۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه



دکتر شریعتی: آنها فقط از فهمیدن تو میترسند. از "تن" تو هر چقدر هم که قوی شوی ترسی ندارند. از "گاو" که گنده تر نمیشوی! میدوشندت. از "خر" که قویتر نمیشوی! بارت میکنند. از "اسب" که دونده تر نمیشوی! سوارت میشوند. اما آنها فقط از "فهمیدن" تو میترسند.


اینجا یکم اعصابم خورده این روزا اول، تو ایران هیچوقت بیکار نبودم، دو سه بار کارمو عوض کردم طراح مدارات الکنرونیک خاص بودم، مدیر شبکه بودم، روتر بلدم، وایرلس بلدم 4 سال شرکت خودم رو داشتم با قراردادهایی که با شرکت نفت و دانشگاههای مختلف بسته بودم . اینو گفتم داغم تازه شد، خدا لعنت کنه دولت ایران رو که از یکطرف دم از حمایت از بخش خصوصی میزنه و از طرف دیگه هزار تا شرکت علم کرده که تو مناقصاتی که خود دولت میگذاره و قرار بود امثال ما شرکت کنند خودش و سپاه با هم شرکت میکنن و باعث شدن امثال من از مملکت ناامید شده و فراری بشیم. نفت اسمش ملی هستش ولی در اصل مال دولته که بهای ندونم کاریا و گنداشو با اون بده و مردم ازش بهره زیادی ندارند، قراردادها و اجرای خدمات رو هم دست خودش و سپاه گرفته ، بگذریم ،همه اینکارارو کردم ولی اینجا بلاتکلیفم، چون کسی نیست براش توضیح بدم چی بلدم و چی بلد نیستم، چون دیده نمیشم اعصابم خورده. الان 25 روزه اومدم اینجا دو هفته است دارم رزومه میفرستم البته از ایران هم میفرستادم، میدونم زوده و باید کلی صبر کرد ولی هیچ خبری نیست حتی اگه به من بگن رزومه شما رد شد هم باز خوشحال میشم.

و اما یک توصیه مفید:

سه سال تو ایران وقتمو تلف کردم رفتم کلاس زبان فرانسه، با فرانسویها هیچ مشکلی نداشتم و باهاشون راحت حرف میزدم ولی در کبک مشکل دارم ، حرفاشونو نمیفهمم یعنی خیلی بد میفهمم. باور کنید خود فرانسویها هم اینارو مسخره میکنن. فقط ونگ ونگ میکنن و زیس زیس . میدونم هرچقدر دیگه هم کلاس میرفتم حرفا اینارو باز نمیفهمیدم. کاش به جا فرانسه انگلیسیمو از اینی که هست قویتر میکردم.

توصیه منو بشنوین و اجرا کنید. اگه میخواین کبک بیاین و فقط برا اینجا فرانسه یاد میگیرید، فقط و فقط در حدی یاد بگیرید که مصاحبه رو رد کنید یعنی 5 یا 6 ترم. وقت اصلیتون رو رو زبان انگلیسی بگذارید و حسابی تقویتش بکنید. مطمئن باشید بیراه نمیگم و سود میکنید. اینجا که اومدین وقت دارید به اندازه کافی ونگ ونگ و زیس زیس اینارو بشنوید، زبونشون با چکش هم راست نمیشه. گند زدن به زبان شیرین و روان فرانسوی.



این هم یک ویدئو کلیپ که آپلود کردم،از سالها پیش خیلی دوستش داشتم. اصل موسیقی از Joe Dassin هست. به نام

Et si tu n'existais pas, Dis-moi pourquoi j'existerais

اگر تو وجود نداشتی به من بگو چرا من باید وجود میداشتم؟


۹ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

واقعا که اون جمله دکتر شریعتی‌ وصف حال اغلب مهاجران است و کسانی‌ که سعی‌ در جلوگیری از فهمیدن حقایق دارند.

خوب شما هم بودید، در این کانادایی که همه بیکارند یا شغل‌های پائین کارگری دارند، می‌‌توانستید به راحتی‌ به پورسانت ۱۲۰۰۰ دلاری برای جور کردن هر متقاضی مهاجرت برای وکلای کلاهبردار "نه" بگید؟ سخته ...

ناشناس گفت...

Salaam,

I haven't gone to Canada yet and am still waiting for PPR (passport request). As a teacher, I decided to register in Ontario. I was an upstream task. To begin the process, I had to have a job offer (of any kind) from a Canadian school. I sent my resume to around 80 schools. None of them replied except one. After a long 2-year process I could successfully complete the registration process. After that, I made up my mind to have a new job offer, the one that is certified by HRSDC. This was even more difficult and close to IMPOSSIBLE!

This time, I wrote a new resume and sent to many schools. I also called them whenever possible. Almost all of them said, "No!” But, one school in London, Ontario agreed to give me the job offer after I talked to the school headmaster. I couldn't believe what I heard. You know that the value of a certified job is around CS 8000-15000. Shortly before I got the job offer from that school, I contacted an Iranian immigration consultant in Ontario. She said she could help and that it would cost me CS 8000.

Just a few days ago, I received an email from one of the schools I sent my resume for a teaching position. Appreciated for the email, I expressed regret that I couldn’t accept the job because I’m still outside Canada.

What I’m trying to say is that you can get the most impossible things done if you have faith in yourself and are perseverant. Instead of wasting your time recalling what you had done in the past in Iran, please join the English classes and get together with a network. By doing so, you will improve your English and increase your chances to get a job.

I pray you succeed in Canada.

Ali

سيمين گفت...

راستيتش من خيلي وقت پيش ياد گرفتن فرانسه را ول كردم و چسبيدم به انگليسي. فكر كردم اينجوري بهتر باشد فكر كنم چند هفته اول خيلي سخته ولي كم كم عادت مي كنيد و راه و رسمشو پيدا مي كنيد. من هم شركت خودم را داشتم و فوق العاده راضي ولي اين چهار سال بدجوري همه افتادند تو سراشيبي. كاريش نميشه كرد بالاخره بايد راهي براي خودمان باز كنيم.

علی گفت...

دوست عزیز، کاملا متوجه منظورت هستم. ما اینجا کانال tv5 بعضی برنامه های کبکی رو می بینیم (بیشتر کمدی) و تقریبا هیچی متوجه نمی شیم! امیدوارم شما اونجا تو محیط با استفاده از فرانسه ای که بلد هستین خیلی زود لهجه کبکی هم دستتون بیاد. ضمنا این سایت رو دیروز پیدا کردم. نکته های جالبی داره: http://learncanadianfrench.com

دوست عزیز یک سوال هم داشتم ازتون. شما بعد از مصاحبه سوریه غیر از هزینه مدیکال چقدر پول برای فدرال دادین؟ و آیا بلافاصله پس از مصاحبه پرونده فدرال رو همونجا تو سوریه باز کردین؟ ممنون میشم جوابشو رو وبلاگم کامنت بزنین یا به ایمیلم بفرستین. ممنون.

ناشناس گفت...

سلام من تا ترم 6 cafe creme خوندم یعنی این کافیه و از این به بعد بچسبم به انگلیسی؟

ناشناس گفت...

Bonne chance pour rendez-vous!

Mohaj Canada گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Mohaj Canada گفت...

جواب دوستان:
یکی اینکه من جمله بالارو برا حکومت ایران گفتم نه دولت کانادا، من یک مهاجرم که هنوز هیچکاری برا دولت اینجا نکردم ولی برا بچه هام از سهم خودشون مقرری نعیین کردن. برا همه ما بیمه رایگان گذاشتن. کلاس رایگان گذاشتن. کاری که بعد از 30 سال تحصیل و کار با وجود نفت خدادادی دولت لعنتی خودم برا من و بچه هام نکرد و این اواخر داشت پشت و پا بهم میزد تا از نون خوردن بیفتم. نه من حتی اگه اینجا کار هم پیدا نکنم از دولت کانادا سپاسگذارم.
بعدش از علی آقا و ناشناس هم ممنونم وقت گذاشت تجربه خودشونو به من انتقال بدن.
جواب سوالی که پرسیدن 6 ترم فرانسه خوندم اینه که سوالات مصاحبه مشخصه اگه میبینی از عهدش برمیای آره ولی پیشنهاد من اینه که بعد از مصاحبه به کل انگلیسیو بچسب.

Reza گفت...

Salam

Aghayeh Mohajer,vaghan tabrik migam, fekr konam ta yek mah digeh dar kareh khaily khooobi masghool bashid, arezooyeh shenidaneh khabarayeh khoob az shoma.

Regards

Reza-BC