احساس خوشبختی کنم.
اینو فقط برای این گفتم که مراقب باشید که شما هم وارد این آمار طلاق نشید.

۲۶ نظر:

فرشید گفت...

خوب بود. نظر خاصی ندارم فقط چه دیر به دیر اپ می کنید

سارا گفت...

سلام
به موضوع خوبی اشاره کردید چون به عنوان یک زن میخواستم یک نکته ای را به اقایون ایرانی اشاره کنم که معمولا خانم ها هیچ وقت راجع بهش صحبتی تو خانواده نخواهند کرد اونم اینه که خانمهای ایرانی در محیط بیرون از خانه در کانادا خیلی توجه از جانب مردا به خصوص خود کانادایی ها میگرن.به نظر میاد که چهره ی زن ایرانی برای این اقایون خیلی جذابیت داره و این توجه را بر خلاف ایران که به شکل متلک و حرکات زشت در خیابان میدین به نحوی که به جای حس خوب ادم از خودش بدش می امد اینجا خیلی جنتلمن میان و از زیبایی ادم تعریف میکنند به طوری که ادم مجبوره اخرش تشکر هم بکنه برخلاف ایران که یا بی محلی میکردیم و یا یک فحش به طرف میدادیم وقضیه تمام میشد.بنابراین لطفا به همسران خودتون بیشتر توجه کنید تا این میل به توجه را از بیرون خانه نگیرند.معمولا اقایان ایرانی بعد ازدواج فراموش میکنندبه همسرشون توجه کنند واگر در این محیط هم به همین شیوه ادامه بدن زندگیشون را به خطر می اندازندوبر خلاف شما فکر نمیکنم مذهب ترمز خیلی محکم و مطمئنی در برابر نیازهای انسان باشه.البته هدفم نگران کردن نیست فقط توجه دادن به تجربه ای است که در این مدت داشتم وبرای خودم خیلی عجیب بود که این همه اضهار ارادت از مرد های کانادایی میبینم در حالی که من از نظر معیار های زیبایی کشور خودمون یک زن معمولی محسوب میشم.

ناشناس گفت...

برای سیستم اینها خانواده یعنی یک محیط موقتی که من در مقطعی که اونجا هستم احساس خوشبختی کنم.عبارت فوق العاده ایی بود من در خیلی موارد با شما موافق نیستم اما این مطلب عالی و تعمق برانگیز است.

Mary گفت...

سلام
ممنون . به فكر فرو رفتم . بايد مواظب باشيم.

ناشناس گفت...

سلام با تشکر از اطلاعات شما
یک سئوال داشتم .... اگر کسی برای مهاجرت اقدام کرده و هنوز نرفته ایران بچه دار شه بعد بچه وارد پرونده مهاجرت شه به نسبت بچه ای که کانادا متولد بشه امتیازی رو از دست میده؟ با سپاس

ناشناس گفت...

آره مهندس یکم زودتر آپ کن چشمون خشک شد به مانیتور!
چشم طلاق هم نمیگیریم

ناشناس گفت...

دست شما درد نکنه اینو باید خطاب به دخترهای ایرانی که عقده ای شدن بگین وگرنه ما مردها که بهترین آزادی و از همون اول داشتیم.

ناشناس گفت...

صحرا
سلام آقاي مهاجر
با تشكر از موارد خيلي مهمي كه گوشزد ميكني.من از دوستانم كه خارج از ايران زندگي ميكنند بسيار از اين داستانها رو شنيدم حتي اين اتفاق ها براي زن و شوهرهايي كه خود رو ليلي و مجنون مي دانستند و عشق و علاقه شان به يكديگر زبان زد عموم بود نيز رخ داده.اميدوارم حالا كه خدا توفيق زندگي تو يه شرايط خيلي عالي رو واسه بچه هامون فراهم كرده.اين زندگي رو زير سايه هميشگي پدر و مادر در كنار هم هديه كنه.
با نصيحتهاي شما ما خانمهاي ايراني بيشتر نگران فرزندانمون و آينده خودمون ميشيم.

كمي از زندگي گفت...

موضوع جالبي رو بهش اشاره كردي. من هم معتقدم اگر جنبه يك سري آزادي هايي رو نداريم نبايد مهاجرت كنيم. متاسفانه ايراني ها بدليل اينكه هميشه در خفقان بودن وقتي به يه آزادي نسبي مي رسن انقدر رفتارهاي نا هنجار از خودشون نشون ميدن كه به قول معروف تابلو هستن.يه چيزي رو هم بگم و اون اينكه اصولا چون ازدواجها در ايران پايه و اساس درستي نداره و الزاما همه با شناخت درست با هم ازدواج نكردند اينه كه با پايه هاي لرزون از ايران مي رن و اونجا دچار تلزلزل مي شن. هفته پيش براي جشن هالووين در دبي رفتيم به يك بار، دوست ايرانيمون كه در اينجا زندگي مي كنه يواشكي به همسر من گفت: من وقتي اين جور جاها مي آم متزلزل ميشم و تا چند روز تعادل ندارم .... باورتون ميشه؟ نمي گم اين مسائله مختص آقايونه. خانومها هم همينطورن. فكر مي كنن با ازدواج در ايران در بند اسارتن و حالا در محيطي مثل كانادا كه زن در ارحجيته مي تونن هر بلايي سر زندگيشون بيارن.. در ضمن مذهبي ها هم راه چاره ديگه اي پيدا مي كنن :)
خلاصه مهم اينه كه واقعا اگر در خانواده متزلزل هستيد مهاجرت نكنيد.

ناشناس گفت...

!well said

Mohaj Canada گفت...

ناشناس
نه امتیازی رو از دست نمیده. امتیاز هم بدست میاره. کانادا بیشتر از خود شما بچه شمارو میخواد

Mohaj Canada گفت...

سارا خانم
به نکته خوبی اشاره کردید همونقدر که مردان ایرانی اینجا میاین و به دخترکان چشم آبی موبور توجه نشون میدن مردان کانادایی هم که چشمشون به اینگونه زنان عادت داره به زنهای چشم سیاه و مو مشکی شرقی علاقه نشون میدن بهرحال مردان همیشه تنوع پستندن و دوست دارن همه چیو باهم تجربه کنند و تورشون رو با روشهای مختلف پهن کنند.

Unknown گفت...

salam aghaye mohajer,
tu in post didam pasokhe kamentharo dadin goftam soale khodamo ke tu do poste ghabli porside budam dobareh azatun beporsam age forsat dashtid pasokhe soale mano ke rajebe reshteye bargh bud pasokh bedid mamnunam

احسان گفت...

واسه مجردا چه نصیحتی دارید؟دخترای کبکی چطورین ؟

ندا گفت...

ندا
با سلام

اینطوری کامنت گذاشتند فایده ای نداره. باید بیشتر موضوع رو بشکافی اینکه گفتی هر خانواده ای که معتقد به اصول دینی باشه کمتر آسیب میبینه یعنی چی بیشتر توضیح بده چون من با این حرف کاملا مخالفم و بهتر شمایی که اونجا زندگی میکنی بیشتر توضیح بدی و ...
با تشکر

ناشناس گفت...

با عرض احترام نوشته حاضر کاملا براساس تشخیص شخصی شماست و هیچ مبنای آماری ندارد. آیا شما به اطلاعات خاصی دست پیدا کرده اید که نشان می دهد پایبندی به اصول دینی خطرات را کمتر می کند.

در ضمن شما خوانندگان خود را نمی شناسید. از کجا به این نتیجه رسیده اید که اجازه دارید آنها را نصیحت کنید.

سعی بفرمایید خارج از احساسات و برپایه تحقیق و بررسی و به صورت مستند اطلاعات در اختیار مردم قرار دهید.

Mohaj Canada گفت...

ناشناس:
اینجا تمام مطالب بر اساس تشخیص منه. تمام آمارها برگرفته از مطالعات و تشخیص منه. اینکه من به خودم اجازه میدم که همه آنها و حتی شما رو نصیحت کنم باز هم تشخیص منه خلاصه همه چیز بر اساس تشخیص منه. درست حدس زدید.
در ضمن در زمینه دین و اخلاق شما در بالا جواب رو خودتون خوب دادی پایبندی به اخلاق و دین، اصل مهمیه این هم که حدس میزنم که کاری با شما شده که هر جا اسم دین و اخلاق رو میشنوید ناخداآگاه و بدون فکر موضع منفی میگیرید باز هم تشخیص صددرصد خود منه و نه کس دیگه چون من اصولا بر اساس علم و آگاهی خودم کار میکنم.
راستی این رو هم که به خودم اجازه دادم جوابتون رو بدم باز هم بر اساس تشخیص منه.
ممنون از یاداوریتون

ناشناس گفت...

فريد
با سلام
متنت رو خوندم تحت تاثير قرار گرفتم و كلي تو فكر فرو رفتم اين كامنتت رو خوندم از تحت تاثيري بيرون اومدم جبهه گرفتم ياد يك ضرب المثل از بهلول افتادم كه مي گفت مردم مسلمان، مردمه كش و فش هستند
يعني با يك كيش مي آيند و با يك فيش مي روند حالا شما هم شديد بهلول و ما هم شديم مردم .

موفق باشي

آرش گفت...

با سلام مجدد

آرش هستم 2 روز پیش هم نظر گذاشتم ولی نمایش ندادید در مورد آقای سهراب ایرانی

امیدوارم نظرم رو بذارید

موفق باشید

آرش گفت...

با سلام

آرش هستم 2روز پیش هم نظری دادم ولی نمایش ندادید امیدوارم به نمایش بگذارید

mohajer06 گفت...

mohajr06
دوست عزیز با سپاس از نکاتی که گفتید، من مدتی پیش تو وبلاگم دقیقا به این مهم اشاره کردم و با شما کاملا موافقم که اینجا زوج ها باید واقعا هوای هم را داشته باشند البته نه اینکه هی به پای هم بپیچند.
در ضمن یکی از نکات مهمی که به نظر من جلوی این گونه مسائل را می گیرد عشق و علاقه به زندگی است.
در ضمن شما در وبلاگتان هرطور بخواهید حق دارید بنویسید.
موفق باشید

ناشناس گفت...

Hi Mohajer Jaan!
First time reader and commenter her!
I love your blog!
Excellent information provided in simplest terms to fellow Iranian immigrants!
I'll surely be reading your blog in future.

Funny thing is that I stumbled upon your blog while searching my own name in Google!! So we might have the exact same name!

Khoda Ghovat" from San Francisco, CA"

Unknown گفت...

Reposting in case the fist one didn't get published>

Hi Mohajer Jaan!
First time reader and commenter her!
I love your blog!
Excellent information provided in simplest terms to fellow Iranian immigrants!
I'll surely be reading your blog in future.

Funny thing is that I stumbled upon your blog while searching my own name in Google!! So we might have the exact same name!

Khoda Ghovat" from San Francisco, CA"

Mohaj Canada گفت...

مژگان خانم
راستش در مورد سوالی که پرسیدید من هیچ نظری نمیتونم بدم. تنها چیزی که میتونم بگم اینه دو چیز و اون هم باهم برای کارفرمایان اینور مهمه تجربه کار کانادایی و مدرک تحصیل از کانادا، در غیر اینصورت اگه شانس بیارید کارهای غیر مرتبط پیدا میکنید. حالا اگه اونور وقت دارید که دوره هایی رو بگذرونید فقط دوره هایی رو برید که مدارک بین المللی مستقیما از طرف شرکت اصلی داده میشه.( نه با واسطه و تبلیغات الکی که برخی شرکتهای ایرانی میکنند). در یک زمینه هم جلو برید و ازین شاخه به اون شاخه هم نپرید. من جاتون باشم همه وقتم رو روی زبان میگذارم.

غزل گفت...

سلام
از جیزی که گفتید خیلی ترسیدم.
آماره قابل توجهیه 70%.
نمی خوام همسرمو از دست بدم.
تو ایران هم نمی خوام بجه دار شم.
چیکار باید کرد؟
ما مشکلی با هم نداریم ولی هیج جیز قابل پیشبینی نیست!

ناشناس گفت...

thanks but 3 years late!!!
i already finished with my ex-wife.it`s even 1 year that i did not see my child.
now i have a nice girl friend.
my ex started ruining our relationship but she did not like separation. i did not start but once she started then i never accepted her back.
i think they live in poverty now like other single mother families on social welfare
oriental countries they have very nice girls with low expectations.like philipinos,chinesse,...
even italians i think we iranians we have much more ambitions as quality of live is really high in iran.maybe because we are higher than middle class iranians?who knows.
but take it really serious if your marital life is unstable,here in first 3 years most possibly it will collapse.
i planned for my family comfort but now i don`t even care and i am pretty sure here they don`t have much of the things they had in iran..but here life is hard and i can only afford my life just to pay my car insurance/gas/weekend/cellphone,resturant /food monthly for my child less than 200$
that`s half of my child expenses
nothing left.
also this white canadians like iranian women for 1 night stand only.they even don`t marry whites .
most of them they marry whites 3 or more times and then divorce but iranian women sorrily have complex of this consideration they did not receive once in iran.then they destroy their conjugal life for nothing