۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

مردم چه کشورهایی مهاجرت میکنند؟


تو این مدت که اینجا بودم خیلی توجه کردم که معمولا مردم چرا مهاجرت میکنند و از چه کشورهایی؟
معمولا کسی مهاجرت میکنه که از شرایط کشور خودش راضی نباشه و یا دنبال یک زندگی با کیفیت بهتر برای خودش و خانوادش باشه. دو دلیل اصلی مهاجرت، شرایط سیاسی و اقتصادی است.
مهاجران اصلی کشور کانادا و یا آمریکا از کشورهای زیر هستند. ساکنان کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، شامل: ونزوئلا، کلمبیا، برزیل، مکزیک، بولیوی. کشورهای آفریقای سیاه، کشورهای آسیای جنوب شرقی و شرقی شامل: چین، اندونزی، فیلیپین. کشورهای بلوک شرق اروپا شامل: رومانی، بلغارستان. کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، شامل: مولداوی، اوکراین، روسیه. کشورهای آفریقای شمالی، شامل: الجزایر، تونس، مراکش
اگه علت مهاجرت هر کدام از این مهاجرها رو بپرسید معمولا دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و یا سیاسی رو ذکر خواهند کرد، که علت و معلول همدیگه هستند یعنی معمولا حضور حکومتی ضعیف و نالایق که مجبوره برخی ناکارامدیهای خود رو در پیاده کردن برخی فشارها و ارائه برخی شعارها و هو چی گریها، جبران کنه باعث مشکلات اقتصادی هم میشه. با تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورها میزان مهاجرین آن کشورها هم تغییر میکنه.
 یکی دیگه از معیارهای مهاجرت غرور ملی هستش. چه بسا کشورهایی وضع اقتصادی آنچنان خوبی ندارند ولی به جهت غرور ملی، مردم کمتر مهاجرت میکنند. یکی از این کشورها ترکیه هست که مخصوصا این اواخر به شدت از تعداد مهاجران این کشور به اینجا کاسته شده و دیگری شاید آذربایجان باشه که با توجه به اینکه وضع اقتصادی متعادل و خوبی نداره مردم هنوز در این کشور شاید به جهت تعصب ملی تن به مهاجرت نداند. (البته بحث کار کردن و اقامت در کشور دیگر با ویزای کار با مهاجرت به کشور مهاجر پذیر و بریدن از وطن کاملا متفاوته.) یونان از جمله کشورهایی هست که مردم اون با وضعیت اقتصادی نه چندان خوب، تن به مهاجرت نمیدن شاید یکی از دلایلش تاریخ پرشکوه این کشور و اینکه هیچکدوم از دولتها چه ضعیف و چه قوی نخواستند این تاریخ رو به زیر سوال ببرند و یا به لجن بکشند و مردم غرورشون حفظ شده. کشور مصر هم با وجود فشارهای سیاسی و با تاریخ چندین هزارساله، به جهت اینکه دولت این کشور هنوز پا بر روی غرور ملی مردم نگذاشته مهاجرت از آنجا چندان متداول نیست.
پس میشه غرور ملی، وضعیت سیاسی و اقتصادی رو از عوامل موثر بر خروج مهاجران از کشور دانست. که هر سه به نوعی به هم وابسته اند. با افت وضعیت سیاسی و اقتصادی میشه گفت غرور ملی هم دستخوش تغییر قرار میگیره و تا حدی افت میکنه.
در اینجا جز موارد خاص و بدلایل خاص کاری و یا خانوادگی ، اثری از مهاجر ژاپنی یا اروپای یورو نمیبینید. حتی اخیرا تعداد مهاجرت هندیها با یک میلیارد نفر جمعیت از مهاجرت مردم کشور ایران با فقط هفتاد میلیون نفر بسیار کمتر شده. که میشه گفت در اینمورد هم شرایط سیاسی و غرور ملی مردم هند با توجه به وضع نه چندان اقتصادی خوب در این تصمیم تاثیر گذار بوده.
ولی در مورد ایرانیها همیشه یک مورد استثنا بوده که به جرئت میتونم بگم وضعیت و کیفیت زندگی ایرانیها قبل از مهاجرت از تمام مهاجران آفریقایی و آمریکای جنوبی و روسی و ... بهتر بوده و تنها عامل غالبی که باعث مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شده عامل سیاسی و افت شدید غرور ملی در دهه های اخیر بوده.\

۱۱ نظر:

Mehdi گفت...

اگر در مقایسه با هند هم ایرانیهای مهاجر بیشترند واقعا جای تعجبه

ناشناس گفت...

تحلیل جالبی بود. تا حالا بهش فکر نکرده بودم و از جای دیگه ای هم نشنیده بودم.

ناشناس گفت...

در مورد غرور ملي تركها كه حرفي نيست ولي تركها خيلي كمتر به كانادا ميان كافيه بياد اروپا تو آلمان، هلند و اتريش تا ببينيد اين غرور ملي مانع از مهاجرت اونها نشده.

نینا گفت...

سلام.
راستش من سوالی دارم درباره یکی از پست هاتون. میدونم بی ربطه! اما ممنون میشم راهنماییم کنید.
گفته بودید که تو آکادمی Cisco آموزش میبینید. با نظرتون توی اون پست کاملا موافق م که کورس ها و مدارکی که ما اینجا میگیریم هیچ بار علمی ای برای کار کردن نداره.
من اینجا MSCE دارم و دارم تو همین زمینه کار میکنم. اما خیلی مایلم دوره های دانشگاهی مایکروسافت رو هم بگذورنم. (البته بعد از اینکه اومدیم! که یعنی یه سال دیگه اقلا!)
میتونید راهنماییم کنید که اطلاعات مربوط به این کورس ها رو از کجاها میتونم پیدا کنم.
البته CCNA هم دارم، اما کلا خیلی جذبش نشدم و دورادور باهاش در تماسم. روی کلاسهای سیسکو هم فکر میکنم... میشه اطلاعاتی بدید که توی چه موسسه/ دانشگاهی دارید کورس می گذرونید؟
مرسی :)

Mohaj Canada گفت...

البته در مورد ترکها و آذریها همه ما میدونیم تعداد زیادی از اونها از سالهای دور پیش و نه الان در آلمان و یا هلند مشغول کار هستند و این مسئله بحثش با مهاجرت و بریدن از وطن فرق میکنه، چون اولا آلمان و یا هلند و تظایر آن کشورهای مهاجر پذیر نیستند بنابراین اکثر اونها با ویزای کار اونجا هستند که بحثش جداست، این مسئله مثل این میمونه که بگیم تعداد زیادی از ایرانیها در دبی و کویت و حتی اروپا با ویزا مشغول کار و زندگی هستند و هیچوقت به اونها مهاجر اطلاق نمیشه.

رضا گفت...

سلام
میخواستم از شما یک راهنمایی بگیرم
من فوق دیپلم الکترونیک هستم
میخواستم بدونم اینجا تو مونترال بهتره برم دانشگاه ادامه تحصیل بدم یا برم موسسه AVIRON دوره 1.5 ساله الکتریسیته ببینم؟
15000$ شهریه کل دوره هست که 22000$ وام و 5000$ هم بورس میده
لطفاً کمکم کن

Mohaj Canada گفت...

آقا رضا
اگه بعد از اتمام دوره، دوره Stage (کلمه فرانسوی) داره و شما رو میفرسته کمپانیهای بزرگ تا برای سه ماه و بیشتر با حقوق، دوره استاژ یا کارآموزی رو طی کنید میتونید در موردش فکر کنید چون آینده کاری داره در غیر اینصورت همون ادامه تحصیل در دانشگاه بهتره. در ضمن فکر منم شما برا لونوبورس میتونید اقدام کنید و یک مبلغ زیادی رو هم دولت تقبل میکنه به عنوان بورس به شما بده.
------------------------------
نینا خانوم
اینترنت سرچ کنید و تماس تلفنی بگیرید و اطلاعات بگیرید. اینا زیدن.
و اما جایی که خودم هفته ای سه روز عصر تا شب میرم اینه آدرسش
http://www.champlainonline.com/
------------------------

Homayoon گفت...

سلام
من از خوانندگان پر و پا قرص وبلاگ شمام.
HomayoonEzabadi@yahoo.com
این ایمل من و خوشحال میشماگه بتونم تو ایران براتون کاری انجام بدم. همیشه میتونید روی من تو ایران حساب کنید.

همایون 

محبوبه گفت...

پس نتیجه میگیریم یه جایی مثل کانادا تو دنیا لازه که باشه تا هر کسی که به هر دلیلی نفس کشیدن تو کشورش براش سخت شده ، بره اونجا نفس بکشه. فکر کنید اگه همچین جایی رو اون بالایی ها درست نکرده بودن چقدر آدم تو این کشورهای عقب مونده ، خفه میشدن!....فکر میکنم یه دلیله مهاجرت از این کشورهایی که نام بردین هم اینه که تو این کشورها سنت خیلی دست و پای مردم رو میبنده و از اونا اجازه حرکت رو میگیره...مخصوصا برای زنها. دلیله منه نوعی برای مهاجرت اینه....ممنون از وبلاگ خوبتون جناب مهاجر.

Mohaj Canada گفت...

آقا همایون
خیلی لطف دارید ممنونم اگه کاری بود مزاحم میشم.
خانم محبوبه آره شاید همینطوره و ممنون از شما

azadeh گفت...

سلام آشفتگیبازاری به نام واردات شکر، تعطیلی کارخانجات،بیکاری کارگران و کشاورزان، از دست رفتن صنایع مختلف مثل آهن، تولید و اشتغال همه نشان دهنده سقوط اقتصاد مملکتمون هست. حضرت امام خمینی فرمودند باید تحمل داشته باشیم. یا امام خمینی (ره)، سیسال تحمل کردیم و به غیر از گرانی و کمبود و حقوق ناچیز، چیزی ندیدیم. ما همه در راه توایم خمینی. پیش به روی حرم حسینی، لبیک یا خمینی.