۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

توکل بر خدا

احساس میکنم جدیدا برخی کامنتهای هموطنان ناشناس دارن سعی میکنن من از کوره در برم. ولی عزیزان هر چی میخواهد دل تنگتون بگید، اینجا من چیزی رو حذف نمیکنم مگه توهین به شخص دیگری غیر از خودم، و یا دعواهای خانوادگی.
بگذریم،
راستش مردم کانادا خیلی خوبن، حدود یک ماه و نیمه که من اینجام غیر از احترام و کمک چیز دیگه ای از اینها ندیدم. توشون و بیرونشون یکیه. من خیلی با اینا راحتم، به این نتیجه رسیدم که هر چی ارتباطم رو با اینا قویتر کنم هم به نفع زبانمه و هم روحیم. تو یک منطقه هستم که اثری از ایرانی نیست، راستش هم خوبه هم بد ولی خوبیاش بیشتره. اینجوری فکرم هم راحتتره تنها جایی که ایرانی میبینم وبلاگه که بعضا لطفشونو با کامنت به من نشون میدن.
امروز امتحان تعیین سطح زبان فرانسه داشتیم، ساعت 9 باید تو یکی از مراکز مهاجرت نزدیک خونه میبودیم، همه اهل خانواده سوار اتوبوس شدیم و رفتیم، اول خانومم رفت داخل و من دو تا پسر وروجکم رو نگه داشتم و بعد من رفتم داخل، آقایی بود که برای اینکه منو امتحان کنه از کارم در ایران و اینکه چه مقدار کلاس فرانسه رفتم و اینجا چیکار میکنم پرسید و بعد هم درمورد خانمم صحبت کردیم که اگه بخواد کلاس نیمه وقت بره باید چیکار کنه. آخر سر هم یک برگه بهم داد و گفت برو بشین یک نامه به یکی از دوستات بنویس و چیز خاصی که اینجا برات اتفاق افتاده رو توضیح بده. من هم نوشتم و بعد 10 دقیقه تحویلش دادم و گفتم که چه لولی میندازی؟ گفت بذار انشاءتم نگاه کنم و بهت زنگ میزنن و محل کلاس و سطح کلاس رو بهت میگن.
بعد از ساختمون اومدیم بیرون که اینجا بود برا اولین بار سرمای کانادا رو احساس کردم. راستش تا دیروز همه آستین کوتاه بودن و هوا شرجی بود ولی امروز هوا حدود 10 درجه افت دما داشت و باد سردی هم میومد که مردم پالتو و کلاههای زمستونیشونو پوشیده بودن.
ما هم با اینکه لباس گرمتر پوشیده بودیم ولی کمی غافلگیر شدیم. به نظر میاد لباسهایی که از ایران آوردیم جوابگوی سرمای اینجا نیست، قرار شد فردا همه بریم زلرز و هر کس یکدست کامل لباس گرم از پالتو تا شلوار و کلاه و دستکش برداره. دیروز که زلرز بودم دیدم لباسهای زمستونه خیلی متنوع و شیک با قیمت مناسب و تخفیف ویژه آورده.
راستش تو ایران برا پیدا کردن یک دست لباس باید 60 تا مغازه با 60 قیمت مختلف رو میدیدی آخرش هم یک جنس بنجل با قیمت بالا میخریدی ولی اینجا تو یک مال همه چی پیدا میشه. انواع اقسام، برای همه سنین و سلیقه، همونجا بپوش اندازه بود و بهت میومد بخر.
اگه بردی خونه و دوسش نداشتی فقط کافیه فاکتورشو داشته باشی خیلی راحت ازت پس میگیرن.
اینجا فقط لباس زیر کمی گرونه مخصوصا زنونه که چهار یا پنج برابر ایرانه که توصیه میکنم زیاد بیارین. وگرنه بقیه پوشاک مثل ایرانه و حتی ارزونتر و متنوعتر.
راستش خوشم از بعضی خانمها اینجا میاد که هر چی هوا سرد میشه از بالا خودشونو بیشتر میپوشونن ولی همچنان پایینشون لخته، نمیدونم اینا تو پایین تنه احساس سرما نمیکنن؟ یا اینکه عادت دارند.
در مورد کار هم مدتیه دیگه مثل اول سخت نمیگیرم، پیشنهاد که میاد رزومه میفرستم ولی دیگه خودمو نمیکشم، میخوام کلاس زبانمو برم و در کنارش دو تا سرتیفای بگیرم بعد قوی برم جلو. آدم توکل بر خدا که بکنه زمانی که انتظار نداره همه چیز درست میشه. راستش من با دولت اینجا احساس نزدیکی بیشتری میکنم تا با دولت خودم در طی این چند ده سال در ایران. هیچ فرقی بین من و یک کانادایی اصیل نذشته تنها فرقش اینه که اینا از اول اینجا بودن و من تلپی از هوا افتادم و قراره از امکانات اینا مثل خودشون استفاده کنم. فکر کنم تنها کشوری باشه که آدم با افتخار میتونه بگه مهاجر تازه واردم و اینکه بگه ایرانیم و هیچ نکته منفی در نگاهشون جز محبت و حس کمک نبینه.

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام مهاجر عزیز.در مورد لیسا منم شنیده بودم که لباسهای گرم ایران کافی نیست برای مونترال.اگه لباس گرم گرفتین به فکر کفش گرم هم باشین تو زمستون.از خریدتون یه لیست قیمت هم اگه امکان داره بگین.
موفق باشی

نیلوفر گفت...

نظر بالایی مال من بود که بدون اسم اومد.موفق باشی

ناشناس گفت...

سلام دوست گرامی
امیدوارم همانطور که همت کردین و با همسر و 2 فرزند راهی دیاری دیگر شدین در راهتون صاحب قدم باشید و مطمئن باشید که موفق میشید .
این کلاس زبان فرانسه که شما برای تعیین سطح رفتین مجانیه ؟ آیا پولی هم بابت کلاس زبان فرانسه میدن یا میگیرن ؟ در یکی از پستهای شما ، دوستی گفته که زبان فرانسه را اینجا در کبک بخونید بهتره و در ایران تمرکز را روی زبان انگلیسی بذارید میخواستم نظر شما را بدونم . میدونید که خوندن دو زبان بصورت هم زمان سخته و طبیعتاً آدم قاطی میکنه . شما چه نظری دارین ؟
با تشکر از شما

یه خواننده گفت...

من به وبلاگت معتاد شدم. هر روز بهت سر می زنم. از نوشته هات خوشم میاد.
بیشتر از اون از اینکه میبینم بعضی ها فکر می کردن مثل خودشونی ولی منطقی تر از این حرفائی حال می کنم!
برات بهترین ها رو آرزو می کنم.
دوست دارم هر چه زودتر خبر موفقیت هاتو بشنوم البته همراه با سلامتی کل خانوادت

ناشناس گفت...

Hi,next week there is a big job fair in Palais de Congress and all the engineering companies will be there its a great opportunity for anybody who is looking for a job,i myself found my job there less than 2 years ago.

Reagrds,

simin گفت...

خيلي خوبه كه داريد عادت مي كنيد و مثل بقيه تا وقتي رسيدند نوشتن را قطع كردند شما مي نويسيد اميدوارم بزودي همه چيز بر وفق مرادتان باشد.

خداحافظ کانادا گفت...

سلام مهندس

خدا رو شکر که مثل بقیه داری عادت می‌‌کنی‌. خودتون رو خوب بپوشونید و مراقب خودتون باشید.

در مورد نظرات توهین آمیز هم متاسفانه اگر کوچکترین انتقادی از کانادا بکنی‌ باید انتظارشون را داشته باشی‌ ولی‌ سعی‌ کن بی‌خیال بشی‌.

قربانت،

خداحافظ کانادا

Reza گفت...

Dear Mr.Mohajer

I absolutely understand what you say, I have the same feeling here in Canada I am sure after 8 months you will find that you can never live in your home-country Iran, not just government, everything is going wrong there. Have a great evening dude.

Regards

Reza

ناشناس گفت...

I agree with Reza 100% You will get used to canada faster than what you think. you may not find a great job but will get used to it. life is short.

Reza گفت...

Hi Dear Nashenas

Thank you very much for your support, but unfortunately I disagree with you 100%. AS I believe Mr.Mohajer will get a good job, this is my law you will get whatever you deserve my friend, exceptionally I get a fair job and I know I didn't deserve it. sometimes it may happen to lucky people. If you believe that the world will give you according your abilities and your efforts to make them true. Good luck

Reza-BC

ناشناس گفت...

I agree with Reza 100% i got a good job in my field less than 6 months after i arrived in Montreal in the same jobfair i mentioned above and i know a lot of Iranians who work in their fields in very good Canadian companies.

Cyrus

Reza گفت...

Hi Cyrus

Thanks buddy. We wish the best!
Reza

ناشناس گفت...

I agree 100% with Cyrus. I have been in Montreal for 2 years now and have sent my resume to more than 200 companies. Thank God I got a job in Pizza Pizza.

Shams

ناشناس گفت...

Hi Shams,
I have been living in Montreal for mosre than 2 years and i have been working for more than 20 months by far,i have friends who work in companies like SNC Lavalin,Tecsult,... it depends to your language abilities,experience and for sure your luck!which is very important.

,Regards
Cyrus

ناشناس گفت...

Hi Cyrus,

Thank you very much. My English is not bad but we have a group of more than 100 people here that still have not got a job. We get together every Saturday to share our experiences. If you like (and eftekhar midin) you are more than welcome to join us one day and share your experience. Honestly, after trying this long, I have lost hope and will not hold my breath.

Thanks

Shams

ناشناس گفت...

Hi again Shams,
You are more than welcome here is
my email: nmoazzami@yahoo.ca
Regards,