۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

مالیات، مالیات

مالیات یکی از محورهای اساسی درآمد دولت کاناداست که تک تک مردم در اون سهم دارند. مالیات کابوس کاسبهای ایرانی که جز درصد ناچیزی نمیدند ولی به خاطر اون حاضرند به کل دین و خانوادشون قسم دروغ بخورند، مشکل شرکتهای ایرانی که هر سال برای اینکه ثابت کنند کارشون کساد بوده و واقعا درآمد نداشتند باید ماهها وقت و انرژیشونو صرف کنند و دولتی با بنیه ای ضعیف و سیستم اداری بی سروسامان که برای گرفتن اون فقط زورش به کارمند خودش میرسه.
در کشور کانادا هیچ سرویس دولتی و بانکی به شخصی تعلق نمیگیره مگه اینکه پرونده مالیاتی داده باشه و اظهارنامه مالیاتی خودشو سال قبل تحویل داده باشه. تمام افراد بالای 18 سال باید فرم اظهارنامه رو پر کنند و مالیاتشون رو پرداخت کنند. یکی از مدارکی که همه جا برای ارائه تسهیلات میخوان نامه برگشتی هست که دولتهای استانی و فدرال در جواب به اظهارنامه مالیاتی میدند که مردم پر میکنند. بر اساس این نامه درآمد حقیقی و حقوقی شخص در سال گذاشته معلوم میشه.
شما در کانادا به دولت فدرال و دولت استانی بابت سرویسی که میگیرید مالیات میپردازید. درصورتی که درآمد شما از استانداردهای دولت کمتر باشه قسمتی از مالیات بسته به درآمد به شما برگردونده میشه.
از جمله مالیاتهایی که شما به دولت میپردازید مالیات حقوقه که بسته به درآمد شما از 15 درصد تا 50 درصد حقوق رو بابت مالیات از شما کسر میکنند.
مالیات اجاره مسکن حدود 30 درصد اجاره مسکنی هست که شما هر ماه میپردازید.
در کانادا بسته به استان برای هر جنسی که میخرید تقریبا 12.5 % مالیات میپردازید. یعنی اگه جایی زدن که قیمت تلویزیون 600$ هست، در صندوق 675$ ازتون خواهند گرفت که 75 $ مالیات به دولت هست که قسمتی مربوط به دولت فدرال و قسمت دیگر مربوط به دولت استانی میشه. البته به خورد و خوراک ضروری زندگی نظیر نان، تخم مرغ، شیر، گوشت، روغن و ... مالیاتی تعلق نمیگیره.
و اما چطور باید مالیات بپردازید و چه وقت؟
همه ساله از اول ماه آوریل تا آخر این ماه، ماه ارائه اظهارنامه مالیاتی به دولت هست، هر فرد بالغ خانواده باید دو اظهارنامه پرکنه یکی برای دولت استانی و دیگری برای دولت فدرال کانادا. بچه ها هم به لیست یکی از اعضای خانواده اضافه میشن. لازم به یادآوری هست که دولت از قبل خبر داره که شما خانواده هستید و درآمد شما رو به عنوان خانواده بررسی میکنه ولی هر شخصی که به سن قانونی رسیده باید فرم جداگانه ای پر کنه.
فرمها رو میتونید از مراکز پست بگیرید و قبل از اتمام آوریل به همون مراکز تحویل میدید کسانی که درآمدی نداشتند میتونند بعد از این تاریخ هم تحویل بدند.
همه ساله تا قبل از آوریل شما نامه هایی رو از محلهایی که مالیات پرداخت کردید و یا درآمدی داشتید دریافت میکنید، این نامه ها میتونه از اشخاص زیر باشه،
1) صاحبخانه، بابت مالیاتی که بهمراه اجاره خانه در سال قبل پرداخت کردید با ذکر کل مبلغ مالیات پرداختی
2) محلی که کار میکردید با ذکر درآمد و مالیاتی که از حقوق کسر شده.
شما باید این فرمها را بهمراه فرم، ضمیمه کرده و بفرستید. اگه شما نمیتونید این فرمها رو پر کنید، دولت کلاسهای رایگانی بابت پر کردن فرم داره و بعضی مراکز مربوط به اداره مهاجرت به رایگان این فرمها رو برای شما پر خواهند کرد. بعلاوه افرادی هستند که با دریافت 10 تا 30$ میتونن این فرمها رو از طرف شما پر کنند. سعی کنید شخصی با تجربه یا خبره رو در این کار انتخاب کنید چون کل درآمد سال آینده شما و تسهیلاتی که دریافت خواهید کرد بر اساس این فرم شما خواهد بود و اگه اشتباه و غیر واقعی پر شوند در سابقه شما باقی خواهد ماند.
بعد از اینکه فرمها رو فرستادید، بین ماههای جون و جولای نامه هایی رو در زمینه محاسبه درآمد شما در سال قبل و همچنین چکهایی برای کسانی که درآمد کافی نداشته اند از دولت دریافت خواهید کرد.
در ضمن پولی که همه ساله به فرزندان شما تعلق میگیره بر اساس این فرم مالیاتی محاسبه میشه. اگه پروسه پر کردن فرمها به درستی انجام بشه میتونید مطمئن باشید که اداره درآمد، همه کارها رو بدرستی انجام خواهد داد.
ما هم فقط 4 ماه از سال قبل رو در اینجا بودیم و من طی این 4 ماه درآمدی از این استان نداشتم ولی 1200$ بابت اجاره مسکن در 4 ماه پرداخت کرده بودم و فقط 600$ بابت 1.5 ماه از کلاس زبان درآمد داشتم. که نامه هاشو که برام رسیده بود، ضمیمه فرمها کرده بودم.
طی این دو ماه اخیر حدود 8 نامه از اداره درآمد کانادا و کبک دریافت کردیم.
دو نامه اول از فدرال و کبک به خانومم گفتن که مدارک اونو بررسی کردن و مدارک شوهرشون که من باشم در حال بررسیه، دو نامه بعد از طرف دولت کبک و فدرال به من گفت که مدارک بررسی شدن و درآمد من فلان قدر بوده و کل مالیات پرداختی من رو نوشته بودند. دو نامه بعد خطاب به مادر بچه ها بود که مبلغ ماهانه ای که دولت کانادا و کبک برای بچه ها بر حسب محاسبه فرم مالیاتی در نظر گرفته بود رو نوشته بود. و دو نامه آخر یکی چکی به مبلغ 120$ از دولت کبک بود که در اون تشکر کرده بود از فرمها و مالیاتی که پرداختیم و گفته بود میزان کردیتی رو که برای پرداخت مالیات برامون در نظر گرفته رو بعدا اعلام میکنه. و همچنین یک نامه از دولت فدرال بود که چکی به مبلغ 190$ در اون بود و ذکر کرده بود که سه چک دیگر با همین مبلغ هم در طی چند ماه آینده برامون خواهد فرستاد. کارهاشون به شدت دقیقه بطوریکه وقتی من اختلاف در محاسبات خودم پیدا میکنم اول به خودم و محاسباتم شک میکنم و معمولا هم اشتباه از خودمه.
----------------
جواب سوال یکی از دوستان که سوال مهم و شاید خطرناکی رو پرسیده بود، اینجا میدم.
سوال: شخصی دارائی 500 هزار دلاری در ایران دارد آیا میتواند بعد از مهاجرت به کانادا از تسهیلات کمک به افراد کم درآمد استفاده کند و بعد دارائی خود را برای سرمایه گذاری به اینجا منتقل کند؟

جواب:
اگه این شخص از طریق سرمایه گذاری اقامت گرفته باشه که حتما قبلا این مبلغ رو اعلام کرده و از نظر دولت چنین شخصی نمیتونه شرایط یک شخص کم درآمد در کانادا رو داشته باشه و از این تسهیلات استفاده کنه.
اگه این شخص از طریق تخصصی اقامت گرفته باشه و بعدا بخواد سرمایه اش رو منتقل کنه دولت کانادا در فرمهای مالیاتی، درآمد یک سال رو میپرسه حتی اگه چند ماه از این یک سال رو در ایران بوده باشه باید درآمد ایران خودش رو در طی این مدت و سال قبلش رو اعلام کنه. مسلما درآمد همچین شخصی در ایران پایین نبوده و دولت اینجا هم قبول نخواهد کرد کسی روی 500 هزار دلار پول در ایران زندگی کنه و درآمدش بد باشه. خوب اگه بخواد درآمد واقعیشو اعلام کنه و بگه درآمدم در ایران خوب بوده که باز از کمکهای اینور محروم میشه. اگه بخواد بگه نه من درامدم بد بوده در اینصورت میتونه از کمکهای دولت استفاده کنه ولی هنگام انتقال پول، دولت از او خواهد پرسید تو که گفتی درامدت در ایران بد بوده پس این پول چیه؟ میتونه بگه اخیرا به من ارث رسیده و یک همچین چیزی و دولت کانادا بلافاصله ازش خواهد خواست که مدارک مربوط به پرداخت مالیات این پول رو در ایران ارائه کنه که این پول از کجا اومده و خلاصه اگه با تناقض با اظهارات مهاجر مواجه بشه به آسونی میتونه حتی کارت مهاجرت رو باطل اعلام کنه. در این کشور دولت فقط اجازه ورود به اموالی رو میده که از راه درست بدست اومده باشه و یکی از راههای فهمیدن این مطلب ارائه فرمهای پرداخت مالیات این اموال هست حالا هر جای دنیا که میخواد باشه
.

۱۵ نظر:

كلانتر گفت...

سلام مهندس مهاجر عزيز
با كمال تشكر از نوشته هاي مفيدتان، در خصوص دارائي ايراني ما مهاجران وضعيت مالياتي به چه شكل است مثلا" اگر مهاجري در موطن خود پانصد هزار دلار دارائي دارد و بخواهد آنرا جهت راه اندازي كسب و كار به كانادا انتقال دهد وضعيت مالياتي آن چگونه خواهد بود؟ آيا با اينحال باز هم كمكي از طرف دولت به خانواده اين فرد تعلق ميگيرد؟
آيا صلاح است كه اين دارائي در بدو ورود به كانادا بصورت كتبي اظهار شود و يا بهتر است مسكوت بماند و بعدا" انتقال داده شود؟
از توجه و راهنمائي دوستان عزيز سپاسگزارم.

ناشناس گفت...

دوست من مالیات رو کسی میده که کشورش روی اون درامد نچرخه و بدونه واسه مملکتش خرج میشه نه اینکه بره تو شکم لبنانی ها .

هامون گفت...

سلام
درمورد مالیات باید بگم که اوضاع من از کارمندهای دولت هم بدتره. چون معمولا کارمندای دولت دریافتی های قابل توجه مختلفی که مالیات نداره ولی امثال من که در شرکتهای خصوصی کار میکنن یه پایه دارند و اضافه کار. که خود من 25 درصد از خالص حقوق رو تقدیم میکنم.
فکرکنم اونجا خیلی برای من عجیب نباشه مالیات دادن. 

ستاره گفت...

مهاجر عزیز

من از ایران لیسانس مهندسی شیمی دارم ولی معدل لیسانسم کمه 12.49 و کونکوردیا به من پذیرش مستر نمیده می خوام دوباره از ناچاری یک لیسانس دیگه بخونم اما تو مدیریت یا ادمینیستریشن.من سایت وامها رو هم امروز حسابی نگاه کردم ولی جایی ندیدم که در طول دوره تابستون که بیکاریم این وام بهمون تعلق می گیره یا نه؟
اگر کار پارت تایم کنیم مقدار وام کمتر میشه؟
برای کل دوره لیسانس یعنی 4 سال وام بهمون تعلق می گیره؟

Mohaj Canada گفت...

کلانتر، جواب شما رو در صفحه اصلی دادم.
---------------
ناشناس: اتفاقا این صحبت شما رو دولت هم میتونه بکنه و بگه من چرا باید به مردمی که سهمی در اداره کشور ندارند سرویس بدم. بهرحال هر کس اگه وظیفه خودشو انجام بده و برای از زیر انجام دادن وظیفه دررفتن بهانه نتراشه و مسئولیت پذیر باشه همه کارها درست انجام میشه. دولت هم یکی از من و شماست که همیشه برای انجام ندادن وظیفه دنبال بهانه میگردیم.
--------------
هامون: قبول دارم اوضاع خیلی از کارمندان قراردادی بخش خصوصی به مراتب از کارمندان بخش استخدام دائم دولتی بدتره.
-------------
ستاره خانم: نگران این مطلب نباش تو فرم لونو بورس هم هزینه دانشگاه رو ازت میپرسن هم درامدت رو. انقدری بهت میدن که هم کفاف اجاره خونتو بده هم هزینه دانشگاهتو. حتی اگه اجاره خونتو با یکی از دوستانت تقسیم کنی من بهت قول میدم که هر چند وقت یکبار میتونی بری کانادا رو هم بگردی.

ستاره گفت...

مرسی از اطلاعاتی که دادین.یک سوال دیگه اونه که من می خوام از ایران بعد اومدن مدیکالم اقدام کنم برا پذیرش.چند وقت قبل شروع ترم اونجا باشم که بتونم هم برا وام اقدام کنم که برا اون سال وام بهم تعلق بگیره هم شهریه ام به صورت ایمیگرنت حساب شه؟

راستی اگه دوست داشتین لینکم کنین خوشحال میشم

ناشناس گفت...

سلام دوست عزيز
با سپاس فراوان از وبلاگ مفيدتون. خوب شخصي كه در ايران كارمند بوده و با دارايي همون 10000 دلار مياد كانادا و در بدو ورود هم اعلام ميكنه كه من در ايران يك اپارتمان مثلا به فيمت 200 ميليون تومان دارم . اگه از ايران بخوان ماهانه اجاره منزلش را براش بفرستن به دولت كانادا بايد بابت دارايي ايرانش ماليات بدهد؟ و اگر زماني خواست اين ملك رو به كانادا بياره بابتش بايد ماليات بدهد؟ستايش

Ahmadreza گفت...

salam mohajer jan,manam blogamo rah andakhtam.shoma ro ham add kardam.dost dashtin add konin.

mah2canada.blogsky.com

راهنماي تخصصي مهاجرت به كانادا گفت...

با سلام و عرض ادب و دورود بر نويسنده پر توان وبلاگ
از اينكه با وبلاگ و نوشته هاي پر بار شما اشنا شدم خيلي خوشحال هستم
با توجه به اينكه جامعه مهاجر ما نياز مبرم به همبستگي و اتحاد دارد و فضاهاي وبلاگ و مجازي جايگاه بزرگي بابت اين موضوع است اين وبلاگ در نظر دارد شما دوست عزيز را به جمع خانواده مهاجرين كانادا خود اضافه نمايد
لذا افتخار داده وبلاگ ما را با عنوان
راهنماي تخصصي مهاجرت و زندگي در كانادا
www.canadairanimmigrate.blogfa.com
به جمع دوستان خود اضافه نمائيد تا باعث گسترس فرهنگ ارتباط و شكلگيري جامعه مجازي مهاجرين شويم
با تشكر ساناز بيگلري - مدير روابط عمومي
گروه مشاوره تخصصي مهاجرت به كانادا

RS232 گفت...

سلام مهندس. من خیلی وقت بود که وبلاگت را گم کرده بودم و خوشحالم که دوباره پیدایش کردم.گمان کنم همان زمانی بودکه قرار بود با استاد دانشگاه کار کنی. امیدوارم که اوضاع احوالت خوب باشد.

كمي از زندگي گفت...

آقاي مهندس، از اطلاعات سودمندي كه در اختيارمون قرارداديد بسيار ممنونيم. اميدوارم ما هم بتونيم براي ديگران اينطور باشيم.
اگر دوست داشتيد لينك من هست:
www.azdubaitacanda.blogspot.com

Ahmadreza گفت...

سلام مهاجر خان
يه سوال داشتم.
مهندسي شيمي جزو گروهي از مشاغلي هستش که بايد يکسري دوره ها رو تو کانادا بگذرونند.مي تونيد در مورد اين دوره ها توضيح بديد؟هزينه و مدت زمان اين دوره ها رو مي خوام بدونم و اينکه آيا در ايران مي شه اونها را گذروند.؟
ممنون

ناشناس گفت...

سلام
اگر شخصی تخواد در قبل از ورود آپارتمانشو بفروشه و پولشو بیاره باید مالیات بده مثلا در بدو ورود 30 هزار تا بیاره و بعد 100 هزار تا هم از ایران براش بفرستند . ایا این پولها شامل مالیات میشه ؟

مانا گفت...

دوست عزیز سلام
در آخرین جلسه ای که اعضای گروه در ایران داشتیم بحثهای زیادی در مورد زندگی در کانادا مطرح شد . شاید شبهاتی برای ما که تجربه زندگی در اونجا رو نداریم ایجاد شده من از شما درخواست دارم این پستو بخونین و نظرتونو برامون بنویسین .خیلی خیلی مهمه !
می خوایم به یک نتیجه گیری کلی برسیم.
پیشاپیش از اینکه وقت گرانبهاتونو در اختیار ما می گذارین نهایت تشکر رو دارم.

Mohaj Canada گفت...

مانا
کدوم پست؟
---------------
ناشناس:
هر کی از طریق مهاجرت اینجا اومده میتونه اموالشو بدون مالیات در کانادا منتقل کنه ولی باید مدرک ارائه بده که این اموال قانونی هستند و مالیاتش رو تمام و کمال در ایران داده در غیر اینصورت گرفتار میشه.
---------------
احمدرضا:
فقط شیمی نیست. اینجا هر کی با هر رشته و تخصصی میاد حتما دوره هایی رو میگذرونه و یا یکبار دیگه وارد دانشگاه میشه. برای اکثر افراد این مسئله اتفاق میفته.
--------------