۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

اعتبار بانکی- اینجا شما دیده میشید

زندگی سختی داره راحتی داره، موفقیت داره شکست داره و من فعلا در مرحله جنگ هستم، هدفم اینه که یک بک گراند خوب از خودم اینجا درست کنم. گاهی موفقیتهای مقطعی پیش میاد گاهی هم شکست ولی باید از شکست درس گرفت. متاسفانه با توجه به قضاوتها و داوریهایی که در بین هموطنان عزیزم وجود داره من زیاد به کارهایی که دارم میکنم و جزئیاتش اشاره نمیکنم چون فعلا به انرژی منفی نیازی ندارم ولی در کل خدا روشکر راضی هستم. تنها مشکلم دلتنگیه.
بطور خلاصه بگم که بعد از هشت ماه کار در پلی تکنیک مونترال بعنوان محقق، از سپتامبر امسال به دکترای برق سویچ کردم و الان هم ترم اولم تموم شده. برای من که بین فوق لیسانس و دوره دکتری 10 سال فاصله افتاده و بسیاری از مفاهیم کلاسیک فراموشم شده بود تصمیم بسیار بسیار سختی بود. خیلیها میگفتند که اگه یک فوق لیسانس دیگه بگیری بهتره و زودتر فارغ التحصیل و جذب بازار کار میشی. راستش درست میگفتند ولی هدف من با اهداف بقیه دانشجویان کمی فرق میکنه. ترم اول که شروع نشده بود شک داشتم که بتونم شروع کنم ولی بعد ازینکه سه درس از دوره فوق لیسانسم رو بعنوان درس دکتری قبول کردند و فقط باید دو درس رو بعلاوه تز پاس کنم کمی امیدوارتر شدم. الان هم یکی از اونها رو با نمره A در ترم اول پاس کردم. این تجربه 10 ساله من هم خیلی به کمکم اومده و باعث شده نظرات جدیدی بدم که مورد توجه گروه واقع شده. ولی اوضاع همیشه هم اینجور خوب نیست، مقاله اولی رو که در یک ژورنال معتبر دادم بعد از 5 ماه بهش ایرادات مزخرفی رو گرفتند که فکر میکنم اصلا مطلب رو نگرفتند و فردا با استادم باید بشینیم یک جوابیه بهشون بدیم و توجیهشون کنیم که خودش هفت خوان رستمه. جالب بود که همین نظر من در یک کنفرانس مورد توجه بسیار زیاد شرکت ریم (شرکت سازنده موبایلهای بلک بری) قرار گرفته و پیشنهاداتی رو قراره برامون بفرستن. بگذریم.
چندوقت پیش یک نامه از رویال بانک کانادا برام اومد که شما با توجه به اینکه وضعیت حسابتون خوب بوده میتونید پولی رو که فریز کردیم بابت ویزا کارت پس بگیرید و کارتتون رو آپ گرید کنید. چند روز پیش وقت گرفته بودم از بانک و رفتم و ویزا کارت رو از کلاسیک 2 با 1000 $ اعتبار به ویزا گلد با 5000 $ اعتبار ارتقاء دادم. مزیت بزرگ ویزا گلد اینه که با توجه به اعتبارش اگه بخوام ماشین اجاره کنم دیگه پول بیمه از جیبم نمیدم و به جای مثلا 50$ اجاره ماشین در هر دفعه فقط  25 تا 30$ میدم. بهرحال درسته که درآمدم زیاد نیست ولی باید از همین درآمد کم هم طوری استفاده کنم که بتونم اینجا اعتبارم رو بالا ببرم که اگه فردایی از بانک 200 هزار دلار وام خواستم به راحتی بهم بده.
همونجا مشاور بانکی بهم گفت اگه کردیت لاین میخوای کارشو برات درست کنم، با اینکه چاهشو هنوز نکندم ولی بهش گفتم باشه. 
کردیت لاین یک اعتباری هست که بانکها به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی میدن و حداکثرش 60 هزار دلاره. حساب مستقلی در کنار حسابتون ایجاد میشه و این اعتبار در اون حساب قرار داده میشه، شما هر وقت نیاز به اون پول داشتید برمیدارید و از همون زمان متناسب میزان پولی که برداشتید باید حدود  4% سود سالانه پرداخت کنید تا زمانی که پول رو به حساب برگردونید تا دوباره بردارید. هدف از این وام کمک به ادامه تحصیل دانشجویان هست. شش ماه بعد از فارغ التحصیلی بانک برای شما برنامه ریزی میکنه که چطور اصل پول رو برگردونید. بهترین شرایط رو برای کردیت لاین بانک رویال کانادا داره که سود وام 4% سالانه هست و ضامن هم نمیخواد.
خلاصه مسئول بانک به من گفت چقدر از 60 هزار دلار رو الان میخوای در اختیارت بگذاریم و من گفتم فعلا 10 تا کافیه و اون 15 تا رو برام باز کرد. اگه خرجش کنم بقیش رو بهم میدن.
مشکل دیگه ای هم داشتیم که حل کردیم، کسانی که مقیم کانادا هستند میدونند علاوه بر پولی که ماهانه از طرف دولت به حساب خانواده برای بچه ها واریز میشه، حساب جدا گانه و مخصوصی هم برای اونها میشه باز کرد به عنوان هزینه تحصیل بچه ها برای دانشگاه(RESP). دولت سالانه 500 دلار با توجه به درآمد خانوار به این حساب برای هر بچه واریز میکنه، ولی نکته جالبش اینه که اگه پدر و مادر هم به این حساب ماهانه پولی واریز کنند، حدود 25% سود به بخش واریزی پدر و مادر تعلق میگیره البته پدر و مادر از این حساب نمیتونند پولی برداشت کنند و اگه حساب رو ببندند دولت پولی که واریز کرده پس میگیره ولی بچه که بزرگ شد حداقل حدود 30 هزار دلاری تو حسابش هست که میتونه برای ادامه تحصیل و یا شروع کاری استفاده کنه. یک همچین حسابی هم برای زمان بازنشستگی وجود داره که علاوه بر حقوق بازنشستگی حدود 100 تا 200 هزار دلار تو حسابتون پول خواهد بود.
مشکل ما این بود که بعد از نه ماه باز کردن حساب فقط پول واریزی خودمون و سود متعلق به اون در حساب بود و دولت پولی رو نریخته بود که با پر کردن چند تا فرم دیگه و تصحیح در برخی از اونها مسئول بانک به ما گفت که مشکل حل خواهد شد.
یکی از چیزهایی که من اینجا خیلی خیلی بهش اهمیت میدم خوش حساب بودن و دادن صورت حسابها سر وقت هست که نتیجش هم همین نامه هایی هست که از موسسات مالی میاد و پیشنهاد میکنند اعتبار رو بالا ببرند. این خوبه یعنی شما هر کاری که میکنید دیده میشه.
بر عکس در مملکت خودم که همیشه برای دادن مالیات شرکت زودتر از همه اداره مالیات بودم، بیشتر از اون مبلغی هم که کار کرده بودم مالیات و بیمه میدادم ولی آخرش جایزه بخشودگی مالیاتی به کسانی میرسید که مالیاتهاشونو دیر میدادند یا اصلا نمیدادند که شامل معافیت جریمه و ... میشد. همین چیزها افراد خوش حسابی مثل من رو از مملکت فراری کرده و افرادی رو که همیشه هزار کلاه سر صندوق پول دولت و بانکها میگذارند و پول مردم رو بالا میکشند رو ترغیب به موندن میکنه.

۹ نظر:

شهرام گفت...

با عرض سلام و خسته نباشيد و عرض تبريک به خاطر موفقيت هاتون. مطمئنا نتيجه زحمات و اعتقادتون هست.
يه سوال : اون 500 دلار براي بجه ها ماهيانه هست يا ساليانه ؟؟؟؟

BR گفت...

سلام. من براي شما احترام قائلم و با اينكه در بعضي زمينه ها ديدگاهم با شما متفاوته از خوندن پستهاي منطقي و عاقلانه تون لذت ميبرم. اما بد نيست كنار اين fascination براي يه سيستم كاپيتاليستي ابعاد ديگه ش رو هم ببينيم.
يه دوست ديگه هم ديروز يه پست جديد گذاشته:
http://leilaye-leili.blogspot.com/2010/12/blog-post_19.html

گلاریو گفت...

سلام مهندس عزیز،
امیدوارم مثل همیشه پرتوان و پر انرژی همه مشکلات رو پشت سر بگذاری و موفق باشی، مثل همیشه به مهاجرت بصورت کلان و پخته نگاه میکنی و من لذت میبرم. چیزی که در خیلی از جوانهای امروزی دیده نمیشه. از این مطلبت هم مثل همیشه بسیار بهره بردم.
دنیا دنیا انرژی مثبت و سازنده تقدیم به تو.
موفق باشی،
گلاریو

behzad گفت...

سلام مهندس جان
خیلی ممنون از مطالب دقیق و عمیقی که مینویسی.من واقعا از مطالب شما خیلی استفاده کردم.من بهزاد 26 ساله ،مهندس صنایع و4 ساله در ضمینه کنترل پروژه کار می کنم و 7 ماه که CSQ رو گرفته ام و منتظر ویزا هستم و طبق جستجو های که از دانشگاه های مختلف کردم به این نتیجه رسیدام که رشته Technology Project Management تو دانشگاه polytechnic montreal بخونم چون درس هایش خیلی با تجربیات مرتبط است.ولی مشکل اساسی من زبان فرانسه بودنش است .میخواستم بدونم من میتونم اول تو دانشگاه زبان فرانسه بخونم بعد درس هاشو شروع کنم. در کل میخواستم نظرتونو در مورد این دانشگاه و این رشته بدونم. ممنون از کمکهایتون.

ابراهیم گفت...

salam
khoshhalam ke switch kardid ro PHD
omidvaram movafagh bashid
ma ke hamchenan andar kham medical mondimo montazere omadanesh hastim

rastesh nemidoonam vase phd eghdam konam ya na?
bayad biaym onja tasmim begiram inja ke be natijee naresidam

age mitooni ye kam raj be poli ke daneshgah mide vasamoon begoo
mr30

مجید گفت...

مهندس سلام

خوشحالم میبینم اینقدر پر انرژی هستی

در مورد مطلبی که گفتی، حق با شما است.
برخی افراد تو همه چیز فقط منفی بافی میکنند.
همین برای منهم پیش اومده بود و کلی ضرر بهم زد.
به هر صورت
موفق باشید.

Unknown گفت...

آقای دکتر میشه بیشتر در مورد قبولی واحدهای قبلا گذرانده شوده توضیح بدین.مثلا من که فوق دارم اگه بخواهم دوباره در کبک فوق بخونم واحدهای مشترک را قبول میکنن ؟ بستگی به نمره داره ؟......در ضمن نظرتون در مورد این دوره هایی که منجر به یه certificate میشه اونها اعتبار خوبی برای متقاضیان کار هست ؟

مینو گفت...

سلام اقای مهاجر .خوشحالم که موفق هستید. ممکنه بیشتر در مورد خدمات بانکی و بازنشستگی و خدمات درمانی هم بنویسین؟ مثلا اگه کسی بیماری مهلکی بگیره ... یا سن و سابقه بازنشستگی و حقوق و مزایا مقایسه ای باشه لطفا. این فقط در تخصص شماست. دید خوبی به مسایل اقتصادی دارین و قابل اعتماد. متشکرم

رضا گفت...

سلام
قبل از هر چیز تبریک صمیمانه،
میخواستم خواهش کنم در مورد وامها و بورسهای تحصیلی لطف کنید بیشتر توضیح بدید. مثلا از چه طریق باید اقدام کرد؟ آیا تمامشو خود دانشگاه میده یا موسسات بیرون و بانکها؟ آیا از همون ترم اول هم میتوان وام و بورس گرفت؟ شرایط هر کدوم چیه؟آیا درسته که اگر هر دوش رو بگیری ماهی 800-700 دلارهم تش میمونه!؟ اگر زن و شوهر هر دو درس بخونن شرایط وامها چطوره؟
ببخشید روده درازی کردم، ما اینجا ازخبرهای موفقیت دوستان ایرانی خیلی خوشحال میشیم و بهشون افتخار میکنیم
همیشه سلامت و موفق باشید، از وقتی هم که میگذارید و جواب میدید پیشاپیش ممنونم.