۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

همه چی از همه جا

10 روز دیگه 5 ماه میشه که ما اینجاییم. چقدر زود میگذره. عین برق و باد. خانمم کمی اضطراب داره برای کار پیدا کردن من. ولی نمیدونم چرا من آنچنان اضطرابی ندارم. چون فکر میکنم سر وقتش همه چیز درست میشه و کار هم پیدا میکنم. چون امیدم به خداست. وقتی که روزی رسون خداست من چرا باید اعصاب خودمو خورد کنم؟ برا همینه که هنوز مینویسم و سعی میکنم روحیمو بالا نگه دارم.
درمورد زبان هم احساس میکنم پیشرفت شروع شده. اوایل وقتی کسی زنگ میزد یا درخونه رو میزد غمم میگرفت که چطور باهاش حرف بزنم و حرفامو حالی کنم. وقتی میرفتم تو مترو پیامهای سریع و اطلاعاتی که سریع میگفتن برام مثل صداهای نامفهوم بود ولی کم کم دارن برام معنی پیدا میکنن. الان بعضی وقتها میشه که با کسی پشت تلفن حرف میزنم و بعد حرفاشو تو ذهنم مرور میکنم بعد یکدفعه به خودم میام میگم ااا این من بودم باهاش صحبت کردم؟ هر جا کم میارم بلافاصله اون بخش رو سویچ میکنم رو زبان دوم. البته هنوز با لهجه کبکی مشکل دارم و این مشکل بیشتر با عوامه و پیش خودم حلش کردم و میگم این دیگه مشکل من نیست مشکل ایناست که نمیتونن فرانسه رو استاندارد صحبت کنن. البته هنوز وقتی دچار استرس باشم جایی و یا عصبی بشم تو حرف زدن کم میارم. علتش اینه که زبان هنوز تو حافظه موقت من جای داره و به حافظه دائم منتقل نشده. علت دیگه اینه که من یادگیری فرانسه رو بعد از 30 شروع کردم و کمی نسبت به کسانی که سنشون کمتره کندتر پیش میرم جدیدن سعی میکنم بیشتر رادیو گوش بدم، شبها قبل از خواب. هم از خبرها و اوضاع اینجا مطلع میشم و هم خیلی در یادگیری زبان مهمه. در هر صورت هنوز از خودم راضی نیستم. خیلی جاها کم میارم.
از نظر هوا هم نگران نباشید، هوا از 10 درجه که سردتر بشه دیگه فرقی بین 10 و 20 نیست برا من که اینطوریه، در ضمن این کاناداییها که من دیدم با اینکه سالهاست که اینجا زندگی میکنن خیلیاشون بیش از من و شما سرمایی هستن. بهرحال من اینجا هنوز با سرما و زمستون مشکلی نداشتم و اصلا زیاد باهاش درگیر هم نبودم.اما فقط براتون بگم یکبار که دما بیرون حدود 20 منفی بود پرده رو کنار زدم و دیدم که بخار آبی که رو پنجره دو جداره داخل اتاق بود از داخل یخ زده.
بعضیها از خط اینترنت میپرسن، من خودم از ویدئوترون گرفتم که شرکت کبکیه که میگفتن کیفیتش از بل بهتره سرعت آپ رو هنوز دقیق چک نکردم البته نباید از 300 کیلو بالاتر باشه ولی دانلودم نزدیک 64 مگابیت بر ثانیه یا 8 مگابایت بر ثانیه هست. یکی از سرگرمیهای ما اینه که فیلم دانلود میکنیم میبینیم. یک فیلم یک گیگ معمولا حداکثر ظرف 20 دقیقه دانلود میشه. این پاکیجی که من گرفتم اینترنت با دانلود 30 گیگابایت در ماه هست که هنوز نیاز به بالابردنش احساس نکردم. IP هم ولید و ثابت هستش و میتونم اگه خواستم اپلیکیشن روش نصب کنم. خط هم یک خط کواکسیاله که به یک "تلفنی مودم" وصله که با ADSL فرق عمده داره و میتونه روش دو Voice هم پیاده بشه بنابر این تلفن هم بصورت VoIP روی همین خط منتقل شده که میشه به دو تا افزایش داد. برای تلفن و اینترنت حدود 83 دلار در ماه میدم. اگه تلویزیون کابلی هم بخوام با حدود 100 تا کانال روی همین کابل کواکسیال میتونم دریافت کنم که هنوز درخواست نکردم.
برای موبایل هم Fido اینجا بیشتر از همه مشتری داره. 2000 دقیقه مکالمه بعلاوه اینترنت روی موبایل جمعا با مالیات و مکافاتهاش میشه حدود 70 دلار در ماه. اینجا موبایل رو هم با خط تلفن میتونید رایگان دریافت کنید فقط مشکلش اینه که بیشتر خدمات دهندگان به این شرط موبایل رو میدن که قرارداد یکساله ببندین و اگه مثلا به علت اسباب کشی به شهر دیگه حتی یکروز قبل از یکسال قرارداد رو فسخ کنید مشمول جریمه از حدود 300 دلار به بالا میشین. البته معمولا باید این شرایط رو با ذره بین بخونید.
کارت اعتباری رو هم ویزا گرفتم که تنها اعتبار من در اینجا همینه. روی همین کارت یکی دو تا کارت اعتباری مثل مستر کارد البته با اعتبار کمتر، بعضی فروشگاههای بزرگ مثل زلرز زورکی بهم دادند ولی هنوز استفاده نکردم. اینجا اگه بخوان بفهمن اعتبار داری یا نه اولین چیزی رو که درخواست میکنن کارت اعتباریه و در مرحله بعد کجا کار میکنی و اینها.

۱۲ نظر:

Unknown گفت...

salam aghaye mohajer
omidvaram zoodtar karatoon roo reval biofteh.
man albate ye naghd koochik dar چلوکباب آمریکایی neveshtam too weblogam ke mese khodetoon ke avayel goftid adatetooneh khabar bedid be taraf manam khabar dadam.

مرد پارسي گفت...

سلام مهندس

يه شركتهايي مثل VBUZZER خدمات VOIP ميدن با اختصاص شماره كه هزينه مكالمه در صورت وجود اينترنت پرسرعت خيلي پايين مياد.

اينها رو هم چك كردين يا رفتين مستقيم اين سرويسها رو گرفتيد؟

Unknown گفت...

مهندس جان اگه حوصله درس خوندن ندارین که هیچ .ولی اگه وسوسه شدین M.E (فوق بدون تز )میتونه گزینه خوبی باشه چون ۱ سال بیشتر طول نمیکشه .

narcisse گفت...

سلام
ای ول
مرسی
می خواستم یه میل بهتون بده که راجع به زبان و لهجه کبکی بنویسید که خودتون کردید این کارو
ممنون

Bye Bye Canada گفت...

سلام مهندس

خوشحالم که داری شاعر میشی‌، اونهم به زبان فرانسه!

در مورد گوشی مجانی‌ هم اینجا تو تورونتو یخزده برای اینکه گوشی مجانی‌ بدن باید دست کم قرارداد ۳ ساله ببندی و تازه بد از ۳ سال هم گوشی فقط با همون شرکتی که گوشی گرفتی‌ کار می‌‌کنه و در واقع باطل می‌شه و مال خودت نیست!

گوشی‌های هم که مجانی‌ هستن مثل همون نون باگتی‌های ۵-۶ سال پیش ایران هست که الان اونجا حتی افراد بی‌ بضاعت هم دستشون نمیگیرن!

کلا یک توصیه که دارم اینه که اینجا تا میتونی‌ زیر بر قرارد داد طولانی مدت نرو (موبایل، لیز ماشین و سردسته کلاهبرداری‌ها خرید ۳۰ ساله خونه!) چون در هر صورت سرت کلاه میره.

خوش باشین،

خداحافظ کانادا

رودابه گفت...

با گذشت زمان و امید به خدا و تلاش و حرکت خود ما همه چیز درست می شه.
با خوندن مطالب شما ما روحیه ی بیشتری می گیریم حداقل فکر نمی کنیم که فقط ما هستیم که این مسائل و مشکلات رو پیش رو داریم به هر حال امیدوارم که موفق و موید باشید

Unknown گفت...

سلام. آقا باید یه فکر اساسی برای کار بکنی. داری شل میگیریا. به نظرم دوباره بشین بکوب سرچ کن و رزومه بفرست برا همه جا. منم دارم نگران میشم. 5 ماه کم نیست !

Unknown گفت...

سلام مهاجر جان
خدا را شکر که یه کم مثبت ازت شنیدیم
من هم مثل تو موافقم وقتش که بشه کارت هم درست میشه
روزی خودت و بچه هات دست کسی است که هیچگاه فراموش نمی کند
موفق باشی

آنی گفت...

مرسی به خاطر اطلاعات
بلاخره اون سوژه که تو کلاس قرار بود مطرح کنید به چه نتیجه ای رسید؟

Unknown گفت...

سلام اقای مهندس

من یک سوالی داشتم ازتون....شنیدم سهمیه مهاجرت به کبک در اسیا 6000 نفره....میگن جدیدا در سایت کبک نوشته شده؟؟ این صحت داره یا نه؟؟؟؟
چون من تازه فرانسه رو شروع کردم نمی تونم سایتو خوب بخونم !!!!! لطفا راهنماییم کنید کمی نگرانم !!!!!!

با تشکر

تـــایگــــــا گفت...

سلام
دوست عزیز آقای مهاجر
من خیلی وقته که مطالب وبلاگ شما رو میخونم و استفاده میکنم.
بتازگی هم یک وبلاگ درست کردم با موضوع مهاجرت و خاطرات مربوط به اون .

ولی هر چقدر سعی کردم نتونستم در قسمت پائینی پیام منتشر شده واژه " نظر " رو وارد کنم.دقیقا مثل وبلاگ شما.

ممنون میشم اگه منو راهنمائی کنید.

Mohaj Canada گفت...

مونا به این که سهمیه چقدره فکر نکن. معمولا بیشتر کسانی که مصاحبه میشن قبول میشن. مهاجرت آسونترین قسمتش همینه.
--------------
تایگا جان
برو تو بخش تنظیمات و بخش نظرات رو فعال کن.
---------
آناهیتا
به این نتیجه که باعث شد کمی حرف بزنم. اینجا اتفاقا زنها نسبت به این مسئله مثل ایران منفی فکر نمیکنند.
-----------
صحرا من اینجا زیاد مثبت نوشتم. و شاید منفیهام از مثبتهام کمتر باشه ولی واقعیتها رو مینویسم.
--------------
ناصر کسی که میاد اینجا باید پی این چیزارو به تنش بزنه که شاید تا 9 ماه یا 12 ماه بیکار باشه بلکه هم بیشتر. اینجا کسی که سابقه کار اینجارو نداشته باشه یک ترس نسبت بهش دارند. حالا اگه کسی از ایران که همه نسبت بهش با احتیاط نگاه میکنن اومده باشه و بخواد تو شغل، های تک هم کار کنه دیگه بدتر.