۱۳۹۱ شهریور ۱۷, جمعه

آیا اصولا رفراندمی در کبک اتفاق خواهد افتاد؟

انتخابات پارلمان کبک پایان یافت و احزاب زیر کرسیهای مجلس را تسخیر کردند.

1- حزب پارتی کبکوا 54 کرسی
2- حزب لیبرال 50 کرسی
3- حزب ائتلاف 19 کرسی
4- حزب همبستگی 2 کرسی
خانوم پاولین ماروا، رهبر حزب برنده قول داده که جهت استقلال کبک از کانادا رفراندمی دوباره برگزار کنه. من در اینجا با بررسی برخی معادلات سیاسی اینجا میخوام ببینم که آیا این رفراندم اصولا قابل برگزاری هست یا نه. 
اول از همه برگزاری این رفراندم باید به تایید مجلس برسه و گرفتن تایید یعنی رای حداقل 63 نفر از اعضای مجلس به رفراندم. با توجه به اینکه حزب خانوم ماروا به عنوان حزب اقلیت انتخاب شده برای تصویب این رفراندم به 9 رای دیگه نیاز داره. حزب آقای امیر خدیر با 2 کرسی به ایشون قول همکاری در همه زمینه ها داده پس خانوم ماروا به 7 رای دیگه نیاز داره. حزب لیبرال اصولا موافق جدایی کبک از کانادا نیست پس در اینمورد پاولین ماروا نمیتونه با این حزب لابی کنه. میمونه حزب ائتلاف به رهبری فرانسوا لاگو. فعلا در زمینه اینکه آقای لاگو موافق این رفراندم هستن یا نیستن چیزی نمیگم میخوایم ببینیم که آیا به نفع حزب ائتلاف هست که به رفراندم رای بده؟
کمی برگردیم به عقب، چرا حزب خانوم ماروا انتخاب شد؟ حزب خانوم ماروا به این دلیل انتخاب شد که مردم و بالاخص دانشجویان کبک و خانواده های آنان از آقای جان شاره به علت افزایش هزینه های تحصیل و تصویب Special Law دلزده شده بودند و گزینه بهتری برای رای دادن به دموکراسی نداشتند. خانوم ماروا به دلیل دهن کجی مردم به جان شاره انتخاب شد به همین دلیل هم با اقلیت آرا انتخاب شد. ایشون حدود 33 درصد از رای مردم رو آوردند. ولی این دلیل نمیشه که تمام این 33 درصد با رفراندم موافق باشند. واقعیت اینه که بیشتر مردم به هزار دلیل با رفراندم موافق نیستند و حزب ائتلاف هم این رو میدونه. حزب ائتلاف برای اینکه 4 سال دیگه به عنوان حزب اکثریت انتخاب بشه تمام تلاش خودشو خواهد کرد تا از این لابیها به نفع خودش استفاده کنه و لذا اگه با خانوم ماروا همراه بشه و به رفراندم رای بده و جدا شدن کبک از کانادا رای نیاره این حزب کلا جایگاه خودش رو بهمراه پارتی کبکوا در کبک از دست خواهد داد. و برنده حزب بعدی، حزب لیبرال بدون جان شاره خواهد بود. برای خانوم ماروا و همچنین حزب امیر خدیر مسئله رفراندم مسئله مرگ و زندگی است ولی برای آقای فرانسوا لاگو اینطور نیست پس به نفع ایشون نیست که وارد قمار رفراندم بشن.
در مورد نظر خود آقای فرانسوا لاگو باید بگم که ایشون اعلام کردن که همه تلاش خودشونو خواهند کرد که از رفراندم جلوگیری کنند.
پس کلا به نظر من به تصویب رسیدن رفراندم بسیار بعید است.
حالا فرض کنید که معجزه ای بشه و رفراندم انجام بشه نتیجه اش چه خواهد بود؟
دولت فدرال کانادا از همین الان زمزمه سر داده که در صورت انجام رفراندم رای اکثریت قاطع مد نظر قرار میگیره. در این اکثریت قاطع حرف ونقل زیاده بعضی میگن اکثریت قاطع 51 درصد نیست بلکه 66 درصد رای مردم است که البته اگه همون بیشتر از نصف (51 درصد) هم که باشه باز هم بیشتر مردم کبک موافق جدایی از کانادا نیستن. 

پس خانوم پاولین ماروا و آقای امیر خدیر با پیش کشیدن مسئله رفراندم، آب در هاونی میکوبند که احتمال ترک خوردنش خیلی قبل از اتمام دوره نخست وزیری پاولین ماروا هست.

هیچ نظری موجود نیست: