۱۳۹۱ آذر ۱۳, دوشنبه

کاریابی

میدونید برای پیدا کردن کار بدترین راه چیه؟
بدترین راه نشستن تو خونه و جستجو در سایتهای کاریابی اینترنت نظیر workopolis, Monster یا jobboom هست.
من با چندین مهندس و مدیر شرکت صحبت کردم. همه اونها به اتفاق گفتن که تنها وقتی به سایتهای کاریابی آگهی میدن که فرد متخصص مورد نظر رو از طریق کانکشنها، دانشگاهها، کالجها و دوستان خود نتونسته باشند پیدا کنند. فقط حدود پنج الی ده درصد نیاز شرکتها از طریق سایتهای کاریابی تامین میشه. این درصد کم هم معمولا تخصصهای خیلی خاص و عجیب و غریبی میخوان که هر کسی نداره و شاید با دیدن اینها کمی نا امید بشه.
کانکشن یا به اصطلاح خودمون رابطه مهمترین عامل پیدا کردن کار در اینجاست.
- سعی کنید شرکتهایی که با تخصص شما ارتباط دارند را پیدا کنید و به مهندسین و مدیران مرتبط آن شرکت رزومه خود را ارسال کنید.
- اگر  در جایی متخصصی را در رشته خود میبینید اسم و مشخصات او را یادداشت کرده و در Linkedin خود اضافه کنید. چه بسا از طریق او به افراد دیگری مرتبط شوید.
- سایت linkedin برای ایجاد کانکشن از طریق اینترنت خیلی مفید است. سعی کنید بصورت هدفمند در اینجا بدنبال یافتن کانکشن باشید.
* و صد البته رزومه شما باید به روز و متناسب کاری که اپلای میکنید باشد. دیدن نمونه رزومه کاری افراد کمک خوبی است.
* رزومه باید مختصر و مفید و حداکثر در دو صفحه باشد، cover letter بخش بسیار مهمی از رزومه است. بسیاری از کارفرمایان بعد از دیدن کاور لتر به این نتیجه میرسند که آیا شخص مورد نظر مناسب هست یا نه؟
** از یک نکته دیگر غافل نشوید، اولویت تمام شرکتها استخدام افرادی است که مدرک تحصیلی خود را از کانادا یا آمریکا گرفته باشند و یا حداقل یک یا چند دوره در کالجهای اینجا دیده باشند و یا در اینجا سابقه چندین ساله کاری داشته باشند. و صد البته کانکشن هم داشته باشند. همه شرکتهای بزرگ اکثرنیروی تخصصی کاری خود را از طریق دانشگاهها تامین میکنند. یعنی با دانشگاهها ارتباط دارند، دانشجویان این دانشگاهها رو به عنوان اینترن برای یک دوره کوتاه مدت جذب میکنند و نحوه کار و تخصص او را ارزشیابی میکنند. در صورت رضایت، بعد از فارغ التحصیلی دانشجو را جذب میکنند. وقتی همچین راه ساده و بی دردسری برای شرکتها باز هست، جذب کسی که نه سابقه کار از کانادا داره و نه مدرک و تخصص و حتی کانکشنی از اینجا نداره از نظر اونها کمی حماقت میخواد.
با این اوصاف به نظر من  بدترین کار جهت پیدا کردن شغل نشستن در منزل و شوت کردن رزومه به شرکتهای کاریابی و در انتظار صدای تلفن ماندن و امید واهی به خود دادن است.

۴ نظر:

بابک گفت...

سلام مهندس
نظرتون کاملا بجا و منطقیه ولی خودمونیم همون کانکشنه دردسره برای پیدا کردن اون مجبورید به دوره های آموزشی برید و ...بقیشم که خودتون کاملا می دونید چه داستانیه

بابک گفت...

سلام مهندس
آقا من بالاخره موفق شدم نظر بگذارم.
این مطلبی که نوشتید کاملا متین و درسته فقط اشکالش اینه که وقتی وارد کانادا میشیم باورمون نمیشه و هی این در و اون در می زنیم. تا خودمون تجربه نکنیم قبول نمی کنیم. در واقع یه بخشی از قضیه هم مربوط به کسانیه که بخشهایی از واقعیت اینجا رو به هر دلیلی پنهان می کنن و دیگرون رو به شدت به اشتباه میندازن.
چند وقت پیش یه چیزی کشف کردم از یکی از وبلاگهایی که از نوشته هاش بر می اومد آدم موفقیه برق سه فاز منو گرفت که چرا زودتر متوجه این تناقضات نشدم
خوب که فکر کردم به خاطر آوردم که به چه طرز ماهرانه ای بسیاری از مشکلات توی سایه پستهای وارد شده قرار داده شدن.
بیشترین لطمه ای که مهاجران می خورن از عدم استفاده صحیح از امکانات دولتی اینجاست چه برای کار چه برای تحصیل و اینکه خودشون نمیرن دنبالش و سعی می کنن راه بقیه رو که فکر می کنن درست بوده طی کنن که به نتیجه برسن و وای به روزی که طرف واقعیت رو به درستی بیان نکرده باشه
شاد باشید

بابک گفت...

مهندس جان یادم رفت یه چیزی هم اضافه کنم:
کاریابی نه! مافیای کاریابی!!
توی این دو هفته گذشته یه چیزایی فهمیدم از سیستم کاریابیها اساسی :

جذب مستقیم نیروی کار توسط شرکت 13دلار ساعتی وقتی کاریابی می فرسته به همون شرکت برای همون کار 10 دلار!!!!

دوم اینکه وقتی مدرک کانادایی ندارید کلا روزمه تخصصی شما رو چک نمی کنن که حالا بخوان بفهمن شما چه سابقه و تجربه ای دارید اینو دوتاشون بعد از حدود نیم ساعت گفتگو و کلنجار رفتن مستقیما بهم گفتن. در واقع فقط به عنوان کارگر جنرال قبولتون دارن و روزمه تخصصی مهاجر حتی برای اون پنج درصدی که شما گفتید هم به دست کارفرمای اصلی نمی رسه.

شاد باشید

babak-kh.blogfa.com

هامون گفت...

سلام
از اونجایی که سایت شما یه جورایی مرجع هست برای مهاجرها خصوصا از نوع مخابراتی بد نیست این دو تا سایت رو هم برای مهندسای مخابرات معرفی کنید. اینها حاصل چند ماه جستجوی من تو مونترال برای کار و سرو کله زدن با Recruiter های مختلف هست.
یکی از اونها http://www.ctcinc.ca هست به مدیریت Carmine Trivisonno که اگه اسمش رو تو linkedin جستجو کنید میتونید مستقیم باهاش در ارتباط باشید اگه رزومتون به دردش بخوره همون لحظه بهتون زنگ میزنه، با بل و راجرز رابطش خوبه ظاهرا، ولی فرانسه و عضویت در انجمن مهندسین براش خیلی مهمه.
یکی دیگه هم michaelpage.ca هست یک شرکت تامین نیروی انسانی خیلی فاخر، به نظر شرکت موفقی میاد و کانکشن های خوبی هم داره.

در مورد linkedin این رو هم اضافه کنم که هرکسی بهتره Recruiter های رشته خودش رو توی سایت و در شهر خودش سرچ کنه و اونها رو به کانکشنهاش اضافه کنه بعضا به درد میخورن.