۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

تمدن باشکوه باستانی


هروقت چند دقیقه وقت کنم براتون مینویسم، کار سختی نیست کافیه که چیزهایی که تو فکرمه در اون لحظه به کاغذ منتقل کنم. بسکه تو ایران بودم و تشنه خوندن وبلاگ بودم و میخواستم اطلاعات ازینور بگیرم ولی درعوض ماجراهای رستوران رفتن و خرید رفتن و مک دونالد خوردنشونو میخوندم باعث شد که بنویسم و بدون تعارف بنویسم. خوشحالم که اصرارم بر این کار باعث شده که سنتی در این مورد در بقیه وبلاگ نویسهای کانادا بوجود بیاد که سعی کنند اطلاعات مفید و مستندی که شما نیاز دارید بدهند نه اطلاعات غیر مفید. اینجا اگه به خدا توکل کنید و تلاش خودتونم بکنید جایی برای نگرانی نیست. ولی این وسط یک چیز رو از دست میدید که باید دید چقدر براتون ارزش داره و تا چه حد میتونید توجیهش کنید، از عزیزانتون اونطرف دور میشید، بچه هاتون از نعمت پدر بزرگ و مادربزرگ و عمه و خاله داشتن محروم میشن، ودیدارتون با اونها در حد هر چند سال فقط یک سک سک خواهد بود، تا اینکه ...
نمیخواستم اینو بگم ولی واقعیتیه. گاهی خودم فکر میکنم که اینجا برفرض اینجا بهشت. این مسئله میارزه که چند صباحی از عمر مونده رو اینجور صرف کنیم و بعد به خودمون بگیم راه رو برای خوشبختی بچه هامون باز کردیم؟!! اصلا معنی خوشبختی از نظر ما یعنی چی؟ 
بگذریم
قرارداد من برای سه ماه دیگه هم تمدید شد، من به تقدیر الهی خیلی اعتقاد دارم و همیشه از خدا میخوام که تنهام نگذاره اون بالا سمت راست هم نوشتم تنها چیزی که از ایران سرزمین مادریمون، به یادگار با خودمون آوردیم خدا و اعتقاد به خداست و کمکهای خدا رو بوضوح در زندگی خودم اینجا میبینم و امیدوارم حتی یک لحظه من ناچیز گناهکار رو به حال خودم نگذاره. خلاصه تو دعاتون مارو فراموش نکنید، فقط در حدی که احتیاج به غیر خدا پیدا نکنیم.
 امروز دوستهای غیر ایرانی من به من گفتن که رفتن و فیلم Prince of Persia رو دیدند و خیلی لذت بردن، این نوع فیلمها خیلی در دید مردم خارج از ایران نسبت به کشور و تاریخ ما تاثیر داره، در این فیلم اثری از بی احترامی به تمدن ایران دیده نمیشه. هر چند که درصد زیادی از مردم غرب بین تمدن پرشیا و تمدن ایرانی فرق میگذارند و تمدن پرشیا رو یک تمدن پیشرفته و متمدن باستانی با رهبری  Cyrus یا همون کوروش میدونند که بتدریج از بین رفت. هر چند خودمونیم بیراه هم فکر نمیکنند.  اینکه ما در همون خاک و همون سرزمین زندگی میکنیم دلیل نمیشه که وارث این تمدن بزرگ باستانی باشیم و یا اصولا لیاقتش رو داشته باشیم. هر چند خیلی دوست داریم خودمونو به این تمدن مرتبط کنیم. بهرحال به نظر من به احترام بازی پرینس که سالها مورد توجه بچه های این طرف زمین بود این فیلم ساخته شد و مورد توجه قرار گرفت.
تمدن پرشیا همونقدر باعظمته که شرکت معروف اتوموبیل مزدا به اعتراف خودش در پاورقی سایت اینترنتی مزدا اسمشو از اهورا مزدا گرفته و ما ایرانیها آنقدر از خودمون در به ارث بردن این ثروت تاریخی لیاقت نشون دادیم که همین سایت از بردن نام کشور ایران اکراه داره و با هزار پیچ و واپیچ برای فرار از اسم ایران میگه اهورامزدا نام قدیمی خدا در اقوامی در غرب آسیا بوده.
چند روز پیش از شبکه جام جم ایران دیدم یک کنگره به نام کوروش کبیر در تهران راه انداختند و مقامات مملکتی در اون شرکت کرده اند و کوروش رو با افتخار شاه ایران خطاب میکنند همه و همه به این جهت که ذوالقرنین که نامش با احترام در قرآن اومده همون کوروش کبیر هستش. بله همون کوروش کبیر، شاه ایران که شنیدم اسمشو بهمراه تاریخ باستانی ایران دارن از کتابهای درسی تاریخ حذف میکنند یا کرده اند. 
شانس آوردیم که قرآن معجزه جاوید پیامبر اکرم (ص)  و غیر قابل تحریفه. خیلی شانس آوردیم.
امیدوارم مسائل دیگری هم که در قرآن هست مورد توجه قرار بگیره و به مرور مسائل دیگری از قرآن، مخصوصا درمورد کرامت انسان در کنار این آیات از این کتاب مقدس استخراج بشه و درموردش کنفرانسهایی برگزار بشه.


۱۵ نظر:

سارا قند تلخ گفت...

همیشه خواننده مطالب خوبتون هستم گرچه خاموش هستم ولی میخونمتون در مورد فرهنگ نوشته بودید این چیزها زمانی ارزش پیدامیکنه که شما در شرایط مطلوبی اززندگی هستید وقتی فشار روی شما از همه جهت زیاد میشه این ها تنها به کلمات و واژهای زیبا تبدیل میشه.... من با شما موافقم ولی نه در شرایطی که برای ثبت نام فرزندتان در مدرسه یا یه کلاس زبان خوب به بن بست میخورید یا مدام نگران اینده فرزندتان هستید یا نگران اوضاع نا مناسب و شرایط بد اقتصادیتون هستید این موقع نه دیگه فرهنگی هست نه عزیزان میتونن براتون کاری کنن نه دلتنگی رو حس میکنید زمانی به یاد کوروش و فرهنگ هزار ساله میافتید که دارای ارامش روحی و روانی و مطئمن به اینده هستید در غیر این صورت فقط به فکر نون شب و نگران از فردیید.اخرین پست منو بخونید!!

ناشناس گفت...

سلام مهاجر گرامی
همانطور که میدونید خوانندگان وبلاگ شما خیلی زیاد هستند ولی به قول سارا خانم چراغ خاموش میان و مطالب مفید شما رو میخونن و میرن حالا بعضی ها مثل من بصورت ناشناس میان و هر از گاهی یه کامنتی میذارن و میرن .
پست تحصیل در دانشگاه شما را خوندم ولی
میخواستم درخواست کنم در صورت امکان در مورد شرایط و نحوه ی اخذ پذیرش جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای کانادا بخصوص مونترال یه پست بگذارین .
متشکر

reza_canada گفت...

سلام داداش عزیز
موفق باشی
منم تازه بی فایل رو گرفتم و منتظر مدیکالم

ممنون از زحمات شما
دوست دارم با هم دوستی کامل تری داشته باشیم و اگهشد اونجا از نزدیک زیارتتون کنیم .
این وبلاگ رو برای کبک نوشتم اگه کسی خواست لینک بدین(اگه صلاح دیدین)

قربانت

داداش رضا همدان

reza_canada گفت...

www.canadairanian.blogfa.com

سان شاین گفت...

چو ایران نباشد تن من مباد
وطنم دوستت دارم و میراث بر نامت و فرهنگت خواهم بود و چه وظیفه سنگینی که تمام سعیم را خواهم کرد تا این بار را به سلامت به مقصد برسانم .
رضا

ناشناس گفت...

بیشین بینیم با...
ازینجا فرار کردی رفتی اونور وطن وطن میکنی.
وطن چی . کشک چی. مردم چی
این مردم لیاقت هیچی رو ندارند میفهمی هیچی.
هر چیم سرشون میاد حقشونو.
این مردم ترسو و کلاهبردار و خالی بند هستند.
جزای ترس هم مرگه.
تو هم بیش از این رجز خونی نکن

Unknown گفت...

بعضی ها چقدر بی تربیتن، همیشه ارث پدرشون رو از همه می خوان

محبوبه گفت...

کمک...!.لطفا بگین سریعترین پست به کانادا چیه؟ چند روز طول میکشه؟[تشویش]

محبوبه گفت...

ممنون مهاجر عزیز. گویا آرامکس مطمئنتره ولی زمانش 5-6 روزه برای ما زیاده. فکر کنم دی اچ ال 3 روزه میبره . ما مجبوریم با دی اچ ال بفرستیم ...گرچه مطمئن نیست.

Unknown گفت...

منم فیلمش رو دیدم. بسیار فیلم قشنگی بود.
به فیلم هم اومده به اسم رابین هود. راسل کروو بازی میکنه. اون رو هم ببینید.

ناشناس گفت...

filme jalebi nabood be nazare man kheyli mamooli

Saba گفت...

سلام آقای مهاجر عزیز
من مرتب به وبلاگتون سر می زنم و از مطالبتون استفاده میکنم و از صراحت لهجه و سبک نگاهتون به مسائل خیلی لذت می برم.
خودم هم منتظر تموم شدن بگ گراند چک و نوبت مدیکال هستم و عازم کبک.
می خواستم وبلاگ شما رو در google reader به صورت RSS اضافه کنم اما نتونستم لینکشو توی وبلاگتون پیدا کنم.
راهنمایی می کنین لطفا ؟

صبا

Unknown گفت...

دوست عزیزی که از این فیلم خوشت نیومده حتم دارم بازیش رو انجام ندادی؟ اگه بازی میکردی بعد فیلم رو میدیدی حتما خوشت میومد. یه جورایی میشه گفت فیلم مخاطب خاص داشت.

tani گفت...

سلام دوست عزيز
وبلاگ بسيار خوب و خواندني داريد. يه سوال دارم و ممنون ميشم منو راهنمايي بفرماييد. براي رشته جامعه‌شناسي كدوم دانشگاه رو بيشتر توصيه ميكنيد در كبك؟

Unknown گفت...

Iranians need to eventually decide who they are and what is important to them . Then they can all come together and embrace what is important to being Iranian, it could be our Kings of the past or whatever. Unfortunately every new dynasty brings their own sets of beliefs and tries to hide or destroy the legacy of the last.
I noticed the difference in approach in India, as they kept the old names and buildings from British era. I can only imagine how we would raze the buildings and rename them to try to forget what has been going on in our recent history.
Maybe we should keep it all and accept it and then put in perspective. We might learn more from keeping these parts of our past than deleting them!