۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

رفتار غیر انسانی دانشگاههای کانادا و آمریکا با ایرانیان !!!

من از تعطیلات اینجا فقط از شب ماقبل تعطیلات خوشم میاد که فکر میکنم فردا تعطیلم، چون روز عادی که صبح تا شب خونه نیستم و روز تعطیلی هم باید سبد دستم بگیرم و بدوم تو این سوپرمارکت و اون مغازه واسه یک هفته خونه آذوقه بگیرم. کار راحتی هم نیست و بیشتر از نصف روز وقت آدم و میگیره.
یکی از دوستان راجع به بچه ها میپرسید، این بخش تنها بخشیه که من توش نگرانی ندارم چون با توجه به اینکه این کشور، کشور مهاجرهاست بنابر این همه نوع پیش بینی و آموزش رو مدرسه ها و کودکستانها دارند.
اینجا بچه ها باید پنج ساله که شدند برند پیش دبستانی و در شش سالگی میرند به مدرسه. البته منظور از 5 ساله یعنی 5 سال تمام نه 4 سال و 11 ماه که ما تو ایران میگیم بچه تو پنج سالگیه.
تو خبرهای ایران خوندم که معاونت دانشجویان خارج از کشور وزارت آموزش عالی گفته "ما به آمریکا و کانادا دانشجو نمیفرستیم چون رفتارشون با دانشجویان ایرانی غیر انسانیه" در جواب این آدم .... باید بگم "بیشین بینیم بابا، حرف مفت مالیات نداره" من الان تو همین دانشگاه پلی تکنیک مونترال ریسرچ اسوشیت هستم اگه بگم حدود 20% دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه ایرانی هستند دروغ نگفتم در بعضی دانشکده ها مثل دانشکده شیمی تا حدود 60% ایرانی هستند طوری که رو سردر دانشکده شیمی به دو زبان فرانسه و "فارسی" نوشتند دانشکده شیمی.
خیلیها دکترای خودشون رو نصفه کاره در بهترین دانشگاههای ایران رها کرده اند و اومدند به اینجا شاید به همین دلیل که این آقای نسبتا عاقل فرموده اند در ایران با دانشجویان ایرانی انسانی رفتار میشه و در کانادا و آمریکا نمیشه.
شاید روزی نیست که استادها از ایرانیهای مقیم اینجا نپرسند که فلان دانشگاه ایران رنک چندم رو در بین دانشگاههای ایران داره؟ چون افرادی ازون دانشگاه از اینها تقاضای پذیرش کردند. خلاصه مملکت داره با سرعت سرسام آور سرمایه و نخبه های خودشو از دست میده و همه دارند میان به دانشگاههای طراز اول کانادا و آمریکا و این آقا تازه یادش افتاده که ما چرا به اینجاها دانشجو نمیفرستیم. خوب نیست آدم بخواد با بد کردن دیگران خوبی خودشو ثابت کنه. جناب معاونت محترم دانشجویان خارج از کشور، شما میگی ایران رو که همه دیدند پس نمیتونم روش خالی ببندم بذار حداقل ازونور بدبگم و مقایسه کنم. نه داداش اینور رو هم همه دیدن. تو سعی کن اول خودتو اصلاح کنی تا تو حرف زدن صادق باشی و دروغ نبافی بعدشم سیستم آموزشی و حمایت از دانشجویان خودتو اصلاح کن. حاجی به همون آخرتی که بهش ظاهرا معتقدی یک آخرتی هم هست بسه دیگه دروغ و دلنگ.
امروز اولین حقوق مارو به حساب ریخته بودند و دیدم 20% مالیات کم کردن. از یکی از همکارای مجردم پرسیدم که این 20% معقوله؟ گفت نه کاملا نامعقوله چون از من دارند 50% برا مالیات کم میکنند و تو شاید بچه و خانواده داری ازت کمتر کم میکنند که در همونجا خدا رو شکر کردم. البته کاراشون رو حساب و کتابه و اگه بفهمند طرف بیشتر از درآمدش خرج کرده قسمتی از مالیات روبرمیگردونند تا به کسی ظلم نشه ولی انصافا مالیات میگیرند و خدمات میدند من که از جون و دل مالیات میدم نوش جونشون. برخلاف ایران که سال به سال میرفتم مالیات میدادم و خدمات که میخواستم نمیدادند نگو قبلش داده بودند به یک نفر کله گنده که خوراکش خوردن مال مردم و صلوات فرستادن بوده.
ها راستی یادم رفت، هر چی تو ایران به عید نزدیک میشیم من اینجا حسرت میخورم، چون اولین عیدیه که از ایران دورم و همیشه عیدا حدود دو هفته با بچه ها میرفتم تهران پهلو پدر و مادرم و ازونجا برا یک هفته همه با هم میرفتیم شمال و همه فامیل رو که اونجا جمع میشدن میدیدیم و کلی خوش میگذشت امسال جای من واقعا اونجا خالیه و نمیدونم اینجا چطوری باید ادای سال نو شدن رو در بیاریم. پارسال عید هم از همه خداحافظی کرده بودم.

۱۳ نظر:

Diary Of A Stranger گفت...

به نظر من اصلا اسم دانشگاه رو نمیشه روی بعضی از دانشکاه های ایران گذاشت. جای تاسفه که مملکتمون شرایطش اینجوری و متخصصان و نخبگانمون مجبورن مهاجرت کنن !

شادی گفت...

اینجا واقعن با بچه ها بد رفتاری میکنن.تو ایران نمیتونستی با استادت حرف بزنی چون آدم حساب نمیشدی،اینجا میری دانشگاه کسی نمیشناساتت والی رییسه دانشکده میاد و ۳۰ دقیقه واست توضیح میده که اینکارو بکن اونکارو بکن تا ما همون دفع اول که تقاضا میدی قبولت کنیم،و کلی برات آرزوی خوب میکنه.این واقعن ی بدرفتاری کامله چون اینجور رفتار ها بچه ها رو پرو میکنه.و به جامعه آدم های تو سر خور تحویل نمیده.

Unknown گفت...

سلام اقای مهندس

ممنون که خیالمو از بابت بچه راحت کردید...دعا کنید تا ما هم کارامون زود درست بشه....البته ما اول راهیم ارزو میکنم ادمهایی مثل شما روز به روز پیشرفت کنند و باعث سرافرازی خانواده و کشورشون بشن حالا هر کجای دنیا که هستند......ایشالا سال جدید سال خیلی خوبی برای شما و خانواده محترمتون باشه......


با ارزو ی موفقیت روز افزون

Unknown گفت...

سلام اقای مهندس

ممنون که خیالمو از بابت بچه راحت کردید...دعا کنید تا ما هم کارامون زود درست بشه....البته ما اول راهیم ارزو میکنم ادمهایی مثل شما روز به روز پیشرفت کنند و باعث سرافرازی خانواده و کشورشون بشن حالا هر کجای دنیا که هستند......ایشالا سال جدید سال خیلی خوبی برای شما و خانواده محترمتون باشه......


با ارزو ی موفقیت روز افزون

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Unknown گفت...

سلام مهاجر جان
امیدوارم روز به روز شرایطت در آنجا بهتر شود و به سیستم جدید عادت کنی.
ای کاش ایرانی های اونجا دور هم جمع می شدند و یک برنامه نوروزی سنتی درست می کردند تا حداقل این آداب به نسل بعدی منتقل شود.
سال نو پیشاپیش مبارک!

بیژن گفت...

سال نو پیشاپیش مبارک

اما نشه یک ماه دیگه مطلب بزاری...
دق میکنیم به خدا
این به خدا که گفتم از سر عادته
اینجا قسم خوردن مثل دروغ گفتن و دروغ شنیدن عادیه
امیدوارم اونجا نباشه
در ضمن... اینا اراجیف زیاد میگن و کلا کارشون اراجیف گفتنه. میگن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف
همونی رو میگم که مثلا دانشجوی آکسفورد بود و نتونسته دکترا بگیره چون رژیم صهیونیستی رو قبول نداشته حالا هم وزیره یه مملکت بی در و پیکره.
مهاجر جان موفق باشی و صمیمانه برات آزوی موفقیت می کنم.

دوستدار شما

Unknown گفت...

سلام،

پيشاپيش سال نو رو به شما تبريك مي‌گم و اميدوارم كه در كارها و زندگي جديدتون موفق باشين.

من هم مثل شما مهاجر مونترال هستم و در انتظار ويزا. يك سوال داشتم ازتون

مقدار پولي كه بياريم از نظر اداره مهاجرت چقدر مهمه؟ آيا تو فرودگاه با پرونده چك مي‌كنن؟ مثلا اگه قبلا تو نامه بانكي 15000 بوده باشه و موقع ورود خيلي كمتر باشه، گير مي‌دن يا نه مهم نيست؟

ممنون مي‌شم اگه راهنمايي كنين چون خيلي مهمه كه بدونم.

Mohaj Canada گفت...

سلام
ممنون از همه دوستان و پیشاپیش سال نو رو به همتون تبریک میگم.
در جواب دوستم که درمورد مبلغی که میتونید به کانادا بیارید:
این مبلغ برای هر نفر و یا هر خانواده به تعداد نفرات معین مشخص هست و میتونید در سایت مهاجرت کانادا این مبالغ رو ببینید.
در فرودگاه کسی نه پولتونو میبینه و نه میشمره فقط میپرسند چقدر آوردید و در جایی ثبت میشه و در ضمن براشون مهمه که حداقل پول قید شده رو حتما آورده باشید.

البته اگه کسی راستشو نگه احتمال داره بعدا به مشکل بر بخوره مثلا وقت مالیات دادن مهمه که چقدر اینجا خرج کردید و چقدر از دولت کانادا کمک گرفتید و یا چقدر حقوق داشتید چون به پولی که از ایران آوردید مالیات تعلق نمیگیره ولی اگه اعلام نکنید و بیشتر بیارید احتمال داره بعدا در تراز مالی، جزو درآمد شما در کانادا حساب بشه و بهش مالیات تعلق میگیره. عکسش هم اینه که اگه بگید آوردم و بعدا به مشکل بر بخورید دولت میگه فعلا همون که آوردی طبق محاسبات من تا 8 ماه مثلا جوابگوی تو هست خرجش کن و بعد بیا ببینیم چیکار میشه کرد.

شادی گفت...

سلام آقای مهاجر.میدونم خیلی گرفتارید.ولی اگه وقت کردید میشه بهم بگید چه جوری تو وبلاگم آهنگ بزارم.من هرکاری میکنم نمیشه.ببخشید.

رودابه گفت...

نوروز و سال نو رو به شما و خانواده تبریک می گم. با آرزوی سلامتی و نشاط و شادابی برای شما و خانواده .
موفق باشید

neli-basi گفت...

سلام اير كاناداي عزيز.فرا رسيدن سال نو رو بهت تبريك مي گم و اميدوارم سالي سرشار از سلامتي و موفقيت و شادي در پيش داشته باشي

ناشناس گفت...

سلام سال نو شما پیشاپیش مبارک
ممنون می شم اگه در مورد هزینه زندگی برای 2 نفر در تورنتو اطلاعاتی در اختیارم بگذاریدگرچه می دونم شما در کبک زندگی می کنید و سوال دیگه اینکه من وهمسرم از راه skill worker
اقدام به مهاجرت کردیم می تونیم هم زمانبرای ادامه تحصیل هم اقدام کنیم یا نه ؟
ببخشید زیاد سوال پرسیدم تازه این ها مهم ترین هاش بود.... .متشکرم.....