۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

هزینه زندگی در کانادا (مونترال)

خوب یکم از هزینه مهاجرت و زندگی برای مهاجرین بنویسم،
من هزینه ها رو به دو قسمت کلی تقسیم میکنم،
الف) هزینه مهاجرت، شامل: ترجمه، باز شدن پرونده، مصاحبه، پرونده ویزا، لندینگ، هزینه پست، پرواز به کانادا
مجموعا برای هر فرد بالغ: حدود 000و000و34 ریال با 5 درصد تولرانس
به ازای هر کودک 45 درصد به هزینه های بالا اضافه کنید.
ب) هزینه در کانادا: به دو بخش تقسیم میشه:
1) هزینه یکماه اول: شامل هزینه هتل، خرید وسایل اولیه منزل، خوراک،
در مورد هتل معمولا بطور متوسط برای یک اتاق دو تخته بزرگ، شبی 110 تا 130 دلار، یعنی برا هفت شب حدود 800 دلار که من پیشنهاد میکنم این 800 دلار رو بدین و یکماهه از ایران یک خونه سابلت کنید، زیادن ایرانیهایی که میخوان خونشونو پیش از موعد عوض کنن در اینصورت یکماه وقت دارین جای خوب پیدا کنید. یا همینجارو ادامه بدین و پول هتل هم ندادین.
وسایل اولیه منزل اگه نو باشه گرون در میاد، برا من با اینکه چند تیکه بیشتر نخریدم اقلام عمدش یک چیزی حدود 2500 دلار آب خورد. مثلا یک کاناپه سه نفره که ازIKEA برداشتم حدود 700 دلار با تاکس برام آب خورد. IKEA.ca قیمتاشو ببینید.
ولی پیشنهاد ، در کانادا و مونترال بازارهای هفتگی به نام Value Village وجود داره که شنبه ها خیلی داغه مث شنبه بازار خودمون، با این فرق که ملت وسائل دست دوم خودشون از وسائل خونه تا وسایل برقی و لپ تاپ و لباس، میارن اونجا و به قیمت بسیار پایین میفروشن. آدرس یکی ازینارو پیدا کنید و ازونجا بخرید.
2)هزینه جاری: هزینه اجاره خونه، هزینه خورد و خوراک، وسایل نقلیه، پوشاک، هزینه های اضطراری
هزینه اجاره خونه، برا دو نفر حدود 700 تا 800 دلار،
خوردو خوراک برا دو نفر، ماهی 400 دلار (اگه تو خونه غذا بپزید و کمی صرف جویی کنید)
اینو بگم، هزینه خورد و خوراک اینجا اگه تو خونه غذا بپزید،3.3 برابر ایران هستش. پس اگه تو ایران ماهانه هر چقدر خرج خوردو خوراک میکنید بخواید همونجور هم اینجا بخورید در 3.3 ضرب کنید.
هزینه پوشاک اینجا تقریبا در کل با ایران برابر هست. تازه لباسهای شیک تری پیدا میکنید.
وسائط نقلیه، هر بلیط مترو یا اتوبوس حدود 3 دلار هستش البته اگه کسی زیاد از سرویس عمومی مترو و اتوبوس استفاده میکنه میتونه با حدود 80 دلار، کارت اپوس ماهانه بخره. اتوبوس و مترو برای بچه های زیر شش سال رایگان است.
هزینه های اضطراری هم مثلا اگه بیرون غذا بخورید و چیز خاصی خریدید، یا باربری و ...
ماهی 200 دلار هم برا این بذارید کنار.
بطور متوسط هزینه زندگی یک زن و شوهر با اجاره خونه و با در نظر گرفتن کمی صرفه جویی ، ماهانه 1500 دلار و بازاء هر بچه حدود 30 درصد اضافه میشه.
البته این هزینه ها مربوط به استان کبک و مونترال هستش برای تورونتو این اعداد رو در 1.15 و ونکوور در 1.2 ضرب کنید.

۱۵ نظر:

علیرضا پارسای گفت...

بهتون تبریک می گم. شما در راه انتشار یک وبلاگ بسیار مفید هستین. کم کم این وبلاگ به یک منبع خوب برای مهاجران بخصوص اونها که قصد رفتن به مونترال دارن تبدیل میشه.

خسته نباشین.

ناشناس گفت...

سلام
برای کارت اتوبوس میتونید 70 دلار بدید برای یک ماه. هرچندبار که سوار شدید. 70 دلار برای یک نفر نه 200 دلار در ماه.

خداحافظ كانادا گفت...

سلام مهندس

دستت درد نکنه.

البته احتملا مثبت نویس‌ها بزودی حمله می‌‌کنن که اینایی که شما گفتی‌ همش رو ما نصف قیمت می‌‌گیریم و ایران ۶ برابر هست و این مزخرفات.

کار خودتو بکن برو جلو که فکر کنم تنها مهاجر تازه واردی هستی‌ که هنوز افسرده نشی‌ و انشالله هیچوقت هم نشی‌.

فعلا قربانت

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

من در مورد مونترال نمی تونم نظری بدم ولی در مورد ونکوور می تونم در مورد قسمت خورد و خوراک بگم که با اینکه ونکوور بسیار گرونتر هست ولی در مقایسه با ایران خیی گرونتر نیست. بخصوص اگر کیفیت رو هم در نظر بگیرید. در ونکوور خونه گرونتر هست. اتوبوس هم میشه یک پاس ماهیانه گرفت که یک زون 70 دلار هست و سه زون 136 دلار هست.

خداحافظ كانادا گفت...

سلام

خوبی‌ این کانادا مثبت نویس‌ها اینه که به دلیل و مدرک کاری نداران. شما زحمت کشیدی و حساب کتاب کردی و آمار و ارقام در آوردی میگی‌ ۳.۳ درصد هزینه بیشتره باز میان میگن نه ایران هم ارزونتر نیست.

قربانت فعلا مهندس

خداحافظ كانادا

Soheil Jafari گفت...

سلام

من چند وقتی‌ هست که مشترک فید شما هستم.

از اینکه دارید صادقانه مینویسید صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

اینو لازم است که بگم که من نه می‌خوام بیام اونجا و نه اونجا بودم ولی‌ از اینکه دارم وبلاگی میخونم که میفهمم از ته دل‌ مینویسه بسیار خوشحالم.

پیروز باشید

marjan گفت...

خواهش میکنم به سوالم پاسخ دهید
آيا امکان ايجاد حساب در يکي از بانکهاي کانادا به صورت غيابي يا
الکترونيک وجود دارد؟

ناشناس گفت...

سلام ميخاستم در مورد مهاجرت يادريافت ويزاي تحصيلي كانادا در قبل از سن قانوني راهنماييم كنيد.

ممننون

لیلا گفت...

سلام خسته نباشید. ممنون ازوبلاگ پربارتون. من 5 ماههی هست که فرانسه را به صورت فشرده شروع کردم ولی هنوز خیلی توی مکالمه ضعیفم چون رشتم دیمونده احتمالی که برای مصاحبه تا 2 ماهه دیگه بخوانم هست چه پیشنهادی برای قبولی در مصاحبه برام دارین لطفا از تجربه تون منو راهنمایی کنید

ناشناس گفت...

سلام به شما
واقعا ممنون از وبلاگ خوبتون . امیدوارم نوشته هاتونو ادامه بدین . من مطالبتونو چند وقت یکبار مرور میکنم و خیلی مفید هستن.

سعید گفت...

با سلام وتشکر از اینکه اطلاع رسانی مفیدی می کنید ومطالبی که می نویسید وراقعا" برای ما مفید هست وخیلی در تصمیم گیر مان تاثیر دارد من به همراه همسر وفرزندم برای کبک اقدام کردم وحتما" به مونترال می آیم وآنجا میبنمت وحضوری از زحماتت تشکر می کنم خواهش میکنم همینطور محکم واستوار به نوشتنت ادامه بده وبدانید که نوشته های شمابرا ماخیلی مشکل گشا خواهد بود من هر روز به وبلاگ تان سر می زنم تا مطالب جدید را بخوانم خیلی از شما متشکرم امیدوارم همواره سالم وسلامت باشید

ناشناس گفت...

سلام با تشکر از زحمات شما میشه لطفا از میزان درآمد هم صحبت کنید و پایه حقوق اسمیک چقدره اونجا بطور مثال من به عنوان تکنیسین برق با 5 سال سابقه کار چه مقدار درآمد دارم
ممنون از لطف شما

ناشناس گفت...

در مورد سوال راجع به حقوق باید بگم اینجا کلا ربطی نداره به سابقه شما میتونید با سابقه بالا و مدرک بهتر حقوق کمتری از یکی با سابقه پایین و مدرک پایین داشته باشید. یا بلعکس. مهم اینه که چه کاری رو تو چه شرکتی انتخاب کردید و چقدر خوب انجامش میدید. عوامل دیگم خوب مهمه.
راجع به حساب بانکی باید بگم که بنظرم بهتره مستقیم از خود بانک بپرسید (rbc یا td یا بقیه) حالا با زنگ یا ایمیل.
برای قبولی تو مصاحبه بهترین راه اینه که سوالاتش رو پیدا کنید و رو اونا متمرکز شد. سوالات معمولا تکراری و با جستجو تو اینترنت پیدا میشن. و یا دوستان.
در مورد هزینه ها هم یه چیز خوب که من دیروز دیدم اینه: هزینه زندگی در مونترآل

ehsan گفت...

مهندس فقط میتونم براتون آرزوی موفقیت کنم
در پناه حق پاینده باشید

Unknown گفت...

سلام. هر چند الان سال 92 هست ولی با توجه به ثبات اونجا فکرمی کنم مطالب زیاد فرق نکرده چندین و چند بار هنوز می خوام بخونم و استفاده کنم تا برای 6 ماه دیگه که می آم بدردم بخوره. پس تشکر برای هر کلمه و جمله ای که وقت گذاشتید و یه درخواست :
در مورد آوردن موبایل توو نوشته ها من چیزی ندیدم :
از گوشی اس 4 می گم چون می دونم :
آقا گلاکسی اس4 در ایران چیزی در حدود 670 دلار هست و چیزی که من در سایتا و دوستان پرسیدم اونجا با مالیات 700 دلار آن لاک.
حالا بعضی از دوستان می گن این جا بخر بعضی می گن همون جا :
ایران بخری : داری استفاده می کنی وقتی هم اومدی فقط پلن می خری و از امکانات گوشی و اینترنت مجانی خیلی جاها می تونی استفاده کنی و از این حرفا
کانادا بخری : بعد می تونی مالیاتشو چون تقریبا معافیت داری پس بگیری . این خرید واست کردیت میشه و در نهایت از روی پلنی که می خری هم گوشی رو میگیری. اما این پلن ها دوساله هستن حداقل و اگه خواسته باشی به پلن دیگه بری باید کلی جریمه بدی.
با این توصیف شما چه نظری دارید ؟