۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

اولین روز مدرسه

امروز پسر بزرگتر من اولین روز پیش دبستانی شو بدون مادرش تجربه کرد. اتوبوس مدرسه اومد دنبالش و مادرش هم با اتوبوس رفت تا از درستی روال کار اینها مطمئن بشه و بعد که مطمئن شد که اونجا کسی از مدرسه میاد و از اتوبوس بچه ها رو تحویل میگیره. خیالش راحت شد و برگشت. عصر هم پسرم با اتوبوس به خونه برگشت. از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر مدرسه هستند و ظهر بین 11:30 تا 1 هم استراحتی دارند و غذا میخورند و دوباره از 1 کارشون شروع میشه ، تا 4 که دوباره اتوبوس مدرسه برمیگردونتشون به خونه. بچه های من هیچی فرانسه بلد نیستن، و این یکسال رو با مادرشون تو خونه بودن و مهد کودک نرفتن. از بس تو ایران مهد رفتن ما گفتیم بذار این یک سال آخر رو با مادرشون باشن. هر چند پیدا کردن یک مهد کودک خوب اونم برای دو بچه اینجا مکافات داره. فعلا پسرم در مدرسه با معلم و بقیه بچه ها به زبان اشاره و چند کلمه انگلیسی برای آب و دستشویی و .. صحبت میکنه ولی تا چند ماه دیگه مطمئنا فرانسه رو از من بهتر صحبت خواهد کرد. البته من ازینکه فرانسه رو قراره با لهجه کبکی صحبت کنه خوشحال نیستم.
خود من هم از ساعت 9 صبح تا 9 شب سر کار هستم. البته از سپتامبر امسال بعد از هفت ماه بنا به پیشنهاد استادم سویچ کردم روی دکترا و تنها دلیلم اینه که رزومه خودمو قوی کنم و چند مقاله داشته باشم. و با چند شرکت مهمی که الان باهاشون ارتباط داریم لینک بشم. در ضمن بهم گفتن که با بورسی که استاد بهم میده و همچنین کمکی که دانشگاه میکنه حقوقم پایین نمیاد. ولی خوب ادامه تحصیل دادن بعد از چندین سال برام زیاد راحت نیست. برای همین برام راحتتر میشه که به چشم کار بهش نگاه کنم نه ادامه تحصیل.
تو گروهمون 15 نفر هستیم، 2 نفر استاد که از دانشگاههای اسپانیا و فرانسه اومدن تحت نظارت استاد من برای فرصت مطالعاتی، سه نفر از چین، یونان و ویتنام بعنوان پست دکترا، سه نفر از کانادا و برزیل و هند بعنوان دانشجوی دکترا، دو نفر از لبنان و کانادا بعنوان دانشجوی فوق لیسانس و 4 نفر هم از ایران بعنوان دانشجوی دکترا. به قول استادم که هر وقت میخواد گروه رو به کسی معرفی کنه به ما که میرسه به شوخی میگه "4 نفر هم فراری، از ایران داریم و الان درخدمتشون هستیم."
دانشگاه پلی تکنیک مونترال جزو پنج دانشگاه اول کاناداست در بعضی رشته ها هم رتبه یک رو داره، طبق آمار من حدود 25% از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی این دانشگاه ایرانی هستند. در بعضی دپارتمانها مثل برق این آمار 23% و در برخی دیگه مثل شیمی 40% و در بعضی دپارتمانها هم تعداد ایرانیها خیلی کمه.  آمار دانشجویان ایرانی این دانشگاه سال قبل 15%  و دو سال پیش 10% بود. در طی یکسال اخیرا ناگهان تعداد دانشجویان ایرانی 65% زیادترشده و به 25% کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رسیده.
اکثر این دانشجویان بصورت دانشجوی بین المللی وارد دانشگاه میشن و بعد از یک تا دو سال تقاضای اقامت میکنن و موندگار میشن. در بقیه دانشگاههای کانادا هم تعداد ایرانیها کم نیست. بعضی ها هم دوره دکترای خود رو در ایران نیمه کاره رها میکنن و با بورس ماهی حدود 1500$ میان اینجا.
خود کاناداییها زیاد تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، بطوریکه در دوره لیسانس تعدادشون خیلی زیاده و بعد از لیسانس 90% از اونها جذب بازار کار میشن و فقط 10 درصد ادامه تحصیل میدن ولی همین 10 درصد هم نه مثل کشور ما از روی اجبار و رکود بازار کار بلکه از روی علاقه ادامه تحصیل میدن و بعد از چند سال دانشمندان قابلی میشن.
هوا یک هفته است دوباره گرم شده، ولی نه مثل گرمای چند وقت پیش، یکی از دوستام که تازه دو روزه از ایران رسیده میگفت نمیتونه با پنکه این هوای گرم و شرجی رو تحمل کنه و دنبال کولر میگشت، هر چند حداکثر تا فردا هوا دوباره خنک خواهد شد.

۱۲ نظر:

ابراهیم گفت...

سلاتم مهندس
من واسه اقامت فدرال اقدام کردم...
اگه بیام اونجا می تونم واسه دکتری بدون مقاله در دوره فوق لیسانس بورس بگیرم.
رشته تحصیلی من هوافضا بوده ( دانشگاه امیرکبیر بودم.)

نرگس گفت...

سلام میشه بپرسم بچه ها از چند سالگی باید برن پیش دبستانی ؟ ممنون

shahram گفت...

من ه شرایط شما رو دارم با 2 بچه دارم مهاجرت می کنم. سختی های خاص خودشو داره . ولی بهتر از اینه تنهائی بیای اونجا تا کار بچه ها ردیف شه بعدا بیاند و در اون صورت حتما بر می گردیم.
فکر می کردم لینک من رو بزارید تو وبلاگم وقتی شما این کار و نمی کنید یه نمره منفی به خودم می دم . چون قبولتون دارم اینو می گم. Take care

ناشناس گفت...

سلام
من مديكالم اومده و قصد ادامه تحصيل در كبك را دارم. دردانشگاه فني تهران مهندسي شيمي خوندم ولي معدلم 13.5 است.شنيدم برا پذيرش گرفتن معدل خيلي براشون مهمه.شما اطلاعي ندارين كه ميشه با اين معدل ادامه تحصيل داد يا نه؟ دانشگاههاي معتبر ايران اونجا اعتبار دارن؟ چه فصلي بيام كه براي دانشگاه اقدام كنم؟از ايران ميشه كاري كرد براي پذيرش؟ ممنون ميشم اگه راهنمايي كنيد.در مورد شرايط گرفتن پذيرش در پلي تكنيك هم لطفا راهنمايي كنيد.با تشكر فراوان

علیرضا گفت...

سلام
مطلب جدید گذاشتم ، خوشحال می شوم به من سر بزنی و نظر بدهی
علیرضا

کمال گفت...

با سلام.
اگه لطف کنید و بگید که چقدر درآمد کارهای تحقیقاتیتون هست ممنون میشم. راستش من هم به زودی میام کانادا و میخوام بدونم که بهترین راه برام چیه. اینکه در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدم یا اینکه با گرفتن یک مدرک فوق لیسانس دیگه وارد بازار کار بشم. درآمد برام شرط اول انتخاب مسیره. خیلی ممنون.
راستی خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید.
www.dadras21.blogspot.com
کمال

Unknown گفت...

سلام
من مهندس برق قدرت هستم، اگر امکان داره لطفا اسم رشته منو به فرانسه و انگلیسی بگید، من نمیتونم تو لیست NOC اسمشو پیدا کنم.
با تشکر

Mohaj Canada گفت...

ابراهیم
بورس رو استاد از اعتبار خودش میده بنابراین اگه بتونید استاد رو راضی کنید، با تجربه کاری و یا مقاله و یا توانایی دیگه ایی که دارید و برای استاد ارزشمنده میتونید بورس رو هم بگیرید.
------------------
نرگس
پنج سال که تموم میشه بچه میتونه بره پیش دبستانی. پنج سال و 11 ماه یعنی پنج سال. شش سال و یک روز یعنی شش سال
-------------------
شهرام
منظورتون رو نفهمیدم
-----------------
ناش
اینجا دانشگاههای خوب ایران رو از دانشجوهایی که اینجا تحصیل میکنن میشناسن. اگه استادی دو تا دانشجو از دانشگاه تهران داشته باشه که براش خوب کار کرده باشن اونوقت دانشجوهای بعدیشم سعی میکنه از اونجا بگیره. و بالعکس. در مورد معدل اینجا همه نمرا هارو رو نمودار میبرن و از A تا F نمره میدن. شما اگه بتونید ثابت کنید که معدل شما از متوسط معدل همدوره ای هاتون بیشتر بوده کافیه.
اینجا هر سال سه ترم داره و برای هر ترم باید قبل از پایان ترم قبل اقدام کنید. شما فکر کنم اگه کارت اقامت داشته باشید حتما میتونید اقدام کنید. اونوقت اگه دانشگاه بورس هم نده لونوبورس هزینه دانشگاه و زندگی شمارو تامین میکنه. این راهنمایی و بقیه شو دیگه جوینده یابنده است.
------------------------
کمال:
اگه بین دکترا و بازار کار مشکوکین، من گرفتن یک مدرک فوق دیگه و بعدش جذب بازار کار شدن رو توصیه میکنم.
----------------------
حمید:
راحت میتونید در اینترنت اسم رشته تونو به هر زبانی سرچ کنید. کافی بود وارد یک دانشگاه بشید و ...
بهرحال
Genie de l'energie electrique
Electric power engineering

mEhDi گفت...

سلام مجدد، من اسمم مهدي علامي و منتظر مديكالم هستم توي پست قبليتون هم نوشتم ولي جواب نداديد. من سر يه دو راهي قرار گرفتم و ميدونم مشكل خيلي از بچه هاست و اون اينه كه من تصميم دارم مثل شما در كبك بمونم ولي زبان انگليسي رو در حد Intermediate و فرانسه رو در حد سوالات مصاحبه (تقريبا Beginner)بلدم و اما سوال: تا قبل از ورود آيا با توجه به شرايطي كه شما از اونجا ميدونيد و معلومات زبان من كه پيشتر گفتم، زبان فرانسه رو ادامه بدم يا زبان انگليسي رو؟
جواب شما به اين سوال كمك بزرگي به من و بقيه بچه ها ميكنه كه سر اين دوراهي لعنتي قرار گرفتند.
موفق و پيروز باشيد.

ناشناس گفت...

سلام صحرا هستم مهاجر كانادا از منتظرين مديكال اگه ميشه منو لينك كنيد لطفا
سپاسگذارم
www.puzzlemontreal.blogfa.com

Mohaj Canada گفت...

مهدی انگلیسی، انگلیسی و باز هم انگلیسی. من در این مورد پست دارم.
اینترمدیات اصلا کافی نیست خیلی پیشرفته نیازه. اینجا بقال و چقال شاید نتونه خوب انگلیسی صحبت کنه ولی اونها قرار نیست آینده شما رو تعیین کنند. آدمهای تحصیلکرده و موفق همه انگلیسی رو روان صحبت میکنن. اینها در زندگی شما تاثیر گذارند. اولین عامل موفقیت کامیونیکیشن هست و بس. کسی که کامیونیکیشن خوبی نداشته باشه همیشه جاش اون پاییناست این یادتون نره.
فرانسه رو هم بعد از انگلیسی بلد باشید خیلی مفیده.

Ahmadreza گفت...

سلام مهندس
دلم مي خواد ازت تشکر کنم ... از اينکه مي بينم براي ايرانيها دلسوزي مي کني و تجربيات ارزشمندت و براي همه به اشتراک مي زاري ازت تشکر مي کنم.

به اميد ديدار در مونترآل